Φορέων Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ                          Αθήνα 9/9/2005 

ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ                                   Αρ. Πρωτ .......

                     (ΠΕΕΜΔΕ)

Σωματείο Αναγνωρισμένο αρ. Αποφ. 3004/2004


Ταχ. Διεύθ.  Καυκάσου 62   11363  Αθήνα

Πληροφορίες:   Ι. Λυμπέρης

Τηλέφωνο : 6972850733

http: www.peemde.gr


 


 


ΠΡΟΣ: ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε.

ΤΜΗΜΑ Α΄

Ειδικό Γραμματέα κ. Κων/νο Ράμμα

           ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Γεν. Γραμματέα  κ. Α. Καραμάνο

κ. Θ. Γούπο

Δ/νση  ΣΕΠΕΔΕ

Πρόεδρο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σχολικούς Συμβούλους Μουσικής

κκ Πατσαντζόπουλο και Παπαπαναγιώτου

ΔΟΕ


 

ΘΕΜΑ: Διαμαρτυρία για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Μουσικής στην Α/θμια Εκπ/ση



Αξιότιμε κύριε Ράμμα



Με αφορμή την ξαφνική απόφαση του Υπουργείου για γενικευμένη εφαρμογή της Ευέλικτης Ζώνης στην Α/θμια Εκπ/ση, θα θέλαμε να εκφράσουμε την έντονη δυσαρέσκειά μας για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Μουσικής στην Γ΄ και Δ΄ τάξη, από δύο (2) ώρες που ήταν μέχρι σήμερα, σε μία (1), αλλά και για την μη επέκταση του μαθήματος στις δύο (2) πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (Α΄ και Β΄ τάξη), κάτι που είναι πάγιο αίτημα του κλάδου μας.


Κάτι τέτοιο, ουσιαστικά, υποβαθμίζει το ρόλο και τους στόχους του μαθήματος, όπως αυτοί αναφέρονται στο τελευταίο ΔΕΠΣ και ακυρώνει κάθε προσπάθεια από μέρους των Εκπ/κών Μουσικής για αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης Μουσικής Εκπ/σης στα σχολεία.


Είναι απορίας άξιο, πως, ενώ το υπουργείο προχωράει στην υλοποίηση καινοτόμων δράσεων, όπως αυτή της Ευέλικτης Ζώνης, δεν συμπεριλαμβάνει σ’ αυτή ένα μάθημα που αποτελεί, κατά κοινή ομολογία δασκάλων και μαθητών, μία από τις πιο δημιουργικές και ευχάριστες δραστηριότητες της σχολικής ζωής, ένα μάθημα που από τη φύση του περιέχει όλα αυτά τα «νέα» χαρακτηριστικά που εισάγονται, υποτίθεται, μέσω της Ευέλικτης Ζώνης (Δημιουργικότητα, Βιωματικές δράσεις, Διαθεματικότητα, Παιχνίδι, κλπ)


Δεδομένης αυτής της εξέλιξης και λαμβάνοντας υπ’ όψη τις ιδιαίτερες ανάγκες που έχει το μάθημα της Μουσικής για να πραγματωθεί, (οι οποίες εξακολουθούν να μην καλύπτονται ακόμα και σήμερα, 15 χρόνια αφότου εισήχθη η Μουσική στην Εκπαίδευση και που αναλύονται εκτενέστερα παρακάτω), νοιώθουμε πλέον να πλήττεται η αξιοπρέπειά μας και κυρίως η αποτελεσματικότητά μας σε εργασιακό και παιδαγωγικό επίπεδο.

 


- Ο Εκπ/κός μέχρι σήμερα ήταν αναγκασμένος να συμπληρώνει το υποχρεωτικό του ωράριο σε 2 ή 3 σχολεία (σε μερικές περιπτώσεις περισσότερα), μετακινούμενος συχνά και την ίδια μέρα, ανάμεσα σε σχολεία διαφορετικών Δήμων. Έβλεπε επίσης, 500 και πλέον μαθητές σε μια εβδομάδα, μην έχοντας δικιά του αίθουσα διδασκαλίας, μεταφερόμενος από τάξη σε τάξη κι από όροφο σε όροφο.


