Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

Τομέας Παιδείας & Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ


Συνέντευξη Τύπου με θέμα «Νέα Σχολική Χρονιά - Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ», έδωσε σήμερα στα κεντρικά γραφεία του Κινήματος, η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού, του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Μαρία Δαμανάκη, με τη συμμετοχή του συντονιστή του Τομέα Μορφωτικών Υποθέσεων της Κ.Ο., Ανδρέα Λοβέρδου, και την γραμματέα του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού, Συλβάνα Ράπτη. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.
 

Συνέντευξη Τύπου με θέμα «Νέα Σχολική Χρονιά - Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ», έδωσε σήμερα στα κεντρικά γραφεία του Κινήματος, η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού, του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Μαρία Δαμανάκη, με τη συμμετοχή του συντονιστή του Τομέα Μορφωτικών Υποθέσεων της Κ.Ο., Ανδρέα Λοβέρδου, και την γραμματέα του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού, Συλβάνα Ράπτη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

 

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Καλή σας μέρα. Το θέμα σήμερα της συνέντευξης είναι η παιδεία και οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ. Δίνω τον λόγο στην κα Δαμανάκη αρμόδια απ' το Πολιτικό Συμβούλιο για τον τομέα αυτό.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Καλημέρα. Ευχαριστούμε που ήρθατε. Ξέρετε όλοι ότι, τα σχολεία άνοιξαν χθες με πάρα πολλές ελλείψεις. Όλα τα μέσα επικοινωνίας έχουν τη σχετική εικόνα στην οποία δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφερθώ. Το βέβαιο είναι ότι, το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας βρίσκεται σε μια βαθιά κρίση, η οποία δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί με μικροδιορθώσεις.

Η άποψη του ΠΑΣΟΚ είναι, ότι χρειάζεται μία σοβαρή, γενναία μεταρρύθμιση, η οποία θα πρέπει να ετοιμαστεί και να σχεδιαστεί προσεκτικά, να συζητηθεί με τους φορείς και ευρύτερα με την κοινωνία μέσα από δημόσια διαβούλευση, και να εφαρμοστεί αφού εξασφαλιστούν οι συναινέσεις, μέσα από ένα σχεδιασμό μακροχρόνιο.

Σε καμιά περίπτωση, δηλαδή, δεν πρέπει να συνεχιστεί η τακτική που σήμερα παρακολουθούμε, να εξαγγέλλονται συνεχώς μεταρρυθμίσεις οι οποίες αιφνιδιάζουν τα παιδιά, τους μαθητές, τις οικογένειές τους. Εμείς θέλουμε να θέσουμε σε συζήτηση τη βασική πρόταση του ΠΑΣΟΚ, σε συζήτηση και με τις οργανώσεις και με την κοινωνία ευρύτερα, και σε κάθε περίπτωση, θέλουμε να πούμε ότι, δεσμευόμαστε ότι, η όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, θα εφαρμοστεί μετά από μεταβατικό χρονικό διάστημα και αφού εγκαίρως ειδοποιηθούν και ενημερωθούν όλοι.

Τους βασικούς άξονες αυτής της μεταρρύθμισης τους έχουμε ήδη διανείμει και σε εσάς. Το Πολιτικό Συμβούλιο που συζήτησε πολύ αναλυτικά και διεξοδικά το θέμα, καταλήγει σε πέντε άμεσους βασικούς στόχους που εμείς προτάσσουμε ως στόχους μιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης με ορίζοντα 10ετίας.

Ο στόχος αυτής της μεταρρύθμισης, λέω εξ αρχής, ότι είναι διπλός. Απ' τη μια μεριά, θέλουμε να υπάρχει η εξασφάλιση του δικαιώματος στη μόρφωση, την ανθρωπιστική μόρφωση, την κουλτούρα, την καλλιέργεια, για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα, θα έλεγα, απ' την οικογενειακή τους κατάσταση, την οικονομική τους κατάσταση ή άλλες διαφορετικότητες που έχουν.

Και ο δεύτερος στόχος, είναι να συνδεθεί αποτελεσματικά το εκπαιδευτικό σύστημα με την οικονομία, την κοινωνία, μέσα στο πλαίσιο ενός διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο πρέπει να ανταποκριθεί η χώρα.

Οι βασικοί στόχοι της πολιτικής μας. Ο πρώτος: Θέλουμε να θέσουμε τέλος στο κρατικιστικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό το λέμε και το εννοούμε. Το Υπουργείο Παιδείας κρατά, δηλαδή, στη σκέψη μας μόνο τον απολύτως κεντρικό επιτελικό σχεδιασμό. Όλα περνούν στην περιφέρεια, στο δήμο και στα Σχολικά Συμβούλια. Όλα. Οι διορισμοί των εκπαιδευτικών, η επεξεργασία του εκπαιδευτικού προγράμματος, οι διορισμοί του βοηθητικού προσωπικού. Όλα, όπως θα δείτε στην πρότασή μας, μετατίθενται στην περιφέρεια, στο δήμο και στο Σχολικό Συμβούλιο.

Το σχολείο συνδιοικείται ουσιαστικά και απ' την τοπική κοινωνία, απ' τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, απ' τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους, που αναλαμβάνουν και την ευθύνη και το δικαίωμα να κρίνουν την ποιότητά του. Εάν αυτή η τομή πετύχει, θεωρούμε ότι, θα είναι η πραγματική επανάσταση στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.

Ο βασικός μας στόχος, ο δεύτερος, είναι να θέσουμε τέλος στο γραμματειακό και ψηφιακό αναλφαβητισμό. Διαφωνούμε πλήρως με την τακτική που ακολουθεί σήμερα το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο συνεχώς εξαγγέλλει μεταρρυθμίσεις, οι οποίες δεν πραγματοποιούνται. Ρίχνουμε το βάρος στα στοιχειώδη. Τα στοιχειώδη, τα αυτονόητα, αυτά είναι που έχουν σημασία.

Εμείς θέλουμε να δεσμευτούμε ότι, όλα τα παιδιά θα τελειώνουν το γυμνάσιο, την υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτή είναι δέσμευσή μας. Και τελειώνοντας αυτή την εκπαίδευση, θα έχουν καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας, ορισμένων βασικών μαθηματικών εννοιών, των αγγλικών, της χρήσης υπολογιστών και της πλοήγησης στο διαδίκτυο και μία γενική εικόνα του πολιτεύματος και της λειτουργίας της κοινωνίας. Αυτά θέλουμε. Καταρχήν αυτά. Αυτά να τα εξασφαλίσουμε όμως σε όλα τα παιδιά.

