Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ: Ας σταματήσει η μουρμούρα

 

Δεν φοβάμαι το πολιτικό κόστος

 

«Δεν καταλαβαίνω γιατί να κάθομαι εγώ στην καρέκλα του υπουργού, αν είναι να εκτελώ εντολές βουλευτών και άλλων παραγόντων»

 

Συνέντευξη στην ΟΛΓΑ ΜΠΑΚΟΜΑΡΟΥ

 

Πήρα την πρώτη μου συνέντευξη από την κ. Μαριέττα Γιαννάκου το '91, όταν ήταν υπουργός Υγείας και Πρόνοιας, και η εντύπωση που είχα αποκομίσει γι' αυτήν ήταν άριστη. Κατηρτισμένη, μετριοπαθής, προσηνής, μια αξιωματούχος με εκτόπισμα θα έλεγα, μια γυναίκα με ποιότητα. Άλλωστε, μόνον καλά λόγια -για τις γνώσεις, την εργατικότητα και τη σοβαρότητά της- είχα ακούσει ώς τότε, και τα ίδια καλά λόγια εξακολουθούσα να ακούω έως σήμερα. Ετσι, ήταν μια έκπληξη για μένα η αλαζονεία που, ως υπουργού Παιδείας τώρα, της αποδόθηκε, και πήγαινα με μεγάλο ενδιαφέρον να συνομιλήσω για δεύτερη φορά μαζί της, αυτές τις μέρες που βρέθηκε στο «μάτι του κυκλώνα».

**Να αρχίσουμε από το περίφημο «οι περιφερειάρχες επιλέγονται από τον υπουργό και δεν πέφτει λόγος σε κανέναν», κυρία υπουργέ, που από μια μετριοπαθή πολιτικό όπως εσείς, θεωρήθηκε έκφραση αλαζονείας και κυνισμού, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου ταυτόχρονα.

* «Προσωπικά, δεν θεωρώ ότι η μετριοπάθεια δεν πρέπει να συνδέεται με την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι ότι οι 13 περιφερειάρχες είναι αποκλειστικά επιλογή του υπουργού, μετά από προκήρυξη ενδιαφέροντος. Ο ίδιος ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ κ. Καστανίδης αλλά και τα συνδικάτα είχαν συμφωνήσει μαζί μου ότι έπρεπε ίσως να είχαν παραιτηθεί την επομένη της 7ης Μαρτίου. Διότι είναι πολιτική η θέση τους, καλούνται να υλοποιήσουν κυβερνητική πολιτική. Οι υπόλοιποι, δηλαδή οι διευθυντές εκπαίδευσης και οι προϊστάμενοι των διαφόρων γραφείων, επελέγησαν από συμβούλια, όπως ορίζει ο νόμος».

**Ο «πονηρός», όπως χαρακτηρίστηκε, νόμος 3260 «περί θεμάτων δημόσιας διοίκησης» του κ. Προκόπη Παυλόπουλου...

* «Δεν συμφωνώ με τέτοιους χαρακτηρισμούς. Παρόμοιους νόμους είχαν φέρει και εκείνοι. Και βεβαίως η αντιπολίτευση δικαιούται να κάνει κριτική, αλλά θέλω να υπενθυμίσω ότι η ΔΟΕ και ιδιαίτερα η ΟΛΜΕ, τις οποίες σήμερα επικαλείται, το 2002, όταν έγιναν οι επιλογές των διευθυντών εκπαίδευσης από τον προκάτοχο μου υπουργό, είχαν δηλώσει ότι τις θεωρούν άκυρες, ως απόλυτα κομματικές και μη αξιοκρατικές. Θεωρώ ότι υπάρχει πάρα πολλή υποκρισία στην Ελλάδα».

**Αυτήν τη στιγμή υπάρχει και ένα ανοιχτό μέτωπο, ένας ιδιότυπος εμφύλιος μεταξύ Ρηγίλλης και Μαξίμου, εξαιτίας των «ανεξάρτητων» επιλογών - διορισμών του κ. Νικήτα Κακλαμάνη και βεβαίως υμών.

