Διαφόρων Φορέων

Ναύπακτος, 30 Οκτωβρίου

 

Κυρία Υπουργέ,

 

Αφορμή για την παρούσα επιστολή μας αποτελεί αφενός μια σειρά γεγονότων που απασχόλησαν την κοινή γνώμη το τελευταίο διάστημα ,μαχαιρώματα  εντός σχολικού χώρου με πρωταγωνιστές μαθητές με αποκορύφωμα ,βέβαια ,την περίπτωση του αλβανού μαθητή Τσενάι, η οποία είναι ήδη γνωστή σε όλους. Και αφετέρου η δήλωσή  σας σχετικά με το θέμα όπου επί λέξη είπατε ότι: « η εκπαίδευσή μας δεν θα πρέπει να είναι εκπαίδευση δύο ταχυτήτων, μια εκπαίδευση που παρασκευάζει γκέτο και που μελλοντικά θα λειτουργήσει ως εκρηκτική ύλη για την κοινωνία μας», ενώ παράλληλα ο υφυπουργός παιδείας κος Γκεσούλης για το ίδιο θέμα είπε τα εξής: «Ο χώρος του σχολείου δεν μπορεί να είναι χώρος διαφοροποίησης, διαχωρισμού και διακρίσεων, είναι χώρος αγωγής, μόρφωσης και καλλιέργειας του πνεύματος όπου οι αρχές και οι αξίες κυριαρχούν πάνω στις διαφορετικότητες που προέρχονται από κοινωνική προέλευση, οικονομικές δυνατότητες, υπηκοότητα ή άλλες αιτίες». Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι οι δήλωσεις  αυτές  από τη μια  μας ξάφνιασαν ευχάριστα καθώς  ήρθαν να επιβεβαιώσουν αυτά που όλοι εμείς οι κοινωνιολόγοι που ασχολούμαστε με την εκπαίδευση,  από καιρό με επιστολές μας τόσο προς εσάς  και τους συμβούλους σας όσο και ως προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό είχαμε διαβλέψει και που για μας αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου. Είχαμε εκφράσει τους προβληματισμούς μας αλλά και  την αναγκαιότητα μιας διαπολιτιστικής εκπαίδευσης μέσω της διεύρυνσης του μαθήματος της κοινωνιολογίας σε όλες τις βαθμίδες της β΄βάθμιας εκπαίδευσης και όχι μόνο, με στόχο να δώσουμε μάχη κατά της ξενοφοβίας, του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας μέσα στα σχολεία προκειμένου να κτίσουμε μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς. Ενώ όμως έστω και με κάποια καθυστέρηση αναγνωρίζετε την ύπαρξη του προβλήματος, παρατηρούμε μια ανακολουθία λόγων και πράξεων. Για μια ακόμα φορά αποδείχθηκε και φέτος περίτρανα ότι το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί τους κοινωνιολόγους ως τους ουραγούς της εκπαίδευσης και ως ένα είδος εκπαιδευτικού που μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί στο χώρο του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας μ’ έναν άλλον εκπαιδευτικό οποιασδήποτε άλλης ειδικότητας. Απόδειξη της νοοτροπίας και πρακτικής αυτής του Υπουργείου αποτελούν οι φετινοί διορισμοί αναπληρωτών. Σ’ ένα σύνολο 2350 αναπληρωτών όλων των ειδικοτήτων διόρισε μόλις εννέα (9) κοινωνιολόγους.

  Σε όλους εμάς που λόγω ειδικότητος ίσως να είμαστε και λίγο περισσότερο ευαισθητοποιημένοι για τα όσα συντελούνται γύρω μας, έχει γίνει πλέον κοινή συνείδηση το γεγονός ότι ζούμε σε μια ταχύτατα μεταβαλλόμενη κοινωνία, μια κοινωνία που στα προσεχή χρόνια θα είναι πολυφυλετική, πλουραλιστική και θα πιστεύει σε πολλές θρησκείες.