Από εκεί και πέρα πιστεύουμε ότι, πρέπει να επανασχεδιαστεί το λύκειο, ώστε να δίνει τη δυνατότητα στους νέους να έχουν πρόσβαση όχι μόνο σε ένα υποβαθμισμένο Πανεπιστήμιο, αλλά και σε επαγγελματική εκπαίδευση. Θα πρέπει να υπάρξει επιτέλους επαγγελματική εκπαίδευση και δια βίου μάθηση στην Ελλάδα, διότι ο άνθρωπος, πλέον, με βάση τις σημερινές ανάγκες της οικονομίας, εκπαιδεύεται συνεχώς και όχι μόνο στη νεότητά του.

Και τέλος, μιλούμε για νέο Πανεπιστήμιο. Όταν μιλούμε για νέο Πανεπιστήμιο και Τεχνολογικό Ίδρυμα, εννοούμε ότι, θα πρέπει αυτό ουσιαστικά να ιδρυθεί εξ υπ' αρχής, να είναι πραγματικά νέο, με νέο σύστημα διοίκησης, νέο σύστημα οργάνωσης σπουδών, νέο σύστημα χρηματοδότησης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότητά του και η ποιότητά του. Η ποιότητα των γνώσεων που παρέχει, ώστε να είναι ανταγωνιστικό στο διεθνή χώρο.

Αναφέρω ενδεικτικά στο πλαίσιο των προτάσεών μας την κατάργηση οπωσδήποτε του ενός συγγράμματος, την αλλαγή των μεθόδων διδασκαλίας, έτσι ώστε να δώσουμε βάρος στην απευθείας επαφή του διδάσκοντα με το διδασκόμενο. Στη σοβαρή αξιολόγηση και έλεγχο των καθηγητών και των υποχρεώσεών τους.

Την εισαγωγή μάνατζερ, ώστε να μπορούν τα Πανεπιστήμια να διοικούνται με έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο. Και νέες μεθόδους ειδικής μέριμνας, όπου το κύριο βάρος θα πέσει σε χαμηλότοκα φοιτητικά δάνεια για όλους, επιδοτούμενα απ' το κράτος. Γι' αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη, θα πρέπει να υπάρξουν και επιπλέον συμπληρωματικές παροχές.

Τέλος, είναι φανερό ότι όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν πράξη χωρίς μια εντελώς διαφορετική, μια σοβαρή αλλαγή στο θέμα χρηματοδότησης της εκπαίδευσης. Εάν κανείς εξαγγέλλει μεταρρυθμίσεις χωρίς να εξασφαλίζει τη χρηματοδότησή του, αυτά είναι - επιτρέψτε μου να πω - λόγια στον αέρα.

Υπάρχει η δέσμευση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, την οποία επιβεβαίωσε και πάλι το Πολιτικό Συμβούλιο, ότι το 40% του ΚΠΣ θα δοθεί στην επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, με πρώτη προτεραιότητα την παιδεία και τον πολιτισμό. Και είναι φανερό ότι, αυτή μας η δέσμευση υπερκαλύπτει το στόχο του 5% για την παιδεία, 5% του ΑΕΠ για την παιδεία που υπάρχει στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ.

Εμείς, όμως, προβλέπουμε συμπληρωματικά και ιδιωτική χρηματοδότηση στην εκπαίδευση με δημόσιο κοινωνικό έλεγχο. Ο στόχος μας συνολικά είναι να αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση, ώστε να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες, να υπερασπιστούμε το δημόσιο έλεγχο επί της ουσίας. Αυτό που υπάρχει σήμερα είναι μια δήθεν δωρεάν παιδεία.

Εμείς θέλουμε να υπερασπιστούμε το δημόσιο κοινωνικό έλεγχο επί της ουσίας, που δεν ταυτίζεται με την κρατική ασφυξία του σήμερα, αλλά που εξασφαλίζει στον Έλληνα πολίτη τη δυνατότητα να ελέγχει, να έχει την ευθύνη, να λέει άποψη και να είναι σεβαστή για το δικό του εκπαιδευτικό σύστημα.

Αυτά είχα να πω εγώ. Σας ευχαριστώ που μας ακούσατε, και νομίζω, οι συνάδελφοί μου θα δώσουν μια πιο συγκεκριμένη εικόνα και για την κατάσταση που υπάρχει σήμερα.

Ευχαριστώ. Παρακαλώ τον κ. Λοβέρδο, τον συντονιστή από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του αρμόδιου Τομέα.

Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Καλημέρα, ευχαριστούμε πολύ που είσαστε εδώ. Θέλω να πω ορισμένα πράγματα που έχουν να κάνουν με τη χθεσινή έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Νομίζω ότι, το ρεπορτάζ, ήδη, έχει καλύψει ότι η πορεία, που είχε φτάσει στο απόγειο της το 2003, δηλαδή έγκαιρα να τακτοποιούνται όλες οι διοικητικές και εκπαιδευτικές προϋποθέσεις πριν ανοίξει η σχολική χρονιά, αυτή η πορεία ανακόπηκε το 2004 και κυρίως το 2005 από τη Νέα Δημοκρατία.

Η συνάδελφος μας, η κα Σχοιναράκη, έχει πει ότι, για χιλιάδες παιδιά θα συνεχιστούν οι διακοπές για πολλές ακόμα εβδομάδες, και πράγματι έτσι αποδείχτηκαν τα πράγματα πως είναι, χτες και σήμερα. Αυτό θα αποτυπωθεί σε λίγο και από τις εμπειρίες που θα έχουμε από τη διανομή των βιβλίων και των συγγραμμάτων στα παιδιά.

Η παιδεία στα χέρια της Νέας Δημοκρατίας πάει από το κακό στο χειρότερο. Στα ανίκανα και αδύναμα χέρια αυτής της παράταξης, άνετα μπορούμε να πούμε ότι, δυστυχώς, η «παιδεία παίζει». Και όχι μόνο «παίζει», αλλά είναι και υπερβολικά ταξική.

Έχει καταγραφεί, και εμείς πολιτικά το ανακεφαλαιώνουμε, ότι, όλοι οι θεσμοί κοινωνικής πολιτικής στην εκπαίδευση, που είχαμε χτίσει με κόπο και με κόστος, από τη μια μέρα στην άλλη πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο.

Είναι ανάμεσά σας συνάδελφοι δημοσιογράφοι από το εκπαιδευτικό ρεπορτάζ και έχουν γράψει, όλοι σχεδόν, στο συμπολιτευόμενο και αντιπολιτευόμενο Τύπο για την κατάσταση που υπάρχει στα ολοήμερα σχολεία. Το ολοήμερο σχολείο πάει να κλείσει, από την κατάσταση που υπάρχει στην πρόσθετη διδακτική στήριξη και στην ενισχυτική διδασκαλία.

Το πρόγραμμα σχολικής στέγης σταμάτησε. Αναδείξαμε στη Βουλή το πρόβλημα, κυρίες και κύριοι, και θα σας διανείμουμε και το χωρίο από τη συγκεκριμένη τοποθέτηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά και αυτό που καταθέσαμε στη Βουλή τον Ιούνιο, με ευκαιρία την πρόταση εμπιστοσύνης, ότι στη σελίδα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, το τελευταίο κτίριο που αναφέρεται, είναι το 2003.

