Φορέων Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης

Αγαπητοί συνάδελφοι συνδικαλιστές της Α/θμιας εκ/σης
 
Πρόσφατα η εφημερίδα "Καθημερινή" αναφέρθηκε στα νέα κριτήρια για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης. Αντίστοιχο δημοσίευμα εντόπισα και στο ¨Εθνος" στην σχετική ιστοσελίδα του, τόσο κατά το μήνα Ιούνιο όσο και κατά το μήνα Ιούλιο. Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τα κριτήρια επιλογής για τα οποία διατηρώ επιφυλάξεις, αλλά να εστιάσω την προσοχή σας στις εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ στις οποίες προσανατολίζεται το ΥΠΕΠΘ να υποχρεώσει τους υποψήφιους για τις θέσεις στελεχών εκπαίδευσης. Ειλικρινά δεν κατανοώ τη σκοπιμότητα αυτών των εξετάσεων, τη στοχοθεσία τους, το δυναμικό τους ρόλο έστω και ως μορφή αξιολόγησης. Θα κληθούν συνάδελφοι με τριάντα και πλέον χρόνια υπηρεσίας να εξεταστούν σε τι!!! Εάν στόχος είναι η αξιοκρατική επιλογή, αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί με σαφή καθορισμό των κριτηρίων(?); Δηλαδή αμφισβητούνται τα προσόντα των υποψηφίων που αποκτήθηκαν από ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια ή όπως στη δική μου περίπτωση και από τα δύο; Εδώ υπάρχουν συνάδελφοι που τα προσόντα τους είναι περισσότερα από αυτά των πανεπιστημιακών.  Εάν το ΥΠΕΠΘ προσανατολίζεται να αμφισβητήσει την ποιότητα των πτυχίων και της ακαδημαϊκής συγκρότησης των συναδέλφων, συνειρμικά αμφισβητεί και τα προσόντα των πανεπιστημαικών δασκάλων κ.ο.κ..
Μετά αναρωτιέται κανείς ποια είναι η συμβατότητα των νέων κριτηρίων με αυτά που ίσχυσαν πέρυσι για τις επιλογές των νέων διοικητικών στελεχών;
Νομίζω ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι η διασφάλιση της αξιοπρέπειάς μας και η προώθηση κριτηρίων αξιολόγησης με δυναμικό και όχι "απογραφικό χαρακτήρα". Χρειαζόμαστε επιτέλους τη δυναμική αξιολόγηση και όχι την "απογραφική" που δεν αναδεικνύει ολοκληρωμένα τις ανεπάρκειες του εκπαιδευτικού συστήματος και τις περιορίζει μόνο στους εκπαιδευτικούς. Η εκπαίδευση δεν είναι οικονομία ή αν θέλετε δεν είναι μόνο οικονομία -αν και δυστυχώς η ελληνική εκπαίδευση εξωθεί τους γονείς σε δυσβάστακτες οικονομικές θυσίες-.
Επίσης το στοιχείο της διαφοροποίησης στα προτεινόμενα κριτήρια επιλογής μεταξύ διοικητικών στελεχών και Σχολικών Συμβούλων στην κλίμακα που προτείνεται, με προβληματίζει ιδιαίτερα. Δηλαδή ο Διευθυντής του Σχολείου πρέπει πρώτιστα να έχει διοικητική επάρκεια ή παιδαγωγική ή χρειάζεται και τα δύο; Το μόνο που βλέπω αντισταθμιστικά ως αναγκαίο, εάν υιοθετηθούν αυτά τα κριτήρια για την επιλογή των διοικητικών στελεχών, είναι οι Σχολικοί Σύμβουλοι που θα επιλεγούν να έχουν καθοριστικό λόγο στην καταγραφή και αποτύπωση των αναγκών κάθε περιφέρειας, μια και δεν μπορούν τα κυρίαρχα κριτήρια να είναι ποσοτικά ή "τεχνοκρατικά". Άλλωστε νομίζω ότι τα ζητήματα ουσίας, τουλάχιστον στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, είναι παιδαγωγικά. Αυτά καθορίζουν τα της διοίκησης που δεν μπορεί να είναι ομοιόμορφη και απόλυτα ίδια σε κάθε σχολείο. Για παράδειγμα πως απαντάται το ερώτημα εάν οι εκπαιδευτικές ανάγκες μιας σχολικής μονάδας αποτυπώνονται ποσοτικά ή ποιοτικά, αριθμητικά ή με βάση την σύνθεση προσώπων; Χρειάζεται ιδιαίτερα στην επιλογή των Σχολικών Συμβούλων, το πρώτιστο και καθοριστικό κριτήριο να είναι η ακαδημαϊκή συγκρότηση τους και οι Σχολικοί Σύμβουλοι να εμπνέουν -όσο είναι δυνατόν- απόλυτη εμπιστοσύνη σε όλους τους εκπαιδευτικούς για τον τρόπο που προσεγγίζουν τα πράγματα.΄΄Οπως ο καθένας από εμάς, όταν διδάσκει στην τάξη δεν πρέπει να επηρεάζεται από το κοινωνικό, πολιτικό, πολιτισμικό background του κάθε μαθητή, πρέπει το ίδιο να ισχύει μεταξύ Σχολικού Συμβούλου και εκπαιδευτικών. Χρειάζεται επιτέλους να γνωρίζουμε ότι αυτός που έχει μία θέση Σχολικού Συμβούλου είναι ο καλύτερος με τα συγκεκριμένα κριτήρια. Να αμφισβητούμε τουλάχιστον τα κριτήρια, με την προϋπόθεση να είναι σαφή και όχι τα πρόσωπα, γιατί αυτό νομίζω ότι καταπονεί την εκπαίδευση.
Μία άλλη διάσταση που φαίνεται να προκύπτει είναι αυτή "του πρεσβύτερου"!!! Είναι άξιο απορίας, γιατί σε μια εποχή που κυβερνούν κράτη ή προεδρεύουν σε κόμματα νεώτατοι σε ηλικία πολιτικοί, στην εκπαίδευση να κυριαρχούν τάσεις οριοθέτησης για την υποβολή υποψηφιοτήτων, με βάση την αρχαιότητα?
 
