Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ


 



Η Αναγκαιότητα ύπαρξης του Πειραματικού  Επαγγελματικού Λυκείου


 


     Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση  (Τ.Ε.Ε.) στον χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καλείται να καλύψει τις ανάγκες ενός σεβαστού ποσοστού των Ελλήνων μεταγυμνασιακών μαθητών και όχι μόνον, σε καλλιέργεια επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά και γνώσεων γενικής παιδείας.


   Οι σκοποί της είναι προφανείς: α) να προσφέρει την ευκαιρία σε νέους που δεν επιθυμούν την συνέχιση των σπουδών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εισέλθουν στον εργασιακό χώρο εφοδιασμένοι με ένα επαγγελματικό πτυχίο από το οποίο απορρέουν αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα και β) να ολοκληρώσουν τον κύκλο παιδείας που τους αναλογεί, αποδιδόμενοι στην ελληνική κοινωνία με όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις, ώστε να αναλάβουν ενεργό ρόλο ως παιδευμένοι πολίτες.


   Η Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. στην χώρα μας, δυστυχώς δεν απολαμβάνει της ιδίας εκτίμησης με τους αντίστοιχους θεσμούς των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό, διαφαίνεται εν πρώτοις από το ποσοστό των μαθητών που επιλέγει την φοίτησή του σε αυτήν, σε σχέση με το ποσοστό των επιλεγόντων το Ενιαίο Λύκειο. Η κατάσταση αυτή δεν είναι κάτι καινοφανές. Η προκατάληψη απέναντί της ξεκίνησε με την ίδρυση των Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων (Τ.Ε.Λ.) και συνεχίζεται ως σήμερα, διότι το κενό που ήρθε να καλύψει δεν κατέστη σαφές με παράλληλη αγωγή της κοινότητας.


   Όλοι σήμερα συμφωνούν πως υπάρχει ανάγκη αναμόρφωσης και στήριξης του θεσμού της Δευτεροβάθμιας Τ.Ε.Ε., ώστε να ανταποκριθεί στον ρόλο της, αποδίδοντας στην Ελληνική κοινωνία όχι μόνον μεσαία στελέχη τεχνολόγους, αλλά και ολοκληρωμένους παιδευμένους πολίτες.


   Όμως για μια ποιοτική και ουσιαστική αναβάθμιση οι αλλαγές που θα επέλθουν θα πρέπει να είναι ριζικές και καίριες. Ο χώρος της Δευτεροβάθμιας Τ.Ε.Ε. δεν προσφέρεται πλέον για πρόχειρες λύσεις με αμφίβολο αποτέλεσμα. Η Ελλάδα θα πρέπει να αποκτήσει σύντομα μια βελτιωμένη, τεχνολογικά επικαιροποιημένη, γνωστικά ολοκληρωμένη και επαγγελματικά ανταγωνιστική Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. Θα πρέπει να πάψει να θεωρείται ως δεξαμενή που δέχεται μαθητές αδύναμους από τις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις, οι οποίοι δεν έχουν την ευχέρεια να απολαμβάνουν ουσιαστικότερη παιδεία και εκπαίδευση.


   Τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να επανεξεταστούν ώστε να ανταποκρίνονται στις εξελίξεις της τεχνολογίας. Το ίδιο και τα βιβλία, τα οποία θα πρέπει επιτέλους να αξιολογηθούν από αυτούς οι οποίοι τα διδάσκουν. Νέες μορφές διδασκαλίας θα πρέπει να εισαχθούν, ώστε η γνώση να μεταδίδεται με ελκυστικό και εύληπτο τρόπο. Το σχολείο θα πρέπει να γίνει για τους μαθητές και καθηγητές ο χώρος τους. Να είναι ανοικτό στην πρόοδο και ευχάριστο. Οι κανόνες λειτουργίας του να είναι ξεκάθαροι, να υπάρχει καλή επικοινωνία ανάμεσα στα μέρη του σχολικού συστήματος, τα διάφορα ζητήματα να αντιμετωπίζονται με προθυμία και όχι βιαστικά, να μην υπάρχει τυπολατρία, αλλά παράλληλα να υπάρχει επιμονή στην επίτευξη των στόχων του.