Την επομένη το πρωί, Ιούνιο, η σελίδα κατέβηκε και ανέβηκε αυτό που βλέπετε, ότι είναι υπό κατασκευή η σελίδα. Σήμερα, σας μοιράζουμε αντίγραφο που δείχνει ότι, παραμένει η σελίδα υπό κατασκευή. Αυτή είναι η κατάσταση. Δεν έχουν ένα σχολείο συγκεκριμένο για να επιδείξουν τι έκαναν.

Η κα υπουργός αναφέρεται σε σχολεία αορίστως που έχουν γίνει επί Νέας Δημοκρατίας. Είπε δε και το ψέμα χθες πηγαίνοντας τον πρωθυπουργό στο 6ο Δημοτικό στον Άγιο Δημήτριο, στο Μπραχάμι, ότι αυτό είναι ένα σχολείο που έκανε η Νέα Δημοκρατία. Μακάρι να ήταν έτσι, και μακάρι να είχε κάνει και πολλά άλλα. Αυτός είναι ο στόχος της πολιτικής, να βοηθάει τον κόσμο. Όμως, συνεχιζόμενο έργο ήταν αυτό που είχε ξεκινήσει επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης.

Και εν πάση περιπτώσει, και αν αυτό οι γραφειοκράτες το αμφισβητήσουν, που δεν θα έχουν δίκιο, εν πάση περιπτώσει, προσθήκη σε ένα σχολείο, σε ένα σχολείο που υπήρχε είναι αυτό. Το πρωί επικοινώνησα με τον Δήμο Αγίου Δημητρίου, με τον δήμαρχο συγκεκριμένα, και ενημερώθηκα για την αλήθεια.

Καταφεύγουν, λοιπόν, σε ψέματα παιδαριώδη προκειμένου να βγάλουν καθαρή την ανάγκη της ημέρας, επειδή τα προβλήματα και τα θέματα πιέζουν. Στα σχολεία, και είναι προϊόν της εμπειρίας, της πολιτικής μας γνώσης, μα και των επισκέψεων που έκανε όλος ο Τομέας εχθές, η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας είναι η πολιτική της παράγκας.

Λυόμενα, εξώσεις. Πήγαμε με την κα Ράπτη εχθές στο 7ο Εσπερινό ΤΕΕ που απειλείται με έξωση και θα συντελεστεί αυτή - γιατί έχουν βγει οι αποφάσεις - στο τρέχον έτος, και άλλες 30 για την Αθήνα, 46 για όλη τη χώρα, εξώσεις θα γίνουν φέτος και η υπουργός λέει εχθές το βράδυ στην τηλεόραση, ότι έχει χρήματα να τα καλύψει όλα.

Έχει χρήματα, μακάρι να έχει, δεν τα καλύπτει όμως τα κενά αυτά. Δεν τα καλύπτει, γιατί όλα τα προγράμματα επενδύσεων από το κοινοτικό σχετικό πρόγραμμα και από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας κρατιούνται πίσω.

Πολιτική, λοιπόν, της παράγκας, εξώσεις, λυόμενα και διπλοβάρδιες. Διπλοβάρδιες που δεν βαίνουν μειούμενες όπως επί της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. 250 παρέλαβαν, 250 παραδίδουν και σήμερα. Ούτε μια δεν έχουν καταργήσει. Αλλά παράγκα και μεταφορικά, πέρα από την κυριολεξία, πολιτική της παράγκας του Υπουργείου Παιδείας με την παρόρμηση χιλιάδων παραπάνω μαθητών φέτος που εγγράφονται στα φροντιστήρια.

Γιατί; Για να αντιμετωπίσουν τα μέτρα που έχουν ήδη εξαγγείλει, ορισμένα εκ των οποίων δεν τα έχουν και υλοποιήσει, πάντως δεν τα έχουν και μελετήσει, της εισαγωγής της βάσης, χωρίς να έχουν λυθεί τα υπόλοιπα προβλήματα που αφορούν την εισαγωγική βάση, η κατάργηση των εξετάσεων στη Β' Λυκείου κ.ο.κ.

Παροξυσμός εγγραφών στα φροντιστήρια. Αυτό είναι ένα κορυφαίο ζήτημα. Παροξυσμός θα υπάρξει - είναι βέβαιον - και των εγγραφών στην μεταλυκειακή παραπαιδεία, αφού χιλιάδες μαθητές θα μείνουν έξω με αυτό το αποσπασματικό μέτρο της εισαγωγής της βάσης, χωρίς να έχουν εναλλακτικές μελετηθεί και καταστρωθεί.

Καταθέσαμε στη Βουλή, ο Τομέας Παραγωγής και Εμπορίου, τα της σχολικής σάκας. Καταθέσαμε τη διαφορά των τιμών 2004-2005. Θα σας διανεμηθεί ο σχετικός πίνακας που προέρχεται από το Ινστιτούτο Καταναλωτών, δεν είναι δικό μας εφεύρημα. Η σχολική σάκα του Δημοτικού, για να μη μακρηγορώ, 27,52 € πέρυσι, 42,44 € φέτος, δηλαδή αύξηση 54% φέτος. Για τον μαθητή του Γυμνασίου από 40,75 € το 2004, 61,03 € για φέτος.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, η αντιπολίτευση τα θέτει για να επιλυθούν τα προβλήματα. Καταθέτουμε το Μάιο ερώτηση στον κ. Καλό, τι θα γίνει με τα σχολικά βιβλία. Μας απαντά ο κ. Καλός «όλα θα είναι στην ώρα τους». 40% περίπου των βιβλίων δεν θα περιλαμβάνονται σήμερα στη σχολική σάκα.

Ενώ αυτά συμβαίνουν, η υπουργός κρύβεται. Και η υπουργός Παιδείας κρύβεται γιατί φοβάται. Ρωτάει, προσκαλούμενη από τα μέσα ενημέρωσης, αν θα είναι κάποιος από μας, και όταν μαθαίνει ότι θα είναι η κα Δαμανάκη, η Ράπτη, οποιοσδήποτε άλλος εξ ημών, δεν προσέρχεται και απαιτεί να είναι μόνη της. Να μονολογεί για να μην υπάρχει αντίλογος, να μην υπάρχει αντιπολίτευση, να μην υπάρχει αντίθετη φωνή που θέλει να βοηθά τα πράγματα.

Εμείς σ' αυτό το μήκος κύματος κινούμαστε, και η σημερινή μας παρέμβαση. Έχει σκοπό να βοηθήσει τα πράγματα. Η Νέα Δημοκρατία, μη συζητούσα, μη διαλεγόμενη, μη ακούουσα τι λέει η αντιπολίτευση και μη βλέποντας και τι γίνεται στην πράξη, δεν οργανώνει τις απαιτούμενες πολιτικές και έτσι δεν επωφελείται.

