Να μάθει το παιδί μου Μουσική;
(με ή χωρίς ερωτηματικό)
Του Γιώργου Ν. Σιώζου
Προγενέστερη μορφή του άρθρου , είχε φιλοξενηθεί στο περιοδικό «Θέματα παιδείας» ,Τεύχος 7 - Φθινόπωρο 2001
Πριν καν ξεκινήσει επίσημα η νέα σχολική χρονιά, συνηθίζεται από τους γονείς η κατανομή του «ελεύθερου χρόνου» των παιδιών τους σε διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες, άσχετα αν αυτός ο - απαραίτητος για την σωστή ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού - ελεύθερος χρόνος δεν υπάρχει καθόλου, ή αν μερικές απ' αυτές τις δραστηριότητες έπρεπε ή μπορούσαν να προσφέρονται μέσα στο χώρο του σχολείου, χωρίς σπατάλη χρόνου, χρημάτων και δυνάμεων. Και όλα αυτά κάτω από το πέπλο ενός τεράστιου "πρέπει" που διέπει την διαπαιδαγώγηση της πολύπαθης νέας γενιάς.
Λοιπόν, αν δεν πάει το παιδί φροντιστήριο, από πού θα μάθει; (Απ’ το σχολείο; Χα !...) Να μη μάθει Αγγλικά; (πώς θα τελειώσει το Δημοτικό χωρίς να έχει τουλάχιστον... Lower;) Λίγα Γερμανικά; Γαλλικά; Ιταλικά; (ε! στην μεγάλη Ενωμένη Ευρώπη ζούμε, χρειάζονται!) Βουλγάρικα; Ρουμάνικα; "θα σε στείλω εγώ αγόρι μου να σπουδάσεις έξω. Όχι. θα καθόμαστε να παιδευόμαστε εδώ με τις Πανελλαδικές..." Λίγο μπάσκετ ; Βόλεϊ; Ποδόσφαιρο; Τένις ; «Να το δεις! Μια μέρα αυτό το παιδί έχει να γίνει ένας παιχταράς! θα ξεπεράσει ακόμα κι ...εμένα!»
Και -τέλος πάντων- αυτή είναι η πικρή αλήθεια : «Σκοπός είναι να κάνει το παιδί μου αυτά που δεν μπόρεσα εγώ ! ». Όλες οι ασίγαστες στο κατώι της libido απραγματοποίητες επιθυμίες των γονέων, όλα τα προδομένα όνειρα τους, παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από τα σχέδια που καταστρώνουν για λογαριασμό των παιδιών τους (και πολλές φορές ερήμην εκείνων). Έτσι. λοιπόν, κάπου μέσα σ’ αυτό το τεράστιο παζλ των δραστηριοτήτων, που μάλλον μοιάζει με λευκό σταυρόλεξο, όπου ψάχνεις να βρεις το μαύρο κουτάκι (ελεύθερη ώρα), ανάμεσα σε φροντιστήρια και γυμναστήρια, μεταξύ ξένων γλωσσών και κομπιούτερς, καράτε και παραδοσιακών χορών, να ’σου και ξεπροβάλλει μια νέα υποψήφια ενασχόληση - οικειοθελής αυτή τη φορά - : «Μπαμπά, θέλω να μάθω κιθάρα!» «¶ το καμάρι μου! Γι αυτό όλο το Καλοκαίρι δεν άφηνε από τα χέρια του το ξεσκονιστήρι ! ..»
Και καλά, αν είναι έτσι τα πράγματα. Αν όμως η κόρη του κουμπάρου άρχισε μαθήματα πιάνου κι εγώ το φέρω βαρέως που η δίκη μου δεν έκανε το ίδιο;
Πρέπει, λοιπόν, να διαπιστωθεί πρώτα-πρώτα αν το παιδί «στέλνεται» να κάνει ένα ακόμα χατίρι των γονέων η "πάει" να μάθει Μουσική από δική του, εσωτερική ανάγκη και παρόρμηση. Φυσικά, δεν εννοώ να περιμένουμε ξαφνικά μίαν ωραίαν πρωϊαν να ξυπνήσει μέσα του ο...Μπετόβεν!
