Διαγωνισμοί εκπαιδευτικών

Α.Σ.Ε.Π. 2005 Θεολόγων Γνωστικό Πολλαπλών


Μεταξύ του απαραδέκτου, δυσεπιλύτου και μαντικού Ερωτηματολογίου Πολλαπλών του Γνωστικού των Θεολόγων, υπήρξε και το εκτός τόπου ερώτημα περι του Λουτρού στην εικόνα της Γεννήσεως, άμα δε και των επιλογών που προσφέρονταν. Γνωρίζοντας καλά το θέμα και έχοντας υπόψην το σχετικό παραπλανητικό σχόλιο που υπάρχει στο Διδακτικό εγχειρίδιο της Β΄ Λυκείου, ήδη και κατα την ώρα του Διαγωνισμού έστειλα σχετική διαμαρτυρία και στην Κεντρική Επιτροπή. Έτσι κι΄ αλλιώς, οι ίδιοι της επιτροπής είναι φανερό πως σαν μαθητές θα έπαιζαν Τζόκερ στο συγκεκριμένο ερώτημα. 
Ως επιλογές για να θυμίσω, δίδονταν η επίδραση απο την Ειδωλολατρεία, τους Εσσαίους, η συσχέτιση με την Ανθρώπινη Φύση του Ιησού και η επίδραση επίσης απο τον Μανδαϊσμό. Τους είχα απευθύνει το εξής τότε: Χρησιμοποιείται στην διατύπωση οριστικό ρήμα, όταν για το θέμα υπάρχει μόνο φιλολογία και κατα βάσει του 20ου αιώνα. Συνεπώς κανείς δεν τολμά να αξιώσει για την άποψη του θέση θεσφάτου (σ.σ.: είναι χαρακτηριστικό πως διαβάζοντας 3 περι του θέματος άρθρα απο το αρχείο μου και ένα Αφιέρωμα στη Γέννηση της Καθημερινής, πουθενά δεν υπήρχε δεδομένη και κοινή εισήγηση, ενώ σε πολλά δεν υπήρχε απο επιφύλαξη ούτε καν ερμηνευτική παρά αναφορά οτι υπάρχει και η σκηνή του Λουτρού. Εγώ προσωπικά επέλεξα την Ειδωλολατρεία, γιατί απο τις 4 άσχετες βασικά επιλογές, υπάρχουν Αρχαιολόγοι που υποστηρίζουν συσχέτιση και ειδικά με το Γενέσιο θεών και δη του Διονύσου που τον πλένουν οι Νύμφες. Εξάλλου την 25η Δεκεμβρίου, εορτάζονταν κάποια Γενέσια θεών στην Αρχαιότητα. Η άλλη πιθανή απάντηση, που ενδεχομένως προκύπτει απο το ως άνω Διδακτικό Εγχειρίδιο, η συσχέτιση με την Ανθρώπινή του Φύση είναι αστεία. Ο Χριστός ως βρέφος υπάρχει και στο Σπήλαιο. Θα ήθελα να μάθω μία λογική εξήγηση που το Λουτρό τονίζει την Ανθρώπινή Του Φύση, περισσότερο απο την παρουσία Του στο Σπήλαιο. Είναι χαρακτηριστικό και το έγραψα στην επιτροπή, πως σε 4 τουλάχιστον Γεννέσια που γνωρίζω(Χριστού, Θεοτόκου, Προδρόμου και Νικολάου), υπάρχει η σκηνή του Λουτρού. Σημείωση οτι κανένας απο τους βίους τους δεν συνδέεται με κάποιο ειδικό περιστατικό στο Λουτρό της Γεννήσεώς τους. Και αφού οι τρεις απο τους τέσσερις είναι μόνο άνθρωποι, τί τους τονίζεται; Η ανθρώπινή φύση των, η ούτως ή άλλως  μόνο ανθρώπινη; Οι δύο πιθανότερες απαντήσεις, δεν υπήρχαν καν στη λίστα(επίσης το κατέθεσα στην επιτροπή): Η Επίδραση απο το "Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου" (υπάρχει εκεί η μαία Σαλώμη και το όλο θέμα αν αντλεί απο εκεί συνδέεται όχι με το Χριστό αλλα με το αειπάρθενο της Παναγίας) και τέλος πάντων τα λεγόμενα "Απόκρυφα" και η ουσιαστικά τυχαία που βασικά υποστηρίζω. Και αυτό ως εξής: Οι ζωγράφοι της πάλαι ποτέ Κωνσταντινουπολίτικης Αυτοκρατορίας, ζωγράφιζαν επι βάσει αυστηρού προγράμματος και πάντα αντλώντας απο κάπου. Εάν αντί για δύο Μαίες που συνήθως υπάρχουν, υπήρχε κατα κανόνα μόνο μία, θα έτεινα προς το ''Πρωτευαγγέλιο''. Εντούτοις η εμπειρία μου απο τα άλλα Γεννέσια, καθώς και το γεγονός πως η Γέννηση είναι ένα γεγονός που όλοι οι άνθρωποι βιώνουν και γνωρίζουν, με κάνει να πιστεύω πως απλώς όπως όλα τα μωρά δέχονται λουτρό μετά τη Γέννηση, έτσι και καλλιτέχνες εισήγαγαν το αυτό καλλιτεχνικό θέμα, αντλώντας απο την Ζωή.

Κόττης Κωνσταντίνος
Θεολόγος
e-mail: konstantinosoa@yahoo.gr   


Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.05.2005 20:05:01
 
Αναγνώσθηκε 3310 φορές