Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

Γ. Καλός: «Άμεση πληρωμή των ωρομισθίων, άμεση αναβάθμιση των ΤΕΕ...»

Ο Γιώργος Καλός, υφυπουργός Παιδείας, μιλώντας στο Χάρη Μπότσαρη

Για τις εξετάσεις

ΔΗΜ.: Υπήρξε κανένα πρόβλημα στην διάρκεια των εξετάσεων;

ΚΑΛ.: Όχι, δόξα τω Θεώ δεν υπήρξε πρόβλημα, πολλά γράφτηκαν βέβαια τις τελευταίες μέρες περί σεναρίων -αυτά είναι σενάρια φαντασίας- περί δυνατότητας διαρροής θεμάτων μέσω του Ίντερνετ. Αυτά όλα, είπαν ορισμένα ΜΜΕ ότι ξεκινούν από τις δυνατότητες που έχουν τα κινητά τηλέφωνα τάχα να δημιουργούν όλα αυτά κλπ. Καμία απολύτως τέτοια περίπτωση δεν ήρθε στο υπουργείο Παιδείας και καλό είναι να μην παίζουμε με θέματα που δεν είναι για να παίζει κανείς.

Για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση

ΔΗΜ.: Εδώ και πάρα πολλά χρόνια υπάρχει μια απαξίωση στα θέματα της τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Περισσότερο θεωρούν οι γονείς ότι τα παιδιά πρέπει να πάνε σε Πανεπιστήμια, Πολυτεχνεία πρέπει να γίνουν γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί κλπ. Θα ήθελα να μου πείτε την άποψη του υπουργείου.

ΚΑΛ.: Αυτό είναι μια παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος. Να πω σε όλες τις ελληνικές οικογένειες, να απευθυνθώ και στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, ότι τα πράγματα δεν πρέπει να είναι έτσι, φτάσαμε σε αυτό το σημείο γιατί οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και αντιμεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν από το 1997 με τις γνωστές κυβερνήσεις και τους τότε υπουργούς που τις εμπνέονταν και τις εγκαθίδρυαν και τις άλλαζαν κατά το δοκούν «στου Κασίδη το κεφάλι» με διάφορα πειράματα.

ΔΗΜ.: Οι περίφημες μεταρρυθμίσεις...

ΚΑΛ.:.. .Ακριβώς, φτάσαμε στο σημείο να είναι ή να φαντάζουν ότι είναι αυτά τα σχολεία, σχολεία χαμηλότερων αξιώσεων. Έφτασαν απελθόντες υπουργοί Παιδείας να λένε ότι «ναι, δεν είναι Λύκεια, είναι 'ισόκυρα' των Λυκείων», κανένας δεν έλεγε ισοδύναμα ή ισότιμα. Όχι, δεν πρέπει να είναι έτσι. Πρέπει η τεχνική και η επαγγελματική εκπαίδευση να ξαναστηθεί στα πόδια της, να ξαναποκτήσει το κύρος που της αναλογεί στο εκπαιδευτικό σύστημα και να αποδώσει και ποιότητα παρεχόμενου εκπαιδευτικού αγαθού και από την άλλη πλευρά να δώσει ουσιαστικές ευκαιρίες και τίτλους που να παράγουν επαγγελματικά δικαιώματα σεβαστά στην κοινωνία, ώστε να πεισθούν και οι γονείς και τα παιδιά ότι πρέπει να πάνε εκεί όχι γιατί αποτυγχάνουν όπως τους έλεγε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Αρσένη και η αντιμεταρρύθμιση Ευθυμίου...

Στα ΤΕΕ μπέρδεψαν την εκπαίδευση με την κατάρτιση και άρχισε να γίνεται ένας κυκεώνας που κάθε άλλο παρά παραγωγικό ήταν, δεν ήταν καν ένα αποδοτικό και ποιοτικό πρόγραμμα διδασκαλίας και άρα δεν μπορούσε να παράγει αποτελέσματα ικανά να δώσουν στα παιδιά μας ισχυρές και αποτελεσματικές θέσεις εργασίας στον αγώνα για την ζωή. Έτσι λοιπόν έρχεται τώρα η ΝΔ και λέει: υποσχεθήκαμε να βάλουμε τέρμα στην υποβάθμιση των ΤΕΕ και να κάνουμε τα τεχνικά και επαγγελματικά εκπαιδευτήρια επαγγελματικά λύκεια, το είπε το πρόγραμμα μας, το υποσχεθήκαμε. Είναι πρώτιστος αγώνας που κάνει το παιδαγωγικό ινστιτούτο για να δώσει -υπό τις κατευθύνσεις που του έδωσε η πολιτική ηγεσία τις ιδέες του για το πώς μπορούμε να ξαναφέρουμε μαθήματα ουσιαστικά γενικής παιδείας και να τονώσουμε αυτή την πλευρά. Όταν αυτό γίνει τότε τα παιδιά των ΤΕΕ θα μπορούν να μην είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Αυτό θα αρχίσει από φέτος να γίνεται σιγά - σιγά.

