Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση


Μ. Γιανννάκου: «Xωρίς βελτίωση της ποιότητας, όσα χρήματα κι αν δοθούν δε θα υπάρξει αναβάθμιση της Παιδείας»
Η υπουργός Παιδείας μίλησε στον Μπάμπη Παπαδημητρίου, με αφορμή το διάλογο για την Παιδεία

ΓΙΑΝ.: «Στην Ελλάδα η έννοια της διαβούλευσης είναι άγνωστη λέξη…»

ΔΗΜ.: «Δεν σημαίνει ότι δεν συζητούμε, το θέμα είναι πως το οργανώνουμε και που καταλήγουμε…»

ΓΙΑΝΝ.: «Δεν είναι μόνο έτσι. Όταν λέμε διάλογος για την Παιδεία υπάρχει μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση που έχει το πρόγραμμά της. Λέμε, είμαστε διατεθειμένοι να πάμε και έξω από το πρόγραμμα, προκειμένου να βρεθούν λύσεις που θα αντέξουν στο χρόνο…»

ΔΗΜ.: «...Όταν το λέτε αυτό εννοείτε έξω από το πρόγραμμα της ΝΔ»;

ΓΙΑΝ.: «Βεβαίως, θέλω να πω ότι διαβάζω π.χ στον τύπο ότι η κυβέρνηση λέει 'αυτό, εκείνο- εκείνο', δεν είναι μόνο τι λέει η κυβέρνηση είναι ότι όταν έχουμε δέκα εκκρεμότητες που έχουν σχέση με το σύνολο του συστήματος και αυτά που έχουμε προσυπογράψει ως δεσμεύσεις εκτός Ελλάδος, αυτό από μόνο του δημιουργεί μια ατζέντα, από εκεί και πέρα διαβάζω στις εφημερίδες ότι το υπουργείο προτείνει το άλφα, το βήτα και τα λοιπά... Το υπουργείο οφείλει να προτείνει αυτά που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης που όλοι θεωρούμε ότι πάσχει και προτείνουν λέει, οι οργανώσεις οι οποίες αμφισβητούν, ανησυχούν, απειλούν, 'χρήματα, χρήματα, χρήματα'. Κοιτάξτε, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές με στόχο την ποιότητα δεν έχουν νόημα τα χρήματα».

ΔΗΜ.: «Πράγματι το ένα ζήτημα είναι αν τα χρήματα, τα οποία σήμερα δαπανώνται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού γίνεται σωστή χρήση. Βεβαίως χρειάζονται περισσότερα, βεβαίως πρέπει να πιάσουμε το στόχο του 5% αλλά γίνεται σωστή χρήση των χρημάτων»;

ΓΙΑΝ.: «Αν το σύστημα και οι αντιλήψεις αν θέλετε, παραμείνει όπως είναι σήμερα δεν νομίζω ότι θα βελτιωθεί η ποιότητα, όσα χρήματα και αν δώσετε και εκεί είναι το θέμα. Επομένως ο διάλογος είναι ανοιχτός, εμείς είμαστε ανοιχτοί, μεταφέραμε το διάλογο σε ένα όργανο όπως είναι στο ΕΣΥΠ, που στην ουσία δεν λειτουργούσε καθόλου και που δεν το φτιάξαμε εμείς, το δημιούργησαν εκείνοι... Θέλω να πω ότι ούτε υπάρχει κανένα είδος πλειοψηφίας κυβερνητικής αλλά από εκεί και πέρα η κυβέρνηση δεν θα χάσει το ρόλο της. Το ΕΣΥΠ είναι γνωμοδοτικό, ο διάλογος γνώμη φέρνει στην κυβέρνηση, διότι το σύνταγμα και η δημοκρατική τάξη καθορίζει το ρόλο του καθενός».

ΔΗΜ.: «Ο πρωθυπουργός μιλώντας σε αυτή την εκδήλωση με την οποία ξεκίνησε η συζήτηση για την παιδεία είπε ότι ο βασικός στόχος σε ότι αφορά την ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση είναι η σύνδεσή της με την παραγωγική διαδικασία και η αγορά εργασίας. Αυτό είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο φαντάζομαι ότι το ΚΚΕ δεν συμμετέχει οποτεδήποτε ακούγεται κάτι τέτοιο η κατεύθυνση που υποθέτουμε ότι υπάρχει από πίσω είναι για μια παιδεία που θα είναι υποταγμένη στις ανάγκες της οικονομίας…»

