Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

 

 

ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

κ. ΜΑΡΙΕΤΤΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ

 

 

ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ»

Δημοσιογράφος: Ευτυχία Αδηλίνη

 

Κυριακή 4 Απριλίου 2004

 

 

Λίγες μέρες μετά την ορκωμοσία της κυβέρνησης ανακοινώσατε  την κατάργηση των εξετάσεων της Β΄ Λυκείου  και την μείωση των μαθημάτων στη Γ΄ Λυκείου, μέτρο το οποίο θα ισχύσει από του χρόνου. Προτίθεστε ν΄ αλλάξετε και το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων;

 

«Οι ανακοινώσεις για το τι θα ισχύσει του χρόνου έγιναν πριν από τις προγραμματικές δηλώσεις για να είμαστε αξιόπιστοι σε σχέση με το πρόγραμμα μας και να μην ανησυχούν οι γονείς και τα παιδιά. Και νομίζω ότι προσελήφθη καλώς από αυτούς. Από εκεί και πέρα έχουμε μιλήσει για εθνικό διάλογο, γενικότερα, για το θέμα της Παιδείας. Εμείς δεν είμαστε της λογικής να εξαντλείται η νομοθετική μας παρέμβαση στις εξετάσεις Επίσης δεν πιστεύουμε στην αναδρομική νομοθετική ρύθμιση. Θέλουμε αυτοί που άρχισαν με κάποιες προσδοκίες  κάποια πράγματα ν΄ ανταποκρίνονται σε αυτά που είχαν προγραμματίσει . Και αυτό γιατί πιστεύουμε ότι δεν είναι δημοκρατική υπόθεση οι συχνές αλλαγές και χωρίς προειδοποίηση. Εμείς έχουμε μια συγκεκριμένη λαϊκή εντολή και θα την εκπληρώσουμε με προτεραιότητες και με χρονοδιαγράμματα. Αλλά ο εθνικός διάλογος θα είναι πεμπτουσία της πολιτικής μας. Για να ξεκαθαρίσω όμως παραδείγματος χάρη σε ότι αφορά στα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου που θα γίνουν έξι, αυτό δεν θα αποφασιστεί με πολιτικά κριτήρια. Ηδη μίλησα με τον καινούργιο πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και αυτό θα δημιουργήσει το μηχανισμό διαλόγου, ώστε να μας φέρει μια αξιόπιστη απάντηση για το ποια θα είναι αυτά τα έξι μαθήματα, ώστε να γνωρίζουν τα παιδιά για δυο χρόνια μπροστά.»

 

Θεωρείτε, όμως, δίκαιο το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων για τα πανεπιστήμια που ισχύει σήμερα;

 

«Αν κρίνω το δίκαιο θα σας έλεγα ότι είναι. Όμως επειδή οι εποχές αλλάζουν, μπορεί συνεχώς αυτό ν΄ αναβαθμίζεται. Γι΄ αυτό και τώρα βάζοντας τα έξι μαθήματα στην Γ΄ Λυκείου θα δούμε ποια μαθήματα θα είναι και πως θα είναι . Αυτό που δεν είναι καλό είναι ν΄ αλλάζουμε κάθε τρις και λίγο συστήματα χωρίς να έχουμε προειδοποιήσει. Πρέπει να υπάρχει βέβαια κάποιο κριτήριο.  Τα πανεπιστήμια δεν είναι ούτε τεχνική κατάρτιση, ούτε σεμινάρια. Είναι Πανεπιστήμια και οφείλουν συνεχώς ν΄ αναβαθμίζονται και ως προς την παρεχόμενη γνώση και ως προς την κριτική σκέψη με βάση και την εποχή μας.»