«Θα είναι ισότιμα πια, διότι αφού θα πολλαπλασιάσουμε τη γενική παιδεία στο εσωτερικό τους ξεκαθαρίζοντας και απομακρύνοντας ό,τι είναι κατάρτιση. Τότε τα παιδιά αυτά θα μπορούν, θα έχουν το δικαίωμα -και βάσει του νέου θεσμικού καθεστώτος που θα ψηφιστεί σιγά - σιγά όταν θα δομηθεί στη Βουλή- να δίνουν εξετάσεις και να μπαίνουν στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Τότε θα είναι πραγματικό λύκειο αυτό και όχι σχολείο κατώτερων ευκαιριών.

Για τα σημερινά προβλήματα της παιδείας

ΔΗΜ.: Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχει η παιδεία σήμερα; Τι παραλάβατε;

ΚΑΛ.: Δε θα πω το τετριμμένο «παραλάβαμε το χάος», θα πω όμως ότι παραλάβαμε μια σωρεία προβλημάτων, πολλών προβλημάτων που κάθε άλλο παρά συνηθισμένα και διαδικαστικά ήταν. Παραλάβαμε ένα μεγάλο αριθμό προβλημάτων τα οποία δεν όφειλε να τα έχει στην πλάτη της η εκπαίδευση. Παράδειγμα πρώτο: βρήκαμε μια κακή διαχείριση προσωπικού της εκπαίδευσης, ξέρετε ότι το υπουργείο Παιδείας είναι το πιο πολυπρόσωπο από όλα τα άλλα, γιατί οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων αναφέρονται ως δυναμικό αυτού του υπουργείου. Ε, δεν μπορεί οι μισοί από αυτούς να είναι απλήρωτοι, δεν μπορεί οι ωρομίσθιοι να ψάχνουν να βρουν τα χρήματα που τους οφείλει το κράτος ενώ ολοκληρώνεται ήδη και εξεταστική διαδικασία και ο κύκλος σπουδών του σχολικού έτους αυτού και στην πρωτοβάθμια και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δεν μπορούν τα ΤΕΕ να έχουν 8.000 χιλιάδες εκτάκτους καθηγητές που είναι και αυτοί απλήρωτοι, δεν μπορεί να είναι απλήρωτοι επειδή τελείωσαν τα χρήματα της ενισχυτικής διδασκαλίας, όλοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που έκαναν το άγιο έργο να φροντίζουν τα παιδιά μας με διδακτική στήριξη μέσα στο σχολείο για να ελαφρύνουν τις τσέπες των γονιών από την υποχρεωτική έτσι όπως είχε καταντήσει προσφυγή στα φροντιστήρια μέχρι σήμερα. Μιλώ δηλαδή για την οικονομική τρύπα που παραλάβαμε. Τους αγαπώ τους εκπαιδευτικούς και θα τους υπερασπίζομαι για όσο βρίσκομαι σε αυτό το υπουργείο με την καρδιά μου, όχι λαϊκίστικα. Ξέρω, το είπε και η υπουργός, το λέμε όλοι μας γιατί συμφωνούμε, είμαστε σε αγαστή σύμπνοια και να πω ότι αφήνω στην πάντα και περιφρονώ όλα όσα γράφονται στον Τύπο περί διαφωνιών σε αυτό το τόσο σημαντικό υπουργείο με μία απάντηση: αν είχαμε διαφωνίες δε θα είχαμε παράγει το έργο που έχουμε κάνει μέσα σε αυτούς τους τρεις πρώτους μήνες.

Για τους εκπαιδευτικούς

«Πρέπει να τους εμπνεύσουμε, διαρκώς να τους ενισχύουμε στο έργο τους, να τους επανεκπαιδεύουμε, που δεν τους επανεκπαίδευαν ενώ έδινε χρήματα η Ευρωπαϊκή Ένωση και εκτός τούτου να τους συμπαραστεκόμαστε και να τους βοηθάμε να εξελίσσονται. Όταν αυτό το κάνουμε τότε και ο δάσκαλος και ο καθηγητής όσο δύσκολο και αν είναι το έργο που παράγει είναι βέβαιο ότι θα αποδίδει στο έργο του».

