Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

Μ. Γιαννάκου: «Κριτική άνευ λόγου στην κυβέρνηση...»
Η υπουργός Παιδείας μιλά στους Μπάμπη Παπαδημητρίου και Έλλη Τριανταφύλλου για την αξιολόγηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων

ΔΗΜ.: Είχατε παει στη Νορβηγία για να συζητήσετε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Μήπως βιαστήκατε να πάτε με τα μπαγκάζια σας γεμάτα; Αυτός ήταν ο βασικός λόγος για να τον οποίο φέρατε την αξιολόγηση των πανεπιστημιακών λίγο πριν την συνάντηση εκεί που είχε τεράστια σημασία;

ΓΙΑΝ.: Όχι, δεν ήταν έτσι ακριβώς τα πράγματα. Υπήρχε μια προϊστορία. Η προηγούμενη κυβέρνηση έλεγε συνεχώς: «έτοιμο τον έχουμε τον νόμο». Είχε δημιουργηθεί πρόβλημα. Αυτά όλα, το πως θα διατυπωθεί, ήταν και συμφωνημένα και συνεννοημένα. Η Ελλάδα εξελέγη και στο Μπόρντ και επιπλέον με δική μας αποκλειστικά παρέμβαση, διεγράφη φράση που υπήρχε από το Βερολίνο, ότι δηλαδή αναγνωρίζονται μέσα στα πανεπιστήμια σπουδές κάτω από τρία χρόνια. Λοιπόν, πήγε άριστα το πράγμα.

ΔΗΜ.:. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το βασικό σχέδιο με την παιδεία; Ποιο είναι το όνειρο σας;

ΓΙΑΝ.: Όλοι επενδύουν στην γνώση και στην παιδεία. Άλλωστε σας λέω ότι και οι στόχοι της Λισσαβόνας σε ευρωπαϊκό επίπεδο αυτό ακριβώς λένε. Η προσπάθεια, δε, για την ανώτατη έχει ξεκινήσει από το 1997. Πάλι από τη Λισσαβόνα. Μετά έγινε η συνάντηση της Μπολόνια. Οπωσδήποτε η παιδεία είναι εθνική πολιτική με βάση την Ε.Ε. Αλλά σε ευρύτερο πεδίο, από την ώρα που υπάρχει κινητικότητα και από την ώρα που είναι ανάγκη να υπάρχει αλληλοαναγνώριση και υπάρχουν διάφορες δομές σε κάθε χώρα, είναι ανάγκη αυτοί οι τρεις κύκλοι σπουδών στους οποίους αναφέρονται -δηλαδή το Μπάτσελορ το προπτυχιακό, το μεταπτυχιακό και το διδακτορικό-, να μπουν σε κάποιους ευρύτερους κανόνες ώστε να υπάρχει αλληλοαναγνώριση και αξιολόγηση εσωτερική και εξωτερική των ανωτάτων ιδρυμάτων που θα χρησιμοποιούν εμπειρογνώμονες από όλες τις χώρες. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό για τους σπουδάζοντες.

Για τα όσα συζητήθηκαν σχετικά με τον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης

ΔΗΜ.: Γιατί θα είναι καλύτερο από την εθνική πολιτική;

ΓΙΑΝ.: Είναι άλλο η εθνική πολιτική και άλλο ο συντονισμός. Δεν είναι δυνατόν τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου να θεωρούνται εδώ -εφόσον έχουν πλήρη προγράμματα σπουδών και πολλές φορές αρτιότερα από τα δικά μας-, ότι πρέπει να τα επανελέγξουμε από την αρχή. Αυτό είναι για το καλό των νέων και για την διευκόλυνση τους.

ΔΗΜ.: Δεχόμαστε επομένως ότι ένα πτυχίο θα έχει την ίδια ισχύ σε έναν ενιαίο χώρο. Αυτή δεν είναι η ιδέα;

ΓΙΑΝ.: Βεβαίως, αλλά πρέπει τα πανεπιστήμια να ανταποκρίνονται σε ορισμένα πράγματα.

