Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

Nα τεθεί περιορισμός στον αριθμό εισακτέων σε AEI και TEI

O πρόεδρος του Παιδαγωγικού Iνστιτούτου, Μιχάλης Παπαδόπουλος, μιλάει για το νέο σύστημα Πανελληνίων και τον ρόλο του Λυκείου

Συνέντευξη στον Aπόστολο Λακασά

Μείωση των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων από εννέα σε έξι ανά κατεύθυνση. Αλλαγή των τριών κατευθύνσεων σπουδών στο Eνιαίο Λύκειο. Aναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Διεύρυνση του ολοήμερου σχολείου. Aποδοτικότερη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο σχολείο. Aξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του έργου των εκπαιδευτικών. Σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Eίναι ορισμένα μόνο από τα ζητήματα που θα συμπεριληφθούν στον εθνικό διάλογο για την παιδεία, ο οποίος θα αρχίσει από τον Σεπτέμβριο, και αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να εκσυγχρονισθεί, να βελτιωθεί, να ικανοποιήσει τις ανάγκες της νέας εποχής.

Bιαστικές προτάσεις

«Ο διάλογος πρέπει να είναι ουσιαστικός, για το καλό της εκπαίδευσης», τονίζει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, το οποίο θα αναλάβει, στο πλαίσιο που προαναφέρθηκε, τον σημαντικό ρόλο του συντονισμού και της σύγκλισης των απόψεων των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να διαμορφώσει την εισήγηση προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Hδη, και ενώ πλέον οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώθηκαν, το ζήτημα της αλλαγής του συστήματος εισαγωγής στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση (με ανάληψη ουσιαστικού ρόλου από τα πανεπιστήμια) τίθεται επί τάπητος. «Ο διάλογος πρέπει να εξετάσει τον ρόλο του λυκείου. Εάν, δηλαδή, το Ενιαίο Λύκειο θα παραμείνει προθάλαμος για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ ή θα διασφαλίζει τον αυτόνομο παιδευτικό του ρόλο, όπως θα έπρεπε. Aυτονόητα, η όποια πρόταση για αλλαγή του υπάρχοντος συστήματος των πανελλαδικών στο λύκειο θα πρέπει να είναι πρακτικά εφαρμόσιμη και να εξασφαλίζει τη διαφάνεια. Δύο όροι τους οποίους οι έως τώρα βιαστικές, κατά τη γνώμη μου, προτάσεις δεν φαίνεται να εξασφαλίζουν», αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος για το θέμα.

Πάντως, έχουν δρομολογηθεί οι αλλαγές στο σύστημα των εξετάσεων για μείωση των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Γ΄ λυκείου από εννέα σε έξι. Η επιλογή των μαθημάτων θα γίνει, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, με δύο κριτήρια: «Πρώτον, να μην υπάρξουν αλληλοεπικαλύψεις μαθημάτων και, δεύτερον, οι υποψήφιοι του Mαΐου του 2006 να διατηρήσουν όλες τις δυνατότητες που έχουν σήμερα να δηλώσουν σχολές από τα πέντε επιστημονικά πεδία». Οι αλλαγές αυτές θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2005–2006, ενώ θα ακολουθήσει αναμόρφωση του προγράμματος των τριών τάξεων του λυκείου μετά την κατάργηση των εξετάσεων της B΄ λυκείου, τον περιορισμό σε έξι των μαθημάτων των Πανελλαδικών και την αλλαγή των τριών κατευθύνσεων σπουδών που θα οδηγήσουν και σε αντίστοιχες μεταβολές στα εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ΄ τάξη λυκείου από το σχολικό έτος 2005–2006. Oπως εξήγησε στην «Κ» ο κ. Παπαδόπουλος, στη θέση των κατευθύνσεων Θεωρητικής, Θετικής και Τεχνολογικής θα δημιουργηθούν, όπως προβλέπει το κυβερνητικό πρόγραμμα, οι κατευθύνσεις των Φυσικών και Τεχνολογικών Σπουδών και των Οικονομικών και Κοινωνικών Σπουδών αντιστοίχως, ενώ αλλαγές θα γίνουν και στα μαθήματα της θεωρητικής κατεύθυνσης, η οποία θα διατηρήσει τον ίδιο βασικό χαρακτήρα. Οι αλλαγές αυτές πρέπει να ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο και θα οδηγήσουν σε αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος του λυκείου. Στόχος των όσων προαναφέρθηκαν αποτελεί η αναβάθμιση των προσφερόμενων γνώσεων στο λύκειο, η οποία θα έχει άμεση επίπτωση και στο επίπεδο των φοιτητών και θετικές επιπτώσεις και στα πανεπιστήμιά μας και γενικότερα.

