Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αθήνα 25 Απριλίου 2005

 

                                                     ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

                                      ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

 

 

   1. ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΕΠΕΑΕΚ

 

       Στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας για την Εκπαίδευση και την Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση προβλέφθηκε η εφαρμογή / χρηματοδότηση προγράμματος  «Ενίσχυση πρωτοβουλιών σε θέματα αγωγής Υγείας σε Σχολικές Μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»

    Σχετικά καθορίζεται ο στόχος του προγράμματος που είναι όχι μόνο η πρόληψη των ψυχολογικών προβλημάτων, αλλά και η ανάπτυξη υγιών στάσεων αντιμετώπισης των διαπροσωπικών σχέσεων και του τρόπου αντιμετώπισης προσωπικών δυσκολιών, με την προώθηση κατάλληλων διασυνδετικών υπηρεσιών εκπαίδευσης και στήριξης, με την προαγωγή της ψυχικής υγείας, την πρόληψη και την αντιμετώπιση των βασικότερων προβλημάτων που εμφανίζονται στην εφηβική ηλικία.

 

 

 

2. ΒΑΣΗ (ΠΕΔΙΟ) ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

       Σύμφωνα με ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ( W.H.O. 2001) τα ψυχικά προβλήματα και οι διαταραχές της υγείας που  σχετίζονται  με το stress αποτελούν την πρώτη  και συνηθέστερη αιτία θανάτου των νέων, ενώ οι ειδικές υπηρεσίες δεν χρησιμοποιούνται στο βαθμό που χρειάζεται, κυρίως λόγω της άγνοιας και των προκαταλήψεων.

      Σχετικά σημειώνεται ότι επιθετικότητα, βίαιη  ή αντικοινωνική συμπεριφορά, χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών κ.λ.π  σχεδόν πάντα συνυπάρχουν με κάποια ελαφρότερη ή σοβαρότερη ψυχική διαταραχή (Kingery 1992). Ακόμα μειωμένη απόδοση στα καθημερινά καθήκοντα και επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής  των ατόμων και του περιβάλλοντος τους είναι ότι  συνεπάγεται η ελλιπής ή αναποτελεσματική χρήση των ειδικών ψυχιατρικών υπηρεσιών υγείας.

     Η έγκαιρη ανίχνευση και η υποστηρικτική παρέμβαση σε προβλήματα, όπως τα αναφερόμενα θέματα ως πλέον ουσιαστική προσπάθεια για την αναβάθμιση του ρόλου της παιδείας στη διαμόρφωση των κοινωνιών του 21ου αιώνα  ( W.H.O. 2000).

 

 

3. ΣΚΟΠΟΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

      Με σκοπό τη διεύρυνση των πρωτοβουλιών για ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών Παιδείας έχει αναληφθεί η πραγματοποίηση προγράμματος  για την παροχή ειδικών υπηρεσιών στήριξης προς τους μαθητές, καθηγητές και γονείς παιδιών σχολικών μονάδων, σε πρώτη φάση στην Αττική και στη συνέχεια όλης της χώρας.

    Ειδικότερα, αποσκοπείται η εφαρμογή / εκτέλεση ενός αποτελεσματικού και από άποψη κόστους προγράμματος, προκειμένου να παρέχονται κατάλληλες διασυνδετικές υπηρεσίες στήριξης για την πρόληψη και την πρωτοβάθμια αντιμετώπιση των συχνότερα  εμφανιζόμενων περιπτώσεων στους εφήβους- μαθητές Λυκείου, όπως:

Ø                   Διαταραχές της συμπεριφοράς (επιθετικότητα, βιαιότητα, αντικοινωνικές στάσεις κ.λπ)

Ø                   Ψυχικές διαταραχές

Ø                   Χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών

Μεθοδολογικά ο σκοπός του προγράμματος επιτυγχάνεται μέσα από τρεις (3) διακριτές φάσεις.

Ø                   Τη διερεύνηση, την ποσοτική εκτίμηση και κατηγοριοποίηση / ιεράρχιση των περιπτώσεων / προβλημάτων στο πλαίσιο χορήγησης / συμπλήρωσης ερωτηματολογίων, από 2000 περίπου μαθητές της Α’ Λυκείου σε 40 περίπου σχολικές μονάδες.

Ø                   Στη πρωτοβάθμια αντιμετώπιση των παρατηρούμενων στη βάση των ερωτηματολογίων σχετικών προβλημάτων  / περιπτώσεων μέσα από τη χορήγηση εξειδικευμένων υπηρεσιών στήριξης, σε μέρος  (περίπου 50%) της προαναφερόμενης ομάδας μαθητών στη β’  τάξη Λυκείου.

Ø                   Στην εκτίμηση της αποτελεσματικότατης από άποψη κόστους χορηγούμενων υπηρεσιών στήριξης, με αξιολόγηση (follow up) όλων των μαθητών των υπό εκτίμηση σχολείων, στη βάση κατάλληλων ερωτηματολογίων στην αρχή της Γ’ τάξης του Λυκείου.

Από την αρχή του προγράμματος αλλά και σε όλες τις φάσεις εκτέλεσης του η συμμετοχή  και η ενεργός συμβολή των εκπαιδευτικών και των οικογενειών/ γονέων μαθητών των σχολείων του προγράμματος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή εφαρμογή του

Στο πλαίσιο αυτό:

Ø                   Θα χορηγηθεί επιμέρους υλικό σε όλους τους εκπαιδευτικούς  και τους γονείς των μαθητών των εν λόγω σχολικών μονάδων.

Ø                   Θα αποσταλούν προσκλήσεις στους συλλόγους των εκπαιδευτικών καθώς και στους γονείς των μαθητών των εν λόγω σχολείων για τη συμμετοχή τους σε συναντήσεις, με εκπροσώπους του Υπουργείου αλλά και κυρίως των επιστημονικών φορέων, προκειμένου να ενημερωθούν και να συνδράμουν καθένας από την πλευρά του στην αποτελεσματικότερη δυνατή εφαρμογή του προγράμματος.

 

 

 

 

 

 

4. ΦΟΡΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

     Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας (Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ και το τμήμα Αγωγής Υγείας της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ ) έχουν την ευθύνη εκτέλεσης του προγράμματος σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές αρχές και δεδομένα, καθώς και τους κανόνες σωστής υλοποίησης του οικονομικού και φυσικού αντικειμένου του προγράμματος.

   Η επιστημονική στήριξη του προγράμματος, η οποία αναπτύσσεται μέσα από ένα πολυεπίπεδο και σύνθετο σύνολο δράσεων, όπως συμπλήρωση ειδικών ερωτηματολογίων, εφαρμογή ειδικά σχεδιασμένων tests, ανάλυση βιολογικών δεικτών, αξιολόγηση αποτελεσμάτων κ.λ.π παρέχεται :

Ø                     Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών , Ψυχιατρική κλινική, πρόγραμμα προαγωγής Ψυχικής Υγείας

Ø                   Από το  Ερευνητικό Πανεπιστημιακό / Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ)

Αναφέρεται επίσης η πρόθεση του Βρετανικού Οργανισμού ETHIC.S (Educatinal trust for health improvement though cognitive strategies) για οικονομική συνεισφορά στην εφαρμογή του σχεδιασμού των Διασυνδετικών Υπηρεσιών Στήριξης του προγράμματος.

 

5. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

 

Ο συνολικός  προϋπολογισμός του προγράμματος  ανέρχεται  σε 1.254.526 ευρώ και υλοποιείται τα δύο (2) επόμενα σχολικά έτη. 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 25.04.2005 00:05:01
 
Αναγνώσθηκε 1004 φορές