   Η πρότασή για την δημιουργία ενός Πειραματικού Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Λ.) έρχεται να αναζητήσει νέες διαστάσεις για την Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. Ο θεσμός του πειραματικού σχολείου υπάρχει στην ελληνική εκπαίδευση αρκετά χρόνια και είναι ένας θεσμός κοινωνικά καταξιωμένος. Έχει βοηθήσει στην βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την πειραματική εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, αλλά και των νέων μεθόδων διδασκαλίας, εμπλουτίζοντας διαρκώς την παιδαγωγική πρακτική.   


   Η ύπαρξη ενός Πειραματικού Ε.Λ. στην Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε., προκύπτει ως αναγκαιότητα εξαιτίας των αυξανόμενων απαιτήσεων, τόσο στην αγορά εργασίας, όσο και στο επίπεδο των εφοδίων που καλείται να έχει ο μελλοντικός επαγγελματίας. Από την άλλη, η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη- κάνοντας μια ιστορική στροφή- προσβλέπει μέσω νέων μεθόδων διδασκαλίας στην εκπαίδευση και στην διαπαιδαγώγηση, στην ολιστική αντιμετώπιση των αναγκών του μαθητή σε επίπεδο γνώσεων, αλλά και ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής, ενεργοποίησης και εμπλοκής στην μάθηση ενεργά και συμμετοχικά.


   Στόχος ενός πειραματικού σχολείου πρέπει να είναι η βελτίωση του επιπέδου και των δεξιοτήτων των μαθητών σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, όχι όμως με συνεχή αύξηση των απαιτήσεων και του βαθμού δυσκολίας, αλλά με τον εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας και αξιολόγησης και τη μεταφορά του κέντρου βάρους της μάθησης στο χώρο της σχολικής τάξης, που θα είναι "ανοικτή" στην επαγγελματική και κοινωνική πραγματικότητα, με κύριο σκοπό την υποστήριξη του μαθητή στην μετάβασή του από τον εκπαιδευτικό, στον ενήλικο χώρο ζωής του.


   Έτσι, η διαθεματικότητα στην ανάκτηση γνώσεων, η μέθοδος "σχεδίου δράσης" (project), ως μέσο ενεργοποίησης του μαθητή στην ολιστική πρόσληψη πληροφοριών, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων ζωής, χρειάζονται ένα πλαίσιο σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης εντός της Δευτεροβάθμιας Τ.Ε.Ε., προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες και τους σκοπούς της συγκεκριμένης βαθμίδας εκπαίδευσης.


   Με βάση τις πιο πάνω σκέψεις, σε ένα πειραματικό Ε.Λ. μπορεί να εφαρμοστεί ένα νέο π.χ. αναλυτικό πρόγραμμα κάποιου μαθήματος ή ένα σχολικό εγχειρίδιο, πριν εφαρμοστεί σε όλα τα Ε.Λ. της χώρας και αφού γίνουν τροποποιήσεις και βελτιώσεις,  στη συνέχεια να γενικευτεί η χρήση του.


   Αυτό διευκολύνει στην ανίχνευση τρόπων και μεθόδων που θα στοχεύσουν αργότερα στην ευελιξία και στο άνοιγμα των αναλυτικών προγραμμάτων, όπου μέσω της αλλαγής και της αναθεώρησης, θα προλαμβάνονται ή τουλάχιστον θα καταγράφονται εγκαίρως οι εξελίξεις που αφορούν σε τομείς της  Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και πραγματικότητας.


   Ο πειραματισμός πάνω σε νέα αναλυτικά προγράμματα, σχολικά βιβλία και μεθόδους διδασκαλίας και η γενίκευση της χρήσης τους στη συνέχεια, προϋποθέτει την εκπαίδευση των καθηγητών και των άλλων Ε.Λ. σ’ αυτά τα ζητήματα. Είναι λοιπόν δυνατόν να γίνονται σεμινάρια σε καθηγητές άλλων σχολείων, εντός του πειραματικού Ε.Λ., ενώ κάποιοι από αυτούς να παρακολουθούν μαθήματα στις τάξεις του, βιώνοντας υπό πραγματικές συνθήκες τις νέες μεθόδους προσέγγισης της γνώσης, από την φάση του σχεδιασμού τους, ως την υλοποίηση και λαμβάνοντας τον ρόλο του συμμέτοχου παρατηρητή στην αξιολόγησή τους. 