Για τους απλήρωτους εκπαιδευτικούς

«...Είδηση λοιπόν: μιλήσαμε με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και είπαμε στους ωρομίσθιους ότι εδώ και ένα-ενάμισι μήνα έχουμε ζητήσει έκτακτη επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το μεγάλο κονδύλι, για να πληρωθούν οι άνθρωποι τώρα που τελειώνει μέχρι τις 30/6 το έργο που είχαν υποσχεθεί ότι θα κάνουν».

Για το πότε θα πληρωθούν οι απλήρωτοι εκπαιδευτικοί

«Πήραμε δόξα τω Θεώ από τον κ. Δούκα τον υφυπουργό Οικονομικών την προχθεσινή απόφαση, από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους, ότι πρώτον θα μπορούμε αυτές τις ημέρες να εκταμιεύσουμε την έκτακτη επιχορήγηση περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ και να την κατευθύνουμε προς την πληρωμή των ωρομισθίων που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον. Εμείς είμαστε αντίθετοι ως προς αυτό που έγινε κατά κόρον το προηγούμενο σχολικό έτος. Θα γίνει η πληρωμή τους -υπολογίζουμε με βάση το ποσό αυτό και τις καταγεγραμμένες ανάγκες και τα οφειλόμενα- μέχρι περίπου και τα δεδουλευμένα του Απριλίου, δηλαδή θα είναι μέσα και ο Απρίλιος.

ΔΗΜ.: Για πότε περίπου το βλέπετε να συμβαίνει αυτό;

ΚΑΛ.: Τις μέρες αυτές θα αρχίσουν να στέλνονται τα ποσά αυτά προς τα σχολεία και να εκταμιεύονται με τη μέθοδο που πληρώνονται με τις συμβάσεις τους οι ωρομίσθιοι των σχολείων.

Βλέπω ότι υπάρχει ερώτημα και για το τι θα γίνει με εκείνους στους οποίους οφείλονται ποσά και οι οποίοι έχουν κάνει το έργο της φροντιστηριακής στήριξης μέσα στο σχολείο για τους αδύναμους μαθητές. Εδώ οφείλονται-σας το λέω ως αριθμό- 20 εκατομμύρια ευρώ σε αυτούς τους ανθρώπους μέχρι τις 30 Ιουνίου τα οποία τα ζητήσαμε και πιστεύουμε ότι θα είναι η δεύτερη καλή είδηση που θα μας έρθει εντός των ημερών από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους, γιατί και αυτό έκτακτη επιχορήγηση θα είναι, από τον κρατικό προϋπολογισμό για να πληρωθούν. Μάλιστα κάνουμε και κάτι άλλο: περνάμε διάταξη στο νομοσχέδιο που κατατίθεται σήμερα - αύριο στη Βουλή -και είναι το πρώτο μας εκπαιδευτικό νομοσχέδιο- βάσει της οποίας θα μπορεί το υπουργείο Παιδείας να συστήσει ειδικό λογαριασμό. Μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να συμβεί αυτό γιατί αυτοί οι άνθρωποι πληρώνονταν από χρήματα των προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία τελείωσαν ανεπιστρεπτί...και ο ειδικός λογαριασμός αυτός θα πρέπει να επιδοτηθεί με τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ που σας είπα για να πληρωθούν μέχρι τις 30 Ιουνίου. Ταυτοχρόνως εμείς ζητήσαμε εδώ και ενάμιση μήνα -με έγγραφο της Υπουργού Παιδείας -από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας να μας επιδοτήσει με άλλα τόσα χρήματα, διότι οι άνθρωποι αυτοί θα αρχίσουν με το νέο σχολικό έτος να κάνουν αυτή την δουλειά από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο. Για το τρέχον εκπαιδευτικό έτος πρέπει να τους εξασφαλίσουμε λοιπόν τις πληρωμές τους.

Για τα ΙΕΚ

«Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έχει σημειώσει ένα τεράστιο κονδύλι το οποίο είναι απαραίτητο για να πληρωθούν αυτοί οι άνθρωποι και το οποίο από την πρώτη καταγραφή των οικονομικών του υπουργείου μας κατατέθηκε προς το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Όμως εδώ η κατάσταση είναι απελπιστική. Επί ένα χρόνο οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν πληρωθεί και παραμένουν απλήρωτοι και έτσι όπως τα «κατάφερε» η προηγούμενη κυβέρνηση πολλαπλασίαζε τα ΙΕΚ και άνοιγε τον οργανισμό χωρίς να έχει πόρους, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τίποτε ορθό για την λειτουργία τους. Είναι εκρηκτική η κατάσταση από ότι μας έλεγε ο πρόεδρος του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Πιστεύω ότι και αυτό σιγά- σιγά θα μπει στην σειρά του, όπως στην σειρά του θα μπει και η πληρωμή των 8.000 χιλιάδων περίπου ωρομισθίων, εκτάκτων δηλαδή των ΤΕΙ…».

