Διαφόρων Φορέων

ΑΡΘΡΟ του Χρήστου Κάτσικα*

Katsikas@antitetradia.gr

 

Με αφορμή την προ Ημερήσιας Διάταξης συζήτηση  στη Βουλή για την παιδεία

 

πίσω από τα εκπαιδευτικά τα λόγια …

τα μεγάλα

 

Με αφορμή την προ Ημερήσιας Διάταξης συζήτηση  στη Βουλή για την παιδεία, το παρακάτω κείμενο επιχειρεί να χαρτογραφήσει μια σειρά από -εκ πρώτης όψεως- «παράδοξα»  χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Πρόκειται, πιθανόν, για μια σειρά «επεισοδίων» που διαδραματίστηκαν τους τελευταίους μήνες, συνθέτοντας μ΄ έναν αντιφατικό -ίσως- τρόπο το παζλ μιας εκπαίδευσης στην οποία η αναξιοπιστία του ΥΠΕΠΘ αναδεικνύεται σε εγγενή χαρακτηριστικό του.

Να αρχίσουμε από το πιο χαριτωμένο που φανερώνει σε όλο του το μεγαλείο το πώς αντιμετωπίζει το ΥΠΕΠΘ τους νέους ανθρώπους; Στα τέλη Αυγούστου η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής για την κατηγορία των αποφοίτων TEE εμφάνισε, από  γκάφα των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, να εισάγονται υποψήφιοι με βαθμούς κάτω από τη βάση στις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού παρόλο που η ισχύουσα νομοθεσία δεν το επιτρέπει. Το ΥΠΕΠΘ, με νομοθετική ρύθμιση, και για να καλύψει το λάθος του, επέτρεψε στους παραπάνω υποψήφιους να εγγραφούν στις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού. Βεβαίως δεν ενδιαφέρθηκε να πάρει κανένα μέτρο για τις συνέπειες της «υπερφόρτωσης» της σχολής. Το αποτέλεσμα μπορεί κανείς να το διαβάσει στην επιστολή που ακολουθεί: «Είμαστε δευτεροετείς σπουδαστές στη σχολή εμποροπλοιάρχων Οινουσσών και σας στέλνουμε αυτό το γράμμα για να σας εκθέσουμε τα παράπονα και τα προβλήματα που έχουν οι σπουδαστές στη σχολή μας με την έναρξη της καινούργιας χρονιάς. Πηγαίνοντας σήμερα σαν πρώτη μέρα στην ακαδημία
παρατηρήσαμε ένα χάος σε ό,τι αφορά τους κοιτώνες. Τα τετράκλινα δωμάτια είχαν γίνει εξάκλινα και τα εξάκλινα οκτάκλινα και ο λόγος όλης αυτής της ανακατάταξης και της αναστάτωσης είναι ότι η σχολή θα δεχτεί περισσότερους πρωτοετείς απ’ ό,τι είναι οι προδιαγραφές της, κάτι που είναι αδύνατον να γίνει με τις ισχύουσες εγκαταστάσεις. Μερικοί κοιτώνες μετά τις αλλαγές έχουν γίνει υπερβολικά στενοί σε σημείο που πρέπει να πατάει ο ένας πάνω στον άλλο για να κινηθούμε. Ένα δεύτερο πρόβλημα που παρατηρήθηκε αμέσως μόλις μπήκε στα δωμάτια είναι ότι ήταν άθλια η κατάσταση από πλευράς καθαριότητας (πράγμα που εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία) λόγω του ότι δεν υπάρχει υπηρεσία καθαρισμού για τη σχολή. Δεν έχουν βγάλει προκήρυξη ακόμα από το υπουργείο για καθαρίστριες ήταν η απάντηση του διοικητή
»(Επιστολή Σπουδαστών Εμπορικού Ναυτικού στις Οινούσες)

Πάμε παρακάτω. Η Υπουργός Παιδείας μετά το τέλος της επισκέψεως στο 72ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στις 13 Σεπτεμβρίου στα πλαίσια της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς δήλωσε τα εξής: «Σήμερα αρχίζει η νέα σχολική χρονιά. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι σε όλη τη χώρα, οι εκπαιδευτικοί είναι στη θέση τους».

