Δραστηριότητες & Eκδηλώσεις

7o ΕτΗσιο ΣυνΕδριο της ΜονΑδας ΜεθοδολογΙας και
ΠρογραμμΑτων ΕκπαΙδευσης,
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ


 


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ, Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ


Πάτρα, Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών, 8-10 Απριλιου 2005


 


1. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ. Από τη δεκαετία του 1970 ο Αλέξης Δημαράς είχε γράψει για την μεταρρύθμιση που δεν έγινε και, δυστυχώς, φαίνεται να παραμένει επίκαιρος. Αλήθεια, τα οράματα του Μίλτου Κουντουρά, του Αλέξανδρου Δελμούζου, του Δημήτρη Γληνού, του Ευάγγελου Παπανούτσου ανταποκρίνονται στη σημερινή μας εκπαίδευση ή ήταν μόνο φαντασιώσεις του παρελθόντος; Μήπως τα όνειρα αυτά  “κάηκαν” στη δίνη του μετεμφυλιοπολεμικού ελληνικού κράτους και στις αντιφάσεις της περιόδου της μεταπολίτευσης που ακολούθησε; Μήπως, όπως σήμερα συζητάμε για  “καμένους” (burnt out) εκπαιδευτικούς, θα πρέπει να συζητήσουμε για “καμένη” ελληνική εκπαίδευση που σταδιακά συντηρητικοποιείται;


Όσο όμως δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση ν’ αγνοούμε αυτούς τους προβληματισμούς άλλο τόσο δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε έναν μεγάλο κίνδυνο, ο οποίος σε προηγμένες χώρες είχε επισημανθεί από τη δεκαετία του 1970.


Αν μείνουμε, δηλαδή, μόνο σε αυτούς τους προβληματισμούς, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος της αδρανοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας και της παραίτησης από την αλλαγή των πρακτικών του σχολείου και της καθημερινότητας, αφού στο ορατό μέλλον δεν διαφαίνονται ριζικές αλλαγές του εκπαιδευτικού μας συστήματος. 


Σε διεθνές επίπεδο, η αποφυγή μιας τέτοιας προοπτικής προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις, που είχαν σαν αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό της θεωρίας, της μεθοδολογίας και των πρακτικών της εκπαιδευτικής αλλαγής, οι οποίες ενίοτε είχαν αντανακλάσεις και στην ελληνική πραγματικότητα..


Η έκρηξη των εκπαιδευτικών αλλαγών της δεκαετίας του 1960 πυροδοτήθηκε από τον ανταγωνισμό των ΗΠΑ με την τότε Σοβιετική Ένωση και τον Sputnik, το πολιτικό κλίμα (Μάης 1968 και άλλα κινήματα), τις επιστημονικές τομές (υπέρβαση της κυριαρχίας του μπιχαβιορισμού), την εμφάνιση περισσότερο ανοικτών και επιστημονικά τεκμηριωμένων ρευμάτων στην εκπαίδευση, τα  οποία σέβονταν ιδιαίτερα τον μαθητή.


Οι επόμενες δεκαετίες ανέδειξαν πολλά νέα στοιχεία των εκπαιδευτικών αλλαγών και ιδιαίτερα τον πολύ σημαντικό ρόλο του αναστοχαζόμενου (reflective) εκπαιδευτικού που τις πραγματοποιεί


Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 νέα ρεύματα ακολούθησαν, όπως αυτό της αποτελεσματικότητας (effectiveness), που έθεσε στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών αλλαγών τα μετρήσιμα αποτελέσματα και τα standards.