Η καινούρια κατάσταση που δημιουργείται επιδεινώνει ακόμα περισσότερο τη θέση του, μια και τώρα, για να συμπληρωθεί το ωράριό του θα πρέπει να μετακινείται μόνιμα σε 4 ή περισσότερα σχολεία.

 


Αυτό έχει δυσμενείς επιπτώσεις ως προς τα εξής:

 


1. Περιορίζει τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων του μαθήματος στο ελάχιστο, υποβαθμίζοντας γενικότερα το ρόλο της μουσικής αγωγής στο σχολείο.


2. Του αφαιρεί κάθε δυνατότητα ενσωμάτωσης και ουσιαστικής παρέμβασης στο σχολικό περιβάλλον.


3. Τον εξοντώνει ψυχοσωματικά.


4. Εξανεμίζει κάθε πιθανότητα ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων και ουσιαστικής επικοινωνίας με τους μαθητές του, καθώς και με το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου, καθιστώντας αδύνατη τη συνεργασία μαζί τους.


5. Ακυρώνει κάθε προσπάθεια ανάληψης πρωτοβουλιών για αξιόλογες πολιτιστικές δράσεις, στα πλαίσια της σχολικής ζωής (Εορτές, Εκδηλώσεις, κ.λ.π.).


6. Δημιουργεί δυσκολία στη χρήση εποπτικών κι άλλων αναγκαίων μέσων διδασκαλίας, που στην καλύτερη περίπτωση, λόγω έλλειψης, τα προμηθεύεται ο ίδιος ο Εκπ/κός, αφού πρέπει αυτά να μεταφέρονται από τάξη σε τάξη και πολλές φορές από σχολείο σε σχολείο.


7. Είναι υποχρεωμένος να εργαστεί για την οργάνωση των σχολικών γιορτών, να συστήσει χορωδίες, μουσικά σύνολα, για τα οποία δεν προβλέπονται, ως γνωστόν, χωριστές ώρες, χωρίς όμως να ‘χει και τη δυνατότητα, όπως θα έπρεπε, του συντονισμού του τελικού αποτελέσματος, αφού είναι αναγκασμένος να απουσιάζει από κάποια σχολεία, γεγονός που δρα αρνητικά, κυρίως στους μαθητές του.


8. Δυσχεραίνει την υπηρεσιακή του εξέλιξη.


Σας καλούμε να επανεξετάσετε την εφαρμογή της Ευέλικτης Ζώνης σε σχέση με τη Μουσική, έστω και την τελευταία στιγμή, πριν τα προβλήματα γιγαντωθούν και αυτό ας σταθεί αφορμή για την έναρξη ενός διαλόγου του Υπουργείου με τη Μουσική Εκπαιδευτική Κοινότητα, ώστε να αντιμετωπιστούν οριστικά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στον κλάδο μας από τις εξελίξεις των τελευταίων χρόνων στην Εκπαίδευση.


Παρακάτω καταθέτουμε προτάσεις για το μάθημα της Μουσικής στην Α/θμια Εκπ/ση, που αποτελούν και θέσεις του κλάδου μας:


 


Προτάσεις

 

1.            Επέκταση του μαθήματος της Μουσικής στην Α΄ και Β΄ τάξη (από 2 ώρες σε κάθε τμήμα) με ταυτόχρονη μείωση του διδακτικού ωραρίου του Εκπ/κου στις 20 ή στις 18 ώρες κατά περίπτωση και τον περιορισμό της μετακίνησης του σε ένα σχολείο αντί τριών η τεσσάρων που είναι σήμερα. Έτσι ο Εκπ/κός Μουσικής σ’ ένα 12θεσιο σχολείο θα συμπληρώνει 20 ώρες διδασκαλίας, ενώ για κάποιον που υπηρετεί σε ένα 6θεσιο σχολείο θα αρκεί για να συμπληρώνει το ωράριο του άλλο ένα 6θεσιο σχολείο. (10 + 10 ώρες)


Για τις ώρες που υπολείπονται, 4 η 3, ανάλογα τα χρόνια υπηρεσίας, θα μπορούσαν να του ανατεθούν αρμοδιότητες, που αφορούν γενικότερα στον πολιτισμό (όπως διάφορα προγράμματα που θα μπορούσε να εφαρμόσει για τη μουσική μέσα σ’ ένα διαθεματικο πλαίσιο, οργάνωση χορωδιών, μουσικών συνόλων, κ.α.)