Εν πάση περιπτώσει, ο καιρός ήρθε, εμείς είμαστε έτοιμοι. Το πρότυπο σχολικής ανάπτυξης και εκπαιδευτικής ανάπτυξης που θεμελιώνεται στη μάχη εναντίον της γραφειοκρατίας, της συγκεντρωτικής γραφειοκρατίας και στο στόχο το μεγάλο της αποκέντρωσης ήδη έχει κατατεθεί, ο διάλογος επ' αυτού προχωρά και γίνεται πιο διεισδυτικός και θα καταλήξουμε, κάποια στιγμή, και στο πρόγραμμά μας προϊόντος του χρόνου.

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Ευχαριστώ Ανδρέα. Παρακαλώ τη Συλβάνα Ράπτη, τη Γραμματέα του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού του Κινήματος.

Σ. ΡΑΠΤΗ: Έχετε ακούσει όλοι το τραγούδι που έχει τους στίχους εκείνους τους ωραίους «όλα διαρκώς αλλάζουν και όλα τα ίδια μένουν». Αυτό ακριβώς συμβαίνει με την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας συνολικά, αλλά και ειδικότερα στην παιδεία. Η Νέα Δημοκρατία στα λόγια μεταρρυθμίζει την εκπαίδευση. Στην πράξη την απορυθμίζει.

Οι συνάδελφοι μου έδωσαν στοιχεία τα οποία επαρκούν για να τεκμηριωθεί σε όλο το μήκος, πλάτος και βάθος το ψέμα της κυβέρνησης, το ψέμα του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει αναχθεί πλέον από αυτή την κυβέρνηση και από το Υπουργείο Παιδείας σε μέθοδο πολιτικής επιβίωσης.

Θα πω δυο τρία πράγματα που έχουν σχέση με τις ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας σε αυτούς τους 18 μήνες. Ξεκινώ από πίσω προς τα μπρος. Το τελευταίο νομοσχέδιο που ήρθε στη Βουλή αφορά τα ΤΕΙ. Μα, μην γελιόμαστε τα ΤΕΙ στην προκειμένη περίπτωση ήταν μόνο η πρόφαση. Το νομοσχέδιο αυτό ήρθε στη Βουλή για να καλύψει ουσιαστικά δυο ανάγκες που βρίσκονται στα πίσω άρθρα: το ένα είναι η εισαγωγή της βαθμολογικής βάσης 10 και το δεύτερο είναι για να μπαλώσει το θέμα των μετεγγραφών και εδώ πληρώνεται η επιλογή μιας πολιτικής που λέει ότι νομοθετούμε υπό το βάρος της επικαιρότητας.

Άλλο νομοσχέδιο: ΔΙΚΑΤΣΑ. Το μετονομάσαμε σε ΔΟΑΠΑΠ. Πρακτικά, έχει γίνει κάτι; Εσείς που ψάχνετε τα θέματα, που κάνετε καθημερινά ρεπορτάζ ξέρετε ότι πρακτικά δεν έχει αλλάξει τίποτα, πέρα από το όνομα.

Διεθνές Πανεπιστήμιο: Ένα ολόκληρο νομοσχέδιο για το διεθνές Πανεπιστήμιο μέσα στο καλοκαίρι, βιασύνη φοβερή, αναρωτηθήκαμε όλοι το γιατί. Τώρα, μετά τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ξέρουμε το γιατί. Διότι ήταν η μόνη εξαγγελία που έκανε ο πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Η ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου. Να γιατί η βιασύνη να έρθει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι.

Αξιολόγηση: Νομοθέτησε και πάλι η κυβέρνηση. Νομοθέτησε, για να έχει στο «οπλοστάσιό της» μια ακόμη λέξη, τη λέξη «αξιολόγηση» αλλά κενού περιεχομένου, έτσι ακριβώς όπως τη σκέφτεται να τη δρομολογήσει.

Πάμε στο τελευταίο νομοθέτημα -τελευταίο με τη σειρά που τα λέω εγώ, το πρώτο που είχε φέρει- την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στη Β' Λυκείου και τον περιορισμό των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων από 9 σε 6 στην Γ' Λυκείου. Ήταν η μόνη ενέργεια στην οποία είχε συνέπεια η Νέα Δημοκρατία.

Γιατί αυτές οι δυο φράσεις ήταν και το εύκολο να γίνουν, ήταν το μόνο πρόγραμμα που είχε για την εκπαίδευση. Εκεί άρχιζε και εκεί τελείωσε το πρόγραμμα παιδείας της Νέας Δημοκρατίας για την εκπαίδευση. Γι' αυτό ακριβώς και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια αμηχανία, σ' ένα πανικό και αναγκάζεται να χρησιμοποιεί ψεύδη για να μπορέσει να προχωρήσει όπως προχωρήσει.

Το θέμα είναι το εξής: βρισκόμαστε πια για μια ακόμη φορά στην αρχή μιας σχολικής χρονιάς, μιας σχολικής χρονιάς με πολλά προβλήματα, με πρώτο το θέμα των βιβλίων. Και εδώ επιτρέψτε μου να πω το εξής: ακούσαμε ότι προβλήματα υπάρχουν κάθε χρονιά. Εγώ θα πω ότι όχι, δεν υπάρχουν κάθε χρονιά και δεν θ' αναφερθώ στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ. Θ' αναφερθώ στην περσινή χρονιά.

Πέρσι, εσείς πάλι κάνατε το ρεπορτάζ και ξέρετε -συγκρίνοντας με φέτος- ότι την ίδια χρονική στιγμή υπήρχαν περισσότερα βιβλία στα σχολεία. Πέρσι ήταν κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Πως πέρσι τα κατάφερε και φέτος όχι; Τι συνέβη; Η δικαιολογία που ακούμε από την αρμόδια υπουργό είναι ότι «φέτος έγινε διεθνής διαγωνισμός, θα είχαμε πρόβλημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιμετωπίσαμε όλα αυτά τα θέματα και γι' αυτό έχουμε την καθυστέρηση».

Και εδώ προκύπτει ένα ερώτημα: το πρόστιμο δεν είναι μια απειλή που εμφανίστηκε σήμερα το πρωί. Υπήρχε και παλαιότερα. Άρα τι ακριβώς συνέβη; Πέρσι, ή δεν είχαν καταλάβει ότι έρχεται το πρόστιμο, ή έκαναν απ' ευθείας αναθέσεις, ή συνέβη κάτι τρίτο. Τα είχε έτοιμα όλα το ΠΑΣΟΚ όπως και είναι η αλήθεια, διότι είχε την πρόνοια η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να σκεφτεί ότι ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων είναι πολύ πιθανό να έχουμε προβλήματα και με το χαρτί και με τις αποστολές των βιβλίων. Έτσι το 75% του όγκου των βιβλίων ήταν έτοιμο από τις 15 Απριλίου. Τα βρήκαν έτοιμα. Γι' αυτό πέρσι επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας ήταν καλύτερη η κατάσταση στα βιβλία, από ότι φέτος.

