Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αθήνα 25 Απριλίου 2005

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

«Αειφόρες - Περιβαλλοντικές Τάξεις»

Πρόβλεψη του ΕΠΕΑΕΚ

Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας για την Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, έχει προβλεφθεί η χρηματοδότηση της υλοποίησης σχολικών προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που θα δώσουν στις σχολικές μονάδες τη δυνατότητα να αναπτύξουν σειρά δραστηριοτήτων με κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση του μαθητικού πληθυσμού σε περιβαλλοντικά ζητήματα, μέσω επισκέψεων σε περιοχές με έντονο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον, ανάλυσης και παρουσίασης περιβαλλοντικών θεμάτων τοπικού χαρακτήρα, οργάνωσης και παρουσίασης περιβαλλοντικών ζητημάτων στους μαθητές των σχολείων κλπ.

 

Σκοπός και περιεχόμενο του προγράμματος

Στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση του μαθητικού πληθυσμού και η δημιουργία γνωστικού υποβάθρου σε θέματα περιβάλλοντος, οικολογικής ισορροπίας και αειφορίας. Οι «Αειφόρες - Περιβαλλοντικές Τάξεις» μπορούν να καταστούν βασικός εκπαιδευτικός θεσμός που θα προωθήσει:

·                     την επαφή με τη φύση και την καλλιέργεια περιβαλλοντικής κουλτούρας και οικολογικής συνείδησης

·                     την ανάπτυξη της ιδέας της προστασίας της οικολογικής ισορροπίας και της ποιότητας ζωής και την καλλιέργεια των αντίστοιχων κοινωνικών αξιών

·                     την ανάπτυξη μεθόδων και πρακτικών περιορισμού των περιβαλλοντικών προβλημάτων

·                     την ουσιαστική, βιωματική γνωριμία με την παράδοση και την πολιτιστική κληρονομιά, τα τοπικά ήθη και έθιμα, όπως διασώζονται στην ελληνική ύπαιθρο

·                     την εξοικείωση με την έννοια της αειφορίας και την ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας σε τομείς που σχετίζονται με την προστασία και ανάδειξη του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος

·                     την οικοδόμηση βιωματικών σχέσεων «κοινότητας» μεταξύ των μαθητών και μεταξύ καθηγητών και μαθητών και την ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.

 

 

 

 

Το πρόγραμμα αφορά πολυήμερες (τετραήμερες ή πενθήμερες) επισκέψεις τάξεων μαθητών γυμνασίου ή λυκείου, με τη συνοδεία των καθηγητών τους σε περιοχές αυξημένου οικολογικού ενδιαφέροντος. Μέσω της εκπαιδευτικής αυτής επίσκεψης οι μαθητές και οι καθηγητές θα αναλαμβάνουν την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων προσαρμοσμένων στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των περιοχών που επισκέπτονται.

Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να διαμένουν και σε αγροτουριστικά ή παραδοσιακά καταλύματα προκειμένου να έρθουν σε επαφή με τους κατοίκους της περιοχής, και να γνωρίσουν την πολιτιστική παράδοση της περιοχής που επισκέπτονται.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές και οι  συνοδοί καθηγητές τους θα μπορούν να λάβουν μέρος σε βιωματικές δραστηριότητες που έχουν σχέση με το τοπικό περιβάλλον, την παράδοση και την εν γένει ανάπτυξη των περιοχών που επισκέπτονται, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο στόχος της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για το αειφόρο σχολείο και τη συμβολή του στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Προβλέπονται επισκέψεις σε τοπικά αξιοθέατα, γνωριμία με τους κατοίκους και τις παραγωγικές δραστηριότητές τους, συμμετοχή σε υπαίθριες δραστηριότητες και αθλήματα, συμμετοχή σε τοπικά πολιτιστικά δρώμενα, και εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησής του ελεύθερου χρόνου.

 

Το πρόγραμμα αναπτύσσεται τα δύο (2) επόμενα σχολικά έτη. Συμμετέχουν δε, 22.000 μαθητές και μαθήτριες από ένα σύνολο 700 Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας.

Στις ενέργειες του προγράμματος περιλαμβάνονται η παραγωγή και διάθεση στους άμεσα ενδιαφερόμενους (μαθητές και καθηγητές) χρήσιμου εκπαιδευτικού υλικού καθώς και μικροεξοπλισμού για πειράματα και καταγραφή των δραστηριοτήτων.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 10.000.000 ευρώ.

