Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

20 ΕPΩTHΣEIΣ

KΩΣTAΣ MΠAΓIATHΣ
ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ


Eκτός από τους αλγόριθμους υπάρχουν και οι άνθρωποι

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Διασκορπισμένο στους τέσσερις θεσσαλικούς νομούς, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αντιμετωπίζει από την ημέρα ίδρυσής του πολλά προβλήματα. Εσχάτως επιδεινώθηκαν, λόγω έλλειψης πόρων και αδυναμίας της Πολιτείας να ικανοποιήσει τα αιτήματά του. Ο πρύτανης κ. Κώστας Μπαγιάτης, ο οποίος σε δύο μήνες θα διεκδικήσει την επανεκλογή του, εξηγεί γιατί η Σύγκλητος αποφάσισε να κλείσει το Πανεπιστήμιο για μία εβδομάδα, αναφέρεται στο μέλλον και τις προοπτικές του πανεπιστημιακού ιδρύματος και τάσσεται κατά της δημιουργίας ιδιωτικών Πανεπιστημίων.

Η αναστολή έναρξης του διδακτικού έργου συνδέεται με τακτικές τού παρελθόντος ή παραπέμπει σ' ένα δημιουργικό μέλλον;

Προφανώς, ενατενίζοντας το μέλλον, αντιδρούμε στη συνεχή ελλειμματική πολιτική τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό (ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ, διοικητικό προσωπικό, συμβασιούχοι) όσο και σε πόρους.

Τα προβλήματα δικαιολογούν το κλείσιμο του Πανεπιστημίου;

Σ' ένα νέο Πανεπιστήμιο, η Πολιτεία θα έπρεπε πέρα από αλγορίθμους να προσφέρει περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό και πόρους.

Κυβερνητικές ευθύνες του παρόντος ή και του παρελθόντος;

Και οι δύο.

Υπάρχει ελπίδα για κατανόηση του προβλήματος και επίλυσή του;

Υπάρχει θετικό κλίμα στις σχέσεις Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπουργείου Παιδείας. Υπάρχει όμως και μια χρονική υστέρηση στην εκδήλωση του θετικού κλίματος.

Εάν καθυστερήσει και άλλο η εκδήλωση του κυβερνητικού ενδιαφέροντος;

Ήδη, από τις ενέργειες που έγιναν συνάγεται ότι το πρόβλημα βαίνει προς λύση.

Αρκεί η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων για να βαδίσει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στους επιστημονικούς δρόμους τού αύριο;

Εφόσον λυθεί το πρόβλημα που προκάλεσε την αναστολή λειτουργίας, θα έχουμε μια προσωρινή λύση. Τα προβλήματα είναι ουσιαστικά, μεγάλα και μέχρι στιγμής μόνιμα.

Απαριθμήστε τα τρία σπουδαιότερα.

Έλλειψη υποδομών σε κτίρια και εργαστήρια. Μεγάλη γεωγραφική διασπορά. Έλλειψη διδακτικού και επιστημονικού προσωπικού.

Αιτία η λανθασμένη οργάνωση του Πανεπιστημίου ή η μη σωστή αντιμετώπιση των προβλημάτων από το υπουργείο;

Και τα δύο.

Η διαχείριση της πολυδιάσπασης τα τελευταία 15 χρόνια από πλευράς Πανεπιστημίου ήταν σωστή;

Το Πανεπιστήμιο δεν ευθύνεται για το γεγονός ότι η Πολιτεία επέλεξε την πολυδιάσπαση και δεν υιοθέτησε ταυτόχρονα αντίστοιχα διοικητικά σχήματα και προγράμματα ενισχυμένης χρηματοδότησης.

Η αξιολόγηση του Πανεπιστημίου από Ένωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων δείχνει...

Είναι ένα Πανεπιστήμιο που στέκεται με ικανοποιητικές αξιώσεις στον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χώρο.

Διαπίστωση που σας εφησυχάζει ή...

Οι κριτικές που έγιναν ήταν θετικές. Οι επισημάνσεις γι' αυτά που πρέπει να γίνουν μας δείχνουν πως μπορούμε να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο το Πανεπιστήμιό μας.

Εναπόκειται αποκλειστικά στο Πανεπιστήμιο η βελτίωση;

Βασικά ναι. Με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ευνοϊκές συνθήκες και από την πλευρά της Πολιτείας.

Τα περιφερειακά Πανεπιστήμια μειονεκτούν ή πλεονεκτούν έναντι των κεντρικών;

Ουσιαστικά, τα περιφερειακά Πανεπιστήμια, επειδή δεν έχουν κορεστεί όπως τα κεντρικά, δείχνουν εξαιρετικές δραστηριότητες, που αφορούν κυρίως σε μεταπτυχιακά προγράμματα, σε προγράμματα συνεργασίας μέσα και έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε δραστηριότητες που αναπτύσσονται από κοινού με τις τοπικές κοινωνίες.

Έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για έναν νέο νόμο - πλαίσιο;

Νομίζω ότι ο 1268 διέγραψε την τροχιά του. Είναι καιρός πλέον να γίνουν σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις σ' αυτόν τον νόμο. Δεν μπορούμε να μένουμε αγκυλωμένοι σε ιδεολογήματα του παρελθόντος.

Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι είναι αφοσιωμένοι στο έργο τους;

Το Πανεπιστήμιο είναι μια μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας. Θα συναντήσεις ανθρώπους που με ιεραποστολική προσήλωση εκτελούν τα καθήκοντά τους, αλλά και άλλους που είναι παντελώς αδιάφοροι. Ευτυχώς, οι πρώτοι είναι αρκετοί.

Συνεπώς, η αξιολόγηση και των διδασκόντων πρέπει να καθιερωθεί.

Η αξιολόγηση του προσωπικού, αλλά και του Πανεπιστημίου, είναι μια απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας.

Θα διεκδικήσετε και πάλι την πρυτανεία;

Θα ζητήσουμε την ψήφο των συναδέλφων, οι οποίοι ελπίζουμε να εκτιμήσουν το έργο που παρουσιάσαμε σ' αυτήν την τριετία.

Όραμά σας για το Πανεπιστήμιο;

Ένα Πανεπιστήμιο φιλελεύθερο στις ιδέες του, δημοκρατικό, αξιοκρατικό. Ένα Πανεπιστήμιο, που να μπορεί να κατέχει μια αξιόλογη θέση στον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χώρο.

Η ενδεχόμενη λειτουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα διευκολύνει ή δυσχεραίνει την υλοποίηση των οραμάτων αυτών;

Είμαι σαφώς τοποθετημένος υπέρ της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 17.02.2005 08:30:01
 
Αναγνώσθηκε 582 φορές