Υπάρχουν σπουδαίοι μουσικοί, που αν δεν τους είχε δοθεί από το οικογενειακό περιβάλλον το έναυσμα να ασχοληθούν με την τέχνη των ήχων, ίσως να μην είχαν παίξει, γράψει ή τραγουδήσει στη ζωή τους ούτε νότα! Ακόμη κι ο καλύτερος σπόρος δεν πρόκειται να καρπίσει, αν προηγουμένως δεν τον σπείρουμε!
Η Μουσική είναι μόνο για τους μουσικούς ;
Έστω ότι το παιδί μας πηγαίνει στο Ωδείο, στη Φιλαρμονική, τη Μουσική Σχολή, ή τη Χορωδία. Ποιο είναι το ζητούμενο; Να λύσουμε το πρόβλημα του επαγγελματικού προσανατολισμού του; Σώνει και καλά να ακολουθήσει μελλοντικά το επάγγελμα του μουσικού; Μα. η Τέχνη δεν θέλει να μας κάνει όλους «καλλιτέχνες», αλλά να εμφυτεύσει μέσα μας τον πόθο του ωραίου! Να μπορεί το μάτι και το αυτί, από απλά αισθητήρια όργανα, που - τροφοδοτώντας τον εγκέφαλο με πληροφορίες για το περιβάλλον - βοηθούν τον άνθρωπο στην επιβίωση του, να ανυψωθούν σε άλλο επίπεδο και να μιλήσουν στην ψυχή!
Βέβαια από τα Ωδεία και τις Μουσικές σχολές θα ξεπηδήσουν οι αυριανοί θεράποντες και θεραπαινίδες του θεού Απόλλωνα, αλλά το μάθημα της Μουσικής, γενικά, δεν αποσκοπεί στην διαιώνιση του μουσικού επαγγέλματος, αλλά στην καλλιτεχνική εξύψωση του ατόμου, την αισθητική του καλλιέργεια, κάτι που ούτε συντελείται από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε αποβλέπεις σ' αυτήν ωφελιμιστικά και υστερόβουλα.
Μουσική Προπαιδεία («Σε ποια ηλικία το παιδί μπορεί να ξεκινήσει μαθήματα Μουσικής;»)
Λέγεται ότι μια μητέρα έθεσε αυτό το ερώτημα στο διάσημο μουσικοπαιδαγωγό Sinichi Suzuki. Εκείνος, αφού πληροφορήθηκε την ηλικία του παιδιού (ενός έτους), απάντησε : «Κυρία μου, έχετε αργήσει ήδη ένα χρόνο!!!»
Κορυφαίοι μουσικοπαιδαγωγοί (C. Οrff., Ζ. Kodaly, Εm.Dalcroze, S. Suzuki) χρησιμοποιώντας τα πορίσματα ειδικών μελετών Μουσικής και Ψυχοπαιδαγωγικής, κατέστρωσαν ολοκληρωμένα προγράμματα «Μουσικής προπαιδείας» που απευθύνονται σε παιδιά της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας και εφαρμόζονται σε όλα, σχεδόν, τα Ωδεία. Μέσα από τα προγράμματα αυτά, η "εξ απαλών ονύχων" μύηση στον κόσμο των ρυθμών και των ήχων, γίνεται αβίαστα, μέσα από το παιχνίδι και την ελεύθερη έκφραση, χωρίς την κλασσική τυπικότητα του μαθήματος.
«Μα ένα παιδί τεσσάρων-πέντε χρονών, ίσα-ίσα που καταφέρνει να αυτοεξυπηρετηθεί στις βασικές βιολογικές του ανάγκες. Πασχίσει να γνωρίσει τον κόσμο γύρω του και να συνειδητοποιήσει ότι κι αυτό το ίδιο κατέχει, δικαιωματικά, αναπόσπαστο τμήμα του. Αυτό το παιδί, λοιπόν, είναι σε θέση να ξεχωρίζει μουσικά σύμβολα και δυσνόητες ορολογίες; Μπορεί να μπει στη διαδικασία της Μουσικής μάθησης;»
Και ποιος είπε ότι η Μουσική είναι μόνο νότες; Η μουσική γραφή και ανάγνωση είναι, απλά, επικουρικές για την Τέχνη των ήχων. Όλα αυτά τα παράξενα σημαδάκια που βασανίζουν χιλιάδες παιδικές ψυχές μέχρι να απομνημονεύσουν το νόημα τους. είναι μόνο ένας συμβατικός κώδικας επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, που σκοπό έχει να «αιχμαλωτίσει» το περιεχόμενο της ηχητικής πράξης, έτσι ώστε να μπορεί -κατά το δυνατόν- να επαναληφθεί σε μεταγενέστερη χρονική στιγμή.