ΔΗΜ.: Αυτό σημαίνει ότι ενδεχομένως κάποια ελληνικά ανώτατα ιδρύματα δεν θα αναγνωρίζονται στον ενιαίο αυτό χώρο;

ΓΙΑΝ.: Καθόλου. Εφόσον αξιολογούνται, θα βελτιώνονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργούν. Και αυτό είναι πολύ καλό. Αυτό που εγώ δεν καταλαβαίνω είναι γιατί ορισμένοι θέλουν να ξοδεύουν τα χρήματα του ελληνικού λαού και να μην ελέγχονται καθόλου για το τι κάνουν. Αυτά είναι λίγο περίεργα...

ΔΗΜ.: Για παράδειγμα, οι πανεπιστημιακοί βάζουν ως πρώτη προτεραιότητα την αύξηση της χρηματοδότησης παιδείας από το 3,5 στο 5%

ΓΙΑΝ.: Όχι, η αύξηση της χρηματοδότησης χωρίς αξιολόγηση δεν γίνεται, για να είμαστε ξεκάθαροι…Το Πάντειο έχει παραπεμφθεί για 72 κακουργήματα. Το γνωρίζετε; Θα αρχίσουμε δηλαδή την χρηματοδότηση;. Για να σοβαρευτούμε. Αυτές είναι προφάσεις εν' αμαρτίαις. Και αξιολόγηση θα γίνεται και εκεί που είναι ευθύνη για την μη καλή λειτουργία του κράτους, θα υπάρξει ανταπόκριση.

…Η κτηνιατρική Θεσσαλονίκης πέρυσι, επειδή πήρε κοινοτικά προγράμματα είχε ως προϋπόθεση την αξιολόγηση. Και θα σας πω ότι από τις αποφάσεις του Βερολίνου ήδη όποιος δεν αξιολογείται, δεν θα ξαναπάρει κοινοτικά προγράμματα. Αυτό είναι ειλημμένη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν μπορεί να την επηρεάσει κανένας. Είπε λοιπόν το ίδρυμα που τους αξιολόγησε( που ήταν ίδρυμα του Εξωτερικού): «κύριοι θέλετε δυο μέλη ΔΕΠ ακόμα αυτών των ειδικοτήτων, θέλετε αυτό το βοηθητικό προσωπικό και αυτό το εργαστήριο». Εμείς τους τα δώσαμε. Αλλά εκεί που κάτι δεν πάει καλά και φταίνε άλλοι παράγοντες, πρέπει και εκείνοι να κάνουν διορθωτικές κινήσεις, διότι αυτός είναι ατέλειωτος νόμος, να λέμε «α, δώστε μας χρήματα και θα δούμε στο μέλλον». Δεν είναι σοβαρή κατάσταση αυτή. Όλα τα πανεπιστήμια αξιολογούνται. Δηλαδή εμείς θα είμαστε μέσα στην Βοσνία Ερζεγοβίνη και την FYROM; Διότι αυτές είναι οι μόνες που δεν έχουν αξιολόγηση.

ΔΗΜ.: Η κριτική που δεχθήκατε από ορισμένους εκπροσώπους της πανεπιστημιακής...

ΓΙΑΝ.: …από μία ελαχίστη μειοψηφία σας πληροφορώ, η δε απεργία ή αργία η οποία έγινε ήταν ούτε της τάξεως του 5%...