Δίνω αυτό το μικρό παράδειγμα, μπορώ να δώσω δεκάδες τέτοια παραδείγματα, για να καταλάβουμε πως ακριβώς κινείται η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας σήμερα. Θα μπορούσα να πω κι άλλα πολλά, οι συνάδελφοί μου ξέρουν ότι μιλώ πολύ, αλλά βέβαια θα πω το εξής: τα πολλά λόγια είναι φτώχεια και η φτώχεια σήμερα στη χώρα μας περισσεύει. Γι' αυτό σταματώ εδώ.

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Ευχαριστώ Συλβάνα. Θα δώσω στην κα Δαμανάκη τον λόγο για μια σύντομη ενημέρωση σχετικά την αξιολόγηση και το ερωτηματολόγιο που έχετε.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Για να προχωρήσουμε περισσότερο αυτό που σας ανέφερα πριν, τη διαβούλευση στην κοινωνία σε σχέση με την πρότασή μας έχουμε πάρει δυο πρωτοβουλίες. Η μία αφορά ένα ερωτηματολόγιο το οποίο θα διανείμουμε και σε εσάς, το οποίο έχει διανεμηθεί σε όλες τις Οργανώσεις του ΠΑΣΟΚ.

Ο στόχος είναι να υπάρξει με βάση το ερωτηματολόγιο αυτό, μια πρώτη πιλοτική εφαρμογή αυτού που λέμε αξιολόγηση και αποτίμηση των δημοσίων θεσμών και των υπηρεσιών. Ο στόχος δηλαδή είναι να συζητήσουν οι Οργανώσεις του ΠΑΣΟΚ για τις ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος, να συζητήσουν και με το χώρο τους, με τους δασκάλους τους καθηγητές τους εκπροσώπους που υπάρχουν στην περιοχή τους και να έχουμε σύντομα και μέσα στο διαδίκτυο μια σελίδα, η οποία θα φέρνει αυτά τα προβλήματα και την αξιολόγηση που γίνεται, στο φως, έτσι ώστε να προχωρήσουμε και στο στόχο που έχει θέσει ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να γίνουν οι Οργανώσεις του ΠΑΣΟΚ κύτταρα δημιουργικής αξιολόγησης και κοινωνικής διαβούλευσης, με βάση τους θεσμούς της συμμετοχικής δημοκρατίας.

Η δεύτερη πρωτοβουλία μας αφορά τη δική μας προσπάθεια να οργανώσουμε ένα χώρο διαλόγου, ένα χώρο για την παιδεία. Ξέρετε ότι ο διάλογος μέσα στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας έχει ουσιαστικά αποτύχει. Εμείς έχουμε σκοπό να πάρουμε πρωτοβουλία στο επόμενο διάστημα, ώστε να καλέσουμε τους εκπαιδευτικούς φορείς και να μπορέσουμε αν είναι δυνατό σε μόνιμη βάση, να καθιερώσουμε αυτό το χώρο για την παιδεία, όπου θα συζητούνται μ' έναν ελεύθερο τρόπο τα ζητήματα αυτά. Ο στόχος είναι να υπάρξει μια σοβαρή συζήτηση, δημόσια, πριν το ΠΑΣΟΚ καταλήξει στο κυβερνητικό του πρόγραμμα για τις επόμενες εκλογές.

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Ευχαριστώ. Μετά από την παρουσίαση των αντιπολιτευτικών μας θέσεων, των προτάσεών μας και του πλαισίου του κοινωνικού ελέγχου που προωθούμε, παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φαίνεται πως η Κυβέρνηση, τουλάχιστον έτσι εμφανίζεται και με δημόσιες δηλώσεις ακόμα και του ίδιου του Πρωθυπουργού, ότι θα ανοίξει το ζήτημα της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, «ξένα» Πανεπιστήμια και θέλω εδώ το σχόλιο των αρμοδίων, πώς βλέπουν αυτήν την προσπάθεια και τη θέση, τη βασική θέση.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Στο κείμενο που σας έχει διανεμηθεί υπάρχει αναλυτικά η θέση του ΠΑΣΟΚ. Εμείς υποστηρίζουμε ότι τα Πανεπιστήμια έχουν ανάγκη από ένα μικτό σύστημα χρηματοδότησης και ιδιωτικής χρηματοδότησης, κάτω όμως από δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο. Αυτή είναι η άποψή μας.

Ξέρετε ότι έχουμε ταχθεί υπέρ της λειτουργίας μη κρατικών κοινωνικών Πανεπιστημίων, τα οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν ταυτίζονται με αυτό που ονομάσατε ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης δεν τις γνωρίζουμε. Όταν θα τις δούμε θα απαντήσουμε, αλλά η θέση του ΠΑΣΟΚ είναι σαφής.

Εμείς θέλουμε στην Ελλάδα η δημόσια εκπαίδευση, το δημόσιο Πανεπιστήμιο να αναβαθμιστεί και θεωρούμε ως μέσο για την αναβάθμισή του και το συνδυασμό κρατικής και ιδιωτικής χρηματοδότησης με τον έλεγχο του δημοσίου.

Και να σας φέρω ένα παράδειγμα ώστε να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις. Το πρότυπο το οποίο θέλουμε να ακολουθήσουμε είναι περίπου το εξής. Ένα Πανεπιστήμιο, ας πούμε ένα περιφερειακό Πανεπιστήμιο θέτει στόχους. Αυτό στην Ελλάδα δεν συμβαίνει μέχρι τώρα. Κανένα Πανεπιστήμιο δεν θέτει στόχους. Δουλεύουν όπως πάει η ημέρα, όπως πάει ο μήνας. Θέτει στόχους.

Εάν κάποια ιδιωτική χρηματοδότηση εντάσσεται σ' αυτούς τους στόχους που έχουν τεθεί με δημόσιο έλεγχο, βεβαίως μπορεί να τη δεχθεί. Πιστεύουμε ότι αυτό θα ωφελήσει και το ίδιο το Πανεπιστήμιο και την ανταγωνιστικότητά του και τη σύνδεσή του με την κοινωνία.

Αυτά όλα θα ελέγχονται κοινωνικά μέσα από την περιφέρεια. Η περιφέρεια -σας θυμίζω- στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ είναι αιρετή, αλλά εν πάση περιπτώσει θα ελέγχονται κοινωνικά από την περιφέρεια, από τους κοινωνικούς θεσμούς έτσι ώστε να υπάρχουν θεσμοί κοινωνικής λογοδοσίας προς το σύνολο.

Σ' αυτήν την προσπάθεια δεν αποκλείουμε τη συμμετοχή και κοινωνικών φορέων, Συνδικάτων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όλα αυτά μας ενδιαφέρουν, αλλά αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την αντίληψη «όποιος θέλει ανοίγει Πανεπιστήμιο σαν να είναι περίπτερο» την οποία πιστεύουμε ότι οι συντηρητικές δυνάμεις στην Ευρώπη προωθούν.