* «Νομίζω ότι αυτά είναι υπερβολές. Η θέση μου είναι γνωστή, δεν καταλαβαίνω γιατί να κάθομαι εγώ στην καρέκλα του υπουργού, αν είναι να εκτελώ εντολές βουλευτών και άλλων παραγόντων για προφανείς λόγους. Ούτε γιατί θα πρέπει να μου καταλογιστεί το ότι δεν έκανα καμιά συζήτηση με το κόμμα μου, ούτε με τα άλλα κόμματα ούτε με τα συνδικάτα, για την τοποθέτηση των 13 περιφερειαρχών. Είδα τα βιογραφικά όλων των υποψηφίων, ζήτησα και σχετικές πληροφορίες και αποφάσισα, ως εδικαιούμην, ευελπιστώντας ότι αυτοί που επέλεξα θα φανούν αντάξιοι».

**Παρ' όλ' αυτά, ο κ. Καστανίδης δήλωσε ότι οι διαδικασίες που ακολουθείτε «προσβάλλουν την αξιοπρέπεια της εκπαίδευσης», η κ. Δαμανάκη επεσήμανε «άκρατο κομματισμό», η κ. Συλβάνα Ράπτη σας απέδωσε «μεθόδους γκεμπελικές».

* «Προφανώς, για πρώτη φορά ασχολούνται με την αξιοπρέπεια της εκπαίδευσης, και η κ. Δαμανάκη δεν έχει δει ώς τώρα τίποτα από τον άκρατο κομματισμό, το ίδιο και η κ. Ράπτη. Όσο για τις γκεμπελικές μεθόδους, κοιτάξτε, είμαι πάρα πολλά χρόνια στην πολιτική για να ξέρει ο κόσμος περί τίνος πρόκειται. Δεν έχει κανένα νόημα να απαντήσω στην κ. Ράπτη. Το θεωρώ μη σοβαρό αυτό που είπε».

**Κατηγορηθήκατε όμως και για νεποτισμό -διορίσατε ζευγάρι φίλων σας, τον κ. Α. Μπότσαρη πρόεδρο του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, και τη σύζυγό του αντιπρόεδρο στον Τομέα Επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου!

* «Ο κ. Μπότσαρης είναι καθηγητής στην Πάτρα, έχει ως αντικείμενο την επιχειρησιακή έρευνα, είναι δηλαδή ό,τι χρειαζόταν ένας τέτοιος Οργανισμός, προβληματικός, που ήδη προ των εκλογών πολλές υποθέσεις του έχουν παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη. Η σύζυγος του κ. Μπότσαρη είναι η μοναδική καθηγήτρια πρώτης βαθμίδας του παραγωγικού τμήματος της ΑΣΠΕΤΕ (Ανώτατη Σχολή Παραγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), που εξελέγη με ανοιχτές διαδικασίες και διαθέτει διεθνή εμπειρία. Είναι, λοιπόν, το επαρκέστερο των στελεχών γι' αυτήν τη θέση. Επομένως, ουδεμία σχέση έχει με φιλίες ο διορισμός τους».

**Είναι και φίλοι σας όμως;

* «Δεν είναι φίλοι. Γνωρίζω απλώς τους ανθρώπους, και τόσο το καλύτερο. Δεν απαγορεύεται, νομίζω, να γνωρίζουμε ανθρώπους. Όμως, αυτοί που διαμαρτύρονται δεν είδαν ότι ο κ. Παπαδόπουλος, πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τον οποίον εγώ διόρισα πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, διότι τον θεωρώ εξαιρετικό και επαρκέστατο, δεν έχει καμιά σχέση με τη Ν.Δ. ούτε πολιτική ούτε κομματική; Ή ότι οι 7 νέοι αντιπρόεδροι του Παιδαγωγικού δεν είναι σώνει και καλά της Ν.Δ.; Ουδεμία κομματική επιρροή ή αναζήτηση κομματικής ταυτότητας υπήρξε. Μέτρησε μόνον η επάρκεια».