 Δεν γνωρίζω βέβαια κατά πόσο η πλειοψηφία των συναδέλφων βλέπουν θετικά τις εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ, αλλά γι αυτό που είμαι βέβαιος είναι ότι αυτές οι εξετάσεις δεν θα δώσουν λύσεις στα ζητήματα της εκπαίδευσης, ούτε καν ωθητικά θα λειτουργήσουν. Βέβαια δεν αποκλείεται να ακουστεί και το επιχείρημα "φοβάστε τις εξετάσεις". Όχι κύριοι δεν φοβόμαστε τις εξετάσεις!!! Άλλωστε όσοι από εμάς δεν εφησυχάζουμε τις έχουμε φάει και τις τρώμε τις εξετάσεις, τις εργασίες, τα ερευνητικά με το κουτάλι. Απλά δεν θέλουμε άλλα εξεταστικά κέντρα αλλά χώρους μάθησης και ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θέλουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν τον κόσμο και όχι να εξετάζονται για το τι ξέρουν γι αυτόν, θέλουμε η εκπαίδευση τους να μην διαρθρώνεται με βάση την πανεπιστημιακή εκπαίδευση και τα πεδία της και να σταματήσει η παρουσία του μαθητή στο Δημοτικό σχολείο να νοηματοδοτείται από τη μελλοντική εισαγωγή στο πανεπιστήμιο (μετά βέβαια από εξαντλητικό φροντιστήριο για όσους έχουν χρήματα), θέλουμε τα σχολεία να αγκαλιάζουν όλα τα παιδιά και να ανδεικνύουν το μαθησιακό τους δυναμικό όχι ισοπεδωτικά, θέλουμε σχολεία που δεν θα διαφημίζουν όσους αριστεύουν και θα χρεώνουν τους υπόλοιπους μαθητές με ετικέτες και χαμηλή αυτοεκτίμηση.  Θέλουμε σχολεία να δείχνουν δρόμους όχι μόνο για το πανεπιστήμιο αλλά και για τη ζωή και να μην χρεώνουν όσους γίνονται αγρότες ή εργάτες με χαμηλή αυτοεκτίμηση.
 
Τέλος σκέφτομαι μήπως θα ήταν σκόπιμο σε όσους εκπαιδευτικούς μορφώνονται και συνεχίζουν τις σπουδές τους με αποτέλεσμα να κατέχουν αναγνωρισμένους μεταπτυχιακούς τίτλους να δοθούν ουσιαστικά επιδόματα επιστημονικής κατάρτισης ως κίνητρο, για να μην είναι αναγκασμένοι να συμμετέχουν σε διαδικασίες αξιολόγησης που απαξιώνουν την προσπάθειά τους και την επιστημονική τους συγκρότηση. 
 
Καταλήγοντας έχω να σημειώσω ότι η αλλαγή στην εκπαίδευση για να είναι στέρεη χρειάζεται να προκύπτει από μια "διαλεκτική διαδικασία", συστημικά ορισμένη και με σύμμαχο τον εκπαιδευτικό.
 
Σας χαιρετώ με αγωνία για τα παιδιά μας και τη Δημόσια Εκπαίδευση στην οποία τα εμπιστευόμαστε
 
Κώστας Δαραής
Σχολικός Σύμβουλος


Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 25.07.2005 00:35:01
 
Αναγνώσθηκε 984 φορές