 

Αναμενόμενα αποτελέσματα

Μέσω της υλοποίησης του προγράμματος καλλιεργείται και ενισχύεται η ευαισθητοποίηση των άμεσα ωφελούμενων ομάδων, δηλαδή των μαθητών και των καθηγητών, για τα περιβαλλοντικά ζητήματα τοπικού ή και γενικότερου χαρακτήρα. Αυτό επιτυγχάνεται με:

 

·                     Την ανάπτυξη και παραγωγή πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού για εκπαιδευτικά προγράμματα που θα διαχέουν την ιδέα της προστασίας του περιβάλλοντος σε όλα τα σχολικά μαθήματα

·                     Τη συμμετοχή των μαθητών σε θεματικά δίκτυα που έχουν αναπτυχθεί από τα Κ.Π.Ε. και η δικτύωσή τους με ανάλογες μαθητικές ομάδες του εξωτερικού

·                     Την εξοικείωση με την ύπαιθρο και με τις αγροτικές παραγωγικές δραστηριότητες και εν γένει με το φυσικό τρόπο ζωής

·                     Την απόκτηση εμπειριών, εικόνων και παραστάσεων από περιοχές φυσικού κάλλους και ιδιαίτερης πολιτιστικής και οικολογικής σημασίας και η  ψυχαγωγία με τη συμμετοχή σε υπαίθριες δραστηριότητες

 

Από την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος επωφελούνται και οι τοπικές κοινωνίες καθώς θα τονωθεί η οικονομική και κοινωνική ζωή της υπαίθρου μέσω των ακολούθων δραστηριοτήτων που αναλαμβάνονται στο πλαίσιο των επισκέψεων:

·                     Δραστηριοποίησης και ανάπτυξης των ορεινών και οικονομικά μειονεκτικών περιοχών, αναζωογόνησης των τοπικών κοινωνιών με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

·                     Ανάπτυξης της συνεργασίας με άλλους φορείς που ειδικεύονται σε περιβαλλοντικά θέματα, με τους κατά τόπους Εκπαιδευτικούς Φορείς και με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις

·                     Αξιοποίησης των αποτελεσμάτων των μελετών και των διδακτικών υλικών που έχουν ήδη εκπονηθεί από το ΥΠΕΠΘ, τα Κ.Π.Ε. και τα Πανεπιστήμια, σχετικά με το περιβάλλον και τον κοινωνικό χώρο κάθε περιοχής.

·                     Ανάδειξης και προβολής των τόπων προορισμού και ενίσχυσης του τουρισμού τους στο μέλλον

·                     Προβολής και η στήριξης του έργου των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) 

·                      

 

Φορείς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα

Αποφασιστική είναι η συμβολή των φορέων οι οποίοι θα αναλάβουν την υποστήριξη των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Ø                         Από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας απαραίτητη είναι η συμμετοχή  

·                                       Των στελεχών του Τμήματος Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Αγωγής της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ του ΥΠΕΠΘ

·                                       Των υπευθύνων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

·                                       Των στελεχών των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

·                                       Των εκπαιδευτικών που έχουν επιμορφωθεί σε θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και θα κληθούν να υποστηρίξουν την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών στα σχολεία τους.

 

Ø                         Από πλευράς του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης ουσιαστική είναι η συμβολή των εξειδικευμένων στελεχών της «Αγροτουριστική Α.Ε.», λόγω της εμπειρίας που διαθέτουν στην οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, με την παροχή υπηρεσιών συμβούλου:

 

·                                       Για τη διεξαγωγή έρευνας επιλογής των προορισμών οικολογικού και εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος

·                                       Για τη διεξαγωγή έρευνας και τη δημιουργία βάσης καταλυμάτων και χώρων σίτισης ανά περιοχή, που θα πληρούν τις προδιαγραφές του προγράμματος

·                                       Για το σχεδιασμό των προδιαγραφών για την ανάπτυξη εφαρμογών υλοποίησης του προγράμματος

·                                       Για τη συντήρηση της ιστοσελίδας του έργου και την υλοποίηση δράσεων προβολής και δημοσιότητας

·                                       Για την εκπόνηση υλικού παρουσίασης του έργου σε αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς φορείς και όργανα



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 25.04.2005 00:10:01
 
Αναγνώσθηκε 758 φορές