**Τέτοια γενναιοδωρία;

* «Δεν είναι θέμα γενναιοδωρίας. Τα θέματα που χειρίζεται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο -επιστημονικό και βιβλία- δεν πρέπει να έχουν σχέση με τον κομματισμό. Τα πρόσωπα που τοποθέτησα είναι γνωστά, οποιοσδήποτε μπορεί να με αμφισβητήσει, ας έρθει να μου το πει. Ακόμα και μεταξύ των περιφερειαρχών, που, όπως σας είπα, είναι πολιτική η θέση τους, υπάρχουν άνθρωποι κι από άλλους χώρους πλην του δικού μας».

**Προσπαθείτε να μας πείτε και θέλετε να το πιστέψουμε ότι είναι ένας μύθος, ένας αντικατοπτρισμός η επέλαση των «γαλάζιων» στις θέσεις των «πράσινων παιδιών»;

* «Αυτά είναι γενικεύσεις, εγώ σας μιλώ συγκεκριμένα. Σας θυμίζω ότι τα γνωστά επεισόδια στην ΟΛΜΕ, τα οποία κατεδίκασα όταν ενημερώθηκα περί τίνος επρόκειτο, προξένησε η παραμονή στη θέση του τού προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Εύβοια, ο οποίος ανήκει στο ΠΑΣΟΚ».

**Θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως ένα άλλοθι του «εγκλήματος» αυτό.

* «Ως άλλοθι, το 23%; Διότι αυτό το ποσοστό των διορισμένων από την προηγούμενη κυβέρνηση παρέμειναν στις θέσεις τους, ενώ υπερδιπλασιάστηκαν οι γυναίκες. Και θέλω εδώ να πω κάτι: Δεν είναι δυνατόν να θεωρεί η προηγούμενη κυβέρνηση αποκλειστικό της δικαίωμα να διορίζει τα μέλη του κόμματός της σε διάφορες θέσεις και οποιοσδήποτε άλλος να αποκλείεται. Ένας από τους λόγους που ο κόσμος αποδοκίμασε το ΠΑΣΟΚ, είναι ο άκρατος κομματισμός. Το να κάνουν κριτική σε μας για άκρατο κομματισμό, χωρίς καμιά αυτοκριτική δική τους, δεν είναι καλό και νομίζω ότι ο κόσμος έχει λογική και καταλαβαίνει».

**Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τον άκρατο κομματισμό πρέπει να διαδεχθεί τώρα ένας άλλος άκρατος κομματισμός.

* «Ασφαλώς όχι. Και δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση. Εγώ, π.χ., έβαλα ημερομηνία λήξεως -τον Αύγουστο του 2005- στη θητεία των νέων διευθυντών και δεν νομοθέτησα τον τρόπο επιλογής τους. Γιατί θεωρώ ότι αυτό το θέμα πρέπει να μπει στον διάλογο, ώστε να βρεθεί ο απόλυτα αντικειμενικός τρόπος επιλογής τους, πέρα από πολιτικές σκοπιμότητες».

**«Καλά τώρα», θα πουν, με μια δόση ίσως κυνισμού, ορισμένοι...

* «Εντάξει, θα το δούμε. Όλα αποδεικνύονται στην πράξη, θα δείτε μέσα στον χρόνο που έρχεται. Έχω κι εγώ στον νου μου σκέψεις -τις οποίες δεν μπορώ να σας πω πριν τις θέσω υπόψη των κομμάτων και των οργανώσεων- για το πώς θ' απαλλαγεί η διοίκηση, ιδιαίτερα της εκπαίδευσης, από το κομματικό κριτήριο, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Ήδη, έχω απαντήσει ότι δέχομαι, και εντός των ημερών θα τη θεσμοθετήσω, Επιτροπή Διαφάνειας στο υπουργείο για τις προσλήψεις, που επί χρόνια ζητούσαν οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών».