Όσα τέτοια σημαδάκια κι αν επιστρατεύσουμε στο χαρτί του πενταγράμμου, δεν είναι ποτέ ικανά να αποτελέσουν από μόνα τους "Μουσική" με την πραγματική έννοια της λέξης. Θα μετουσιωθούν σε "Μουσική", όταν ένας γνώστης αυτών των συμβόλων τα αποκρυπτογραφήσει και -ερμηνεύοντας τα- απελευθερώσει, μέσα από ένα μουσικό όργανο, τη μαγική δύναμη του Ήχου. Αυτά όμως προϋποθέτουν νοητική και συναισθηματική ωριμότητα.
Στα πρώτα του μουσικά βήματα ίο παιδί πρέπει μόνο να χαρεί τον Ήχο, έναν ήχο που θα έχει την ευκαιρία να τον δημιουργήσει το ίδιο και όχι να τον «κατασκευάσει» κατά τα πρότυπα των μεγάλων. Να αυτοσχεδιάσει μελωδικά και ρυθμικά σχήματα. Να αισθανθεί με την αφή του την παλλόμενη μεμβράνη του τυμπάνου. Να νιώσει τον ήχο της φλογέρας ως συνέχεια του αέρα της δικής του εκπνοής. Να γνωρίσει τη μεγάλη ποικιλία των οργάνων και να αντιληφθεί τη διαφορετικότητα του ηχοχρώματος καθενός. Να τραγουδήσει και ακούγοντας τη φωνή του να την ξεχωρίσει από τις φωνές των άλλων παιδιών. Να γευτεί το θείο δώρο των Μουσών: να ακούσει και να χαρεί!!!
Αυτός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της Μουσικής Εκπαίδευσης. Σ' αυτόν θα στηριχτούμε, για να προχωρήσουμε στη χάραξη των επόμενων στόχων.
Ποιό μουσικό όργανο να διαλέξω; (ποιος διαλέγει και για ποιόν;)
Το πως θα επιλεγεί το καταλληλότερο, για το παιδί μας, μουσικό όργανο, είναι θέμα που πρέπει να διερευνηθεί από πολλές οπτικές γωνίες (όταν το παιδί είναι πολύ μικρό, είναι ακόμα πιο δύσκολο να καταλήξουμε σε συγκεκριμένο είδος οργάνου). Προτείνω, λοιπόν, να απαντήσουμε σε μια σειρά από σχετικά ερωτήματα, ώστε να οδηγηθούμε σε μια ασφαλέστερη, λιγότερο δαπανηρή και ψυχικά οδυνηρή -για όλους- λύση :
1. Το όργανο είναι προσωπική επιλογή του παιδιού; Τα περισσότερα παιδιά που εγκαταλείπουν τα μαθήματα Μουσικής είναι εκείνα που οι γονείς τους επέλεξαν και επέβαλαν συγκεκριμένο όργανο. Μα ό,τι κάνει κάποιος κατ’ ανάγκη, δεν μπορεί να το αγαπά και η Μουσική θέλει να την αγαπάς ! Επειδή ο προπάππος μας, σε στιγμές απείρου βουκολικού κάλλους, επιδιδόταν στο φύσημα του σουραυλιού, ε! αυτό δεν συνιστά λόγο να ζητήσουμε από το βλαστάρι μας να συνεχίσει την παράδοση. Ούτε το γεγονός ότι εμείς είχαμε καημό (όχι όμως και τη δυνατότητα) να μάθουμε μπουζούκι, είναι δικαιολογία να επιμείνουμε να πάρει το αίμα μας πίσω.
