Διαφόρων Φορέων

ΠΕΜΠΤΗ 8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα σε δωρεάν εκπαίδευση, χωρίς διακρίσεις.

Με την ευκαιρία της Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού, την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου, η UNICEF υπενθυμίζει πως συνεχείς προσπάθειες για την εξασφάλιση πρόσβασης των παιδιών στην εκπαίδευση, είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου για καθολική πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι το 2015 που έχει τεθεί από την παγκόσμια κοινότητα. Τα παιδιά που δεν πάνε σχολείο είναι η δεξαμενή που τροφοδοτεί τον αναλφαβητισμό μεταξύ των ενηλίκων και ο καλύτερος τρόπος να εξαλειφθεί ο αναλφαβητισμός είναι η εξασφάλιση του δικαιώματος στην εκπαίδευση για κάθε παιδί.

Σε όλο τον κόσμο περισσότερα από 115 εκατομμύρια παιδιά είναι εκτός σχολείου, στην πλειοψηφία κορίτσια. Μόνο στην Ασία υπολογίζονται σε 42.294.000 τα παιδιά που δεν πάνε σχολείο, ενώ στην υποσαχάρια Αφρική οι εκτιμήσεις τα ανεβάζουν σε 45.465.000.

Βασικό εμπόδιο στην αύξηση των ποσοστών πρόσβασης στην εκπαίδευση είναι η φτώχεια. Τα παιδιά από το φτωχότερο 20% των νοικοκυριών στον αναπτυσσόμενο κόσμο έχουν κατά μέσο όρο τρεις φορές λιγότερες πιθανότητες να πάνε στο σχολείο από όσο εκείνα του πλουσιότερου 20%.

Ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας είναι το μορφωτικό επίπεδο της μητέρας. Περίπου το 75% των παιδιών εκτός σχολείου στις αναπτυσσόμενες χώρες έχουν μητέρες που δεν πήγαν σχολείο. Ο αλφαβητισμός και το μορφωτικό επίπεδο των μητέρων συνδέονται άμεσα με την ευημερία των παιδιών. Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά μητέρων που δεν πήγαν σχολείο, έχουν τις διπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν ή να υποσιτίζονται σε σύγκριση με τα παιδιά μητέρων που έχουν δευτεροβάθμια ή και υψηλότερη εκπαίδευση. Επομένως και η εξάλειψη των διακρίσεων που υπάρχουν στην εκπαίδευση σε βάρος των κοριτσιών συμβάλει μακροχρόνια στη βελτίωση της ζωής των παιδιών αφού τα κορίτσια είναι οι μητέρες του αύριο.
Οι μορφωμένες γυναίκες παντρεύονται σε μεγαλύτερη ηλικία, γεννούν λιγότερα παιδιά και μπορούν να φροντίζουν καλύτερα αυτά τα παιδιά. Επιπλέον, τα κορίτσια που έχουν δεχθεί κάποια εκπαίδευση έχουν λιγότερες πιθανότητες να πέσουν θύματα κακομεταχείρισης, εκμετάλλευσης ή κακοποίησης.

Για τη νεότερη γενιά η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την επίλυση πολλών προβλημάτων. Τα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο έχουν περισσότερες ευκαιρίες να αναζητήσουν μια καλύτερη δουλειά αργότερα στη ζωή τους, μαθαίνουν πώς να σχηματίζουν απόψεις και να παίρνουν αποφάσεις για τον εαυτό τους. Επίσης μαθαίνουν πώς να μένουν υγιή και να προστατεύουν τον εαυτό τους από ασθένειες όπως το AIDS.

Σε πολλές χώρες, η εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από απλή μάθηση. Σώζει ζωές, ειδικά όσον αφορά τα κορίτσια. Ένα κορίτσι εκτός σχολείου είναι πιθανότερο να πέσει θύμα του AIDS και είναι λιγότερο ικανό να μεγαλώσει μια υγιή οικογένεια.

Παρά τις δυσκολίες, η UNICEF επισημαίνει πως ο στόχος της καθολικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με ίσες ευκαιρίες για κορίτσια και αγόρια είναι ρεαλιστικός, οικονομικά προσιτός, επιτεύξιμος και το σημαντικότερο, είναι πρωταρχικό δικαίωμα όλων των παιδιών.

Η UNICEF πιστεύει ότι όλα τα παιδιά θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε δωρεάν και υποχρεωτική εκπαίδευση. Βοηθά τις αναπτυσσόμενες χώρες στη βελτίωση των εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων, στη δημιουργία σχολείων, την παροχή βιβλίων και σχολικού εξοπλισμού, όπως επίσης και στην εκπαίδευση των δασκάλων.