**Ο κόσμος έχει μια απορία, κυρία υπουργέ: Αυτές οι αλλαγές προσώπων στις οποίες τόσο αποφασιστικά προχωρήσατε, με συνέπεια να ακούμε ξαφνικά «παιδεία» και να βλέπουμε περίπου μια σφαγή, ήταν και το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα της παιδείας μας αυτή τη στιγμή;

* «Η σφαγή που λέτε για "τα δικά τους παιδιά" και των μεν και των δε, ήταν λάθος. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Λοιπόν, όχι, δεν είναι το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα της παιδείας μας η αλλαγή προσώπων. Όμως, έπρεπε να ξεκινήσουμε από κει ανοίγοντας τα σχολεία, για να λειτουργήσει καλύτερα το σύστημα, όπου είχαμε ήδη φαινόμενα μεγάλης δυσλειτουργίας. Όπως π.χ., η πρόσληψη ωρομισθίων. Είναι δυνατόν να προσλαμβάνεις εική και ως έτυχε ωρομίσθιους -κι αυτό έκανε το ΠΑΣΟΚ, χωρίς να έχει αυτό το δικαίωμα, για να βολεύει τους φίλους του- πριν τοποθετηθούν οι περί τις 10.000 μόνιμοι που περιμένουν στις θέσεις τους; Τις σταματήσαμε τις προσλήψεις αυτές.»

**Ποιο είναι, λοιπόν, για σας το μέγα ζητούμενο για την παιδεία μας;

* «Η ποιότητα. Οι δείκτες της Πίζας για την επάρκεια των μαθητών στις θετικές και τις κλασικές επιστήμες μάς τοποθετούν στην 29η θέση μεταξύ 31 χωρών της Ευρώπης. Ενώ, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είμαστε τελευταίοι στην ικανοποίηση των κριτηρίων της Λισαβόνας -ανάπτυξη, εκπαίδευση, απασχόληση. Υπάρχει μια σειρά από προκλήσεις, το να προσαρμόσουμε π.χ. το περιεχόμενο της παιδείας μας στα δεδομένα των αναπτυγμένων χωρών. Διανύουμε μια εποχή τεράστιου ανταγωνισμού, παγκοσμιότητας και παγκοσμιοποίησης, μην το ξεχνάμε αυτό. Και δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο, διότι τα πράγματα στην παιδεία δεν αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη, τα αποτελέσματα είναι μακροπρόθεσμα».

**Δεν είχαν γίνει προσπάθειες στο παρελθόν;

* «Δεν είπα κάτι τέτοιο. Και καλές προθέσεις υπήρχαν και προσπάθειες είχαν γίνει, όπως το ολοήμερο σχολείο, που όμως πρέπει να γίνει ουσιαστικότερο, ή η ενισχυτική διδασκαλία, που συνεχίζεται. Αναφέρομαι στους τομείς όπου είμαστε πάρα πολύ πίσω, και γι' αυτό μίλησα για διάλογο όσον αφορά στην εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος. Όχι μόνο με τα συνδικάτα, αλλά και με τους γονείς, όπως έγινε π.χ. στη Γαλλία, με 26.000 συγκεντρώσεις σε έξι μήνες, για να ευαισθητοποιηθεί και ο κόσμος και να κατανοηθεί τι ζητάμε από την παιδεία και την εκπαίδευση. Όπου βεβαίως, για να κάνουμε πράγματα, πρέπει να έχουμε και καλό ανθρώπινο δυναμικό και να βαδίσουμε μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα και όχι σε σύγκρουση».

**Με τους «μισθούς πείνας» που παίρνουν;

* «Πράγματι, δεν πληρώνονται καλά οι εκπαιδευτικοί, αλλά γενικά ο δημόσιος τομέας δεν πληρώνεται καλά στην Ελλάδα».