   Η αναγκαιότητα ενός πειραματικού Ε.Λ. συνάδει στο νέο μοντέλο αξιολόγησης εκπαιδευτικών δομών, σύμφωνα με το οποίο η πραγματικότητα κάθε εκπαιδευτικού συστήματος, όπως μια σχολική μονάδα, θα πρέπει να  αξιολογείται εκ των έσω, δηλαδή από το κάθε μέρος του συστήματος. Η αξιολόγηση συνίσταται σε δυο βασικούς άξονες. Ο ένας αφορά στο κατά πόσον υπάρχουν δράσεις που προάγουν την εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ο άλλος συνίσταται στο κατά πόσο τα μέρη τους συστήματος αντιλαμβάνονται ως σημαντικές τις δράσεις αυτές.


   Ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η αξιολόγηση του όλου συστήματος ενός πειραματικού Ε.Λ. κρίνεται αναγκαίο να εποπτεύεται από μια βαθμίδα εκπαίδευσης, η οποία εμπεριέχει και αποτελεί υπερσύστημα της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δομής. Γι αυτό και προτείνεται η σύνδεση με την Α.Σ.Π.ΑΙ.Τ.Ε., ως φορέας επόπτης. 


  Έχοντας το συγκεκριμένο πλαίσιο εποπτείας, το πειραματικό Ε.Λ. μπορεί να αποτελέσει χώρο άσκησης εκπαιδευτικής, παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας για τους σπουδαστές της Α.Σ.Π.ΑΙ.Τ.Ε., αλλά και των άλλων καθηγητικών σχολών. Κάτι τέτοιο του παρέχει την δυνατότητα να λειτουργήσει ως ένας επιπλέον χώρος εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής προβληματικής και έρευνας για το θεσμό της τεχνικής εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και εφαρμογής των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.


   Πιο κάτω θα αναφερθούν κάποιες προτάσεις που αφορούν την δομή του Πειραματικού Ε.Λ., όπως είναι ο αναβαθμισμένος Σύλλογος Καθηγητών, η χρήση των νέων τεχνολογιών, η δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης, η τάξη υποδοχής των μαθητών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, τα ελεύθερα εργαστήρια, το γραφείο σύνδεσης με την αγορά εργασίας και τέλος τα προγράμματα και οι διακρατικές συνεργασίες.


 


α. Σύλλογος Διδασκόντων - Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων


  Η λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων, όσον αφορά ένα πειραματικό Ε.Λ., πρέπει να αναβαθμιστεί, ενώ οι συνεδριάσεις του να έχουν ουσιαστικό και όχι τυπικό χαρακτήρα και να γίνονται εκτός των ωρών λειτουργίας του Σχολείου (κυρίως απόγευμα).


Οι συνεδριάσεις μπορεί να είναι:



  • Τακτικές, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και με την λήξη των τετραμήνων. Στις συνεδριάσεις αυτές, μεταξύ άλλων να συζητείται η επίδοση των μαθητών με ιδιαίτερη αναφορά σε μαθητές που χρειάζονται προσοχή. Στην αρχική συνεδρίαση της χρονιάς να σχεδιάζεται η εκπαιδευτική πολιτική του Σχολείου ενώ στην τελική να ελέγχεται ως προς τον βαθμό επίτευξης των στόχων της.
  • Παιδαγωγικές, μία φορά το μήνα και να αφορούν εκπαιδευτικά θέματα. Στις συνεδριάσεις αυτές το θέμα να είναι καθορισμένο εκ των προτέρων και να παρευρίσκεται ο επόπτης. Οι συνεδριάσεις αυτές έχουν επιμορφωτικό χαρακτήρα.
  • Έκτακτες, κάθε φορά που προκύπτει θέμα. Οι συνεδριάσεις αυτές μπορούν να γίνονται και στο χρόνο λειτουργίας του Σχολείου αν επείγει η αντιμετώπιση του θέματος.
  • Κατά κλάδο (ΠΕ) τακτικά, με ευθύνη του αρχαιότερου καθηγητή του κλάδου, ώστε να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων στην διδασκαλία των μαθημάτων και συνεργασία των διδασκόντων.