κα ΜΑΝΩΛΗ («ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ»): Γι' αυτό που λέγατε πριν. Συνδέετε στο πρόγραμμά σας τη χρηματοδότηση είτε των Πανεπιστημίων, είτε και των σχολείων; Γιατί μιλήσατε για αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Τη συνδέετε με την επίτευξη των στόχων των Πανεπιστήμιων ή των σχολείων;

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Ναι, νομίζω ότι αυτό είναι προφανές. Ίσως δεν μπόρεσα να το δώσω αρκετά, αλλά αυτή είναι η άποψή μας. Βέβαια να διευκρινίσω και το εξής. Δεν μιλούμε για πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Δεν έχουμε ένα πρόγραμμα αυτή τη στιγμή, αλλά οι καταρχήν σκέψεις μας μιλούν για στοχευμένη ανάπτυξη. Αναφέρονται στη στοχευμένη ανάπτυξη. Αυτό μας ενδιαφέρει και ως οικονομική πρόταση και ως εκπαιδευτική πρόταση.

Υπάρχουν στόχοι περιφερειακοί, αυτούς υπηρετεί και το εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίοι τίθενται και κεντρικά από το Υπουργείο και από την περιφέρεια και στα πλαίσια αυτά υπάρχει πλήρης ευελιξία, κινητικότητα και πολυτυπία.

Στα πλαίσια αυτά απελευθερώνονται οι δυνατότητες και της περιφέρειας και των Πανεπιστημίων και των Ιδρυμάτων. Μέσα στο γενικό πλαίσιο, μπορούν να πάρουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία, θεωρούμε ότι είναι χρήσιμη. Είναι ένα εντελώς άλλο μοντέλο.

Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ήθελα μόνο μια προσθήκη να κάνω στο όλο θέμα, με κριτήριο τι επί του θέματος είπε ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξη τύπου την Κυριακή. Όταν ρωτήθηκε σχετικά με τα μη κρατικά Πανεπιστήμια, κρύφτηκε πίσω από την μελλοντική συνταγματική αναθεώρηση ξεχνώντας ότι και προεκλογικά και μετεκλογικά το ζήτημα των μη κρατικών Πανεπιστημίων, αλλά Πανεπιστημίων που οργανώνονται όπως το Σύνταγμα επιτρέπει ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου είναι ανοιχτό. Μπορεί να γίνει και τώρα.

Ο προεκλογικός διάλογος, με δεδομένο το Σύνταγμα, είχε επικεντρωθεί εκεί, αυτό ξεχάστηκε. Κι όταν ρωτάται ο Πρωθυπουργός, αλλά και οι πολιτικώς ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας σχετικά, κρύβονται πίσω από την προοπτική της μελλοντικής αναθεώρησης το 2009 και βάλε.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Πολύ σωστά ο Ανδρέας το επισημάνει. Η πρότασή μας αναφέρεται μέσα στα πλαίσια του σημερινού Συντάγματος. Εμείς προτείνουμε αυτό που μπορεί να γίνει τώρα.

κα ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ («ΑΥΓΗ»): Έπ' αυτού του θέματος της χρηματοδότησης. Ήθελα να ρωτήσω, αυτό το μικτό σύστημα χρηματοδότησης περιορίζεται στην ανώτατη εκπαίδευση ή το βλέπετε και σε κάθετη..

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Σε όλη την κλίμακα?

κα ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ: Σε όλη την κλίμακα. Και πώς θα λειτουργεί ακριβώς; Δηλαδή, και τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια θα βάζουν στόχους και θα χρηματοδοτούνται ανάλογα με την επίτευξη ή όχι των στόχων; Θα ήθελα να το διευκρινίσουμε αυτό.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Η γενική ιδέα είναι ότι υπάρχει η σχετική ευελιξία. Η γενική ιδέα είναι ότι θα μπορεί, παραδείγματος χάρη, το σχολικό Συμβούλιο σε μια γειτονιά, με την συμμετοχή των γονέων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να έχει, ας πούμε, τη δυνατότητα να βρει κάποιους πόρους ώστε να χρηματοδοτήσει -λέω ένα παράδειγμα- μία συμπληρωματική τάξη το απόγευμα για παιδιά που δεν μιλούν καλά ελληνικά.

Σήμερα, όπως ξέρετε, έχουμε τεράστιο πρόβλημα. Δεν θίγουμε όλες τις λεπτομέρειες, αλλά ένα σοβαρότατο πρόβλημα στις γειτονιές της Αθήνας είναι ότι 40%, 50% και πολλές φορές η πλειοψηφία των παιδιών δεν μιλούν ελληνικά. Πώς λύνεται το πρόβλημα αυτό; Δεν μπορούμε να κρύβουμε το κεφάλι στην άμμο.

Γιατί να αποκλείσουμε από το Δήμο που έχει ένα σοβαρό πρόβλημα να βρει μαζί με τους γονείς πόρους επιπλέον και να βάλει μια τάξη το απόγευμα για να μάθουν τα παιδιά ελληνικά; Αλλά αυτά όλα γίνονται κάτω από δημόσιο έλεγχο. Επιμένω πάρα πολύ σ' αυτό για να μην υπάρξει οποιαδήποτε παρεξήγηση.

Όμως, αυτά όλα θα συζητηθούν και στα πλαίσια του διαλόγου που θα κάνουμε. Δηλαδή θέλω να επιμείνω στο ότι εμείς εδώ έχουμε ορισμένες ιδέες. Λέμε ποιες είναι οι απόψεις μας που δεν αποκλείουν διάφορες μορφές, αλλά η τελική μορφή της χρηματοδότησης, του κοινωνικού ελέγχου θα αποφασιστεί από το ΠΑΣΟΚ μετά από διαβούλευση.

κ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ («CITY PRESS»): Ήθελα να ρωτήσω κάτι. Μιλήσατε για στόχους. Η μη επίτευξη ή η επίτευξη αυτών των στόχων δεν θα οδηγήσει σε μία κατάταξη; Βλέπετε, δηλαδή, το ενδεχόμενο κατάταξης; Βλέπετε το ενδεχόμενο αξιολόγησης μέσω της στοχοθεσίας;

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Ο στόχος δεν είναι η κατάταξη. Ο στόχος είναι η αναβάθμιση, αλλά οπωσδήποτε η κοινωνική λογοδοσία περιλαμβάνει και τη δημοσιότητα, τη διαφάνεια. Δεν βλέπω πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει. Θέλω όμως να σας πω ότι η κατάταξη υπάρχει και σήμερα και υπάρχει με ένα πολύ σκληρό ταξικό τρόπο, αν μου επιτρέπετε να το πω. Δεν καταλαβαίνω, ας πούμε, τι πιο σκληρή κατάταξη θέλουμε από το γεγονός ότι ορισμένα ΤΕΙ περιφερειακά παίρνουν φοιτητές οι οποίοι δεν μπορούν να περάσουν οπουδήποτε αλλού.

