Βουλή των Ελλήνων


Πρακτικά Βουλής 2ας/12/2004

Για την επίκαιρη ερώτηση «Ελλείψεις εκπαιδευτικών στα Δημοτικά σχολεία της Δυτ. Αττικής».

_______________

 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Δεύτερη είναι η με αριθμό 467/29-11-2004 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Αθανασίου Λεβέντη προς την Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα δημοτικά σχολεία της Δυτικής Αττικής.
Η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου συναδέλφου έχει ως εξής:
"Σύμφωνα με το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής στην κινητοποίησή του στα γραφεία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής στις 26/11/2004, παρατηρείται σοβαρή έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού στα δημοτικά σχολεία της περιφέρειας η οποία, εκτός των άλλων, καλύπτει έναν σημαντικό αριθμό παιδιών ειδικών πληθυσμιακών ομάδων: τσιγγάνοι, οικονομικοί μετανάστες κ.λ.π.
Αν και πέρασαν τρεις μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικότερα 26 θέσεων φυσικής αγωγής , 16 θέσεων αγγλικών, 12 θέσεων αντισταθμιστικής αγωγής και τριών θέσεων νηπιαγωγών δεν έχουν ακόμη ικανοποιηθεί. Αποτέλεσμα: η πλημμελής λειτουργία των σχολείων και η μη σύνταξη ακόμη και των ωρολογίων προγραμμάτων.
Η κακοδαιμονία που κάθε χρόνο ταλανίζει τη δημόσια εκπαίδευση με την καθυστέρηση του διορισμού των εκπαιδευτικών και η απώλεια χιλιάδων πολύτιμων διδακτικών ωρών έχει ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και επιτείνει τις ανισότητες στη μόρφωση των παιδιών του ελληνικού λαού.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η κυρία Υπουργός:
Τι μέτρα θα πάρει για την πλήρωση των κενών θέσεων στα σχολεία της Δυτικής Αττικής;
Θα καλυφθούν τα κενά αυτά με μόνιμους διορισμούς ή με ανάθεση υπερωριών στους μόνιμους και ωρομίσθιους χαμηλά αμειβόμενους εκπαιδευτικούς;"
Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Καλός έχει το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρία και κύριοι συνάδελφοι, η κακοδαιμονία την οποία ισχυρίζεται, έτσι χαρακτηριστικά, στην ερώτησή του ο ερωτών συνάδελφος κι η οποία ταλάνιζε όντως τα προηγούμενα σχολικά έτη από πλευράς ελλείψεων, σημαντικότατων ελλείψεων στο διδακτικό προσωπικό, δεν ταλανίζει πλέον, κατά την κοινή ομολογία ακόμα και των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των φορέων που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, δηλαδή της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος και της ΟΛΜΕ , δεν ταλανίζουν τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο φέτος την εκπαίδευση. Και αυτό γιατί; Γιατί, παρότι παραλάβαμε ένα τοπίο εντελώς χαοτικό όσον αφορά την ορθολογική κατανομή, όπως έπρεπε να γίνεται, του προσωπικού, του τακτικού και του εκτάκτου, στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εμείς ως Κυβέρνηση που θέσαμε από την αρχή κυρίαρχο στόχο μας να έχουμε σχολεία με επαρκές το διδακτικό προσωπικό τους και μάλιστα στην κατάλληλη ώρα ώστε να μην χάνονται, όπως πέρσι και πρόπερσι, χιλιάδες, εκατοντάδες ίσως χιλιάδων, για να πω την αλήθεια, διδακτικών ωρών, στρέψαμε την προσοχή μας σε ένα άλλο σύστημα φέτος και το ξέρετε καλά, κύριε συνάδελφε. Δηλαδή δεν τοποθετήσαμε με τους ίδιους όρους προσωπικό σε κενά της εκπαίδευσης τα οποία προϋπολογίζονται πριν ξεκινήσει η χρονιά κατά τρόπο τελείως ανορθολογικό και μάλιστα φανταστικό, δηλαδή δεν φτιάξαμε φανταστικά κενά πάνω στις διάφορες περιφέρειες της χώρας για να τοποθετήσουμε τους μονίμως διορισμένους ή τους εκτάκτους, δηλαδή τους συμβασιούχους, αλλά ξεκινήσαμε και συμπληρώσαμε τα κενά την ώρα που παρουσιάστηκαν.