 

Εξετάζετε το ενδεχόμενο εξετάσεων  και στο Δημοτικό;

 

« Οι ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις, που αναφέρονται στο πρόγραμμα μας, στο δημοτικό δεν θα είναι εξετάσεις για να μείνουν ή για να περάσουν την τάξη τα παιδιά. Θα είναι εξετάσεις που θα γίνουν με τέτοιο τρόπο με τέτοιο τρόπο ώστε ν΄ αποτιμάται το αν εκπληρώνονται οι στόχοι του συστήματος Παιδείας και Εκπαίδευσης, ώστε μέσα από το διάλογο να επιδιώξουμε ένα καλύτερο περιεχόμενο Παιδείας. Επομένως, να μην ανησυχούν τα παιδιά κι οι γονείς.»

 

 Προεκλογικά ο πρωθυπουργός έδινε μεγάλη βαρύτητα στην Παιδεία και δεσμεύτηκε  ότι πρώτος στόχος της κυβέρνησης θα είναι η Παιδεία. Πως ερμηνεύεται αυτή τη δέσμευση;

 

 « Η Ελλάδα δεν είναι μια τεράστια χώρα και δεν έχει πλουτοπαραγωγικές πηγές.Αυτό όμως που έχουμε σε σημαντικό βαθμό είναι το μυαλό. Ο ανθρώπινος παράγων. Πρέπει, λοιπόν, να επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό. Η Παιδεία από τη μια πλευρά και η εκπαίδευση από την άλλη, θα μας βοηθήσει  καταρχήν να ζήσουμε με μεγαλύτερη ευημερία, να καταπολεμήσουμε την ανεργία, η οποία είναι διαρθρωτική και να αυξήσουμε την απασχόληση. Δεν  μπορούμε να παριστάνουμε ότι είμαστε εκτός πραγματικότητας. Ζούμε σε ένα παγκοσμιοποιημένο  σύστημα που έχει αρκετές προκλήσεις και καλά, αλλά έχει και προβλήματα. Πρέπει να βάζουμε στόχους και να τους πετυχαίνουμε . Και στόχους και επιτυχίες μπορούμε να έχουμε μόνο αν επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό. Η Παιδεία από τη μία πλευρά και η εκπαίδευση από την άλλη θα μας βοηθήσει καταρχήν να ζήσουμε με μεγαλύτερη ευημερία να καταπολεμήσουμε την ανεργία η οποία είναι διαρθρωτική και να αυξήσουμε την απασχόληση. Δεν μπορούμε να παριστάνουμε ότι είμαστε εκτός πραγματικότητας. Ζούμε σε ένα παγκοσμιοποιημένο σύστημα που έχει αρκετές προκλήσεις και καλά αλλά έχει και προβλήματα. Πρέπει να βάζουμε στόχους και να τους πετυχαίνουμε. Και στόχους και επιτυχίες μπορούμε να έχουμε μόνο αν επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό».

 

Συνεπώς ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που θα κάνετε ώστε να δρομολογήσετε την υλοποίηση των παραπάνω στόχων;

 

«Οι στόχοι πέραν από όσα πρέπει διαδικαστικά να διευθετηθούν, όπως οικονομικά ζητήματα και άλλα, είναι το ολοήμερο σχολείο, η έμφαση στην ηλεκτρονική εκπαίδευση, η ειδική αγωγή. Θέλουμε ένα καλό δημόσιο σχολείο που δεν θα κάνει διπλή βάρδια. Θέλουμε ένα σχολείο που θα μπορεί να μαθαίνει τα παιδιά και να εντάσσονται ολοκληρωμένα στην κοινωνία. Με άλλα λόγια θέτουμε ποιοτικούς στόχους. Οι ποιοτικοί στόχοι, βεβαίως, πρέπει να πηγαίνουν μαζί και με την υλοποίηση των στόχων που αφορούν στις υποδομές. Υπάρχει ένα πρόγραμμα με κοινοτική χρηματοδότηση, γιατί χωρίς αυτή δε θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά πράγματα και ταυτόχρονα υπάρχουν και πολιτικές όπως η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για παράδειγμα, η ψηφιακή τεχνολογία, η κοινωνία της πληροφορίας, οι υπολογιστές μέσα σε όλα τα σχολεία».