Την τελευταία δεκαετία εμφανίζονται καινούργια ρεύματα που σχετίζονται με την αυτο-αξιολόγηση του σχολείου, το ρόλο της ηγεσίας, όχι μόνο της θεσμοθετημένης αλλά κάθε μορφής ηγεσίας, η οποία  μπορεί να ασκείται από όλους, όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία  (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς κτλ.) του σχολείου, και επηρεάζουν  με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη σχολική πρακτική και μάθηση. Οι ερευνητικές αυτές αναζητήσεις συγκεντρώνουν σήμερα το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας και δίνουν μια νέα δυναμική στις εκπαιδευτικές αλλαγές. Επίκεντρο των εκπαιδευτικών αυτών ρευμάτων δεν είναι μόνο ο μαθητής ούτε μόνο ο εκπαιδευτικός, αλλά κυρίως η σχολική μονάδα. Ζητούμενο είναι να γίνει το σχολείο ευφυές (intelligent) και να μάθει να μαθαίνει, εμπλέκοντας σ’ αυτή τη διαδικασία τις διάφορες κοινότητες  (learning communities) που το συνιστούν αλλά και άλλες σχολικές μονάδες ή οργανισμούς με τους οποίους δικτυώνεται.


Το 7ο συνέδριο, το τελευταίο ενός κύκλου συνεδρίων με πολύ μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων,  δίνει έμφαση στη τελευταία κατεύθυνση των εκπαιδευτικών αλλαγών. Στην ουσία τα 6 προηγούμενα συνέδρια υπηρετούσαν, με ένα ειδικό τρόπο καθένα από αυτά  το στόχο του 7ου συνεδρίου: Την εκπαιδευτική αλλαγή και την παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου. 


    


 Ενδεικτικοί άξονες του συνεδρίου είναι:


·         Εννοιολογικός προσδιορισμός των εκπαιδευτικών αλλαγών


·         Μοντέλα εκπαιδευτικών αλλαγών


·         Bottom up και top down εκπαιδευτικές αλλαγές


·         Εκπαιδευτικές αλλαγές και:


                        Ö η συμβολή του εκπαιδευτικού


                        Ö η ηγεσία του σχολείου


Ö η αξιολόγηση


Ö το σχολείο που μαθαίνει (intelligent school)


Ö οι κοινότητες που μαθαίνουν (learning communities)


Ö η μεταρρύθμιση


 


2. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΦΕΣ. Για να είναι δυνατή η παρουσίαση εργασίας στο συνέδριο, θα πρέπει ως την 15η ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2005 να έχουν φθάσει με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (gbag@otenet.gr) ο τίτλος, μια σύντομη περίληψη της εργασίας, 150 περίπου λέξεων, και ξεχωριστά 500 περίπου λέξεις που να περιγράφουν τη συνάφεια και τη σπουδαιότητα της πρότασης στον τομέα της επιμόρφωσης, προσδιορίζοντας τις συνέπειες της  στη θεωρία και την πρακτική. Όλες οι προτάσεις θα υποβληθούν σε κρίση. Η έγκριση των εισηγήσεων και η κοινοποίηση του προγράμματος του συνεδρίου στο site του Πανεπιστημίου Πατρών θα γίνει μέχρι την 8η Μαρτίου 2005.


Οι προτάσεις θα κριθούν από επιστημονική επιτροπή, τόσο για την ακαδημαϊκή τους επάρκεια, όσο και για την πρακτική τους αξία στα σχολεία. Κριτήρια για την έγκριση των εισηγήσεων θα είναι η πρωτοτυπία της πρότασης, η θεωρητική και η μεθοδολογική της τεκμηρίωση, τα ευρήματά της και η πρακτική της αξία.


 Ορισμένες από τις εργασίες που θα παρουσιαστούν στο συνέδριο θα δημοσιευτούν στα πρακτικά του συνεδρίου. Η επιλογή των εργασιών που θα δημοσιευτούν θα γίνει από επιστημονική επιτροπή.