Αυτό δεν είναι η κατάταξη στη χειρότερη μορφή της; Κατάταξη δεν είναι, ας πούμε, αυτό που αντιμετώπισα εγώ χθες που πήγα σε ένα Εσπερινό Λύκειο το βράδυ και μου είπαν όλα τα παιδιά, πολλά τέλος πάντων, ότι ήρθαμε εδώ επειδή δεν μπορούμε να πάμε αλλού;

Το πρόβλημα είναι να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να δίνει δυνατότητες και ευκαιρίες σε όλους ανάλογα με τις δυνατότητές τους, κατά το δυνατό. Αυτό προσπαθούμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρουσιάσατε με ιδιαίτερα μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευσης. Τουλάχιστον, όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, επειδή έκανα και το εκπαιδευτικό ρεπορτάζ, τέτοιες μέρες, κάθε χρόνο, λέμε τα ίδια. Πάντα υπάρχουν ελλείψεις σε βιβλία, πάντα υπάρχουν ελλείψεις σε καθηγητές, σε υποδομές. Τα λυόμενα δεν παρουσιάστηκαν τώρα. Όλη αυτή την εικόνα τη βλέπουμε σχεδόν κάθε χρόνο.

Και αυτό που επίσης ήθελα να ρωτήσω, είναι για το θέμα της βάσης του 10, επειδή καταργήθηκε απ' όσο ξέρω από φέτος, αν συμφωνείτε ή όχι. Δηλαδή, τα φαινόμενα που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, να εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση με 2 και 3 μέσο όρο, με λευκή κόλλα, πως το βλέπετε;

Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Θέλω να σας πω ότι τα προβλήματα στην εκπαίδευση δεν θα τελειώσουν ποτέ και μονίμως οι υποδομές θα χρειάζονται, ακόμα και όταν καταργηθούν οι διπλές βάρδιες και λυθεί το πρόβλημα της σχολικής στέγης, κάθε χρονιά θα χρειάζεται να προσπαθείς για να ανανεώνεις εγκαταστάσεις που απαξιώνει ο χρόνος και η χρήση.

Το θέμα είναι, έχεις τέτοιο πρόγραμμα; Εμείς είχαμε το πρόγραμμα της σχολικής στέγης. Μέσα στον κυκεώνα των εκπαιδευτικών προβλημάτων, στην 7ετία μέχρι που φύγαμε, το 2004, μετά τις εκλογές, παραδώσαμε 820 σχολικά κτίρια. Ενάμιση χρόνο δεν έχουν παραδώσει κανένα και έχουν κάνει ελάχιστες απαλλοτριώσεις για να κάνουν σχολεία.

Χθες ο νομάρχης Αθηνών ο κ. Σγουρός, είπε ότι για το 2005 για τα 105 κτίρια που μισθώνει η Νομαρχία, χρειάζεται να αναζητήσει πρόσθετους πόρους 1.700.000 € που δεν του έδωσε το Υπουργείο Παιδείας. Απ' τον Μάιο, το φέραμε το θέμα και στη Βουλή, σας λέω συζητήσεις που έγιναν, απ' το Μάιο ο κ. Σγουρός καλεί την κυβέρνηση για τα σχολικά κτίρια της Αθήνας να συζητήσει και η κυβέρνηση δεν προσέρχεται στο διάλογο. Ενώ εμείς πιέζουμε στη βουλή μαζί με τη Νομαρχία Αθηνών να λύσουν το πρόβλημα.

Ξέρετε πού καταλήγει όλη αυτή η κατάσταση; 5ο και 6ο Χαλανδρίου που είχε πρόβλημα σχολικής στέγης, να μισθώνει κτίριο 50.000 € το μήνα τελευταία στιγμή για να μη μείνουν τα παιδιά στο δρόμο. Εμείς, λοιπόν, δεν λέμε ότι τα προβλήματα γεννήθηκαν τώρα στο σύνολό τους. Εμείς λέμε ότι απέναντι στα προβλήματα η κυβέρνηση δε χαλά χρήματα, ούτε οργανώνει πολιτικές. Δεν τα αντιμετωπίζει.

Οι 250 διπλές βάρδιες που βρήκε, έπρεπε φέτος να έχουν γίνει λιγότερες. Όταν το πρόγραμμα σχολικής στέγης καταργήθηκε, έπρεπε με κάτι να αντικατασταθεί. Δεν αντικαταστάθηκε με τίποτα. Εκεί είναι η κριτική μας.

Σ. ΡΑΠΤΗ: Νομίζω ότι, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Πρώτον. Θεωρούμε ότι ένα ελάχιστο όριο επάρκειας για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ πρέπει να υπάρχει. Θεωρούμε όμως ότι η θεσμοθέτηση του βαθμολογικού ορίου της βάσης 10, η οποία θα πρέπει να εφαρμοστεί από φέτος εδώ και τώρα, δεν φέρνει τα αποτελέσματα εκείνα, τα οποία υποτίθεται ότι επιδιώκει η κυβέρνηση.

Και επιτρέψτε μου εδώ να πω δυο-τρεις κουβέντες παραπάνω. Καταρχήν να εξηγήσω το εξής πολύ απλό. Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση και σκοπίμως λέω η κυβέρνηση και όχι το Υπουργείο Παιδείας, αντιμετωπίζει το θέμα της βάσης 10, η λογική είναι η ίδια με την οποία αντιμετωπίζει και το θέμα του 42% για το θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Επειδή δεν μπορεί να πορευτεί στη βάση ενός ανύπαρκτου σχεδίου, οράματος και προγραμματισμού για τη χώρα, επιλέγει επικοινωνιακούς, επιδερμικούς τρόπους πολιτικής. Δηλαδή, τι λέει η απλή λογική; Ότι δεν είναι δυνατόν ένας άνθρωπος με βαθμό κάτω απ' τη βάση να μπαίνει στο Πανεπιστήμιο. Άρα τι κάνω; Βάζω αυτομάτως τη βάση 10, δεν κοστίζει τίποτα, προσέξτε, επιλέγει μέτρα που δεν κοστίζουν, δεν υπάρχει δαπάνη στον προϋπολογισμό γι' αυτό. Δημιουργώ την εντύπωση στον κόσμο ότι κάτι κάνω για τη ποιότητα και εκεί σταματώ.

42%, η απλή λογική πάλι η επιδερμική, βρε παιδί μου, το αρχικό επιχείρημα, γιατί να ταλαιπωρείται ο κόσμος μία ακόμη Κυριακή; Λες και εκεί είναι το ζήτημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Βάζω 42% με βάση αυτό το σκεπτικό. Σας δίνω ένα πολύ απλό παράδειγμα, για να εξηγήσω και να βγάλω τις οποιεσδήποτε σκιές ή νέφη υπάρχουν, ότι το ΠΑΣΟΚ είναι υπέρ της ήσσονος προσπάθειας και μάλιστα στην παιδεία. Μακριά από εμάς τέτοιες σκέψεις.