Αντίστοιχα, οι ώρες των δασκάλων που θα περισσέψουν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για Ενισχυτική διδασκαλία, ή για άλλες αρμοδιότητες και δραστηριότητες που θα βελτιώσουν γενικότερα τη λειτουργία του σχολείου.



2.            Μείωση του ωραρίου του Εκπ/κού αν μετακινείται σε τρία (3) ή περισσότερα σχολεία ή σε ολοήμερα.



3.            Να αναγνωριστεί ρητά η ανάγκη ύπαρξης αίθουσας εργαστηρίου για το μάθημα της μουσικής ώστε να δεσμεύεται από τη Δ/νση μια αίθουσα του σχολείου, όπου αυτό είναι δυνατό, για το σκοπό αυτό.


Είναι αυτονόητο πως από τη φύση του το μάθημα μουσικής έχει κάποιες ποιοτικές ιδιαιτερότητες σε σχέση με τα αλλά μαθήματα. Απαιτεί μεγάλο αριθμό μέσων και υλικών για να επιτευχθεί, όπως όργανο, οργανάκια τάξης, εποπτικά μέσα, ηχητικό σύστημα, Η/Υ, κ.α. , υλικά και μέσα που εκτός του ότι πρέπει να είναι πολύ καλής ποιότητας, βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά είναι, να είναι έγκαιρα προετοιμασμένα. Με την μετακίνηση του Εκπ/κου από τάξη σε τάξη και από όροφο σε όροφο αυτό είναι σχεδόν αδύνατο με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος.


Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει αυτή η άνευ προηγούμενου ταλαιπωρία που υφίσταται ο Εκπ/κος μουσικής, που σα συνέπεια έχει την έκπτωση της ποιότητας της μουσικής εκπ/σης των παιδιών.

 


4.            Να επαναλειτουργήσουν οι μετατάξεις, υπό δικαιότερους όρους, ώστε ν’ απεγκλωβιστούν πολλοί συνάδελφοι, που ενώ έχουν τα κατάλληλα προσόντα και το βασικότερο, την επιθυμία, δεν μπορούν να μεταταχθούν σε Μουσικά Σχολεία ή σε σχολεία της Β/θμιας, αφού με το υπάρχον καθεστώς, πρέπει να υπηρετήσουν επί 5ετία, στη Β/θμια Εκπ/ση, σε σχολείο της επαρχίας. (Και γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά, πόσο δύσκολο είναι αυτό, μια και κάτι τέτοιο θα σήμαινε ριζική ανατροπή του οικογενειακού προγραμματισμού, με σοβαρές κοινωνικές επιπτώσεις στους ίδιους, αλλά και στα μέλη της οικογένειάς τους).



5.            Να επαναλειτουργήσουν τα τμήματα προαιρετικής μουσικής παιδείας στα Δημοτικά Σχολεία, με ορίζοντα αυτά να γενικευθούν.



6.            Να επεκταθεί ο θεσμός των Σχολικών Συμβούλων, ξεχωριστά για την Α/θμια Εκπ/ση. Το μοντέλο που επικρατεί σήμερα και θέλει τους Εκπ/κούς Μουσικής στην Α/θμια να εποπτεύονται από Σχολικό Σύμβουλο της Β/θμιας, κατά γενική ομολογία, δεν λειτούργησε και είχε πλήρη αποτυχία.

 


Με τιμή

 


Για το Δ.Σ. της ΠΕΕΜΔΕ


 


Ο Πρόεδρος                                                       Ο Γεν. Γραμματέας

Γιάννης Λυμπέρης                                                     Δημήτρης Ανδρώνης



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 22.09.2005 22:13:56
 
Αναγνώσθηκε 1367 φορές