Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

Μ. Γιαννάκου: «Τα πανεπιστήμια δεν είναι σούπερ μάρκετ...»
Η υπουργός Παιδείας μιλά στο Μπάμπη Παπαδημητρίου (ΣΚΑΪ 100,4)

ΓΙΑΝ: Είμαι ευχαριστημένη για ένα πράγμα: ότι διαψεύστηκαν οι προφήτες που έλεγαν ότι πέφτουν οι βάσεις, που προσπαθούσαν να μειώσουν τα παιδιά, ότι δήθεν είναι δύσκολα τα θέματα και άλλα μυθεύματα. Έχουμε παιδιά που μπαίνουν κάτω από τη βάση. Δε θα ξαναμπούν από του χρόνου. Στο νόμο που έρχεται τώρα - δια νόμου πλέον και όχι διυπουργικής απόφασης- ορίζεται ότι δεν θα μπαίνει κανείς πουθενά, από τη Σχολή Αστυφυλάκων μέχρι οπουδήποτε, χωρίς να έχει πιάσει τη βάση.

ΔΗΜ.: Η επιλογή σας για το δέκα είναι οριστική;

ΓΙΑΝ.: Οριστική και αμετάκλητη.

ΔΗΜ.: ..το λέω διότι είχε συζητηθεί να υπάρχει ένα πιο ελαστικό. Για παράδειγμα 8 ή 10…

ΓΙΑΝ.: Νομίζω, πια, ότι δεν μπορούμε να έχουμε τέτοιες ελαστικότητες.

Οι εξετάσεις στα ανώτατα ιδρύματα δεν είναι μόνο για να διαγωνισθούν κάποιοι για κάποιες θέσεις επειδή είναι περισσότεροι οι αιτούντες. Είναι και για να αποδείξει κάποιος αν είναι σε θέση να τελειώσει το πανεπιστήμιο. Δηλαδή, όταν λέμε «βάση», βάζουμε ένα μίνιμουμ που σημαίνει ότι μπορεί να παρακολουθήσει καλά τα μαθήματα και όχι να σύρεται αιωνίως χωρίς να μπορεί να τελειώσει ποτέ. Και αυτό δεν το εγγυάται το παιδί που μπαίνει με ελάχιστο. Τα ανώτατα ιδρύματα τι είναι; Συγχωρέστε με, ένα είδος σούπερ μάρκετ που μπαίνουν όλοι;

Του χρόνου με το Τεχνικό Λύκειο υψηλοτάτου επιπέδου που θα φτιάξουμε - ισότιμο με το ενιαίο λύκειο και με πρόσβαση σε όλη την τριτοβάθμια εκπαίδευση - και με την αναβάθμιση των ΙΕΚ θα έχουμε διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης ανάλογα με το τί θέλει ο καθένας, τί του πάει και πώς νομίζει ότι θέλει να πορευθεί…Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης που καταλήξαμε στο να θεωρούμε ότι ο μόνος επιτυχημένος είναι αυτός που είναι γιατρός, δικηγόρος ή μηχανικός. Δεν είναι σοβαρή κατάσταση.

Φέτος είχαμε ένα καλό, μπήκαν στα παιδαγωγικά τμήματα με υψηλοτάτες βαθμολογίες και γιατί η παιδεία και η εκπαίδευση ξανάρχονται στο προσκήνιο με πολύ μεγάλη ένταση και γιατί έχουν εξασφαλισμένη εργασία. Πάντως, εμένα μου χτυπάει ένα καμπανάκι πολύ ευχάριστο ότι θα έχουμε καλύτερους εκπαιδευτικούς στο μέλλον.

Τώρα, στο ενδεχόμενο ν΄αποφασίζουν τα πανεπιστήμια από μόνα του ποιους φοιτητές θα πάρουν, σας λέω ευθέως όχι. Το αδιάβλητο των εξετάσεων θα το κρίνει το υπουργείο και εκεί δεν θα δεχθώ καμία συζήτηση. Γιατί έχουμε ορισμένα φαινόμενα που δεν μας εγγυώνται κάποια πράγματα. Δεν θέλω να επικρίνω όλα τα πανεπιστήμια, αυτό που θέλουμε, όμως - και πρέπει να κάνουμε- είναι πρώτον να σεβαστούμε τα πανεπιστήμια στον αριθμό που ζητούν. Π.χ. φέτος εγώ και σε σχολές στις οποίες έδιναν τεράστιο αριθμό, όπως η ιατρική, μείωσα τον αριθμό. Δεύτερον να συμμετέχουν στα θέματα και αυτοί και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