Επειδή ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος, η οργανωτική επιτροπή δεν μπορεί να διασφαλίσει τη συμμετοχή σε όσους δεν εγγραφούν μέχρι την  2  Φεβρουαρίου 2005. Το κόστος της εγγραφής είναι 46 ευρώ για όσους εγγραφούν μέχρι την 2  Φεβρουαρίου,  58 ευρώ για όσους εγγραφούν στη συνέχεια  (για τους φοιτητές είναι 34 ευρώ και 45 ευρώ αντίστοιχα και απαιτείται η επίδειξη της φοιτητικής τους ταυτότητας κατά την παραλαβή του φακέλου του συνεδρίου). Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται το κόστος: των πρακτικών και της αποστολής τους, του φακέλου του συνεδρίου, των ροφημάτων και των εδεσμάτων που θα προσφερθούν κατά τη διάρκειά του καθώς και του μουσικού προγράμματός του. Η εγγραφή μπορεί να γίνει με ταχυδρομική επιταγή στη διεύθυνση του συνεδρίου ή με επιταγή της Αγροτικής Τράπεζας (στην τελευταία αυτή περίπτωση απαιτείται να σταλεί η φωτοτυπία της απόδειξης) στο λογαριασμό: 0120101617912 (Μπαγάκης Γεώργιος, Συνέδριο: Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου). Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σταλούν ακόμα για την εγγραφή τo ονοματεπώνυμο, η ιδιότητα,  η διεύθυνση, το τηλέφωνο, καθώς και το φαξ και e-mail, αν υπάρχουν. Οι εισηγητές που επιθυμούν να δημοσιευτεί η εισήγησή τους στα πρακτικά του συνεδρίου θα πρέπει να την έχουν στείλει με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο 10 μέρες μετά την ολοκλήρωσή του (μέχρι 2.500 λέξεις και σύμφωνα με τις οδηγίες που θα αναρτηθούν στο site του συνεδρίου). H γνωστοποίηση των εισηγήσεων που θα δημοσιευτούν θα γίνει από το site του Πανεπιστημίου Πατρών μέχρι την 1η Αυγούστου του 2005. Τα πρακτικά θα εκδοθούν από τις Εκδόσεις Mεταίχμιο μέχρι τις 20 Φεβρουάριου του 2006.  Σημειώνουμε τις ημερομηνίες που θα πρέπει να προσεχτούν:


15η Ιανουαρίου 2005: αποστολή εισηγήσεων


10η Φεβρουαρίου 2005: μειωμένη τιμή συμμετοχής για το συνέδριο


  8η Μαρτίου 2005: ανακοίνωση του προγράμματος στο site του συνεδρίου


20η Απριλίου 2005: αποστολή των προφορικών εισηγήσεων που έγιναν στο συνέδριο για ενδεχόμενη δημοσίευση τους στα πρακτικά του συνεδρίου


1η Αυγούστου 2005: ανακοίνωση στο site του συνεδρίου των εργασιών που θα συμπεριληφθούν στα πρακτικά του συνεδρίου


20η Φεβρουαρίου 2006: έκδοση πρακτικών 


 


3. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ. Το συνέδριο έχει οργανωθεί ως εξής: α) κεντρικές εισηγήσεις, β) παράλληλες θεματικές συνεδριάσεις, γ) posters. Θα συμμετάσχουν 2 ομιλητές από το εξωτερικό για τους οποίους θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα  ελληνικά:


 


Κεντρικοί ομιλητές:


 



  • David Frost, University of Cambridge (U.K): «Ηγεσία για τη μάθηση»

 


·        Kate Myers, University of Keele and University of Cambridge (U.K): «Εργαζόμενοι στο ευφυές σχολείο»


 


Διεθνής συμβουλευτική επιτροπή: Catherine Lanaris, University of Quebec (Canada)  και  John MacBeath, University of Cambridge (U.K)


 


 