ΔΗΜ.: …ίσως αυτή πυροδοτήθηκε περαιτέρω από το γεγονός ότι καταθέσατε το νομοσχέδιο κυριολεκτικά την παραμονή της συνόδου

ΓΙΑΝ.: Ε, και λοιπόν; Δεν καταλαβαίνω, δεν έχω δηλώσει από πέρυσι για το νομοσχέδιο ότι θα γίνει; Δεν έγινε διάλογος; Δεν το στηρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση; Έγινε διάλογος στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας εκτενέστατος και σε επιστημονική βάση και σοβαρότατος. Δηλαδή πόσα χρόνια θα περιμένουμε ακόμα;

Για τις εξετάσεις των μαθητών

ΔΗΜ.: Να πάμε λίγο στο θέμα αυτό των ημερών, οι εξετάσεις των μαθητών. Εκεί οι αλλαγές που έχετε αποφασίσει είναι αυτές που έχετε ανακοινώσει; ή υπάρχει και κάτι άλλο στο δρόμο; Πως θα μπαίνουνε; Τι καινούργιο βλέπετε για την ανώτατη εκπαίδευση ότι θα μπορέσετε να κάνετε με την κατάργηση και των εξετάσεων στην Β' Λυκείου;

ΓΙΑΝ.: Πολύ σωστά το κάναμε αυτό. Φέτος δίνουν πια αυτοί που είχαν δώσει πέρυσι στην Β' Λυκείου. Δίνουν φέτος στην Γ' Λυκείου τα εννέα μαθήματα. Του χρόνου θα είναι τα έξι μαθήματα και είμαστε ανοιχτοί στο να συζητήσουμε και στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και αλλού την πλήρη έξοδο από το Λύκειο των εξετάσεων για τα πανεπιστήμια, ώστε το Λύκειο να παίξει τον ολοκληρωμένο του ρόλο… Εκείνο που δεν θα διαπραγματευτούμε είναι το αδιάβλητο των εξετάσεων, δηλαδή η εποπτεία του υπουργείου. Αλλά τη θεματολογία και όλα αυτά θα τα συζητήσουμε και με τα πανεπιστήμια και με την μέση εκπαίδευση και αυτό το ζητούν και τα πανεπιστήμια και η ΟΛΜΕ. Βεβαίως όποια αλλαγή γίνει, θα είναι γνωστή στα παιδιά από την Α' Λυκείου. Δε θα αιφνιδιάσουμε.

ΔΗΜ.: Θα έχει δηλαδή έναν ορίζοντα τουλάχιστον τριετή;

ΓΙΑΝ.: Βεβαίως. Πιστεύω ότι και η κυβέρνηση κάνει τα λάθη της, αλλά λάθη δεν κάνει όποιος δεν κάνει τίποτα. Βεβαίως υπάρχει μία κριτική στην κυβέρνηση πολλές φορές άνευ λόγου η οποία δεν υπήρχε σε καμία περίπτωση για εξωφρενικές καταστάσεις επί προηγούμενης διακυβέρνησης. Αυτό δείχνει το μέτρο άλλων καταστάσεων και συγκρούσεων οι οποίες υπάρχουν και για τις οποίες είχαμε και επίγνωση και γνώση και θα αντιμετωπισθούν όπως πρέπει να αντιμετωπισθούν. Δεν μιλάω για την αντιπολίτευση, μιλάω γενικότερα. Υπάρχει πολύς κόσμος, βέβαια, που περιμένει πολλά από αυτή την κυβέρνηση και στην Ελλάδα ο καθένας περιμένει και σε ατομικό επίπεδο κάτι. Αλλά το σωστό δεν είναι αυτό.

…Βεβαίως έχουν θιγεί διάφορα συμφέροντα από την αλλαγή της διακυβέρνησης. Αυτό είναι προφανές. Και φαίνεται ότι έχουν θιγεί περισσότερα από όσα υπολογίζαμε. Και η κυβέρνηση είναι αυστηρή με τον εαυτό της, διότι όπου έχουν υπάρξει οποιαδήποτε φαινόμενα έστω και μικρά, έχει επιληφθεί αμέσως.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 23.05.2005 16:00:01
 
Αναγνώσθηκε 1641 φορές