   Η συστηματική επαφή και συνεργασία των διδασκόντων με τους γονείς των μαθητών θεωρείται ουσιαστική προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων του Σχολείου. Μπορεί να οριστεί μία μέρα την εβδομάδα ως «ημέρα γονέων» ώστε οι γονείς να μπορούν, με βάση συγκεκριμένο ωράριο που διανέμεται, να συναντήσουν όλους τους καθηγητές και να συζητήσουν μαζί τους. Η ενημέρωση των γονέων να είναι συστηματική και αναλυτική ώστε να είναι αποτελεσματική. Οι καθηγητές μπορούν, σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση του Σχολείου, να καλέσουν τους γονείς των μαθητών της τάξης τους και να συζητήσουν μαζί τους, αν το θεωρούν χρήσιμο. Στο πλαίσιο της επικοινωνίας των καθηγητών με τους μαθητές και τους γονείς τους, 


   Ιδιαίτερα σημαντικός μπορεί να είναι ο ρόλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου ο οποίος θα συνεργάζεται στενά και αποτελεσματικά με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων και θα λειτουργεί υποστηρικτικά στο έργο τους.


 


β. Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαιδευτική Διαδικασία


   Προτείνεται η δημιουργία μιας αίθουσας πολυμέσων που θα διαθέτει εκπαιδευτικούς τίτλους. Εδώ οι μαθητές με την βοήθεια του εκπαιδευτικού θα διδάσκονται τις θεματικές ενότητες των μαθημάτων και μέσω της διαθεματικής διδασκαλίας και επιπλέον θα εξασκούνται στη χρήση των νέων τεχνολογιών.


   Λόγω της σύντομης μετάβασης στην αγορά εργασίας- δυνατότητα που παρέχεται στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Τ.Ε.Ε.- το συγκεκριμένο εργαστήριο πολυμέσων, μπορεί να προετοιμάζει τους μαθητές για την απόκτηση πιστοποιημένης επάρκειας στην χρήση πολυμέσων.


 


γ. Δανειστική Βιβλιοθήκη


   Προτείνεται η δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης εμπλουτισμένης με εκπαιδευτικούς τίτλους βιβλίων ή πολυμέσων σχετικούς με τις υπάρχουσες ειδικότητες του σχολείου, αλλά και τίτλους βιβλίων που θα υποστηρίξουν την διαθεματική προσέγγιση αντικειμένων μάθησης. Κάτι τέτοιο θα καλλιεργήσει την αυτενέργεια των μαθητών και την ανάπτυξη προβληματισμού, με αποτέλεσμα η διαδικασία της μάθησης να αποβαίνει ολιστική και βιωματική. Η βιβλιοθήκη του σχολείου θα υποστηρίξει επιπλέον την κάλυψη διδακτικών αντικειμένων με την μέθοδο "σχεδίου δράσης" (project).


 


δ. Σύνδεση με τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.


  Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αποτελούν έναν νέο θεσμό στο χώρο της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έρχονται να καλύψουν τις ανάγκες για γυμνασιακή μόρφωση, ενηλίκων που αποχώρησαν πρόωρα από την εννιάχρονη θεσμοθετημένη υποχρεωτική εκπαίδευση. Οι μέθοδοι εκπαίδευσης και διδασκαλίας των σχολείων αυτών είναι προσαρμοσμένες στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Η δυνατότητα που τους παρέχεται για συνέχιση των σπουδών τους μπορεί να διευκολυνθεί από την δημιουργία τάξης υποδοχής στο πειραματικό Ε.Λ., η πρακτική της οποίας θα είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εκπαίδευσης ενηλίκων, προκειμένου να καλύπτονται τα μαθησιακά κενά που προέκυψαν λόγω της πολύχρονης απουσία τους από την εκπαιδευτική διαδικασία.