ΔΗΜ.: Φοβάστε ότι κάποια πανεπιστήμια προκειμένου να κρατήσουν τις θέσεις των καθηγητών και την θέση τους, θα ήταν πολύ ελαστικά στην εισαγωγή;

ΓΙΑΝ.: Εγώ θέλω απλώς να πω ότι τα φαινόμενα που είχαμε στις μεταγραφές δεν αποτελούν εγγύηση. Είναι μέρος της ελληνικής κοινωνικής ζωής και τα πανεπιστήμια και είναι φυσικό να πάσχουν από παρόμοια νοσήματα που πάσχουν και άλλοι τομείς. Οι εκπαιδευτικοί και οι σχολές έχουν γίνει για τα παιδιά, δεν εφεύραμε τα παιδιά για τους εκπαιδευτικούς και τις σχολές. Και το έχω πει και για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εμείς δεν είμαστε Υπουργείο Εργασίας για να βρίσκουμε δουλειά σε κάποιους και να εφευρίσκουμε το αντικείμενο.

Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

ΓΙΑΝ: Το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση, την δια βίου μάθηση, το νέο ΔΙΚΑΤΣΑ που χτίστηκε από την αρχή, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, είναι τέσσερα ζητήματα που η προηγούμενη κυβέρνηση τα περιέφερε από το υπουργείο στο υπουργικό συμβούλιο και δεν μπορούσε να τα περάσει. Λοιπόν, είναι νόμοι του κράτους και θα εφαρμοστούν. Τώρα, όποιος ισχυρίζεται ότι θέλει να πληρώνεται από το ελληνικό κράτος και να κάνει ό,τι θέλει και να μην έχει μετρήσιμα αποτελέσματα η δουλειά του, νομίζω ότι η συμπεριφορά του αυτή είναι αντιδημοκρατική και αντισυνταγματική. Το λέω ευθέως. Πολλώ δε μάλλον που η αξιολόγηση θα γίνεται με δική τους ευθύνη, όλα με δική τους ευθύνη θα είναι. Ας πάρουν λοιπόν το θάρρος να αποτιμήσουν ό,τι είναι καλό και αντιστρόφως. Και ας πάρουν το θάρρος να παραδεχθούν και κάτι άλλο, ότι μέσα στο νομοσχέδιο λέμε ξεκάθαρα ότι αν το κράτος ευθύνεται για ελλιπή χρηματοδότηση ή άλλα, το κράτος θα πρέπει να δώσει αυτά που πρέπει. Αν αυτοί ευθύνονται, θα πρέπει και αυτοί να διορθώσουν τα δικά τους κακώς κείμενα. Νομίζω πως είναι μια πολύ έντιμη συμφωνία μεταξύ των δυο μερών.

Αν χρειαστεί να συζητήσουμε να βγουν τελείως από το Λύκειο οι πανελλαδικές εξετάσεις, θα το συζητήσουμε. Πάντως όποια αλλαγή γίνει, θα την ξέρουν τα παιδιά από την Α' Λυκείου που θα μπουν. Δηλαδή δεν θα αιφνιδιάσουμε γιατί δεν είναι σωστό και δημοκρατικό.

Για τα καινούργια βιβλία

ΓΙΑΝ.: Τα καινούργια βιβλία θα έρθουν του χρόνου και θα δοκιμαστούν μέσα στο σχολείο…Είναι πεπαλαιωμένα τελείως στην αντίληψη τα παλιά βιβλία. Εμένα με απασχολεί η ύλη των βιβλίων να μην είναι τεράστια. Το σχολείο πρέπει να είναι σχολείο βασικών γνώσεων και ολοκλήρωσης της προσωπικότητας, όχι σχολείο διακίνησης πληροφοριών.

Πρέπει να ξέρει ο κόσμος ότι είμαστε η χώρα του κόσμου που έχει τον μικρότερο αριθμό παιδιών ανά εκπαιδευτικό. Απλώς η κατανομή και η νομοθεσία είναι τέτοια που πολλές φορές δημιουργεί προβλήματα, πρέπει κανείς να κάνει εσωτερικές ανακατατάξεις για να φέρει το σύστημα σε ισορροπία, δεν πάσχουμε από αριθμό εκπαιδευτικών, είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 26.08.2005 22:45:01
 
Αναγνώσθηκε 1616 φορές