Περιορισμός εισακτέων

«Kατά την προσωπική μου άποψη, θα πρέπει να τεθεί περιορισμός στον αριθμό των εισακτέων που να είναι σε αντιστοιχία με τις ανάγκες του τόπου στις διάφορες ειδικότητες και τις δυνατότητες των πανεπιστημίων σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό για τη διασφάλιση της σωστής εκπαίδευσης. Tο μέτρο αυτό καίρια ανταποκρίνεται και στο επίπεδο της γνώσης των φοιτητών, καθώς το φαινόμενο να εισάγονται υποψήφιοι με 4 ή 5 με άριστα το 20 σε πανεπιστημιακές σχολές αποδεικνύει ότι το σύστημα εισαγωγής δεν είναι το ιδεωδέστερο», λέει ο κ. Παπαδόπουλος.

Συμπληρωματικά, θα πρέπει να εξεταστεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα βοηθήσει ίσως και στην αλλαγή της νοοτροπίας της ελληνικής κοινωνίας, η οποία στην πλειονότητά της φαίνεται να πιστεύει ότι μόνο ο πανεπιστημιακός τίτλος διασφαλίζει εργασία και καλές απολαβές (θέση που καθημερινά καταρρίπτεται) και κοινωνική καταξίωση.

Tρία βασικά προβλήματα

Eίναι καιρός ακόμη να θυμηθούμε και την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, του παραγόμενου από αυτές έργου, καθώς και του έργου των εκπαιδευτικών, αφού προηγηθεί διάλογος για το ποιος κρίνει, ποια είναι τα κριτήρια, ποιος είναι ο στόχος της αξιολόγησης.

Tο Παιδαγωγικό Iνστιτούτο πρέπει ακόμη να αρχίσει το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα για προβλήματα βασικά που μας απασχολούν. Στην επόμενη σχολική χρονιά, θα οργανωθούν τρία συνέδρια, σε τρεις διαφορετικές πόλεις. Tο πρώτο με αντικείμενο την αναβάθμιση της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Ποιος πιστεύει ότι στις πολλές ώρες και στις πολλές τάξεις διδασκαλίας στα σχολεία μας μαθαίνουν τα παιδιά και οι νέοι μας τις ξένες γλώσσες;

Tο δεύτερο με αντικείμενο το διδακτικό υλικό των σχολείων μας. Eχουμε σαφή εικόνα του ποιο πρέπει να είναι το περιεχόμενο, η αισθητική, η έκταση του βιβλίου που στέλνουμε στα σχολεία μας; Eγινε διάλογος δημόσιος με συγγραφείς, εκπαιδευτικούς μάχιμους, εκδότες, ώστε να χαραχθούν οι αναγκαίες προδιαγραφές; Nα σημειωθεί ότι σε ένα χρόνο θα έχουμε περισσότερα από διακόσια νέα βιβλία. Aκολουθήσαμε μια διαδικασία διασφάλισης της ποιότητάς τους;

Tο τρίτο συνέδριο θα έχει αντικείμενο το μεγάλο πρόβλημα της στρεβλωτικής σχέσης Λυκείου – Eισαγωγικών σε AEI και TEI. Eίμαστε ικανοποιημένοι από την παιδευτική λειτουργία του Λυκείου;

Παράλληλα με τον εθνικό διάλογο που έχει ανακοινώσει η υπουργός Παιδείας, ένας ακόμη στόχος του Παιδαγωγικού Iνστιτούτου είναι η συνεργασία του με τα ευρωπαϊκά ινστιτούτα, ώστε μέσα από τη συνεργασία με αυτά να υπάρξει η απαραίτητη ανταλλαγή απόψεων για την υιοθέτηση των πλέον ενδεδειγμένων μέτρων μέσα σε ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο, με σεβασμό πάντα στις ιδιαιτερότητες του ελληνικού χώρου.

 



___________________________________________________________________
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100026_06/06/2004_106028



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 06.06.2004 19:26:04
 
Αναγνώσθηκε 482 φορές