**Εξομοιώνετε με τον οποιονδήποτε δημόσιο υπάλληλο τους δασκάλους -με την ουσιαστική έννοια της λέξης- των παιδιών μας;

* «Όχι, αλλά δεν μπορώ να λύσω μέσα σε λίγους μήνες ούτε σε μια ημέρα αυτό το πρόβλημα, όταν το δημόσιο χρέος είναι τόσο υψηλό στην Ελλάδα. Το υπουργείο μας έχει ένα τεράστιο οργανικό έλλειμμα, φετινό, 505 εκατ. ευρώ, και χρωστάει ακόμη τις αμοιβές των περσινών ωρομισθίων».

**Δεν θα υπάρξει αύξηση του κονδυλίου για την παιδεία;

* «Θα υπάρξει, εφόσον η παιδεία όπως και ο πολιτισμός είναι η πρώτη προτεραιότητά μας. Όμως, με τα επιπλέον χρήματα θα πρέπει να αποπληρώσουμε τα παλιά χρέη κι από κει και πέρα, πρώτη προτεραιότητά μας είναι η σχολική στέγη. Προ των εκλογών, το κυβερνών κόμμα μιλούσε για 5% διπλοβάρδια, ενώ στην πραγματικότητα τα ποσοστά είναι 37,5% στη Θεσσαλονίκη και 26% στην Αθήνα. Και ενώ πέρυσι διατέθηκαν 67 εκατ. ευρώ για τη σχολική στέγη, φέτος είχαν προβλέψει στον προϋπολογισμό μόνον 27. Όταν π.χ. δίνονται στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης 8 εκατ. ευρώ και πηγαίνουν όλα σε περασμένα χρέη, πώς θ' αντιμετωπιστεί η διπλοβάρδια;»

**Ποιος ευθύνεται γι' αυτά;

* «Δεν λέω ότι ευθύνεται ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας, αντιλαμβάνομαι ότι κι αυτός είχε αντίστοιχες απαιτήσεις από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας. Όμως, η προηγούμενη κυβέρνηση μας περιέγραφε ως ρόδινη την κατάσταση της οικονομίας και έδινε εντελώς άλλα στοιχεία για το δημόσιο χρέος. Πιστεύω ότι οι πολιτικοί πρέπει να λέμε την αλήθεια για το ποια είναι η πραγματικότητα».

**Λοιπόν, είναι αλήθεια τα περί δεύτερου «κύκλου εκκαθαρίσεων» με στόχο διευθυντές σχολείων και ΙΕΚ;

* «Είναι ψεύδη. Στα ΙΕΚ έληξαν οι θητείες κι έτσι αλλού επαναδιορίστηκαν οι διευθυντές κι αλλού μπήκαν καινούργιοι, στο πλαίσιο του συστήματος που υπήρχε. Οι διευθυντές των σχολείων είναι στις θέσεις τους και δεν πρόκειται να καταργηθούν».

**Και η «κόντρα» σας με τον προκάτοχό σας για το ΔΙΚΑΤΣΑ;

* «Καμιά κόντρα δεν υπάρχει. Ο κ. Ευθυμίου έκανε μια ανακοίνωση, αλλά εγώ δεν αναφέρθηκα καθόλου στον κ. Ευθυμίου. Όλοι ξέρουν τα προβλήματα του ΔΙΚΑΤΣΑ. Αφορούν την αξιοπιστία του -είναι γνωστά τα σκάνδαλα που αποκαλύφθηκαν επί της προηγούμενης καταστάσεως και παραπέμφθηκαν στη Δικαιοσύνη- και την ταχύτητά του. Το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για το ΔΙΚΑΤΣΑ, ενώ και το προηγούμενο του κ. Ευθυμίου, το οποίο ως πρόταση είναι στη σωστή κατεύθυνση, το μελετούμε. Λοιπόν, ας σταματήσει όλη αυτή η μουρμούρα».

**Υπάρχει σκέψη να τεθεί θέμα ιδιωτικών πανεπιστημίων;

* «Καμία σκέψη. Το Σύνταγμα απαγορεύει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Εμείς είχαμε ψηφίσει για μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, όπως και ο νυν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά το ΠΑΣΟΚ ψήφισε εναντίον. Και εκεί μένουμε, όσο υπάρχει αυτό το Σύνταγμα».