Κάτι ακόμα: η παρουσία ενός μουσικού οργάνου στο σπίτι, δρα καταλυτικά, όχι όμως δεσμευτικά για το μουσικό μέλλον των παιδιών («Ακούς εκεί το παλιόπαιδο! Εγώ να του ’χω κοτζάμ πιάνο κι αυτό να μη θέλει να μάθει»)
2. Η σωματική διάπλαση του παιδιού είναι ανάλογη των απαιτήσεων του οργάνου; Το κοντραμπάσο, που στα χέρια ενός ενήλικα μουσικού γεμίζει με τον επιβλητικό ήχο και όγκο του την ορχήστρα, δεν είναι η ενδεδειγμένη πρόταση για έναν επτάχρονο, τον οποίο θα ψάχνουμε να εντοπίσουμε πίσω ή μάλλον... κάτω απ' αυτό . Τα δαχτυλάκια του λιλιπούτειου κιθαρίστα μας, δεν έχουν το άνοιγμα που απαιτεί ένα γρήγορο "πέρασμα" ή ένα "μπαρέ" κι επομένως θα αργήσει να εξελιχθεί σε νέο Andres Segovia. Αν το παιδί έχει ορθοδοντικά προβλήματα, ο ήχος των πνευστών οργάνων θα «κόβεται». Η επιλογή των ίδιων οργάνων, καλό είναι να αποφεύγεται στην περίπτωση άσθματος ή άλλων δυσλειτουργιών του αναπνευστικού συστήματος. Για κάποιον που επέλεξε να ασχοληθεί με το τελειότερο μουσικό όργανο, την ανθρώπινη φωνή, προέχει η άριστη κατάσταση της στοματικής - ρινολαρυγγικής χώρας. Είναι δε αυτονόητο ότι μια γενικότερη καλή ικανότητα αντίληψης, συσχέτισης μεγεθών, ανάγνωσης, μαθηματικής σκέψης, απομνημόνευσης, ευρυθμίας, ευλυγισίας των δακτύλων, ευκινησίας των χεριών (σε μερικά όργανα και των ποδιών π,χ. Αρμόνιο με πεντάλ) και -φυσικά- καλής ακοής είναι προϋποθέσεις καθοριστικής σημασίας για όποιον σπουδάζει Μουσική.
3. Πόσο κοστίζει η αγορά του και η συντήρηση του; Ένα όργανο κοστίζει ανάλογα με την ηχητική του ποιότητα κι ένας αρχάριος μουσικός δεν χρειάζεται ένα πανάκριβο επαγγελματικό όργανο, αλλά ούτε κι εκείνο θα αντέξει την αβροφροσύνη του εκκολαπτόμενου βιρτουόζου μας. Εάν το παιδί, βρίσκεται στο στάδιο που μόλις έχει αρχίσει να γρατζουνά τις χορδές του βιολιού (και τα αυτιά μας μαζί) δεν θα τρέξουμε να του εξασφαλίσουμε ένα γνήσιο Strandivarius. Υπάρχει η λύση ενός υποδεέστερου οργάνου (π.χ. μεταχειρισμένου), έστω προσωρινά, μέχρι να δούμε αν το παιδί «τραβάει», (για να μην ...τραβάμε εμείς τα μαλλιά μας μετά). Τα έξοδα αγοράς μάλιστα, για τα περισσότερα όργανα δεν είναι τα μοναδικά στα οποία πρέπει να υποβληθούμε : η καθημερινή φροντίδα και τακτική συντήρηση κρίνονται απαραίτητες κι όχι αναίμακτες οικονομικά (καλάμια για τα ξύλινα πνευστά, χορδές για την κιθάρα και το μπουζούκι, κούρδισμα από ειδικό τεχνικό για το πιάνο, θήκες μεταφοράς -καλύμματα κλπ).
4, Διαθέτουμε τον κατάλληλο χώρο; Ένα όργανο εκτεθειμένο σε αντίξοες συνθήκες θερμοκρασίας, υγρασίας και σκόνης , ούτε θα αποδώσει τον ήχο που προέβλεπε ο κατασκευαστής του, ούτε θα επιβιώσει για πολύ και θα πάει σύντομα να τον... συναντήσει. Ένα πιάνο που ασφυκτιά στο διάδρομο, δίπλα στο καλοριφέρ, δεν είναι το ιδεώδες εκθετήριο κεντημάτων, αναμνηστικών οικογενειακών φωτογραφιών και φυτών εσωτερικού χώρου και σίγουρα η ευρηματικότερη θέση για μια κιθάρα δεν είναι να κρεμαστεί πάνω από το τζάκι, ανάμεσα σε καριοφίλια, γκλίτσες και γουδιά! Ακόμη η ολονύχτια εξάσκηση στα drums, δίπλα σε κλιμακοστάσιο πολυκατοικίας, ή απέναντι οπό Νοσοκομείο, θα μας φέρει αντιμέτωπους με τον νόμο...