Το να μάθεις να σκέφτεσαι διαφορετικά δεν επιτυγχάνεται από την μια μέρα στην άλλη.  Η κοινή γνώμη διαμορφώνεται σε εξαιρετικό βαθμό από τους φορείς της παιδείας και τα μέσα ενημέρωσης. Το πόσο εύκολα κατευθύνεται η  κοινή γνώμη όταν είναι απληροφόρητη ή εσφαλμένα πληροφορημένη και πως μπορεί να οδηγηθεί σε παρεκτροπές και ακρότητες αποδείχθηκε από τα τελευταία γεγονότα του εορτασμού της εθνικής μας εορτής. Στα πλαίσια λοιπόν αυτά η κοινωνική αποστολή των κοινωνιολόγων δεν εξαντλείται και δεν πρέπει να εξαντλείται με το χρέος τους απέναντι στο συγκεκριμένο επιστημονικό έργο που επιτελούν. Οι κοινωνιολόγοι μπορούν να συμβάλλουν μέσω του διδασκόμενου μαθήματος, όχι μόνο στην περιγραφή των σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων, αλλά να συνδράμουν στην κατεύθυνση της πρόληψης αδιέξοδων συμπεριφορών, προσφέροντας την ενημέρωση ώστε να καταστήσει το μαθητή ικανό να προσεγγίσει μόνος του διεξόδους, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε δύσκολη φάση. Ακόμη να διαμορφώσει αντιλήψεις και στάσεις εφήβων στην κατεύθυνση της συμμετοχής και της ενεργητικής παρέμβασής τους, ώστε οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την έννοια του πολίτη και τις υποχρεώσεις τους στη σύγχρονη κοινωνία. Εξάλλου, λόγω των τελευταίων γεγονότων, ακόμα κι  αν δεν είχε γίνει κατανοητό, η μαζική είσοδος μεταναστών στην χώρα μας διαμορφώνει συνεχώς νέα δεδομένα, που έχουν άμεση επίδραση με τη συνοχή της κοινωνίας μας, τις πολιτιστικές και ηθικές μας αξίες, την εκπαίδευση.  Στηριζόμενοι σ’ αυτή τη λογική, ζητούμε από εσάς να ενσκήψετε με μεγαλύτερη ευαισθησία  έτσι ώστε οι δηλώσεις σας να μην μείνουν κενό γράμμα . Πιστεύουμε ότι πλέον καθίσταται αναγκαία η λειτουργία προγραμμάτων σπουδών που θα επικεντρώνονται όχι μόνο στην παροχή γνώσεων και εμπειριών που στόχο θα έχουν την πραγματοποίηση των επαγγελματικών και ακαδημαϊκών στόχων των μαθητών αλλά και στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων όπως αυτά ανακύπτουν σ’ ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μέσα στο οποίο καλούνται να ζήσουν και να δημιουργήσουν.  

Προτείνουμε ,(για πολλοστή φορά), η Κοινωνιολογία:

·        Να πάψει να απαξιώνεται ως επιστήμη ( στον πρόσφατο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ προβλέπονταν μόλις 43… θέσεις!)

·        Να πάψουν να απαξιώνονται οι ειδικοί στην επιστήμη αυτή καθώς τους έχει γίνει συνείδηση μέσα από τις πράξεις του Υπουργείου ότι αυτά που με τόσο κόπο αφομοίωναν σπουδάζοντας τόσα χρόνια, είναι μάλλον επιφανειακά και στοιχειώδη σε βαθμό που να μπορεί να τα διδάσκει ο καθένας με λίγο διάβασμα στο σπίτι του.

·        Να πάψουν οι μαθητές αλλά και γενικότερα η πολιτεία να εκτίθεται σε κινδύνους καθώς δεν ενημερώνονται από ειδικούς κοινωνιολόγους για τα παραπάνω θεμελιακά κοινωνικά προβλήματα, αιτιάσεις αυτών καθώς και τρόπους αποφυγής, αλλά από ανθρώπους που (δικαίως βέβαια) επένδυσαν το χρόνο των σπουδών τους μελετώντας άλλο γνωστικό αντικείμενο

·        Να πάψουν να υπάρχουν υποψήφιοι καθηγητές «δύο ταχυτήτων»: καθηγητές που θεωρείται ότι μπορούν να διδάξουν δύο ή και τρεις ειδικότητες και, άρα, έχουν περισσότερες ευκαιρίες για  διορισμό και καθηγητές που οι δύσμοιροι, για να διορισθούν πρέπει πρώτα να γεράσουν βλέποντας τις θέσεις εργασίας (τις λιγοστές…..)που τους ανήκουν λόγω ειδικότητας να καταλαμβάνονται από συναδέλφους τους άλλων ειδικοτήτων ενώ στους ίδιους δεν αναγνωρίζεται η δυνατότητα διδασκαλίας άλλων μαθημάτων.

·        Τέλος, τη διεύρυνση του μαθήματος της κοινωνιολογίας σε όλες τις βαθμίδες της β΄βαθμιας εκπαίδευσης τουλάχιστον.

 

Γνωρίζοντας την ιδιαίτερη ευαισθησία σας σε θέματα που αφορούν την παιδεία, μιας και ο ίδιος διατελέσατε λειτουργός της  αλλά και σαν μέλος μιας σοσιαλιστικής κυβέρνησης που  ενδιαφέρεται για το κοινωνικό πρόσωπο της εξουσίας και πριν η προφητεία σας  για μια παιδεία που μπορεί να λειτουργήσει ως εκρηκτική ύλη που θα τινάξει τα θεμέλια της κοινωνίας μας  σας ζητούμε θερμά να επανεξετάσετε τη θέση και το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι κοινωνιολόγοι εκπαιδευτικοί στην ταχύτατα μεταβαλλόμενη ελληνική κοινωνία.

 


 

Μετά τιμής

 

Θεοφανοπούλου Τζένη

Μακρυδάκη Αγγελική

Ρέλλου Θεοδώρα

Νόβα Σταυρούλα

Πασμαδά Μαρία

Μέγα Κάλλη



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 15.11.2004 18:55:39
 
Αναγνώσθηκε 843 φορές