Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση


 

Α. Ανδρεόπουλος
«Ναι στη δημόσια εκπαίδευση, υπό την προϋπόθεση να μην είναι επιδεκτική σε επιχειρηματικούς παράγοντες…»
Ο πρύτανης του ΕΜΠ, μιλώντας στο Μπάμπη Παπαδημητρίου

- Πώς αξιολογείτε την προσπάθεια συνεννόησης από πλευράς πολιτικών δυνάμεων στο χώρο στης παιδείας;

Η συνεννόηση στα θέματα της Παιδείας είναι απαραίτητη για μια χώρα. Η παιδεία είναι θέμα εθνικό, δεν υπόκειται σε πολιτικές επιλογές ούτε σε κομματική εκμετάλλευση γιατί ακριβώς προετοιμάζει το μέλλον της χώρας. Το κυριότερο - κατά τη γνώμη μου - από τη συζήτηση των πολιτικών αρχηγών ήταν η επιβεβαίωση από τα δύο μεγάλα κόμματα περί του μη κρατικού, μη κερδοσκοπικού πανεπιστημίου. Απόψεις που τις είχαμε ακούσει και παλιότερα αλλά τώρα επιβεβαιώθηκαν πανηγυρικά.

-Επιβεβαιώθηκαν γιατί και οι δύο πλευρές το αντιμετώπισαν με έναν ήπιο τρόπο και πολύ πιο ρεαλιστικό από τις κραυγές που βγάζαμε κάθε φορά που πιάναμε αυτό το ζήτημα.

Ήπιο αλλά από ό,τι φαίνεται για να έρθει στην επιφάνεια αυτή τη στιγμή, είμαστε προ των πυλών της ίδρυσης τέτοιων πανεπιστημίων… Ιδιαίτερα από τον κ. Παπανδρέου ακούσαμε κάποιες μομφές, ότι δηλαδή η κυβέρνηση είναι ανέτοιμη και δεν έχει μορφοποιημένο πρόγραμμα. .. Αυτό που έχω να παρατηρήσω είναι το εξής: τα δύο μεγάλα κόμματα ουσιαστικά συνέκλιναν στο πνεύμα της ευρωπαϊκής σύγκλισης και των επιταγών της διακήρυξης της Μπολόνιας η οποία την τελευταία τετραετία- πενταετία απλώνεται στην Ευρώπη και έρχεται και με κάποιες δυσκολίες και στην χώρα μας. Θέλω να πω δηλαδή ότι η μομφή ότι «δεν έχετε συγκεκριμένο πρόγραμμα» δεν δίδει ίσως...

-…Διότι λίγο-πολύ το πρόγραμμα είναι αρκετά ασαφές σε ολόκληρη την Ευρώπη…

…Το πρόγραμμα λίγο πολύ είναι παρεπόμενο αυτών των επιλογών που έχουνε γίνει στην Ευρώπη και οι οποίες τείνουν να ΄ρθουν στην χώρα μας με πολλά όμως ερωτηματικά και με πολλές αντιδράσεις εκ μέρους μας κατά περίπτωση.

-Είναι έτοιμη η πανεπιστημιακή κοινότητα να μπει στην συζήτηση αυτή χωρίς να εμπλακούμε σε πολιτικές και συνδικαλιστικές έριδες;

Σαφώς μπορούμε, σε επίπεδο και του εθνικού Μετσόβειου πολυτεχνείου που με τον προκάτοχό μου τον πρύτανη Ξανθόπουλο είχε γίνει πολύ ιδεολογική δουλειά πάνω σε αυτά τα θέματα. Είχε γίνει πολύ επεξεργασία αλλά και στα λοιπά ελληνικά πανεπιστήμια. Στη σύνοδο των πρυτάνεων φαίνεται αυτό, έχουμε αποκρυσταλλωμένη άποψη η οποία σε αντίθεση με αυτά που προβάλλονται αυτή τη στιγμή δίνει προτεραιότητα σε αυτό που λέμε «δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης». Εμείς επιμένουμε σε αυτό και έχουμε γίνει ίσως λίγο γραφικοί...Θέλουμε δημόσια εκπαίδευση, φτάνει να είναι ευθύνη αναγνωρισμένη του κράτους, να είναι δωρεάν, να υπάρχει πρόσβαση ισότιμη από τους έλληνες. Με ποια λογική; Να μην είναι ευάλωτη, να μην είναι επιδεκτική σε πιέσεις που μπορεί να έχουνε οι εξωτερικοί παράγοντες και ιδιαίτερα οι επιχειρηματικοί οι οποίοι θα θέλουν προφανώς να προσανατολίσουν προγράμματα σπουδών και το προφίλ των αποφοίτων στα δικά τους συμφέροντα που δεν συμβαδίζουν πάντα με αυτά της κοινωνίας.

-Εκεί είναι που πρέπει να γίνεται η συζήτηση και ο έλεγχος. Από την άλλη πλευρά το να θέλουνε και οι οικονομικοί παράγοντες να λένε ότι αυτούς χρειαζόμαστε είναι κάτι που και οι ίδιοι οι φοιτητές θα θέλουν να το ξέρουν με σαφήνεια

Σαφώς, εμείς θέλουμε. ..γιατί αλλιώς (ιδιαίτερα οι τεχνολογικές ειδικότητες) δεν έχουνε υπόσταση αν δεν έχουν επαφή με την πράξη….Δεν μπορεί επομένως να είναι χρηματοδοτούμενο και καθοδηγούμενο, σαφέστατα όμως δεν μπορεί να είναι γυάλινος πύργος ιδιαίτερα οι ζωντανές ειδικότητες που έχουμε διαδικασίες πρακτικής άσκησης, διαδικασία επαφής, κοινών προγραμμάτων αυτά όλα είναι μια φυσιολογική ανταλλαγή και λήψη εκατέρωθεν μηνυμάτων αλλά όχι την χειραγώγηση και την καθοδήγηση. Αυτό είναι το πνεύμα μας και ταυτοχρόνως όμως προβάλλοντας μια πολύ υψηλή ποιότητα σπουδών, αυτό είναι στόχος όλων και σαφέστατα διαφάνεια στην διαχείριση διότι είναι και αυτό ένα πρόβλημα. Πολλοί νομίζουν ότι κάτω από το δημόσιο, το πρόσχημα του δημοσίου και της αυτοτέλειας που την τόνισε χθες ο κ. Παπανδρέου ότι θα υπάρχει ένα άβατο.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.11.2004 18:37:47
 
Αναγνώσθηκε 584 φορές