Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

20 ΕPΩTHΣEIΣ

ΓEΩPΓIOΣ MΠAMΠINIΩTHΣ
ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Eπιλογή φοιτητών από τα ίδια τα Πανεπιστήμια

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ
 

Ο συνυπολογισμός της επίδοσης σε όλο το Λύκειο θα αποτελεί πρόκριμα επιλογής και για πανεπιστημιακές σπουδές και επομένως θα οδηγήσει και στην αναβάθμισή του, σημειώνει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γ. Μπαμπινιώτης. Ο κ. Μπαμπινιώτης παρατηρεί ότι «η επιστήμη ως επάγγελμα δεν είναι παρά μία στυγνή υλιστική προσέγγιση της πιο άδολης πνευματικής αναζήτησης του ανθρώπου».

Φοιτητής με βαθμό 2,4 με άριστα το 20. Μεγάλη μας επιτυχία;

Συνέβη και αυτό! Απόρροια ενός συστήματος επιλογής των φοιτητών που είναι μεν αδιάβλητο, αλλά είναι εν πολλοίς στρεβλό και αναξιόπιστο. Ας προσέχαμε...

Οι νέοι φαίνεται πως επέλεξαν όχι Πανεπιστήμιο, αλλά... δουλειά.

Το επάγγελμα είναι όρος κοινωνικής καταξίωσης και προσωπικής αυτοεκτίμησης. Χρειάζεται να ριψοκινδυνεύσει κανείς, αν ακολουθήσει την επιστήμη για την επιστήμη. Ευτυχώς, αυτοί που ριψοκινδυνεύουν είναι ακόμη πολλοί.

Σύνδεση των σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας;

H επιστήμη ως επάγγελμα δεν είναι παρά μια στυγνή υλιστική προσέγγιση της πιο άδολης πνευματικής αναζήτησης του ανθρώπου.

Να αλλάξει το σημερινό σύστημα των εξετάσεων;

Διατήρηση του αδιάβλητου σε συνδυασμό με τη θέσπιση κριτηρίων επιλογής από τα ίδια τα Πανεπιστήμια.

Αν «αποκτήσουν λόγο» τα AEI στην επιλογή φοιτητών, πώς διασφαλίζεται το σημερινό αδιάβλητο;

Οποιαδήποτε εξέταση - πάντοτε εκτός Λυκείου - σύμφωνα με τα κριτήρια που θα θεσπίσουν τα Πανεπιστήμια μπορεί να διεξαχθεί, όπως γίνεται σήμερα από το υπουργείο Παιδείας.

Προκαταρκτικό έτος σπουδών. Δεν ακούγεται λίγο σαν «χαμένος» χρόνος;

Εφόσον ακολουθηθεί αυτό το σύστημα, το προκαταρκτικό θα υπολογίζεται ως πρώτο έτος σπουδών.

Υπάρχουν φοιτητές που μπαίνουν στα AEI και αδυνατούν να τα παρακολουθήσουν;

Είναι κοινή διαπίστωση ότι υπάρχουν φοιτητές με μεγάλες αδυναμίες, όπως υπάρχουν και φοιτητές μεγάλων ικανοτήτων. Για τους πρώτους όλοι διερωτώμεθα πώς βρέθηκαν στο Πανεπιστήμιο.

Αν όμως το Λύκειο δεν έχει πια καμιά συνάφεια με τις εξετάσεις, μήπως τελικά αποδυναμωθεί;

Ο συνυπολογισμός της επίδοσης σε όλο το Λύκειο θα αποτελεί πρόκριμα επιλογής και για πανεπιστημιακές σπουδές, άρα θα οδηγήσει και σε αναβάθμισή του.

Ολυμπιακοί τέλος. Τι θα γίνει με τις νέες φοιτητικές εστίες;

H Σύγκλητος του Πανεπιστημίου είναι αποφασισμένη να συνεργασθεί στενά με τους φοιτητές, ώστε να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο.

Θα πληρώνουν ενοίκιο οι φοιτητές κι αν ναι πόσο;

Δοθέντος ότι οι φοιτητές που στεγάζονται στις Φοιτητικές Εστίες είναι αποδεδειγμένως πολύ χαμηλών οικονομικών δυνατοτήτων, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να πληρώνουν ενοίκιο.

Νέο ακαδημαϊκό έτος. Τι θα μας φέρει;

Στο κλίμα και της ευφορίας της μετα-Ολυμπιακής περιόδου, ας ελπίσουμε ότι θα φέρει κάτι καλύτερο με ουσιαστικές αλλαγές στην Ανώτατη και τη Γενική Παιδεία.

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια και «κολέγια»;

Το Σύνταγμα των Ελλήνων δεν επιτρέπει ούτε τα μεν ούτε τα δε. Οι Επιτροπές Εμπορίου και Ανταγωνιστικότητας της Κοινότητας, αν επιμείνουν να κατασκευάζουν κολέγια «Σπουδών δικαιόχρησης», θα αποδειχθούν «κύμβαλον αλαλάζον».

Τι προτείνετε στην κ. Γιαννάκου;

Να τολμήσει! Σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.

Θα ξεκινήσουν τελικά εκείνες οι συνεργασίες για κοινά πτυχία με ξένα Πανεπιστήμια;

Ναι, εφόσον υπάρξει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση. Ήδη υπάρχει ικανή συνεργασία.

Το πανεπιστημιακό νοσοκομείο προχωρά;

Το Αττικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο αποτελεί ένα μεγάλο επίτευγμα, καρπό της συνεργασίας του Πανεπιστημίου με την Πολιτεία. Μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας εφόσον στελεχωθεί εγκαίρως.

Ποια προβλήματα έχει το Πανεπιστήμιο της Αθήνας;

Κύρια προβλήματα παραμένουν το οικονομικό και το στεγαστικό και, βεβαίως, οι περιορισμένοι πόροι για την έρευνα, ιδίως τη βασική.

Τελικά, τι είναι το Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα σήμερα;

Μπορεί να είναι μοχλός κίνησης των σημαντικών δυνάμεων της χώρας, που ξεκινούν, καλλιεργούνται, οδηγούνται κι εμπνέονται από τις αρχές μιας ουσιαστικής Παιδείας.

Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της πρυτανείας σας;

Πιστεύω ότι ένα Πανεπιστήμιο με την παράδοση και την ιστορία του πρώτου Πανεπιστημίου της χώρας οφείλει ορισμένες στιγμές, για ορισμένα θέματα και υπό προϋποθέσεις, να λειτουργεί ως «συνείδηση του Έθνους»: να προβληματίζει, να ελέγχει και να φρονηματίζει.
 


ΤΑ ΝΕΑ , 14-09-2004  , Σελ.: N55 
Κωδικός άρθρου: A18038N551 
ID:432594

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 15.09.2004 00:16:00
 
Αναγνώσθηκε 480 φορές