Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση


Μ. Γιαννάκου: «Πολιτικά κίνητρα πίσω από τις αντιδράσεις των πανεπιστημίων…»
Συνέντευξη στην Έλλη Τριανταφύλλου


ΔΗΜ.: κ. Υπουργέ θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την ένταση που δημιουργήθηκε με την απόφαση των δυο πανεπιστημίων να αναστείλουν την λειτουργία τους με κίνδυνο βεβαίως να χαθεί το εαρινό εξάμηνο …

ΓΙΑΝ.: Δεν υπάρχει θέμα αναστολής. Τα δυο πανεπιστήμια είπαν ότι αναστέλλουν την λειτουργία διότι το ένα πανεπιστήμιο (της Θεσσαλίας) ζητούσε 25 εκτάκτους και η Κρήτη 30. Πρόκειται για τους περίφημους 407 που είναι προσωπικό που το παίρνει κανείς ανά εξάμηνο με συμβάσεις για να βοηθούν στο εκπαιδευτικό έργο. Καταρχήν εγώ χθες ανακοίνωσα ότι έχω εξασφαλίσει 100 καινούργιες θέσεις για τα περιφερειακά πανεπιστήμια και οι ίδιοι επικοινώνησαν με το υπουργείο και είπαν «λήγει το θέμα». Αλλά αν θέλουμε να μιλήσουμε επί της ουσίας, πρέπει να πούμε την αλήθεια. Πρώτον: το πανεπιστήμιο Κρήτης πήρε 38 νέα μέλη ΔΕΠ φέτος. Δεύτερον: τα μέλη ΔΕΠ -όπως ορίζει ο νόμος- πρέπει να κάνουν τουλάχιστον έξι ώρες μάθημα την εβδομάδα. Ε λοιπόν όλοι επιλέγουν έξι ώρες. Το «τουλάχιστον» το έχουν κάνει μόνο έξι ώρες. Παράλληλα από τα ίδια τμήματα, κυρίως των ανθρωπιστικών σπουδών που τα μέλη υποτίθεται ότι λείπουν, κάποιοι ζητούν που έχουν θέσεις μείωση του διδακτικού έργου και εξαίρεση, μείωση στο μισό, δηλαδή τρεις ώρες. Εγώ δεν την έδωσα αυτή την έγκριση. Αλλά θέλω να πω το εξής για να μιλάμε λογικά. Δηλαδή ολόκληρο πανεπιστήμιο με πάνω από 500 μέλη ΔΕΠ κλείνει διότι δεν είχε έρθει ακόμα η έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών για 30 έκτακτους; Εγώ καταλαβαίνω τα προβλήματα. Άλλοι έχουν πρυτανικές εκλογές, άλλοι πιέζονται από διάφορες πολιτικές καταστάσεις και θέλουν εν όψει του διαλόγου να δημιουργήσουν θέμα, αλλά κάπου πρέπει…

ΔΗΜ.: Υπονοείτε εμμέσως ότι υπάρχουν πολιτικά κίνητρα;

ΓΙΑΝ.: Δεν υπονοώ, είμαι σαφέστατη. Είναι δυνατόν να μου λέει το Πανεπιστήμιο Κρήτης ότι κλείνει γιατί δεν έχει 30 εκτάκτους, όταν τα μέλη ΔΕΠ την ίδια ώρα ζητούν μείωση του διδακτικού έργου; Πως είναι δυνατόν; Λοιπόν, δεν είναι σωστή κατάσταση αυτή. Εγώ τιμώ όλους τους πρυτάνεις. Πρέπει να σας πω ότι φέτος για πρώτη φορά για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων της τετραετίας εκλήθη ένα- ένα πανεπιστήμιο και συνεννοηθήκαμε μαζί τους για πρόγραμμα τετραετίας, πράγμα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στο παρελθόν και έφυγαν ικανοποιημένοι. Αλλά κάπου πρέπει να κατανοήσουμε ότι τα πανεπιστήμια είναι για τους φοιτητές και δεν μπορεί να μειώνεται ο χρόνος διδασκαλίας και στο τέλος να τα συρρικνώνουμε. Πρέπει, δε, να σας σημειώσω ότι σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης δεν γίνεται τόσο λίγες ώρες μάθημα κάθε εξάμηνο όσο γίνεται στην Ελλάδα. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι χρειάζεται από όλους μας μεγαλύτερη προσπάθεια. Δεν μπορεί να μιλάμε για ανάπτυξη, για ανταγωνισμό, να λέμε έχουμε ανεργία, να λέμε παίρνουμε πτυχία χωρίς αντίκρισμα και να μη θέλουμε να κάνουμε αυτό που πρέπει. Εγώ δε δίνω μαθήματα σε κανένα. Ελεύθεροι είναι όλοι να συμπεριφέρονται με τον άλφα ή βήτα τρόπο… Αλλά όταν το υπουργείο ανταποκρίνεται στα περισσότερα από τα αιτήματα τους, νομίζω ότι και αυτοί οφείλουν κάποιου αλλού είδους συμπεριφορά.