Τι έγινε στην πραγματικότητα; Στις 25 Σεπτεμβρίου καλούνται να παρουσιαστούν 2.488 καθηγητές οι οποίοι τοποθετούνται σε κενά που υπήρχαν σε Γυμνάσια και Λύκεια. Στις 4 Οκτωβρίου καλούνται να παρουσιαστούν για την κάλυψη κενών στην Α/βάθμια εκπαίδευση 390 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί. Στις 12 Οκτωβρίου καλούνται να παρουσιαστούν για την κάλυψη κενών στην Β/βάθμια εκπαίδευση άλλοι 500 εκπαιδευτικοί, στις 21 Οκτωβρίου το ΥΠΕΠΘ ανακοινώνει την πρόσληψη 189 δασκάλων και 203 νηπιαγωγών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 412 εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ στις 4 Νοεμβρίου, δυο μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων ανακοινώνεται η πρόσληψη άλλων 879 περίπου εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης για την συμπλήρωση των κενών. Συμπέρασμα; Η διαβεβαίωση της Υπουργού στην έναρξη του σχολικού έτους στοίχισε στη δημόσια εκπαίδευση δυο μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους πάνω από 350.000 χαμένες ώρες.

Την ίδια στιγμή κι ενώ διακηρύσσεται σε όλους τους τόνους η «προτεραιότητα στην παιδεία» 10.000 ωρομίσθιοι καθηγητές που εργάστηκαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τη σχολική χρονιά 2003-4 παραμένουν απλήρωτοι για τρεις έως πέντε μήνες, ενώ και οι περίπου 20.000 μόνιμοι και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί που δίδαξαν στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (Π.Δ.Σ.) την περσινή χρονιά στα δημόσια σχολεία παραμένουν και αυτοί απλήρωτοι για ολόκληρο το σχολικό έτος.

Στις 25 Απριλίου, στην 46η Σύνοδο Πρυτάνεων, η Υπουργός Παιδείας σε ότι αφορά τα οικονομικά και θεσμικά αιτήματα που έθεσε η Σύνοδος δήλωνε «Στα οικονομικά, αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα και δυσκολίες. Έχουμε ζητήσει πρόσθετη επιχορήγηση γιατί … για μας είναι πολύ σημαντικό να λειτουργήσουν σωστά, αλλά και άλλες ανάγκες και εκκρεμότητες που υπάρχουν στα Πανεπιστήμια όπως ζητήματα που έχουν σχέση με το προσωπικό που στηρίζει διοικητικά, … Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν θα υπάρξει υποχρηματοδότηση, θα υπάρξει όλο και μεγαλύτερη χρηματοδότηση…»

Κι εδώ όμως σε πείσμα των διακηρύξεων η νέα ακαδημαϊκή χρονιά ξεκίνησε με εκατοντάδες κενά σε πολλά πανεπιστήμια της περιφέρειας, λόγω της καθυστέρησης στην προώθηση των πιστώσεων για τις προσλήψεις των συμβασιούχων καθηγητών. Η έκτακτη επιχορήγηση που δίνεται φέτος στα ΑΕΙ (17.000.000 €) δεν καλύπτει τις ανάγκες τους. Πολλά πανεπιστημιακά Ιδρύματα δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν λογαριασμούς της ΔΕΗ και νερού, ενώ άλλα αντιμετωπίζουν προβλήματα ελλείψεων σε διοικητικό προσωπικό, έκτακτους καθηγητές που παραμένουν απλήρωτοι για καιρό, εργαστήρια με πεπαλαιωμένο εξοπλισμό κ.ά.

Ήδη τα περισσότερα ΤΕΙ δεν μπορούν να καλύψουν βασικές δαπάνες αναλώσιμου εκπαιδευτικού υλικού και έχουν ακόμα απλήρωτους το σύνολο των εκτάκτων  εκπαιδευτικών τους οι οποίοι ως γνωστόν αποτελούν και την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

 

 

*Ο Χρήστος Κάτσικας είναι αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.11.2004 19:37:20
 
Αναγνώσθηκε 1035 φορές