ΓΙΑΝ.: «Όχι, όχι δεν είναι έτσι τα πράγματα. Η παιδεία καταρχήν έχει την δική της αυταξία και από εκεί και πέρα αν είναι κανείς σοβαρός και μια σοβαρή κυβέρνηση δεν μπορεί να παραγνωρίσει τις ανάγκες της αγοράς, την κοινωνική πραγματικότητα. Δηλαδή, δεν μπορεί να παράγει το σύστημα παιδείας και εκπαίδευσης a priori ανέργους, αυτό είναι βέβαιο αλλά η παιδεία έχει και τη δική της αξία και για αυτά τα θέματα μιλά χρόνια κανείς στην Ελλάδα και όμως δεν έχει πάει καλά το ζήτημα αυτό και η κριτική που μας ασκείται με βάση της κατευθυντήριες γραμμές της Λισσαβόνας από την Ε.Ε, όπως στην έκθεση της 14ης Μαρτίου είναι ακριβώς ότι είμαστε τελευταίοι στην εφαρμογή κάποιων όρων και κανόνων που θα βοηθούσαν αυτό που λέγεται διαρθρωτική ανεργία. Ότι δηλαδή έχεις υψηλού επιπέδου θέσεις εργασίας από πλευράς επιστημονικής, τεχνολογικής και δεν έχεις ανθρώπους να τις καταλάβουν και έχεις μια μάζα ανθρώπων που εξέρχονται από τα πανεπιστήμια και που δεν έχουν τι να κάνουν. Αυτό δεν μπορεί να το αγνοήσει κανείς».

Για το παράδειγμα της Φιλανδίας για τα εκπαιδευτικά συστήματα

«Αυτό που είναι σημαντικό στην Φιλανδία είναι η αυτονόμηση των σχολικών μονάδων, κατά κάποιο τρόπο και η σύνδεσή τους με την κοινότητα της περιοχής. Ο τρόπος διδασκαλίας που δεν είναι ο συμβατικός αλλά είναι ένας τρόπος συνεχούς διαλόγου, το γεγονός ότι άφησαν την υποχρεωτική εκπαίδευση στα εννέα χρόνια και δεν την έχουν αυξήσει, μεταβάλλοντας βέβαια την ποιότητα στο σχολείο... Από την άλλη πλευρά πρέπει να σας πω η Φιλανδία δεν διαθέτει άφθονα ποσά για την παιδεία, διαθέτει κυρίως στην έρευνα και όχι στην καθαυτό παιδεία. Λοιπόν, οι ΗΠΑ που διαθέτουν χρήματα είναι στον πάτο στους δείκτες του ΟΟΣΑ και ξέρετε είναι μπροστά η Φιλανδία, η Κορέα και μετά χώρες άλλες του τρίτου κόσμου που διαθέτουν ελάχιστα χρήματα που δεν είναι λοιπόν αυτονόητο και αυτόματο ότι όταν έχεις χρήματα κάνεις και το σωστό».

ΔΗΜ.: «Άρα μια αποκέντρωση στον τρόπο με τον οποίο θα οργανώνεται η εκπαίδευση θεωρείται ότι είναι μια ενδιαφέρουσα ιδέα».

ΓΙΑΝ.: «Είναι μια ενδιαφέρουσα ιδέα στον βαθμό βέβαια που θα καθίσουμε και θα στρωθούμε να κατανοήσουμε όλοι οι παράγοντες ότι το σχολείο δεν είναι κάτι το οποίο πρέπει να μεταχειριζόμαστε για να έχουμε εκλογικά αποτελέσματα, πολιτικά αποτελέσματα, προσωπικά αποτελέσματα κλπ. είναι κάτι που αφορά στο μέλλον, είναι μια μακροπρόθεσμη στόχευση και που το οφείλουμε στα παιδιά μας».

Ερωτηθείσα πότε θα τελειώσουν με αυτό το διάλογο και πότε θα προχωρήσουν στην πρόταση νομοθετημάτων

«Υπάρχουν ορισμένα ξεκάθαρα ζητήματα, π.χ που αφορούν στην ποιότητα της εκπαίδευση, στην περίφημη αξιολόγηση. Στις 19 Μαΐου θα γίνει η συνάντηση στο Μπέργκεν, όπου θα πρέπει να παραστώ ως υπουργός μαζί με εκπρόσωπο των πρυτάνεων, εκπρόσωπων των φοιτητών κλπ…»

ΔΗΜ.: «Θα θέλατε να πάτε με τις προτάσεις από τον διάλογο…»

ΓΙΑΝΝ.: «Θέλω να πάω με τελειωμένα ορισμένα πράγματα, δεν είναι δυνατόν να παρουσιαστώ και να πω ότι έξι χρόνια δεν έκαναν τίποτα οι προηγούμενοι, διότι κανέναν δεν ενδιαφέρει αν αλλάζει η κυβέρνηση, αν ο ένας ή ο άλλος κάνει κάτι. Σημασία έχει ότι στο βάθος διαφαίνεται ότι θα δημιουργηθεί ένα κλαμπ να το πω έτσι, πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων και ανωτάτων φορέων εν πάση περιπτώσει που θα αναγνωρίζονται αυτόματα μεταξύ τους κάποια στιγμή και αυτοί οι οποίοι δεν θέλουν να προχωρήσουν και οι οποίοι ξορκίζουν κάθε έλεγχο και κάθε αξιολόγηση θα μείνουν έξω και νομίζω δεν μας αξίζει κάτι τέτοιο».



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 24.01.2005 21:18:54
 
Αναγνώσθηκε 1619 φορές