ΔΗΜ.: Εκτιμάτε ότι αυτή τη συμπεριφορά θα επιδείξουν τελικώς και άλλα ιδρύματα οι ηγεσίες των οποίων θα συνεδριάσουν τις επόμενες ημέρες προκειμένου να αποφασίσουν τι θα πράξουν;

ΓΙΑΝ.: Ο καθένας αναλαμβάνει τις ευθύνες του στην δημοκρατία, και όσο και αν υπάρχει μια μερίδα media η οποία προσπαθεί όσο το δυνατόν να βγάζει έξω από την πραγματικότητα την εικόνα που θέλει να δείχνει, τα πράγματα γίνονται σαφή. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι δεν γίνεται χωρίς προσπάθεια από όλους, στον ίδιο τόπο ζούμε όλοι, δημοκρατία έχουμε, αλλά δεν μπορεί να είναι μια κατάσταση...ανοίγουμε έναν διάλογο για την παιδεία μέσα από ένα συμβούλιο που το είχαν θάψει στην κυριολεξία, που είναι γνωμοδοτικό του υπουργού, δείχνουμε την καλύτερη διάθεση, ζητάμε προτάσεις κλπ

ΔΗΜ.: Πάντως εν όψει της αυριανής συνεδρίασης του ΕΣΥΠ υπάρχουν οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών οι οποίοι τονίζουν ότι συμμετέχουν βεβαίως στον διάλογο, αλλά διαφωνούν ή διαφοροποιούνται από ορισμένες προτεραιότητες που το υπουργείο θέτει…

ΓΙΑΝ.: Αλίμονο αν το υπουργείο δεν δέχεται προτεραιότητες τότε έπρεπε ο υπουργός να εγκαταλείψει τη θέση του…

ΔΗΜ.: Το λέω γιατί αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων…

ΓΙΑΝ.: Στην δημοκρατία που ζούμε ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι νομίζει. Θα κριθεί όμως. Δεν είναι δυνατόν να καλούνται σε διάλογο και να λένε για κινητοποιήσεις διότι δήθεν ο διάλογος είναι έτσι ή αλλιώς. Ποιος άλλος υπουργός στο παρελθόν έθεσε σε θεσμοθετημένο όργανο τον διάλογο; Εγώ κρατώ, και το λέω ξεκάθαρα, την δέσμευση του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αντιπολίτευσης για τον διάλογο στην συζήτηση που έγινε στη Βουλή και εκτιμώ ότι και η αξιωματική αντιπολίτευση θα συμβάλει. Ο κύριος Παπανδρέου έδειξε όλη του την διάθεση και έχω πει ότι εμείς θέτουμε προτεραιότητες ας θέσουν και εκείνοι προτεραιότητες, δηλαδή δεν μπορεί να λένε όλοι ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά στην παιδεία και ότι δεν έχουμε φτάσει στο σημείο που πρέπει για να αντιμετωπίσουμε τα συνολικότερα προβλήματα και στα ζητήματα της γνώσης και μετά να λέμε ότι δεν θέλουμε να κάνουμε τίποτα. Διότι η παιδεία είναι για τα παιδιά, η παιδεία δεν είναι μόνο για αυτούς οι οποίοι έχουν καταλάβει διάφορες θέσεις στο σύστημα παιδείας.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 15.02.2005 20:13:13
 
Αναγνώσθηκε 1245 φορές