 

Ποίο είναι το χρονοδιάγραμμα σας για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων;

 

 «Οι στόχοι έχουν αρχίσει να επιδιώκονται από την πρώτη στιγμή. Παράλληλα θα έχουμε ένα ανοικτό εθνικό διάλογο για την Παιδεία. Δεν θα κάνουμε μεταρρυθμίσεις που να περιορίζονται μόνο σε εξετάσεις και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

 

Η αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, την οποία έχει υποσχεθεί ο πρωθυπουργός, πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται;

 

« Νομίζω ότι από τον επόμενο Προϋπολογισμό δεδομένου ότι πρέπει μέσα στην 4ετία να έχουμε φτάσει στο 5% του ΑΕΠ αντί 3,5% που είμαστε τώρα»

 

Από πού θα βρεθούν αυτά  τα χρήματα κα Γιαννάκου;

 

«Ο Πρωθυπουργός προεκλογικά είχε καταστήσει σαφές ότι η κυβέρνηση του θα δώσει προτεραιότητα στην Παιδεία άρα ο τρόπος που θα λειτουργήσει ο προϋπολογισμός μεταξύ των υπουργείων είναι σαφές ότι θα δίνει την ευκαιρία στο υπουργείο Παιδείας να έχει μεγαλύτερα κεφάλαια και αν είναι δυνατόν να τα αξιοποιήσει σε πολιτικές».

 

Προ ημερών, τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εσείς συναντηθήκατε με τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Πιστεύετε ότι είναι έτοιμη η κυβέρνηση αν της ζητηθεί από τον ίδιο, να προχωρήσει στην προαιρετική αναγραφή του Θρησκεύματος;

 

« Καταρχήν να τονίσουμε ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν ζήτησε κάτι τέτοιο στις συναντήσεις που είχε με τον Πρωθυπουργό και με μένα. Εγώ αυτό που θέλω να πω είναι ότι είχαμε μια πολύ καλή ανταλλαγή απόψεων , ξεκαθαρίσαμε ότι οι ρόλοι είναι διακριτοί και ότι η συνεργασία μας θα είναι συνεχής και άμεση.

Γιατί, οφείλω να πω, ότι όποια άποψη κι αν έχει κανείς, διαφωνεί ή συμφωνεί  το υπουργείο Παιδείας πρέπει να έχει ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με την Εκκλησία δεδομένου ότι σχεδόν το σύνολο του ελληνικού λαού είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, κι όπου κι αν ανήκουν πολιτικά θέλουν η Πολιτεία να έχει καλές σχέσεις με την Εκκλησία».

 

Θα ήθελα να μου πείτε εσείς τι παραλάβατε στο υπουργείο που είστε;

 

« Εγώ έχω ξανακάνει υπουργός και ξέρω τα προβλήματα που υπάρχουν στην ελληνική δημόσια διοίκηση. Δεν είναι επί του παρόντος ν΄ αναφερθούμε  στο γιατί φτάσαμε εκεί . Αυτό το σχόλιο που μπορώ να κάνω είναι ότι ίσως λόγο της προεκλογικής περιόδου, αλλά και των αλλαγών που υπήρξαν στο ΠΑΣΟΚ έμειναν αρκετές εκρεμότητες ίσως και γιατί η προεκλογική περίοδος είχε αρχίσει ουσιαστικά από το Νοέμβριο μήνα. Τώρα τα μεγάλα προβλήματα, εδώ, βρίσκονται στην αξιολόγηση των πολιτικών που πρέπει να γίνονται, διότι το υπουργείο διαθέτει τεράστια ποσά και στους ελλειμματικούς προϋπολογισμούς».

