Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

20 ΕPΩTHΣEIΣ

ΣTAMOΣ ΠAΠAΣTAMOY

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ

 

Tα AEI πρέπει να έχουν λόγο στον αριθμό των εισακτέων

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

Νέος πρύτανης του Παντείου εξελέγη ο καθηγητής κ. Στάμος Παπαστάμου, ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα από τον Σεπτέμβριο. Το σχήμα του κ. Παπαστάμου κατέβηκε χωρίς αντίπαλο στις εκλογές. Ο ίδιος διαφωνεί κάθετα με την επιχειρούμενη ισοτίμηση των κολεγιακών πτυχίων και λέει ότι η σύνδεση σπουδών και αγοράς εργασίας δεν πρέπει να οδηγήσει σε υποτέλεια της επιστήμης.

 

Εκλογή χωρίς αντίπαλο. Καθολική αποδοχή ή σκεπτικισμός των άλλων για την «ηλεκτρική καρέκλα»;

Κάτι ανάμεσα στα δύο. Το πιθανότερο είναι πως κυριάρχησε το δεύτερο λόγω των γνωστών μακροχρόνιων προβλημάτων του Ιδρύματος.

 

Αρχικές προτεραιότητές σας...

Να ενισχυθεί το ακαδημαϊκό κύρος του Παντείου με πριμοδότηση της ερευνητικής δραστηριότητας μελών ΔΕΠ και βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών. Να βελτιωθεί η λειτουργία των διοικητικών υπηρεσιών. Να λυθεί το κτιριακό.

 

Το διακομματικό σχήμα το οποίο κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια σε κάθε εκλογή στα AEI, σηματοδοτεί πραγματική συναίνεση;

Όχι αναγκαστικά. Πιθανότατα, ωστόσο, εκφράζει - ευτυχώς - την αδυναμία σύστασης «μονοκομματικών» ψηφοδελτίων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα κριτήρια που οδήγησαν στον σχηματισμό του ψηφοδελτίου ήταν η αμοιβαία εμπιστοσύνη και η επιστημονική ειδικότητα του καθενός μας.

 

Είστε καθηγητής Ψυχολογίας. Σας περιμένει πολλή δουλειά στη νέα σας θέση;

Ελπίζω όχι περισσότερη από συνήθως: για αρκετά χρόνια υπήρξα πρόεδρος του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

 

Το Πάντειο ταλαιπωρήθηκε επί σειρά ετών με σωρεία κακών ειδήσεων για οικονομικές ατασθαλίες. Επιτέλους, τέλος;

Σε ό,τι αφορά την από εδώ και εμπρός διαχείριση είμαι υποχρεωμένος να είμαι αισιόδοξος και κατηγορηματικός: όπερ έδει δείξαι. Σε ό,τι αφορά το παρελθόν, η Δικαιοσύνη έχει επιληφθεί.

 

Αντιμετωπίζει και κτιριακό πρόβλημα.

Ναι. Από την κατασκευή τής «νέας πτέρυγας» μέχρι σήμερα έχει διπλασιαστεί σχεδόν ο αριθμός των φοιτητών και προβλέπεται να αυξηθεί ακόμη.

 

Πρόσφατα χωροθετήθηκε το νέο υπουργείο Τύπου, πλάι στο Ίδρυμα. Προβλέπετε διαδηλώσεις εκεί και κατόπιν αναζήτηση ασύλου σ' εσάς;

Φαίνεται πως έχουμε εδώ παγκόσμια πρωτοτυπία στα πανεπιστημιακά χρονικά: δίπλα σε Πανεπιστήμιο (και πανεπιστημιακό άσυλο) ανέγερση κυβερνητικού κτιρίου! Είναι για εμάς προτεραιότητα ζωτικής σημασίας να δοθεί στο Πάντειο το κτίριο αυτό.

 

Πανεπιστημιακό άσυλο. Να ισχύει αδιακρίτως;

Αν μιλάμε για το πανεπιστημιακό άσυλο ελεύθερης διακίνησης ιδεών, ναι. Αν αναφέρεστε στο πανεπιστημιακό άσυλο ελεύθερης διακίνησης «ουσιών», λοιπών αφορολογήτων ειδών και ατόμων προδήλου εξω-πανεπιστημιακής δραστηριότητας, φοβάμαι πως όχι. Ωστόσο, το ζήτημα είναι σοβαρό και χρήζει επείγουσας συζήτησης.