Ακούσαμε από διάφορες πλευρές κριτική ότι "ξέρετε, θα καθυστερήσετε έτσι". Απεδείχθη όμως ότι δεν καθυστερήσαμε κι η φετινή χρονιά είναι πολύ καλύτερη από κάθε άλλη χρονιά. Το λέω αυτό, κύριε συνάδελφε, με υπερηφάνεια διότι όντως, έστω κι αν υπάρχουν αυτή τη στιγμή κενά που καλύπτονται -ήδη καλύπτονται- από τους διευθυντές εκπαίδευσης με ωρομισθιακό προσωπικό, δηλαδή κενά ολίγων ωρών ειδικότητος στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αυτό γίνεται με πολλή προσοχή και με συμμάζεμα ώστε να μην εξανεμίζονται και τα χρήματα του ελληνικού λαού.
Θα σας διαβάσω συγκεκριμένα, κύριε Πρόεδρε, για την απάντηση του συναδέλφου το εξής. Ας δούμε τους αριθμούς που αποδεικνύουν του λόγου μου το αληθές.
Σε ό,τι αφορά τη Δυτική Αττική, στην οποία αναφέρεστε: Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για το σχολικό έτος που ξεκίνησε και το οποίο βαδίζουμε, διορίστηκαν μόνιμα 39 δάσκαλοι στην Α' Δυτικής Αττικής και 174 στη Β' Δυτικής Αττικής -μιλώ για μονίμους, όχι για αναπληρωτές- 16 φυσικής αγωγής στη Β' Δυτικής Αττικής, 6 μουσικής στη Β' Δυτικής Αττικής και 2 στη Β' Δυτικής Αττικής μαζί με τους ειδικούς δασκάλους, αλλά στη δευτερολογία μου επειδή δεν έχω χρόνο θα αναφερθώ στα δεδομένα της ειδικής αγωγής, γιατί κι αυτό είναι ένα σπουδαίο κομμάτι της εκπαίδευσης, για να το ακούσετε.
Επιπλέον, προσελήφθησαν 103 αναπληρωτές δάσκαλοι, 28 αναπληρωτές νηπιαγωγοί, 12 αγγλικής γλώσσας αναπληρωτές και 4 φυσικής αγωγής, για να μην βάλω και τους άλλους 3 της ολυμπιακής παιδείας ως αναπληρωτές.
Επιπλέον εδώ και είκοσι ημέρες με ωρομισθιακή κατανομή, παρότι δεν φθάσαμε, το υποσχεθήκαμε και δεν φθάσαμε, κύριε συνάδελφε, στα περσινά επίπεδα, με πολλή προσοχή δώσαμε ώρες στους διευθυντές και της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή σας, στην περιφέρεια της Δυτικής Αττικής, για να καλύψουν τα λίγα κενά ειδικότητος που υπάρχουν. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Όσον αφορά την ειδική αγωγή επειδή δεν έχω χρόνο στην πρωτολογία μου, θα σας απαντήσω στη δευτερολογία μου. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ο ερωτών βουλευτής κ. Λεβέντης έχει το λόγο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο κύριος Υπουργός παρουσίασε μια ειδυλλιακή εικόνα και λέει ότι ισχυρίζομαι εγώ ότι ταλανίζεται η περιοχή κι ότι πλέον δεν ταλανίζεται, φέτος είναι τα πράγματα ειδυλλιακά.
Εγώ δεν θα αμφισβητήσω τους αριθμούς τους οποίους παρέθεσε ο κύριος Υπουργός. Θα διαβάσω όμως εδώ αυτό που λέει ο σύλλογος εκπαιδευτικών Δυτικής Αττικής στις 22/11. "Ιδιαίτερα φέτος -λέει- Νοέμβρης μήνας και παρατηρείται μεγάλη έλλειψη στη Δυτική Αττική σε γυμναστές, εκπαιδευτικούς αγγλικών, λιγότερο σε δασκάλους και νηπιαγωγούς". Και έχουμε γι' αυτό το λόγο κινητοποιήσεις, ωριαίες στάσεις εργασίας και παραστάσεις στο Υπουργείο Παιδείας και το ξέρετε πολύ καλά, κύριε Υπουργέ. Και μιλάμε για τη Δυτική Αττική, γιατί και στην άλλη χώρα υπάρχουν ελλείψεις, ειδικά όμως η Δυτική Αττική προσφέρει δυσανάλογα στο εθνικό εισόδημα με τον πληθυσμό της, προσφέρει πολύ περισσότερα και απολαμβάνει πολύ λιγότερα και είναι σε μια κατάσταση σε πολλές περιπτώσεις τριτοκοσμική. Έχει μεγάλες ομάδες πληθυσμού, όπως είναι οι τσιγγάνοι, οικονομικοί μετανάστες, παλιννοστήσαντες, οι οποίοι χρειάζονται και ειδική μέριμνα. Κι εδώ το ξέρετε πολύ καλά, κύριε Υπουργέ, ότι χρειάζεται και ειδική εκπαίδευση και περισσότεροι δάσκαλοι και αυτό δεν υπάρχει.
Και πρέπει να σας πληροφορήσω ότι είχα πάει στον Ασπρόπυργο στις αρχές του σχολικού έτους και ήταν εκατό παιδιά σχολικής ηλικίας τα οποία έπρεπε να γραφούν σε μια γειτονιά και απ' αυτά γράφτηκαν δέκα μόνο. Τα άλλα δυστυχώς δεν φοιτούν γιατί δεν υπάρχει ούτε σχολείο ούτε δάσκαλοι. Και υπάρχουν χιλιάδες τέτοια παιδιά στη Δυτική Αττική και σίγουρα υπάρχουν και σε όλη την άλλη Ελλάδα.
