Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

20 ΕPΩTHΣEIΣ

ΓIANNHΣ ANTΩNOΠOYΛOΣ

Tα σύνθετα πτυχία είναι χρήσιμα και ίσως αναγκαία 

 

ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ   

 

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΑΠΘ

 

Ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του ΑΠΘ προωθούν οι πρυτανικές αρχές του Ιδρύματος. Στο «πακέτο» των 17 προτάσεων, που έχουν σταλεί στα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, περιλαμβάνονται: θεσμοθέτηση «σύνθετων πτυχίων» με το «πάντρεμα» θεωρητικών και πρακτικών επιστημών, κατάργηση των μετεγγραφών, διά βίου αξιολόγηση και ωράριο για το διδακτικό προσωπικό, περιορισμοί στη θητεία των εκλεγμένων, καθώς και μείωση της συμμετοχής των φοιτητών στις αρχαιρεσίες του Ιδρύματος, ώστε να μη δημιουργούνται «πελατειακές σχέσεις».

 

Σύμφωνα, πάντως, με τον πρύτανη του ΑΠΘ, Γιάννη Αντωνόπουλο, αναβάθμιση του Ιδρύματος δεν μπορεί να υπάρξει αν δεν συνοδεύεται από οικονομική αυτοτέλεια.

 

Πώς προέκυψε το «πακέτο» των μεταρρυθμίσεων;

 

Από την προεκλογική μας δέσμευση να δημιουργήσουμε επιτροπή για παρόμοιες προτάσεις, η οποία υλοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2003.

 

Μεταξύ των μέτρων, ξεχωρίζουν τα σύνθετα πτυχία. Είναι «αναγκαίο κακό» στη νέα αγορά εργασίας;

 

Όχι μόνο για την αγορά, αλλά και από ακαδημαϊκής σκοπιάς τα ευέλικτα, σύνθετα πτυχία είναι χρήσιμα και ίσως αναγκαία.

 

Δεν θα υπάρξουν αντιδράσεις από την πανεπιστημιακή κοινότητα;

 

Δεν βλέπω τον λόγο. Πάντως, πρόκειται απλώς για μία πρόταση, η οποία θα συζητηθεί και μπορεί να γίνει δεκτή ή όχι.

 

Θα γίνουν αποδεκτά η αξιολόγηση και το ωράριο του διδακτικού προσωπικού;

 

Νομίζω ότι τόσο η εσωτερική αξιολόγηση, που περιλαμβάνεται στις προτάσεις, όσο και η εισαγωγή συνεχούς - κατά το δυνατόν - ημερησίου ωραρίου του διδακτικού προσωπικού είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

Οι πολλές «διατάξεις» για τα μέλη ΔΕΠ σημαίνει ότι διαπιστώνονται προβλήματα στο εκπαιδευτικό τους έργο;

 

Οι ρυθμίσεις για το ΔΕΠ δεν σχετίζονται με προβλήματα στο εκπαιδευτικό έργο.

 

Υπάρχουν σήμερα «επαγγελματίες» διοικητές και πρόεδροι;

 

H πρόταση περιορισμού του αριθμού των θητειών δεν σημαίνει ύπαρξη «επαγγελματιών», αλλά «εξαναγκασμό» σε μεγαλύτερη συμμετοχή.

 

H αυξημένη συμμετοχή των φοιτητών στις εκλογικές διαδικασίες έχει δημιουργήσει «πελατειακές σχέσεις»;

 

Υπάρχει «περιρρέουσα» παρόμοια ατμόσφαιρα, τουλάχιστον σε μερικά Τμήματα.

 

Ευσεβής πόθος η πανεπιστημιακή αυτοτέλεια;

 

Αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης της «προσωπικότητας» κάθε Ιδρύματος.

 

Τα AEI βρίσκονται σε οικονομική «ομηρία»;

 

Κατά κάποιο τρόπο.

 

Ποιος βάζει εμπόδια στην ουσιαστική αυτοτέλεια;

 

Φυσιολογικά, οικονομική αυτοτέλεια δεν μπορεί (και ίσως δεν πρέπει) να υπάρξει, εφόσον η Πολιτεία είναι ο κύριος χρηματοδότης.

 

Δεν είναι ακραία η κατάργηση των μετεγγραφών;

 

Όχι με τον τρόπο που προτείνεται.

 

Κατά πόσον είναι εφικτή η ίδρυση ιατρείων, νομικών και μελετητικών γραφείων;

 

Δεν μπορώ να υπολογίσω.

 

Μήπως το Πανεπιστήμιο μετεξελίσσεται και σε πεδίο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων;

 

Όχι, επειδή πιστεύω ότι είναι αντίθετο με την πραγματική βούληση των συναδέλφων.

 

Οι φοιτητές ποιο ρόλο θα παίξουν στη «μεταρρύθμιση»;

 

Ελπίζω σημαντικό.

 

Πώς θα επιχειρηθεί να γίνουν πιο ενεργοί και «κοινωνοί» της προσπάθειας;

 

Δεν θα «επιχειρηθεί». Οι ίδιοι πρέπει να χρησιμοποιήσουν το δημοκρατικό τους, κατοχυρωμένο δικαίωμα να εκφράσουν τη γνώμη τους στα διάφορα όργανα.

 

Το θέμα του ασύλου «καίει» εδώ και χρόνια τις αρχές του ΑΠΘ. Πώς προτείνετε να λυθεί;

 

Χωρίς άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά με έντονη ενεργοποίηση της πανεπιστημιακής κοινότητας, ιδιαίτερα των φοιτητικών παρατάξεων.

 

Πώς πιστεύετε ότι θα αντιμετωπίσει το υπουργείο Παιδείας τις προτάσεις σας;

 

Δεν έχω την παραμικρή πληροφορία. Άλλωστε, πρόκειται για εσωτερική διαδικασία του ΑΠΘ.

 

Το γεγονός ότι προέρχεστε από την κυβερνητική παράταξη πιστεύετε ότι θα παίξει ρόλο;

 

H πρυτανεία και ο πρύτανης δεν συνδέονται με πολιτικές παρατάξεις, αλλά με το Πανεπιστήμιο.

 

Αν υπάρξει αποδοχή, πότε βλέπετε να εφαρμόζονται οι πρώτες αλλαγές;

 

Όταν ολοκληρωθεί ο διάλογος, οι προτάσεις θα υποβληθούν στο ΥΠΕΠΘ για να ληφθούν υπόψη στο νέο νόμο-πλαίσιο.

 

«Μούσαις Χάρισι Θύε». Σχεδόν ογδόντα χρόνια μετά, ποια «προμετωπίδα» θα βάζατε στο ΑΠΘ;

 

Ακριβώς την ίδια.

 

 

 

ΤΑ ΝΕΑ , 26-01-2005  , Σελ.: N16 

Κωδικός άρθρου: A18149N161 

ID:451106



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 26.01.2005 21:03:33
 
Αναγνώσθηκε 1038 φορές