 


 ε. Ελεύθερα Εργαστήρια


    Η δημιουργία και λειτουργία των Ελεύθερων Εργαστηρίων έχουν σαν στόχο την μέγιστη ενεργό συμμετοχή των μαθητών, την ανάδειξη ιδιαίτερων ενδιαφερόντων, κλίσεων και ταλέντων και την αποτελεσματικότερη εκπαιδευτική ένταξη των μαθητών στο περιβάλλον του σχολείου, καλλιεργώντας ευνοϊκότερη στάση απέναντι σε αυτό.


   Τα Ελεύθερα Εργαστήρια δεν θα παρεμβάλλονται στην κανονική λειτουργία του σχολείου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια επιπλέον διδακτική ώρα και ελεύθερος χρόνος.


   Κάθε εργαστήριο μπορεί να σχεδιαστεί, να οργανωθεί και να υλοποιηθεί από έναν ή δύο καθηγητές του σχολείου. Μπορεί να έχει διάρκεια 40 ωρών και να διεξάγεται επί ένα δίωρο εβδομαδιαίως. Οι μαθητές θα μπορούν να επιλέξουν Ελεύθερο Εργαστήριο ανεξάρτητα από την τάξη και την ειδικότητα στην οποία φοιτούν.


   Κάποια από τα προτεινόμενα Ελεύθερα Εργαστήρια είναι:



  • Εργαστήριο χορού και δημιουργικής έκφρασης.
  • Εργαστήριο επαγγελματικής και προσωπικής ανάπτυξης
  • Εργαστήριο εκτόνωσης των εντάσεων μέσω της χρήσης υλικών.
  • Εργαστήριο ανάπτυξης δεξιοτήτων επικοινωνίας.
  • Εργαστήριο ομάδας κοινού προβλήματος.
  • Εργαστήριο ανάπτυξης της φαντασίας και της δημιουργικότητας μέσω της τέχνης.
  • Εργαστήριο ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης  και της τόλμης με παράλληλη ανάπτυξη της φαντασίας, της πρωτοτυπίας και της ικανότητας αυτοσχεδιασμού, μέσω του θεάτρου

 


στ. Γραφείο Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας (Ε.Π.Σ.Α.)


   Το Πειραματικό Ε.Λ. μπορεί να αποτελέσει ένα χώρο παροχής οργανωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών για τους μαθητές. Η στήριξη θα περιλαμβάνει συμβουλευτική υποστήριξη, δημιουργικά εργαστήρια, επαγγελματική εξοικείωση, επαγγελματικό προσανατολισμό και κάθε άλλη μορφή διευκόλυνσης στην αντιμετώπιση προβλημάτων-αιτημάτων των μαθητών. Η συμβουλευτική υπηρεσία θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει έναν χώρο διευκόλυνσης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, στην ανάπτυξη τεχνικών επίλυσης δυσκολιών, που τροχοπεδούν το επικοινωνιακό περιβάλλον της τάξης. Στόχος είναι, να δοθεί η δυνατότητα στην εκπαιδευτική κοινότητα , να σκιαγραφήσει την εικόνα ενός ανοικτού και άρα υγιούς σχολικού συστήματος που επιτρέπει την αλλαγή και την αναθεώρηση.


   Στα πλαίσια του επαγγελματικής διαπαιδαγώγησης και ανάπτυξης- έννοια που εμπλουτίζει και ανανεώνει τον όρο του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στην σύγχρονη παιδαγωγική πράξη- είναι αναγκαίο να ιδρυθεί εντός του πειραματικού σχολείου γραφείο Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας (Ε.Π.Σ.Α.), στελεχωμένο με επαρκώς επιμορφωμένο εκπαιδευτικό- σύμβουλο επαγγελματικής ανάπτυξης. Το γραφείο σύνδεσης μπορεί να οργανώνει επισκέψεις εκπαιδευτικού- επαγγελματικού χαρακτήρα σε χώρους εργασίας αντίστοιχους με τις υπάρχουσες ειδικότητες του Ε.Λ.. Επιπλέον το γραφείο Ε.Π.Σ.Α. μπορεί να αναπτύξει και να εποπτεύσει πρόγραμμα πρακτικής άσκησης των μαθητών του σχολείου σε χώρους εργασίας αντίστοιχους με τις σπουδές τους.