Επομένως, μην είμαστε τόσο πολύ αισιόδοξοι ότι τα πράγματα έχουν λυθεί. Και βέβαια, δεν θέλω να υπεισέλθω σ' αυτό που ζητάνε οι δάσκαλοι. Ζητάνε πολλά, κύριε Υπουργέ με το να ζητάνε να συμπληρωθούν τα κενά; Νομίζω ότι είναι στοιχειώδης υποχρέωση της πολιτείας αυτό να το προσφέρει έστω και αυτά τα γράμματα προσφέρει η ελληνική πολιτεία που πόρρω απέχουν από τα ευρωπαϊκά στάνταρς που όλοι θα θέλαμε και που πρέπει να επιδιώξουμε να επιτύχουμε.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρία και κύριοι συνάδελφοι, δεν ισχυρίστηκα στην πρωτολογία μου ότι τα πράγματα είναι ειδυλλιακά. Σας απάντησα σε σχέση με το τι παραλάβαμε σε ένα τοπίο άναρχο και μη εξορθολογισμένης και προγραμματισμένης χρήσης του προσωπικού του διδακτικού στην εκπαίδευση και σας είπα τι πετύχαμε φέτος με τον τρόπο που το πετύχαμε σε σχέση με τα περσινά και τα προπέρσινα.
Δεν είπα ότι δεν έχουμε πρόβλημα με τους τσιγγανόπαιδες. Για ελάτε να δούμε, λοιπόν, γιατί αναφερθήκατε, κύριε συνάδελφε, σε συγκεκριμένο παράδειγμα που αδικεί το επιχείρημά σας. Για το Δήμο Ασπροπύργου για τον οποίον μιλήσατε αλλά και για τους γύρω δήμους, θα ήθελα να σας πω, ρωτήστε τους εκπροσώπους της Τοπικής και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης να σας πουν αν έχουν τύχει της αγάπης και της κατανοήσεως του Υπουργείου Παιδείας που εκφράζεται με έργα και όχι με λόγια. Όταν ήρθε το πρόβλημα σε μας, ειδικά αυτού του Δήμου, δώσαμε και παραχωρήσαμε μέσω του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων και την προσωρινή και τη μόνιμη λύση στέγασης για να αγκαλιάσουμε τα παιδιά αυτά. Δημιουργήσαμε τάξεις ειδικές και τις στεγάσαμε μετά την ευγενική χειρονομία του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., ο οποίος μας έδωσε το χώρο αλλά και το οίκημα για να κάνουμε τη στέγαση των ειδικών τάξεων γι' αυτά τα παιδιά, και μάλιστα σήμερα αλλά και χθες μιλάμε με το Δήμαρχο Μάνδρας για την αντίστοιχη λύση και εκεί. Όμως εάν αναφέρεστε σε περιπτώσεις τσιγγανοπαίδων, οι οποίοι δεν προσέρχονται γιατί είναι ο τρόπος ζωής ή κατανομής τους στο χώρο τέτοιος, επειδή είναι οι προκαταλήψεις οι οποίες τους εμποδίζουν να έρθουν κοντά στον κόσμο της δημόσιας εκπαίδευσης, σας λέω ότι και γι' αυτό το διυπουργικό όργανο που συστάθηκε με εντολή του ίδιου του Πρωθυπουργού, έχει ήδη δώσει εντολή στις νομαρχίες όλης της χώρας, άρα και στη δική σας Νομαρχία, να καταγράψει αυτό το δυναμικό για το οποίο σύντομα θα έχουμε να σας προτείνουμε και να κάνουμε και τον αντίστοιχο διάλογο, ώστε αυτά τα παιδιά να μην μένουν εκτός εκπαιδευτικού συστήματος και συμφωνώ μαζί σας.
Οριστικά, λοιπόν και συμπερασματικά κανείς δεν είπε ότι είναι ειδυλλιακό το τοπίο σε μία περιοχή για την οποία και εμείς, κύριε συνάδελφε, όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση φωνάζαμε ότι είναι απαράδεκτο να είναι μονίμως στη δεύτερη εκπαιδευτική ταχύτητα. Αγωνιστήκαμε, όμως -και σας έδωσα συγκεκριμένους αριθμούς- για το τι κάναμε επιπλέον φέτος σε διορισμούς εκπαιδευτικού προσωπικού για να σταματήσει κάποτε η Δυτική Αττική -το πετύχαμε αρκετά, θα κάνουμε ακόμη περισσότερα- να είναι περιοχή, γιατί ορθώς το υποσημειώσατε, που προσφέρει τόσα πολλά και απολαμβάνει τόσο λίγα σε ένα πολύ σημαντικό τομέα, όπως είναι η εκπαίδευση.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώθηκε η συζήτηση των επικαίρων ερωτήσεων.




Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 06.12.2004 00:18:07
 
Αναγνώσθηκε 1310 φορές