5. Πόσο χρόνο χρειάζεται κάποιος για να «μάθει» ένα όργανο; Εξαρτάται από το τι εννοούμε «να μάθει» : Να παίζει τα κάλαντα; Τα «σουξέ της εποχής» ; Το τρίτο κονσέρτο του Rachmaninoff ; Αν θεωρούμε ότι μετά το "Ζεμπέκικο της Ευδοκίας" κλείσαμε ως μουσικοί, μπορούμε να περιοριστούμε σε δουλειά μερικών μηνών. Αν ευελπιστούμε σε πτυχιακή ολοκλήρωση των σπουδών, πρέπει να υπολογίσουμε σε 10-12 χρόνια συνεχούς μελέτης (σύμφωνα με τα προγράμματα, που θέσπισε το Υπ. Πολιτισμού και ισχύουν για όλα τα Ωδεία της χώρας μας). Τέλος, αν προσβλέπουμε στο να εξιχνιάσουμε κάθε παράμετρο της Μουσικής, μια ζωή είναι απελπιστικά λίγη!
6. Ωραία, «έμαθε»! Μετά; (Αχ! αυτό το «μετά;» !...) Όταν παίζεις ή ακούς Μουσική, το κάνεις για προσωπικό όφελος. Λεν υπάρχει ανταπόδοση, παρά μόνο η ψυχική ικανοποίηση (και «η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα!»...). Όμως οι γονείς, δε θέλουν να βλέπουν τον κόπο των παιδιών και τα χρήματα που επενδύουν για τις σπουδές τους, να πηγαίνουν χαμένα. Έτσι, καλό είναι να ενημερωθούμε υπεύθυνα (και σχετικά νωρίς) για τα πιθανά περιθώρια που θα έχει το παιδί μας στην αναζήτηση εργασίας, μετά το επιτυχημένο πέρας των μουσικών σπουδών του (εφ όσον – φυσικά- το θελήσει το ίδιο). Χωρίς να καταφύγουμε σε…μέντιουμ, ας έχουμε υπ' όψη μας ότι ακόμα κι αν υπάρχουν παράγοντες που συνηγορούν για μια μελλοντική επαγγελματική ενασχόληση του παιδιού με τη Μουσική, η μειωμένη ζήτηση ή υπερπροσφορά στην αγορά εργασίας, ίσως το υποχρεώσει να στραφεί σε άλλες διεξοδικές βιοποριστικές λύσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν έχουμε τη δυνατότητα ή το δικαίωμα να προδικάσουμε το μέλλον των παιδιών.
Οι παράγοντες : δάσκαλος και μελέτη
1. Πριν επιλέξουμε το είδος του μουσικού οργάνου, καλό θα είναι, να συμβουλευτούμε τον κατ’ εξοχήν αρμόδιο : το δάσκαλο της Μουσικής. Η γνώμη του, πρέπει να ζητηθεί και κατά την αγορά του οργάνου. Εκείνος μπορεί να μας κατευθύνει στη λήψη της σωστής απόφασης.
2. Η επιλογή του ίδιου του δασκάλου, δεν πρέπει να γίνει αβασάνιστα. Η χρέωση ανά διδακτική ώρα δεν είναι το μόνο κριτήριο αξιολόγησης. Το αν αγαπά τη δουλειά του, είναι κάτι που οι γονείς μπορούν να το διακρίνουν, χωρίς να έχουν μουσικές γνώσεις οι ίδιοι. Επιλέγοντας, δε, Ωδείο - Μουσική Σχολή, η επιβλητικότητα των πορτρέτων του Μπετόβεν και του Μπαχ, που είναι αναρτημένα στους διαδρόμους του, ας μην εκληφθεί αναντίρρητα ως δείγμα καλλιτεχνικής πληρότητάς του.
3. Ο δάσκαλος της Μουσικής δεν είναι "μπέιμπυ-σίτερ", που απλά απασχολεί το παιδί για μια ώρα. Η νοοτροπία «στέλνω το παιδί μου στο Ωδείο για να μην έχει χρόνο να ξεφύγει στις καφετέριες» (!!!), δεν μας τιμά...