**Πέραν του υπουργείου Παιδείας τώρα, καταλογίζεται στην κυβέρνηση της Ν.Δ. μια χαλαρότητα, μια αδράνεια, ότι «δεν κυβερνάτε».

* «Έχω την εντύπωση ότι στην Ελλάδα διακατεχόμαστε από μια περίεργη αμφιθυμία. Μας ειρωνευόταν τις πρώτες μέρες το ΠΑΣΟΚ ότι δεν κυβερνάμε, εννοώντας ότι έπρεπε να έχουμε ξηλώσει όλους τους δικούς τους και να βάλουμε τους δικούς μας. Έτσι, ως τη διευθέτηση τέτοιων ζητημάτων αντιλαμβάνονται την διακυβέρνηση, γι' αυτό υπάρχει και αυτή η γκρίνια με την παιδεία».

**Δεν νομίζω ότι εννοούσαν αυτό ή μόνον αυτό.

* «Ίσως εννοούν ότι πρέπει να κάνουμε μια σκληρή λεκτικά ή πολύ στενά κομματική πολιτική. Κοιτάξτε, το να κυβερνάς, δεν σημαίνει ότι πρέπει να είσαι καταρχήν, για το παραμικρό που κάνεις, όλο το 24ωρο στη δημοσιότητα. Εγώ θεωρώ υστερική την διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, που έβγαιναν διαρκώς στα ΜΜΕ, διαγκωνιζόμενοι ποιος θα εξαγγείλει καινούργια πράγματα. Το τι κάνεις, φαίνεται πραγματικά στην κοινωνική αποτελεσματικότητα».

**Πείτε μας ένα δυο τέτοια πράγματα που κάνατε, για παράδειγμα.

* «Η συνέχεια του κράτους, οι Ολυμπιακοί Αγώνες που τους φέραμε εις πέρας με τόση επιτυχία, η υλοποίηση νομοθετικά μέρους του προγράμματός μας. Εμείς εδώ στο υπουργείο, περάσαμε έναν πρώτο νόμο για τη ρύθμιση τέτοιων θεμάτων, π.χ. κατάργηση εξετάσεων στη Β' Λυκείου... Τακτοποιήσαμε ζητήματα που μπορεί να φαίνονται ασήμαντα, αλλά δεν είναι, π.χ. για πρώτη φορά φέτος τα βιβλία είναι στα σχολεία από τις 20 Αυγούστου. Ξέρετε ότι δεν βρήκαμε ούτε αγορασμένο χαρτί κατά μήνα Μάρτιο;»

**Ποια θα ήταν η κριτική σας για το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση;

* «Δείχνει να θεωρεί ότι δεν έχει καμιά ευθύνη για τα προηγούμενα χρόνια. Κάνουν κριτική σαν να μην είναι αυτοί που κυβερνούσαν ως χθες, σαν να μην είναι οι ίδιοι άνθρωποι ή να μη θυμούνται ποιοι είναι. Καμιά αυτοκριτική από κανέναν, πλην του αρχηγού τους ο οποίος, προς τιμήν του, βγήκε και είπε "κάναμε και λάθη"».

**Τι γνώμη έχετε για τον κ. Παπανδρέου;

* «Θεωρώ ότι είναι εντάξει άτομο. Και επίσης ένας άνθρωπος με αρκετές εμπειρίες κι έχω την αίσθηση και με καινούργιες ιδέες».

**Ο κ. Καραμανλής;

* «Ο πρόεδρος, εκτός από τις πεποιθήσεις και την ιδεολογία του για το πώς πρέπει να πάει η χώρα μπροστά, είναι και βαθύς γνώστης πάρα πολλών θεμάτων. Ένας άνθρωπος που διαβάζει πάρα πολύ και έχει πολύ υψηλό επίπεδο μόρφωσης και παιδείας. Και νομίζω ότι αυτό εγγυάται πολλά πράγματα».

