Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

20 ΕPΩTHΣEIΣ

IΩANNA TΣIΓKANOY
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ, EPEYNHTPIA EKKE - ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ

Tο υποβαθμισμένο σχολείο είναι παράγοντας βίας

ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΡΑΔΕΛΗΣ
 

H βία στο ελληνικό σχολείο αποτελεί πλέον συνηθισμένο φαινόμενο. H πραγματικότητα που κατέγραψε η έρευνα του EKKE «Βία στον σχολικό χώρο» αποκαλύπτει αιτίες που αν δεν αντιμετωπιστούν εγκαίρως θα μονιμοποιήσουν μια δυσάρεστη κατάσταση. «H βία στο ελληνικό σχολείο δεν εκφράζει ακραίες εκδηλώσεις, όπως για παράδειγμα στις ΗΠΑ», επισημαίνει η κ. Τσίγκανου. Ωστόσο διαπιστώνει πως «η βία στα ελληνικά σχολεία έχει μετεξελιχθεί προς το χειρότερο και οι υπεύθυνοι είναι πολλοί».

- Υπάρχει πρόβλημα σχολικής βίας στο ελληνικό σχολείο;
- Εμφανίζονται με αξιοσημείωτα ποσοστά συγκεκριμένες μορφές «ορατής» ή «λανθάνουσας» βίας.

- Ποιοι είναι οι παράγοντες που τη γεννούν ή την επηρεάζουν;
- Τα κεφάλαια της οικογένειας αλλά και του σχολείου διαδραματίζουν έναν ιδιαίτερο ρόλο στην εμφάνιση βίαιων συμπεριφορών.

- Σε ποιου είδους σχολεία εντοπίζεται κυρίως το πρόβλημα;
- Περισσότερο ευάλωτα είναι τα σχολεία των αστικών περιοχών της χώρας.

- Ποιες είναι οι πιο συχνές μορφές βίας στο ελληνικό σχολείο;
- Βανδαλισμοί, καταστροφές σχολικών κτιρίων και αντικειμένων, ληστεία, συμπλοκές, καβγάδες, εκβιασμοί, απειλές κ.λπ.

- Από ποια ηλικία τα παιδιά εκδηλώνουν βίαιη συμπεριφορά στο σχολείο;
- Τα περισσότερα περιστατικά καταγράφονται στο επίπεδο του Γυμνασίου, τα βαρύτερα στο Λύκειο.

- Σε τι βαθμό η κατάσταση του σχολείου (υποδομές, τοποθεσία) προκαλούν τη βίαιη συμπεριφορά των μαθητών;
- H υποβαθμισμένη περιοχή στην οποία βρίσκεται το σχολείο είναι ένας παράγοντας, αλλά κυρίως είναι το υποβαθμισμένο σχολείο.

- H σχολική βία έχει μετεξελιχθεί;
- Φαίνεται να έχει μετεξελιχθεί και στη χώρα μας.

- Για ποιο λόγο εμφανίζονται αξιοσημείωτα ποσοστά επιθετικής συμπεριφοράς εναντίον των διδασκόντων;
- Ο εκπαιδευτικός σαν μοχλός της εκπαιδευτικής διαδικασίας γίνεται αποδέκτης συμπεριφορών με καθαρά ανταποδοτικό χαρακτήρα.

- Σε ποιο βαθμό ευθύνονται οι εκπαιδευτικοί για την αύξηση των κρουσμάτων βίας;
- Οι μαθητές αισθάνονται συχνά ότι αδικούνται, ότι οι κανονισμοί του σχολείου δεν είναι σχεδόν ποτέ δίκαιοι, ότι δεν εφαρμόζονται ομοιόμορφα οι σχολικοί κανόνες.

