Διαφόρων Φορέων

Κύριε Κεκαυμένε,

επειδή πολύ λόγος γίνεται για την αυθεντικότητα του Έλληνα και το πως αυτή προσδιορίζεται, θα ήθελα με αφορμή το άρθρο σας να σας παρακαλέσω να διαβάσετε την σκέψη μου.

Εστιαζόμενος στην Ελληνική Κοσμοθέαση, θεωρώ αυτήν ως το χαρακτηριστικό που (πρέπει να) διακατέχει και διαπερνά το Ελληνικό Έθνος και δημιούργησε τον Ελληνικό Πολιτισμό. Έτσι, θεωρω:

α. Τον Έλληνα ως τον άνθρωπο, που, σαφώς, διαμένει ή/και κατάγεται απ' την Ελλάδα, αλλά απαραίτητα πρέπει να τον χαρακτηρίζει η Ελληνική Κοσμοθέαση. Στα πλαίσια αυτής της θεώρησης, το γνωστό «Πας μη Έλλην βάρβαρος» ερμηνεύεται ως «Πας μη έχων την Ελληνική Κοσμοαντίληψη, βάρβαρος».

β. Το Ελληνικό Έθνος ως το σύνολο των Ελλήνων. Έτσι, καθώς για αιώνες η Ελληνική Κοσμοαντίληψη δεν χαρακτήριζε τους κατοίκους αυτής της χώρας (κάποιες μονάδες μπορεί, όχι την πλειοψηφία και πολύ περισσότερο όχι το σύνολο), θεωρείται ότι το Ελληνικό Έθνος ΔΕΝ παρουσιάζει ιστορική από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Παρεμπιπτόντως, η ιστορική συνέχεια του έθνους είναι κατασκεύασμα ενός κράτους, που προσπαθούσε να βρει την ελληνική ταυτότητά του, στα ασφυκτικά πλαίσια της Ορθοδοξίας. Θεωρητικός αυτής ο Κ. Παπαρρηγόπουλος, που την «θεμελίωσε», το 1854 μαχχ, ώστε να αντικρούσει την ορθή διαπίστωση, αλλά με λάθος κριτήριο (φυλετικό), του Falmerayer. Αν ο Falmerayer χρησιμοποιούσε πολιτιστικά κριτήρια, ειδικά τότε, που ελάχιστα «ελληνικά» υπήρχαν (πχ. γλώσσα), σήμερα δεν θα γινόταν καν λόγος. Βεβαίως, ο εθνικός ιστορικός μας θεμελίωσε έτσι και τον «ελληνοχριστιανισμό», όρο που εφηύρε ο καθολικός (sic!) Μ. Ζαμπέλιος.

γ. Την Ελλάδα ως τον ευρύτερο χώρο που, χάρη στις κλιματολογικές και γενικότερα γεωγραφικές συνθήκες, συνετέλεσε να αναπτυχθεί αυτή η Κοσμοθέαση. Δηλαδή θεωρεί την Ελλάδα ως «κατάκτηση ιδεών». Στα πλαίσια αυτής της θεώρησης δεν ταυτίζει την έννοια της Πατρίδας με το Ελληνικό Έθνος, καθώς για κάποιους Έλληνες ο τόπος διαμονής μπορεί να διαφέρει από τον τόπο καταγωγής (μετανάστες, Έλληνες επόμενης γενιάς), αλλά θεωρεί την Ελλάδα ως σημείο αναφοράς των απανταχού Ελλήνων.

Τα παραπάνω δεν πρέπει να θεωρούνται σαν «πολιτιστικός ιμπεριαλισμός», καθώς η έννοια του «ιμπεριαλισμού» εμπεριέχει την έννοια της επιβολής. Οι Έλληνες, με εξαίρεση τον Αλέξανδρο και κάποιους αλεξανδρινούς (ανεξάρτητα το δίκαιον ή μη των κατακτήσεων), δεν επιχείρησαν ποτέ να επιβάλλουν τον πολιτισμό τους.

Προσωπικώς, την μέγιστη ηθική ευθύνη που αποδίδω στον Αλέξανδρο είναι ότι αυτός άνοιξε την «κερκόπορτα» στον Χριστιανισμό, θεμελιώνοντας, πρώτος, μια αυτοκρατορική πρακτική («το δικαίωμα και την επιδίωξη του αυτοκράτορα να θεοποιείται»), που κράτησε αιώνες και τελικά διαπαιδαγώγησε:

α) τόσο αυτοκράτορες, να θεωρούν τη θεοποίησή τους σαν αναφαίρετο αυτοκρατορικό δικαίωμα και ως συνέπεια να καταδιώκουν όποιον αντιδρούσε σ' αυτό,

β) όσο και μια μερίδα του πληθυσμού στην ιδέα του «ενσαρκωμένου θεού», πάνω στην οποία «πάτησε» ο Χριστιανισμός.

Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό της Ελληνικής Κοσμοαντίληψης αν και μη άμεσα εμφανές, είναι η σπειροειδής (κυκλικά ανοδική ή καθοδική) αντίληψη του χρόνου και όχι γραμμική:

Έτσι, το ΥΣΕΕ δεν θεωρεί ότι ο ανθρώπινος πολιτισμός βαδίζει από την βαρβαρότητα στον πολιτισμό (γραμμική αντίληψη του χρόνου), αλλά ότι υπάρχουν και οπισθοδρομήσεις (σπειροειδής αντίληψη του χρόνου). Υπάρχουν χρονικές περίοδοι που η ανθρωπότητα προοδεύει και άλλες χρονικές περίοδοι που οπισθοδρομεί στα σκοτάδια της βαρβαρότητας.

Μία τέτοια οπισθοδρόμηση είναι η περίοδος από την επιβολή του Χριστιανισμού μέχρι τον Διαφωτισμό και την Γαλλική Επανάσταση. Ενώ, από τότε μέχρι σήμερα, βιώνουμε μια περίοδο προόδου. Ειδικά, σήμερα, βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της επόμενης στροφής του χρόνου, που η παρέμβασή μας θα καθορίσει κατά πόσο θα είναι ανοδική ή καθοδική η επόμενη σπείρα. (Μια περίοδος οπισθοδρόμησης ή προόδου μπορεί να αποτελείται από περισσότερες από μια χρονικές σπείρες. Αυτό εξαρτάται από την ανθρώπινη βούληση).

Η Ελληνική Κοσμοαντίληψη ανήκει στις μονιστικές κοσμοθεωρίες (υλιστικές και υλιστικοζωικές). Ο Μονισμός αντιλαμβάνεται το Όλον ως Ένα, που πολλαπλούται εσωτερικά σε διαφορετικές μορφές ύλης ή ζωής (υλισμός ή υλοζωισμός αντίστοιχα). Δηλαδή χαρακτηριστικό του Κόσμου είναι η ενιαία πολλαπλότητα και διαφορετικότητα. Οι αντιθέσεις που προκύπτουν μεταξύ των διαφορετικών μορφών ύλης ή ζωής εξασφαλίζουν το «αεί γίγνεσθαι και μεταβάλλεσθαι και μηδέποτε το αυτόν μένειν».

Σας ευχαριστώ πολύ

Τηλέμαχος Καλογήρου Phd

Αθήνα



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 30.10.2004 16:49:35
 
Αναγνώσθηκε 451 φορές