Το ΠΑΣΟΚ όμως είναι υπέρ μιας συγκεκριμένης, οργανωμένης, δομημένης πολιτικής. Από τη στιγμή που οι απολυτήριες εξετάσεις συμπίπτουν με τις εισαγωγικές εξετάσεις, απ' τη στιγμή που η κυβέρνηση εδώ και ένα χρόνο έχει κλείσει το μάτι πονηρά στους γονείς, ότι κοιτάξτε, θα μειώσω τις εξετάσεις, θα τις εξαφανίσω απ' τη Β' Λυκείου, θα σας περιορίσω και τα μαθήματα και άρα παιδιά χαλαρώστε, όλα θα γίνουν πιο εύκολα, δεν μπορείς αυτόν τον κόσμο να τον αιφνιδιάζεις βάζοντάς του τη βάση 10 εδώ και τώρα, μόνο και μόνο για επικοινωνιακούς λόγους.

Είναι πάρα πολύ βασικό αυτό να ξεκαθαριστεί. Και τελειώνω με αυτό, το ζήτημα της ποιότητας της εκπαίδευσης, και δη το ζήτημα της ποιότητας των παρεχομένων σπουδών στο Λύκειο, στο Πανεπιστήμιο, στο ΤΕΙ, θα ήταν ευτύχημα εάν μπορούσε να κατακτηθεί με ένα βαθμολογικό όριο. Πιστέψτε με, όλοι οι υπουργοί Παιδείας, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων που είχαν περάσει, θα ήθελαν να πάρουν αυτή την εύκολη δόξα να το πω έτσι. ευχαριστώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα, σκιαγραφήσατε με γκρι τα θέματα στην παιδεία. Στο παρελθόν και στο μέλλον φαντάζομαι ότι θα σκιαγραφήσετε με γκρι ή με μαύρο άλλα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα. Και με αφορμή αυτό που είπατε, ότι στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός το μόνο που εξήγγειλε, είναι το Διεθνές Πανεπιστήμιο και είναι και η?

Σ. ΡΑΠΤΗ: Και η βάση 10. Είναι τα δύο ζητήματα τα οποία δεν κόστιζαν τίποτα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και όπως όλοι λένε το τελευταίο διάστημα, δεν έχει εξαγγείλει τίποτα άλλο. Και έρχομαι στο ερώτημα. Υπάρχουν δύο δημοσκοπήσεις που παρά τις μη εξαγγελίες του πρωθυπουργού, δείχνουν ότι, η ΝΔ, η κυβερνητική της πολιτική, και προσωπικά ο Κώστας Καραμανλής, βρίσκεται ψηλά. Γιατί δεν καρπώνεται όλη αυτή την κατάσταση το ΠΑΣΟΚ, και ουσιαστικά ο κ. Παπανδρέου;

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Η συνέντευξη δεν γίνεται για τις δημοσκοπήσεις. Συζήτηση για τις δημοσκοπήσεις μπορεί να γίνει άλλη στιγμή. Έχω πει ότι, μπορούμε να κάνουμε αναλυτική συζήτηση, άλλα άλλη ώρα γι' αυτά.

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Τις δημοσκοπήσεις θα τις δούμε απ' τη μεριά της παιδείας. Αυτό το μήνυμα που εμείς θέλουμε να δώσουμε εδώ ως Τομέας Παιδείας σήμερα, είναι ότι υπήρξε μία σοβαρή συλλογική δουλειά, η οποία κατέληξε σε μία καταρχήν πρόταση του ΠΑΣΟΚ, η οποία θέλουμε να αντιμετωπιστεί ως έχει. Είναι μία πρόταση συνεκτική, η οποία έχει μία λογική και η οποία θέλουμε να μπει σε δημόσια διαβούλευση.

Εάν καταφέρουμε, εσείς οι δημοσιογράφοι να μεταφέρετε ότι το ΠΑΣΟΚ έχει θέσεις για την παιδεία οι οποίες κρίνονται και συζητούνται, τότε πιστεύω ότι και οι δημοσκοπήσεις θα διαμορφωθούν καλύτερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα μία ερώτηση να κάνω προς την κα Δαμανάκη. Εάν κατάλαβα καλά, η σύνδεση χρηματοδότησης με την επίτευξη στόχων θα αφορά και τα δημοτικά;

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Το Υπουργείο Παιδείας, επαναλαμβάνω, θέτει το γενικό πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος. Όσον αφορά την υποχρεωτική εκπαίδευση, αντιλαμβάνεστε ότι το πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος θα είναι πιο αυστηρό. Θα βάζει στόχους. Μίλησα για τους πέντε στόχους, μίλησα για τον βασικό εκπαιδευτικό κορμό. Αλλά και εκεί επαναλαμβάνω θα υπάρχει ένα περιθώριο ελευθερίας συμπληρωματικού προγράμματος.

Ασφαλώς τα Πανεπιστήμια έχουν πολύ μεγαλύτερη ελευθερία, διότι και εκ του Συντάγματος, όπως σας είπε ήδη και ο συνάδελφός μου ο Ανδρέας ο Λοβέρδος, έχουν ένα άλλο καθεστώς. Αυτά όλα λαμβάνονται υπόψη. Δεν ισοπεδώνεται η υπόθεση. Αλλά επιμένω, ακόμα και στην υποχρεωτική εκπαίδευση, υπάρχουν περιθώρια συμπληρωματικής στοχοθεσίας και απολογισμού απ' την μεριά των τοπικών κοινωνιών. Αυτό είναι το νόημα της αποκέντρωσης εξάλλου. Τι νόημα έχει η αποκέντρωση χωρίς αυτά; Αποκέντρωση δεν είναι μόνο τα κτίρια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η περιφέρεια θα προσλάβει και τους εκπαιδευτικούς λέτε. Και το ΑΣΕΠ;

Μ. ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Η περιφέρεια μπορεί να προσλαμβάνει τους εκπαιδευτικούς και να εξασφαλίζονται οι διασφαλίσεις που υπάρχουν μέσω του ΑΣΕΠ. Υπάρχουν πολλά μοντέλα και συστήματα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν. Αλλά το πως ακριβώς θα προσλαμβάνονται απ' την περιφέρεια, είναι ένα θέμα που πρέπει πράγματι να μελετηθεί. Γι' αυτό δεν μπορώ να σας δώσω αυτή τη στιγμή μια ολοκληρωμένη απάντηση. Αλλά ο στόχος μας είναι να πάει η πρόσληψη στην περιφέρεια, βεβαίως μέσα από αδιάβλητες διαδικασίες, οι οποίες μπορούν να εξασφαλιστούν.

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Να σας ευχαριστήσω όλους, και για την παρουσία σας και για τις ερωτήσεις.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 13.09.2005 22:45:01
 
Αναγνώσθηκε 703 φορές