- Οι εκπαιδευτικοί είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι, ώστε να αντιμετωπίσουν τις βίαιες συμπεριφορές των μαθητών τους;
- Εκπαιδευτικοί με πολλά έτη προϋπηρεσίας και εξειδίκευση καθώς και καθηγητές που μπαίνουν πολλές ώρες στην ίδια τάξη έχουν αναπτύξει με επιτυχία μηχανισμούς εξουδετέρωσης των κρίσεων σε μεγαλύτερα ποσοστά από τους λοιπούς εκπαιδευτικούς.

- Το σύστημα τιμωρίας στα σχολεία είναι ελαστικό και προσφέρει χώρο σε αυτές τις εκδηλώσεις βίας;
- Το ελληνικό σχολείο τιμωρεί αυστηρά κάθε διατάραξη της σχολικής ευταξίας και της διδακτικής πράξης και ελαστικά κάθε έκφραση παθητικής αντίδρασης, παραίτησης και προσβολής.

- Το οικογενειακό περιβάλλον γεννάει σχολική βία;
- Από μόνο του, όχι. Σημαντικό ρόλο, όμως, διαδραματίζει η παιδαγωγική φθορά της οικογένειας, τα μαθήματα δικαιοσύνης που παίρνει το παιδί στο σπίτι, η ποιότητα του οικογενειακού περιβάλλοντος κ.λπ.

- Σε τι βαθμό τα τεκταινόμενα στην κοινωνία επηρεάζουν τις αντιδράσεις των μαθητών;
- Σε καθοριστικό βαθμό.

- Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι οι μαθητές του Γυμνασίου σε ορισμένες κατηγορίες βίαιων πράξεων εκδηλώνονται πιο επιθετικά από τους μαθητές του Λυκείου;
- Στο Γυμνάσιο αφενός ασκούνται πολλαπλές πιέσεις και επιτηρήσεις από την οικογένεια και το σχολείο και για τις επιδόσεις και για τη συμπεριφορά των παιδιών, ενώ στο Λύκειο οι μαθητές αρχίζουν να κατακτούν την ενηλικίωση, περισσότερη αυτονομία, αυτογνωσία και αυτοέλεγχο.

- Αγόρια ή κορίτσια είναι πιο βίαια, και γιατί;
- H βίαιη και επιθετική συμπεριφορά αποτελεί προνομιακό πεδίο δράσης των αγοριών και στη χώρα μας.

- Τα πολυφυλετικά σχολεία αντιμετωπίζουν πιο έντονες εκδηλώσεις βίας;
- Αξιοσημείωτο ποσοστό μαθητών δηλώνει ότι «δεν αντέχει» μαθητές από άλλες χώρες.

- Στα ελληνικά σχολεία υπάρχουν οργανωμένες συμμορίες ανηλίκων;
- Στα σχολεία, συμμορίες, κατηγορηματικά όχι. Κάποιες παρέες μαθητών που δυσκολεύουν τη ζωή άλλων μαθητών, εντοπίστηκαν.

- H ένοπλη βία είναι σύνηθες φαινόμενο στο σχολείο;
- Κατηγορηματικά, όχι.

- Σε τι βαθμό η εκδήλωση βίας στο σχολείο επηρεάζει το παιδί και στη μετέπειτα κοινωνική του ζωή;
- Εξαρτάται από την οικογενειακή στήριξη που έχει το παιδί και από την ευαισθησία των φορέων της εκπαίδευσης.

- Ποιοι οι τρόποι μείωσης των δεικτών βίας στο σχολείο;
- Να ενισχυθούν τα σχολεία με κοινωνικούς επιστήμονες και ψυχολόγους με αποκλειστικό αντικείμενο ενασχόλησης την αποκλιμάκωση των εντάσεων. Καλύτερη φύλαξη των υποδομών του σχολείου. Συναφής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Επιμόρφωση των γονέων.


---------------------------------------------------------
ΤΑ ΝΕΑ, 06/04/2005, Σελ.: N16, Κωδικός άρθρου: A18207N161, ID: 462686



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 18.04.2005 16:00:01
 
Αναγνώσθηκε 922 φορές