**Θα μπορούσε να είναι αντάξιος ανιψιός του ιδρυτή του κόμματός σας;

* «Ο καθένας έχει την προσωπικότητά του. Βεβαίως, είναι φυσικό να έχει επηρεαστεί από την εικόνα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο οποίος εντέλει αναγνωρίστηκε από όλους τους Ελληνες ως ένα πρόσωπο που προσέφερε πάρα πολλά. Αλλά οι εποχές αλλάζουν και δεν πρέπει να κάνουμε τέτοιες συγκρίσεις».

**Εσείς πιστεύετε ότι μπορείτε να γράψετε κατά κάποιον τρόπο ιστορία ως υπουργός Παιδείας;

* «Αυτό που πιστεύω και για το οποίο είμαι σίγουρη, είναι πως ό,τι κάνω είναι και θα είναι πάντοτε στο πλαίσιο του Συντάγματος, των νόμων και χωρίς δυσμενείς διακρίσεις που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στον εκπαιδευτικό χώρο. Αυτό που εμένα μ' ενδιαφέρει είναι η κοινωνική αποτελεσματικότητα. Υπάρχει αναζήτηση, υπάρχει όραμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνησή μας είναι η πρώτη από καταβολής ελληνικού κράτους, που έθεσε ως προτεραιότητες την παιδεία και τον πολιτισμό. Και είμαι απ' αυτούς που είχαν πει στον πρωθυπουργό εδώ και χρόνια ότι η παιδεία πρέπει να είναι η προτεραιότητά μας, γιατί είναι η μόνη μακροπρόθεσμη επένδυση στο μέλλον».

**Δεν σας αποθαρρύνει ότι τον τελευταίο καιρό δέχεστε επιθέσεις από όλους, και από τους μεν και τους δε;

* «Δεν μου επιτίθενται όλοι. Αλλά ολίγοι, εκ των μεν και των δε. Ίσως γιατί γίνεται έργο στο υπουργείο, γιατί το υπουργείο απασχολεί... Όσο για μένα, εξακολουθώ, αν και είμαι τριάντα χρόνια στην πολιτική, να έχω ιδεολογία και πεποιθήσεις που υπακούουν σε αρχές. Θέλω να σας πω ότι δεν φοβάμαι τις εκλογικές ή άλλες επιπτώσεις. Έχω ξαναγίνει υπουργός πριν από 14 χρόνια, 5η τη τάξει, σε πολύ νεαρή ηλικία, άρα η επιδίωξή μου δεν είναι να με αποκαλούν "υπουργό". Ούτε έχω κανένα πλεονέκτημα από πλευράς ιδιωτικού βίου, όντας υπουργός. Μάλλον, η ποιότητα της ζωής μου έχει υποβαθμιστεί, λόγω της πολύ μεγάλης απασχόλησης».

**Έχετε και μια μικρή κόρη...

* «Για μένα, καταλαβαίνετε ότι η κόρη μου είναι ό,τι σημαντικότερο υπάρχει. Μέσα από τα μάτια της βλέπω και αυτό που νομίζω ότι πρέπει να γίνει στην παιδεία. Ότι έχω ένα παιδί 12 ετών, με ενδυναμώνει στις πεποιθήσεις μου, μου υπενθυμίζει σε κάθε στιγμή ότι είμαστε εδώ για να δουλέψουμε για τα παιδιά. Αγαπώ πάρα πολύ τα παιδιά».

**Γιατί; Το έχετε σκεφτεί;

* «Γιατί τα παιδιά δεν ευθύνονται για καμιά κακοδαιμονία, έχουν την αθωότητα. Και γιατί είναι αποδέκτες των ενεργειών, καλών ή κακών, των μεγάλων. Κι εκεί σου δημιουργείται το αίσθημα της προστασίας τους, που είναι, νομίζω, υπέρτατο. Αυτό σημαίνει αγάπη».

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 18.09.2004 16:12:25
 
Αναγνώσθηκε 498 φορές