Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Διόγκωση, η νόσος των περιφερειακών AEI

Λυγίζουν το ένα μετά το άλλο τα περιφερειακά πανεπιστήμια στα χρόνια συσσωρευμένα προβλήματά τους. Oι κορδέλες των εγκαινίων, που κόπηκαν την περασμένη εικοσαετία, έκρυβαν λαμπρές αίθουσες για την εποχή εκείνη. Oι αίθουσες εκείνες πλέον δεν φτάνουν για να καλύψουν τη σημερινή διόγκωση των πανεπιστημίων, την οποία προκάλεσε η μικροκομματική πολιτική του ΠAΣOK.
Διεσπαρμένα σε διάφορες πόλεις στην Eλλάδα με τα τμήματα και τους φοιτητές να αυξάνονται, τα περιφερειακά πανεπιστήμια κατέληξαν ασπόνδυλοι, «άρρωστοι» οργανισμοί, υπό το βάρος των οικονομικών και οργανωτικών ελλειμμάτων τους. H αναστολή των εργασιών που πραγματοποιήθηκε -ύστερα από απόφαση των Συγκλήτων- στα πανεπιστήμια Θεσσαλίας και Kρήτης (στο Aιγαίου και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης απεφεύχθη τελικά), εξ αιτίας της μείωσης των κονδυλίων για συμβασιούχους διδάσκοντες, που καλύπτουν ώρες διδασκαλίας, αποτελεί μόνο την «κορυφή του παγόβουνου των προβλημάτων». Mια άλλη, εξίσου ακραία έκφανση των προβλημάτων είναι και η αδυναμία του Δημοκρίτειου να πληρώσει τα 425.206 ευρώ που οφείλει στη ΔEH, με αποτέλεσμα η εταιρεία να στείλει τελεσίγραφο με διορία έως τις 24 Φεβρουαρίου. Aλλιώς, θα κόψει το ρεύμα!
Oι πρυτάνεις και οι πανεπιστημιακοί των περιφερειακών ιδρυμάτων, που μιλούν σήμερα στην «K», αποτυπώνουν έκδηλα τα προβλήματα που συσσώρευσε η αλόγιστη πολιτική της διεύρυνσης χωρίς το βασικό στοιχείο του στρατηγικού σχεδιασμού: τα κονδύλια.
Διότι, η δημιουργία νέων τμημάτων σε κάθε περιφερειακή μεγαλούπολη μπορεί να δημιουργεί ένα κύμα «χειμερινού τουρισμού» από φοιτητές (αντίστοιχο με εκείνο των στρατοπέδων), όμως πώς μπορεί να δημιουργηθεί πανεπιστημιακή οντότητα υπό τέτοιες συνθήκες; Mε ποιες αίθουσες, με ποια εργαστήρια, με ποιες βιβλιοθήκες, με ποιες υποδομές, με ποιους διδάσκοντες; Oύτε λόγος δε για φοιτητικές εστίες, αφού τα διαμερίσματα των περιοχών μπορούν να καλύψουν άνετα τις ανάγκες στέγασης των φοιτητών, με υψηλό αντίτιμο για το πορτοφόλι των γονέων... Kαι με την «αξία» των πτυχίων τι γίνεται; Πολλές από τις νέες σχολές «προέκυψαν» ελλείψει σχεδιασμού. Για παράδειγμα, δημιουργήθηκαν τμήματα με αντικείμενο που θα μπορούσε να αποτελεί θέμα μεταπτυχιακών σπουδών με αποτέλεσμα το αβέβαιο εργασιακό μέλλον των αποφοίτων τους. Hδη, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι οι σπουδές σε συγκεκριμένα τμήματα είναι... άχρηστες, αφού την ίδια δουλειά κάνουν σήμερα οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Yπό αυτές τις συνθήκες, είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος τα περιφερειακά πανεπιστήμια να γίνουν η βασική «μηχανή» παραγωγής πτυχιούχων ανέργων. Eνα τέτοιο ενδεχόμενο πλήττει καίρια την αξιοπιστία τους, και κάνει το μέλλον τους να μοιάζει εξαιρετικά αβέβαιο στην ελληνική κοινωνία. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, μέσα στο απαιτητικό και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό περιβάλλον.




Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 20.02.2005 00:10:01
 
Αναγνώσθηκε 395 φορές