Eλληνική συμβουλευτική επιτροπή: Λένα Αναγνωστοπούλου, επιστημονικός υπεύθυνος της Εταιρείας για την Ανάπτυξη και τη Δημιουργική Απασχόληση των Παιδιών (ΕΑΔΑΠ), Δημήτρης Βεργίδης, καθηγητής στο ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών, Κώστας Ζαχάρος, λέκτορας στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Θανάσης Καραλής, λέκτορας στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Βασίλης Κόμης, επίκουρος καθηγητής στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Βασίλης Κουλαϊδής, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Αλεξάνδρα Κουλουμπαρίτση, σύμβουλος στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Ηλίας Ματσαγγούρας, καθηγητής στο ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών, Νατάσσα Παπαπροκοπίου, επίκουρος καθηγήτρια στο Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας του ΤΕΙ Αθήνας, Κώστας Ραβάνης, καθηγητής στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Κώστας Χρυσαφίδης, καθηγητής στο ΤΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Αθηνών, Αμαλία Υφαντή, επίκουρος καθηγήτρια στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών.


 .


Οργανωτική επιτροπή: Αμαλία Αλτανοπούλου, διοικητικός υπάλληλος στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώτα Αλτανοπούλου, φοιτήτρια του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών, Φάνης Βαλμάς, δάσκαλος και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών, Σοφία Γεωργιάδου, Αγγλικής φιλολογίας, Κική Δεμερτζή, φιλόλογος/θεατρολόγος υπεύθυνη πολιτιστικών στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Γ’ Αθηνών και υποφήφια διδάκτορας στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Ελένη Διδάχου, προϊσταμένη Νηπιαγωγείου Βραχναιίκων Πατρών και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Βάσω Κοζία, ΕΤΕΠ στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Παύλος Κοσμίδης, Γεωλόγος και υποφήφιος διδάκτορας στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Θέμης Κοτσιφάκης, ΟΛΜΕ, Κώστας Λαβίδας, πληροφορικός, υποψήφιος διδάκτορας ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Μάνια Λουμάκου, δασκάλα, Λευκή Μπινιάρη, φιλόλογος υποψήφια διδάκτορας στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Γεωργία Παρπαρούση, ΕΕΔΙΠ στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Μανώλης Πομώνης, δάσκαλος, Σοφία Χριστοπούλου, φιλόλογος, Δώρα Τζαβάρα, δασκάλα και υποφήφια διδάκτορας στο ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών  


 


Υπεύθυνη γραμματείας συνεδρίου: Βάσω Κοζία, ΕΤΕΠ στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών (kozia@upatras.gr)


 


Συντονιστής συνεδρίου:  Γιώργος Μπαγάκης, επίκουρος καθηγητής στο ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών (gbag@otenet.gr)


Το συνέδριο απευθύνεται σε πανεπιστημιακούς, φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων και καθηγητικών σχολών, σε ερευνητές της εκπαίδευσης, σε στελέχη και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.


Η έναρξη του συνεδρίου θα γίνει την Παρασκευή  8 Απριλίου στις 15.00 μμ και η λήξη την Κυριακή 10 Απριλίου 2005 στις 2μμ.


 


4. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ.


Ταχυδρομική διεύθυνση: Συνέδριο «Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου», Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Πατρών, Ρίο 26500, Πάτρα.


 


Ηλεκτρονική σελίδα: http://www.upatras.gr/announces/viewtopic.php?t=168


 


Πληροφορίες για εγγραφές: Βάσω Κοζία


Τηλέφωνο (ενδέχεται να αλλάξουν τους επόμενες μήνες):  2610-997645, 2610-997799, Φαξ (ενδέχεται να αλλάξει τους επόμενες μήνες): 2610-997645


Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο: kozia@upatras.gr


 


β. Πληροφορίες για εισηγήσεις: Γιώργος Μπαγάκης


Τηλέφωνο & φαξ (το σταθερό τηλέφωνο ενδέχεται να αλλάξει τους επόμενες μήνες): 2610-997799. Κινητό: 6977-200946


Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: gbag@otenet.gr



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.10.2004 01:32:45
 
Αναγνώσθηκε 659 φορές