Ενδεικτικές δράσεις της UNICEF για την προώθηση της εκπαίδευσης που ολοκληρώθηκαν τον τελευταίο χρόνο:

  • Ιράκ: Παρείχε βοήθεια σε περισσότερα από 5 εκατομμύρια μαθητές και 17.000 σχολεία.
  • Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό: Σχεδίασε ειδικά πακέτα «σχολεία σε ένα κουτί», 46.000 πακέτα για σχολικές τάξεις και 6.800 για εκπαιδευτικούς.
  • Μπαγκλαντές: Συνεργάστηκε με το Ασιατικό Συμβούλιο του Κρίκετ για την υποστήριξη της εγγραφής των κοριτσιών στο σχολείο.
  • Βολιβία: Οργάνωσε σχολικές επιτροπές σε 925 κοινότητες για να βοηθήσει την αύξηση της εγγραφής των παιδιών στο σχολείο και τον περιορισμό φαινομένων διακρίσεων εις βάρος των κοριτσιών στις αγροτικές περιοχές των Άνδεων.
  • Μπουρκίνα Φάσο: Παρουσίασε έρευνα για το σχεδιασμό «Βασικού Εκπαιδευτικού Υλικού» για παροχές και υπηρεσίες που θα προσελκύσουν τα παιδιά στο σχολείο.
  • Μπουρούντι: Υποστήριξε την εκστρατεία «Πίσω στα Σχολεία» για περισσότερα από 450.000 παιδιά.
  • Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής: Υποστήριξε τη μείωση των σχολικών αμοιβών κατά τα δυο τρίτα σε όλη τη χώρα.
  • Χιλή: Υποστήριξε την έγκριση νέου νόμου που παρεμποδίζει τον αποκλεισμό των εγκύων κοριτσιών από το σχολείο.
  • Κένυα: Παρουσιάστηκε η εκστρατεία «Νερό, Αποχέτευση, και Υγιεινή για Όλους» WASH σε 18 σχολεία στην Kwale και Nairobi, με τη συμμετοχή 15.000 παιδιών σε σχετικές δραστηριότητες.
  • Λεσότο: Εκπαίδευσε αγόρια και κορίτσια ως μικρούς δασκάλους και δημιούργησε ομάδες υποστήριξης για ορφανά και ευάλωτα παιδιά.
  • Λιβερία: Εκπαίδευσε 12.000 εκπαιδευτικούς σε στρατηγικές εκπαίδευσης εκτάκτων αναγκών.
  • Μοζαμβίκη: Ίδρυσε κέντρα υγιεινής σε 16 σχολεία σε 4 Δήμους, όπου ωφελήθηκαν 12.000 παιδιά.
  • Παναμάς: Βοήθησε να αυξηθεί η εγγραφή των αγοριών και κοριτσιών σε δυο συνοικισμούς ιθαγενών και σε τενεκεδουπόλεις στην Πρωτεύουσα του Παναμά.
  • Σιέρρα Λεόνε: Ίδρυσε 410 «Χώρους Φιλικούς προς τα Παιδιά» σε αγροτικές περιοχές για παιδιά ηλικίας 6-9 ετών που ενδεχομένως δεν μπορούν να περπατήσουν μακρινές αποστάσεις ώστε να φθάσουν στο σχολείο.
  • Νότια Αφρική: Δημιούργησε ασφαλείς χώρους και ανέπτυξε Χώρους Φιλικούς Προς τα Παιδιά σε 7 περιοχές.
  • Σουδάν: Δημιούργησε ασφαλείς παιδικές χαρές για εκτοπισμένα παιδιά που ζουν σε προσφυγικούς καταυλισμούς στο Νταρφούρ.
  • Τουρκία: Εκπαίδευσε περισσότερους από 50.000 εθελοντές στα πλαίσια μιας εκστρατείας ενημέρωσης των γονιών ώστε να στέλνουν τα κορίτσια τους στο σχολείο.
  • Ουγκάντα: Δημιούργησε το Κίνημα για την Εκπαίδευση των Κοριτσιών σε 165 σχολεία σε περιοχές όπου δεν υπάρχει εμφύλιος.
Όσοι επιθυμούν να συμβάλουν οικονομικά στα προγράμματα της UNICEF για την εκπαίδευση, μπορούν να το κάνουν στο 801 500 12345 που λειτουργεί σε 24ωρη βάση ή και από την ιστοσελίδα μας κάνοντας κλικ εδώ


Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.09.2005 12:55:01
 
Αναγνώσθηκε 545 φορές