 

 Τι πρέπει να κάνει η κυβέρνηση σας ώστε να κερδίσει και το στοίχημα των ευρωεκλογών;

 

«Νομίζω  ότι αυτό που πρέπει  να κάνουμε ως παράταξη είναι να πουμε στον ελληνικό λαό τι πραγματικά θέλουμε για την Ευρώπη. Τι είναι η Ευρώπη για μας. Εχουμε δουλέψει πάνω σ΄αυτό. Εγώ προσωπικά υπήρξα μέλος της συνέλευσης και λέγω κατηγορηματικά ότι αφενός έχουμε κάνει πολλή και καλή δουλειά κι αφετέρου έχουμε άποψη για το ποιος συνδυασμός θα υπάρχει ανάμεσα στα υπερεθνικά κέντρα λήψης αποφάσεων αλλά και τις εθνικές αρχές. Νομίζω λοιπόν ότι έχουμε μεγάλη επιχειρηματολογία και πιστεύω επίσης ότι ο κόσμος έχει κουραστεί από την ξύλινη γλώσσα και θέλει να του μιλήσεις αληθινά και επί της ουσίας».

 

 Σας φοβίζει το γεγονός ότι στις ευρωεκλογές παρατηρείται το φαινόμενο της χαλαρής ψήφου;

 

«Είναι αλήθεια αυτό πολυδιασπάται  ο ψηφοφόρος και βλέπει το όλο πράγμα με μεγαλύτερη αντικειμενικότητα και όχι τόσο ιδεολογικά, ωστόσο, η ΝΔ είναι παραδοσιακά ένα ευρωπαϊκό κόμμα με προοδευτικές αντιλήψεις, που εξελίσσεται συνεχώς. Μη ξεχνάμε ότι η συμμετοχή μας στην ευρώπη οφείλεται κατά κύριο λόγο στον αείμνηστο Κωνσταντίνο Καραμανλή και βεβαίως στο γεγονός ότι η πλειοψηφία στην Ελλάδα θέλει να έχει καλή συνεργασία με τους άλλους λαούς. Θέλει να έχουμε ένα κοινό σύστημα που μας εξασφαλίζει, την ασφάλεια μας, θέλει να κρατήσουμε το ευρωπαϊκό μοντέλο και γι΄ αυτό πρέπει ν΄ αγωνιστούμε κι η ΝΔ είναι υπερασπιστής μιας τέτοιας γραμμής. Η ΝΔ είναι ο μόνος αξιόπιστος πολιτικός σχηματισμός που πιστεύει στην Ευρωπαϊκή Ενωση, το μέλλον της και την ολοκλήρωση της».

 

 

Να πάμε και στο Κυπριακό, που μονοπωλεί αυτές τις μέρες το ενδιαφέρον όλων μας. Επειτα από τις εξελίξεις, ποιά είναι η τύχη αυτού του ακανθώδους προβλήματος;

 

 « Το Κυπριακό είναι βασικό εθνικό μας πρόβλημα και μάλιστα πολύ σημαντικό. Καταφέραμε όλα τα κόμματα, να βοηθήσουμε να γίνει η Κύπρος μέλος της Ε.Ε και πλέον έχει έρθει η ώρα να λυθεί και το πολιτικό πρόβλημα. Αυτό όμως, το εκμεταλλεύεται η Τουρκία. Νομίζω ότι αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι τι πρέπει να ισχύσει. Εγω πιστεύω ότι είναι σημαντική η ελεύθερη κυκλοφορία, η αποχώρηση των εποίκων και η ασφάλεια του νησιού.

Η ασφάλεια δεν μπορεί να εξασφαλιστεί  από ολίγους τούρκους κι ολίγους έλληνες στρατιώτες. Γιατί η Τουρκία γεωγραφικά, είναι πάρα πολύ κοντά. Εγω προσωπικά θεωρώ ότι θα ήταν καλύτερα να έμπαινε η Κύπρος στην Ε.Ε με λύση. Αλλά λύση που να πλησιάζει τουλάχιστο το κοινοτικό κεκτημένο».

     



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 04.04.2004 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 488 φορές