Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

"Δεν είχαμε κανένα λόγο να δείξουμε τέτοια σπουδή για την ανωτατοποίηση εκκλησιαστικών ιδρυμάτων," δηλώνει ο Α. Σπηλιωτόπουλος.
23/11/2005


Εκπομπή: "Στα Μέσα και στα Έξω" με τους Γιάννη Παντελάκη και Γιάννη Ρουμπάτη.

 

Ακολουθεί απόσπασμα της συνέντευξης με τον Άρη Σπηλιωτόπουλο, Βουλευτή της ΝΔ:
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Θα θέλαμε τη γνώμη σας για το νομοσχέδιο για τα εκκλησιαστικά ιδρύματα.»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Έθεσα κάποια ερωτήματα διότι στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο σαφώς υπάρχει πρόθεση της αναβάθμισης των εκκλησιαστικών σχολών κάτι το οποίο στην εποχή μας δεν θα είχε κανείς αντίρρηση, απλώς από την άλλη πλευρά υπάρχουν κάποια ερωτήματα στα οποία θα έπρεπε να έχουμε δώσει πιο πειστικές κατά τη δική μου εκτίμηση απαντήσεις. Ένα χαρακτηριστικό είναι ότι στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ ρητώς αναφέρεται και αυτή είναι η πάγια πολιτική μας θέση, ότι πρέπει κάποια στιγμή να απελευθερώσουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι μια θέση στην οποία οψίμως συμφωνεί και το ΠΑΣΟΚ δια του αρχηγού του, του κ. Παπανδρέου. Η απελευθέρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει να κάνει με τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών ελεύθερων πανεπιστημίων, αυτό σημαίνει κατά τη δική μου εκτίμηση ότι δεν είχαμε κανένα λόγο να δείξουμε τέτοια σπουδή για την ανωτατοποίηση εκκλησιαστικών ιδρυμάτων γιατί θα μπορούσαμε κάλλιστα να περιμένουμε εάν αυτή η εξαγγελία γίνει πράξη και πολύ περισσότερο αφού έχει και τη συναίνεση της αντιπολίτευσης ήταν ευκολότερο να γίνει πράξη, η Εκκλησία θα μπορούσε ελευθέρως να φτιάξει το δικό της πανεπιστημιακό ίδρυμα, να θέσει εκεί τους δικούς της όρους και τις δικές της προϋποθέσεις για την εισαγωγή των σπουδαστών της να βάλει τους δικούς της κανόνες και από εκεί και έπειτα φυσικά αυτό το πανεπιστημιακό ίδρυμα της Εκκλησίας θα μπορούσε να λειτουργεί με δικούς της πόρους. Έτσι λοιπόν θα είχαμε αποφύγει αυτό που συμβαίνει σήμερα: α) να ανωνατοποιούμε εκκλησιαστικά ιδρύματα και το κόστος της ανωτατοποίησης και της λειτουργίας τους να επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο μια εποχή που κατά δική μου εκτίμηση ο δρόμος για την οικονομία είναι και δύσκολος και ανηφορικός και βεβαίως όλοι θα πρέπει να συμμετάσχουμε σε αυτήν την σκληρή προσπάθεια να περιστείλουμε τις δημόσιες δαπάνες. Εγώ στηρίζω την κυβέρνηση και τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες είναι σαφές ότι στοιχίζουμε σε μείζονες και σημαντικές αποφάσεις αλλά σε θέματα τα οποία δεν είναι μείζονος σημασίας για την κυβερνητική μας πολιτική καθώς αυτό το νομοσχέδιο δεν αναφερόταν πουθενά στο προεκλογικό μας πρόγραμμα αυτό αγγίζει τη συνείδηση του βουλευτή και εκεί νομίζω ότι πρέπει να έχουμε την ελευθερία του λόγου να εκφράζουμε την κοινωνία.»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Ωστόσο αυτές οι σχολές για να έχουν ένα αντίκρισμα δεν θα έπρεπε να έχουν και μια ταυτοποίηση από το ίδιο το κράτος;»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Όταν θα απελευθερωθεί η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν χωράει καμία αμφιβολία ότι χρειάζεται ένα όργανο το οποίο θα πιστοποιεί την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από αυτά τα ιδρύματα.»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Σε αντίθεση λοιπόν με αυτό που προτείνετε, αυτό που εισηγείται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι να δημιουργηθούν αυτές οι σχολές, να τις χρηματοδοτεί το ίδιο το κράτος αλλά να ελέγχονται από την Ιεραρχία.»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Από τη στιγμή λοιπόν που έτσι θα επιβαρύνουμε τον φορολογούμενο πολίτη μέσω της λειτουργίας αυτών των σχολών δημιουργώντας από την πίσω πόρτα μερικές ακόμα σχολές πανεπιστημιακού επιπέδου, αφού λοιπόν αυτές θα είναι κρατικές οι όροι και οι προϋποθέσεις της εισαγωγής των παιδιών σε αυτές τις σχολές θα πρέπει να είναι ίσες με τα υπόλοιπα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει ένα παιδί μεταξύ άλλων των τυπικών προσόντων που θα έχει για την εισαγωγή του σε αυτά τα τμήματα να έχει και συστατική επιστολή από τον οικείο Μητροπολίτη; Σε αυτό όπως αντιλαμβάνεστε υπεισέρχεται και ο υποκειμενικός παράγοντας, δηλαδή αν ένα παιδί θέλει να πάει στην εκκλησιαστική σχολή και έχει όλα τα προσόντα και όλα τα εφόδια πλην όμως την απαραίτητη γνωριμία για να εξασφαλίσει με τον καλύτερο και ταχύτερο τρόπο αυτή τη συστατική επιστολή. Γιατί αυτό το παιδί από μια κρατική σχολή πρέπει να το αποκλείσουμε; Αυτό το θεωρώ σημαντικό γιατί από τη στιγμή που μιλάμε για κρατικές σχολές η είσοδος θα έπρεπε να είναι υπό τις ίδιες προϋποθέσεις για όλα τα παιδιά. Αφού λοιπόν ως φορολογούμενοι θα πληρώσουμε κρατικές σχολές που η Εκκλησία επιθυμεί, εκεί η εξέταση των παιδιών θα έπρεπε να γίνει με τους ίδιους κανόνες, τους ίδιους όρους και τις ίδιες προϋποθέσεις με τις υπόλοιπες σχολές για να υπάρχει ισονομία και ισοπολιτεία για όλα τα παιδιά και να μην χωριστούν τα παιδιά σε δυο κατηγορίες, αυτά που έχουν το μέσο και αυτά που δεν το έχουν. Εάν διαφοροποιούνται οι προϋποθέσεις αυτό αγγίζει τα όρια της συνταγματικής νομιμότητας.»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Η εμπλοκή της Εκκλησίας σε αυτές τις σχολές που αλλού έγκειται;»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Έγκειται και στο ποιος θα αξιολογεί από εκεί και έπειτα τα παιδιά. Θα υπάρχει μια επιτροπή η οποία όμως τοποθετείται και με συμμετοχή της ίδιας της Εκκλησίας, στην επιτροπή δηλαδή αξιολόγησης θα συμμετέχουν άνθρωποι οι οποίοι βεβαίως θα έχουν τοποθετηθεί και από την ίδια την Εκκλησία άρα και εκεί υπεισέρχεται πάλι ο υποκειμενικός παράγοντας για την εξέταση.»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Γιατί η κυβέρνηση εμμένει στο να προωθήσει αυτό το νομοσχέδιο; Πολλοί από τη στιγμή που κατατέθηκε αυτό το νομοσχέδιο λένε ότι είναι κάποια ‘‘πολιτικά γραμμάτια’’ που οφείλει στην Ιεραρχία η κυβέρνηση.»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Εγώ δεν καταλαβαίνω δεν σκεπτικό αν υπάρχουν γραμμάτια ή όχι υπό την έννοια ότι η κυβέρνηση εάν η Εκκλησία επιθυμούσε θα μπορούσε να τη διευκολύνει να κάνει ένα βήμα ακόμα περισσότερο, να φτιάξει το δικό της πανεπιστήμιο και θεωρώ ότι μέσα από τη δημιουργία του δικού της πανεπιστημίου η Εκκλησία θα είχε κάνει και ένα μεγάλο βήμα στην αυτονομία της. Άρα αν η Εκκλησία πράγματι επιθυμούσε να έχει το δικό της λόγο και ρόλο στην εκπαίδευση των δικών της ανθρώπων και στελεχών, η κυβέρνηση κάλλιστα μπορούσε να της δώσει κάτι παραπάνω την ελευθερία δηλαδή να φτιάξει το δικό της πανεπιστήμιο.»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: « Η κ. Γιαννάκου στην ουσία παραδέχθηκε μέσα στη Βουλή ότι αυτό το νομοσχέδιο ήταν υπεσχημένο στην Εκκλησία.»
 