«Είναι κατάντια για τα ΤΕΙ της χώρας που τα βάφτισαν ανώτατα να τα έχουν επί τόσο καιρό να λειτουργούν με έκτακτο προσωπικό και μάλιστα απλήρωτο, γιατί το έκτακτο προσωπικό έχει αποκτήσει ήδη όλα αυτά τα προσόντα επί τόσα χρόνια που στηρίζει την λειτουργία των ΤΕΕ, έχει αποκτήσει τα ακαδημαϊκά προσόντα, αλλά δυστυχώς δεν του έδωσαν ευκαιρίες να τακτοποιηθεί σε κανονικές θέσεις τακτικών καθηγητών επειδή δε δίνονταν οικονομικές ενισχύσεις και τα τεράστια ποσά που χρειάζονται για να λειτουργήσουν ως ανώτατα τα ΤΕΙ».

«Από τη νέα σχολική χρονιά εκείνο που θα βάλει τέρμα στο αλαλούμ που συνέβαινε τις άλλες χρονιές είναι το εξής: θα πρέπει να επιμορφώνονται ουσιαστικά και να προπαρασκευάζονται οι άνθρωποι που διορθώνουν τα γραπτά των παιδιών μας, ώστε να έχουν τα εφόδια εκείνα που θα τους επιτρέπουν να κάνουν αξιολογική κρίση τέτοιου επιπέδου που να μην χωρά καμία αμφιβολία από τους εξεταζόμενους και τους γονείς τους».

Ερωτηθείς αν θα γίνει διαγωνισμός για πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ

«Βέβαια θα γίνει διαγωνισμός γιατί φέτος θα διορίσουμε το δεύτερο κομμάτι, δηλαδή το δεύτερο μέρος των επιτυχόντων του προηγούμενου διαγωνισμού ΑΣΕΠ και με αυτό θα πάμε σε τακτικούς διορισμούς. Επομένως πρέπει να προκηρύξουμε και να κάνουμε διαγωνισμό προς το τέλος του έτους διαγωνισμό ΑΣΕΠ για τα επόμενα δύο χρόνια».

«Αυτά που αλλάζουν με το νόμο που σας είπα ότι φέρνουμε στη Βουλή είναι : η κατάργηση των εξετάσεων της Β' Λυκείου από το ερχόμενο σχολικό έτος και από το μεθεπόμενο σχολικό έτος η σύμπτυξη των μαθημάτων σε έξι αντί για εννιά».

ΔΗΜ.: Τι θα κάνει η κυβέρνηση όσο αφορά στην αναγνώριση των ευρωπαϊκών πτυχίων μέσω ΔΙΚΑΤΣΑ. Θα καταργηθεί το ΔΙΚΑΤΣΑ ή όχι και πότε...

ΚΑΛ.: Όχι...νομίζω όλες οι χώρες -και αυτό πιστοποιήθηκε και από τις αποφάσεις των ευρωπαϊκών οργάνων- έχουν δικαίωμα και υποχρέωση βέβαια να έχουν τον δικό τους οργανισμό ο οποίος θα πιστοποιεί, θα κρίνει και θα αναγνωρίζει η όχι και τα επαγγελματικά δικαιώματα από την μία πλευρά και από την άλλη τα ακαδημαϊκά δικαιώματα και την ισοτίμηση των τίτλων. Όσον αφορά το τι θα γίνει με τα λεγόμενα πτυχία των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση κάνει ισχυρότατες-όσο αφορά το μέλλον αυτών των θεσμών- συζητήσεις στις οποίες μετέχει η Ελλάδα και έχει την δική της άποψη...

«Στο νομοσχέδιο που έρχεται τώρα στη Βουλή λύσαμε και... θεσμοθετούμε τη λύση μάλλον του μεγάλου προβλήματος των εκπαιδευτικών που έρχονται και κάνουν την αναπλήρωση, των αναπληρωτών καθηγητών που επί εννιά τόσα χρόνια είναι όμηροι όλων των κυβερνήσεων. Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε ότι θα εξυγιάνουμε το όλο σύστημα των δεξαμενών από τις οποίες αντλεί το εκπαιδευτικό δυναμικό της η εκπαίδευση και περιορίζοντας στα φυσιολογικά του όρια τον θεσμό των ωρομισθίων για να μην έχουμε τα ίδια που είχαμε και τις προηγούμενες χρονιές, μπορούμε σε πρώτο βαθμό να εξορθολογήσουμε τον χάρτη του δυναμικού της εκπαίδευσης».




http://www.skairadio.gr/4dcgi/_w_articles_skaiextra_100940_04/06/2004_98906



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 06.06.2004 18:46:14
 
Αναγνώσθηκε 493 φορές