4. Ενημερωνόμαστε τακτικά για την πρόοδο του παιδιού και προσέχουμε τις παρατηρήσεις που είναι σημειωμένες στο βιβλίο του.
5. Πρέπει να κατανοήσουμε εμείς πρώτα και στη συνέχεια το παιδί, ότι δεν θα μάθει Μουσική παίζοντας μόνο την ώρα που βρίσκεται υπό την άμεση επίβλεψη του δασκάλου. Η συστηματική καθημερινή μελέτη -έστω και μικρής διάρκειας- είναι προτιμότερη και αποδοτικότερη από μία ισοδύναμη χρονικά συσσωρευμένη μελέτη που αφήνεται για τον ελεύθερο χρόνο του Σαββατοκύριακου.
6. Ειδικά τον πρώτο καιρό όταν το παιδί μελετά Μουσική στο σπίτι, του ζητάμε να είμαστε κοντά του (εφόσον δεν συναντήσουμε σοβαρή αντίδραση), όχι για να ελέγχουμε δυναστικά το ωράριο μελέτης, ούτε για να υποκαταστήσουμε το δάσκαλο, αλλά για να νιώσει ότι συμπαραστεκόμαστε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και για να το ενθαρρύνουμε, επικροτώντας τις πρώτες του επιτυχίες.
7.Μην περιμένουμε θαύματα από τα πρώτα, κιόλας, μαθήματα, ούτε να αναλισκόμαστε σε κινήσεις υπέρμετρου πρόσκαιρου ενθουσιασμού (τέλος πάντων, εντάξει, το παιδί μας παίζει κάτι στο πιάνο, αλλά μήπως δεν πρόκειται για μετενσάρκωση του Μozart;...).
Εν κατακλείδι
- Το σκίρτημα της Μουσικής μέσα στην παιδική ψυχή δεν επιβάλλεται, ούτε αυτοαναδύεεται, μπορεί, όμως, να βοηθηθεί, να υποδαυλιστεί. Πώς ζητάμε από τα παιδιά να κατανοήσουν μόνα τους την αναγκαιότητα της μουσικής εκπαίδευσης, χωρίς να τα πλησιάσουμε συναισθηματικά ; Αναρωτηθήκαμε πόσο χρόνο και αγάπη αφιερώσαμε κοντά τους. ώστε να περιμένουμε την καλαισθητική αφύπνιση τους ;
- Μη σταθούμε εμπόδιο σε μια -απρόσμενη ίσως - μουσική ιδιαιτερότητα, που κέντρισε το ενδιαφέρον του παιδιού. Δεν έχουμε τη δύναμη να ορίσουμε τετριμμένα μέτρα και στεγανά περιθώρια στην απεραντοσύνη του ήχου. ¶λλωστε, ματαιοδοξία δεν είναι να ισχυριστούμε πως εμείς κατέχουμε το αλάνθαστο αισθητικό κριτήριο ;
- Με όσες θεωρητικές κενοσοφίες κι αν επιφορτίσουμε το παιδικό μυαλουδάκι, όσα Σολφέζ κι αν αναγκαστεί να αποστηθίσει, όσα Κοντσέρτα και αν ·...εκτελέσει, αν δεν καταφέρουν να «μιλήσουν» στο αυτί, αν δεν αγγίζουν την ψυχή του, κινδυνεύουν να το μετατρέψουν σε «κύμβαλον αλαλάζον».
- Ένα σύστημα Μουσικής Εκπαίδευσης, μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένο, όταν απευθύνεται στον δέκτη των ακουστικών ερεθισμάτων (Αυτί) και τον πομπό των συναισθηματικών αντιδράσεων (Ψυχή) των παιδιών μας.. Όταν αυτό το δίπολο «Αυτί – Ψυχή» αρχίσει να καλλιεργείται και να αλληλεπιδρά, τότε έχουμε βάλει τις βάσεις για μια σωστή Μουσική Αγωγή.
Στην πρώτη περίπτωση λειτουργεί μόνο αποζημιωτικά προς όφελος των γονέων, ενώ η δεύτερη δεν αναφέρεται σε κοινούς θνητούς