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: « Η κ. Γιαννάκου εννοούσε ότι και το υφιστάμενο σχέδιο νόμου έρχεται ως προϊόν μιας μακράς συζήτησης και αντιστοίχων σχεδίων νόμων που είχαν προετοιμαστεί με περίπου το ίδιο περιεχόμενο επί των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ. Με άλλα λόγια ήθελε να πει ότι αυτό είναι ένα πάγιο αίτημα το οποίο και το ΠΑΣΟΚ προσπάθησε να ικανοποιήσει και το οποίο τώρα που έφερε προς συζήτηση είναι η μετεξέλιξη του σχεδίου νόμου που είχε προετοιμάσει το ΠΑΣΟΚ. Μπορεί η κ. Γιαννάκου να έχει δίκιο σε αυτό, δεν το αμφισβητώ καθόλου, αλλά οι εποχές και οι συγκυρίες αλλάζουν και εν πάση περιπτώσει ας το δούμε και λίγο οικονομικά σε μια εποχή που πραγματικά μιλάμε όλοι για περιστολή των δημοσίων δαπανών, επιχειρούμε όσο το δυνατόν να μαζέψουμε τα οικονομικά μας, ποιος ο λόγος να επιβαρύνουμε την πολιτεία με ένα επιπρόσθετο κόστος όταν η Εκκλησία αξιοποιώντας τη δική της περιουσία μπορούσε να φτιάξει ένα δικό της πανεπιστήμιο και να βάλει τους δικούς της κανόνες; Εκεί για μένα είναι το πιο ουσιαστικό.»



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 23.11.2005 23:25:01
 
Αναγνώσθηκε 963 φορές