   Η Συμβουλευτική υπηρεσία προκειμένου να παίξει διευκολυντικό ρόλο και να λειτουργήσει ανατροφοδοτικά στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, μπορεί να προχωρήσει, παράλληλα με τους συγκεκριμένους σκοπούς για τους οποίους έχει συσταθεί, σε συστηματική ανίχνευση και ανάλυση αναγκών, τόσο των μαθητών, όσο και της αγοράς εργασίας, ώστε να συμβάλλει στην κάθετη και οριζόντια ανάπτυξη της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.


   Γενικός στόχος του γραφείου Ε.Π.Σ.Α., μέσω της ατομικής και ομαδικής συμβουλευτικής διαδικασίας,  είναι η άρση των εμποδίων που δυσκολεύουν την σύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαιδευτική διαδικασία καθώς και τη μετέπειτα ομαλή κοινωνική και επαγγελματική ένταξη των μαθητών.


Επιμέρους στόχοι:



  • Η Αυτοδιερεύνηση - αυτογνωσία 
  • Η Επίγνωση των εκπαιδευτικών - Επαγγελματικών πληροφοριών
  • Η Μάθηση για λήψη αποφάσεων
  • Η Επίγνωση του μεταβατικού σταδίου (η συνειδητοποίηση της αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης του σχολείου με την αγορά εργασίας)
  • Η Διευκόλυνση της προσαρμογής των ατόμων στο σχολικό περιβάλλον
  • Η Επαγγελματική Διαπαιδαγώγηση και η ανάδειξη βασικών εννοιών σε σχέση με την εργασία και την επαγγελματική συμπεριφορά
  • Η Γνωριμία με τα Επαγγέλματα και την αγορά εργασίας

 


ζ) Προγράμματα- διακρατικές συνεργασίες.


   Οι δραστηριότητες του Πειραματικού Ε.Λ. μπορούν να διευρυνθούν με τη συμμετοχή σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Σταδιοδρομίας καθώς και σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Επιπλέον το πειραματικό Ε.Λ. μπορεί να αποτελέσει ένα χώρο διενέργειας των προγραμμάτων που περιέχονται στο "Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Action Plan)" για την ΤΕΕ, που έχει σαν στόχο την ανάπτυξη και αναβάθμιση των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων.


 


Αντί επιλόγου


   Είναι γεγονός πως ο θεσμός της εκπαίδευσης αντιμετωπίζει στις μέρες μας μια σειρά προκλήσεων που έρχεται σε συνάρτηση με την σημερινή πολυπλοκότητα και τις ραγδαίες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Η τάση για αλλαγή και αναβάθμιση των υπηρεσιών σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος, φαντάζει επιβεβλημένη.


   Η Δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. ένεκα των προκλήσεων και των διαρθρωτικών αλλαγών στην εργασιακή πραγματικότητα, καλείται να ξεπεράσει την κρίση και τις προκαταλήψεις που δέχεται, όπως μας δείχνουν οι σύγχρονες έρευνες. Για τον λόγο αυτό χρειαζόμαστε θεσμούς, ικανούς να καταδείξουν τις διαδικασίες και τα στάδια από τα οποία πρέπει να περάσει, ώστε να ανταποκριθεί και να απαντήσει, αλλά και να διευκολύνει τους μαθητές που πολύ σύντομα θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν τις σημαντικές απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Ένας τέτοιος θεσμός μπορεί και πρέπει να είναι το Πειραματικό Δευτεροβάθμιο  Επαγγελματικό Λύκειο.


 


 


 


 


Βασίλης Ζενζεφύλης


 


Εκπαιδευτικός/ Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού


(basilisz@yahoo.com)


       


 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 16.12.2004 00:05:08
 
Αναγνώσθηκε 703 φορές