 

«Κολέγια» και απόφαση E.E. για ισοτιμία πτυχίων τους.

Διαφωνώ κάθετα. H «νομιμοποίησή» τους πλήττει καίρια τη δημόσια δωρεάν ανώτατη παιδεία και την ποιότητα των σπουδών. Σε περίπτωση που η E.E. επιβάλλει ισοτιμία των πτυχίων τους, η Πολιτεία δεν έχει παρά να ακολουθήσει - επιτέλους - τον μονόδρομο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των δημόσιων πανεπιστημίων.

 

TEI και επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων. «Ριγμένοι»;

Ναι και όχι. Βλέπετε, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες «ανωτατοποιήθηκαν» τα TEI δεν εξασφάλισαν την ουσιαστική ισοτιμία τους με τα AEI. Ο στόχος είναι νόμιμος, θεμιτός και ευκταίος. Τα μέσα πενιχρά και μάλλον ελλειμματικά...

 

Εξετάσεις Λυκείου. Να αποκτήσουν λόγο τα AEI;

Τα AEI θα έπρεπε να έχουν λόγο σε κρίσιμα ζητήματα, όπως στον αριθμό των εισακτέων, στη βαρύτητα των εξεταστέων μαθημάτων, έτσι ώστε να επιτευχθεί μια ορθολογική διαχείριση του προβλήματος με ακαδημαϊκά κριτήρια.

 

Και πώς θα διασφαλιστεί το σημερινό αδιάβλητο;

Σε περίπτωση που οι εξετάσεις γίνονται μέσα στα AEI, προοπτική που θεωρώ επιβαρυντική και άσκοπη, θα υπάρξει σίγουρα τρόπος που θα το διασφαλίζει. Ποιο το όφελος όμως αυτής της αλλαγής;

 

Σύνδεση σπουδών - αγοράς εργασίας. Έως ποιο βαθμό;

Μέχρι του βαθμού που θα διευκολύνει τους αποφοίτους στην ανεύρεση εργασίας, χωρίς να συνοδεύεται από την πλημμελή τους επιστημονική κατάρτιση στο όνομα της ακραίας εξειδίκευσης και χωρίς οι επιστήμες να καθορίζονται από την - ακραίας ωφελιμιστικής έμπνευσης - έννοια των «αναγκών της αγοράς».

 

Έστω πως έχετε δυνατότητα για μία μόνο αλλαγή στην Παιδεία. Ποια;

Πενταετείς σπουδές με παροχή μεταπτυχιακού διπλώματος για όσους αποφοιτούν, χωρίς απόκτηση ενδιάμεσου πτυχίου τριετούς φοίτησης που υποβιβάζει την ποιότητα σπουδών και μετατρέπει τα AEI σε επαγγελματικές σχολές.

 

Τι ζητάτε από την υπουργό Παιδείας;

Έμπρακτη κατανόηση των προβλημάτων του Παντείου. Είναι από τα ελάχιστα AEI που θεραπεύει Επιστήμες του Ανθρώπου και της Κοινωνίας, οι οποίες, όσο και αν βρίσκονται υπό εξαφάνιση, εξακολουθούν να είναι οι μόνες που διασφαλίζουν την αυτογνωσία του σκεπτόμενου πολίτη.

 

Πολιτική και Πανεπιστήμιο;

Σε επίπεδο αρχών, απόλυτα και αυτονόητα συνδεδεμένα. Σε επίπεδο προσωπικής σταδιοδρομίας, εξίσου απόλυτα ασύμβατα.

 

Τι σας ξεκουράζει;

Να διαβάζω αστυνομικά μυθιστορήματα.

 

Τι σας κουράζει;

H σοβαροφάνεια και ο «καθωσπρεπισμός» όταν γίνονται τρόπος ζωής και, κυρίως, σκέψης.

 

Τι σας ενοχλεί στις σχέσεις σας με τους συναδέλφους σας;

H υποκρισία.

 

Τι σας οδήγησε να ακολουθήσετε πανεπιστημιακή σταδιοδρομία;

H συγκίνηση που προσφέρει η έρευνα. Το γεγονός ότι μπορείς να θέτεις ερωτήματα στον εαυτό σου και στην προσπάθειά σου να βρεις τις απαντήσεις, ανακαλύπτεις κάτι που κανείς πριν από σένα δεν είχε βρει.

 

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 19.07.2004 20:04:30
 
Αναγνώσθηκε 477 φορές