Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΜΑΖΙΚΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ


Του Σκουντή Γεωργίου Αιρετού μέλους του ΑΠΥΣΔΕ Περιφέρειας Κρήτης


 


       Η «επανάσταση του αυτονόητου» αποδείχθηκε ότι ούτε στα θερινά όνειρα του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης συνολικά δεν έχει θέση. Οι διορισμοί μονίμων καθηγητών το καλοκαίρι του 2003 δεν κάλυψαν τα οργανικά κενά και οι πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών για κάλυψη οργανικών και λειτουργικών κενών για το σχολικό έτος 2003-2004 δυστυχώς έχουν τελειώσει και χιλιάδες διδακτικές ώρες έχουν χαθεί και συνεχίζουν να χάνονται Οι πιστώσεις τέλειωσαν και το Υπουργείο Παιδείας, όπως πάντα ευρηματικό «προσλαμβάνει επί πιστώσει» ωρομίσθιους, τους οποίους θα αποπληρώσει η «μετα-Ολυμπιακή Ισχυρή Ελλάδα». Δυστυχώς συνεχίζεται και φέτος το  απαράδεκτο φαινόμενο, οργανικά και λειτουργικά κενά να καλύπτονται με παράνομες μαζικές προσλήψεις ωρομισθίων. Το Υπουργείο Παιδείας αντί να προχωρήσει στην κάλυψη οργανικών και λειτουργικών κενών που έχουν μείνει ακάλυπτα με διορισμούς μονίμων ή προσλήψεις αναπληρωτών, έστειλε εγκύκλιο και αναγκάζει τους Δ/ντές Β/θμιας Εκπ/σης να προσλαμβάνουν μαζικά ωρομίσθιους. Το νεοφιλελεύθερο πνεύμα  της απασχολησιμότητας, έχει εγκατασταθεί για τα καλά στο Υπουργείο Παιδείας και προωθεί την ΙΕΚοποίηση των Σχολείων. Ακόμα και για τα Ειδικά σχολεία και τα τμήματα ένταξης προσλαμβάνουν ωρομίσθιους οι αθεόφοβοι ! Το Υπουργείο Παιδείας πρωτοπορεί στην υλοποίηση των  επιταγών του νεοφιλελευρισμού για ελαστικότερες σχέσεις εργασίας. Όμως οι προσλήψεις ωρομισθίων για κάλυψη οργανικών και λειτουργικών κενών, δηλαδή στην περίπτωση που οι αδιάθετες ώρες μιας ειδικότητας σε ένα σχολείο είναι πάνω από 11, είναι παράνομες γιατί: 


    «Αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από τα σχολεία εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και αν υπάρχουν άλλες έκτακτες ανάγκες λειτουργίας των σχολείων, οι οποίες δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, προσλαμβάνονται, με αίτηση τους, προσωρινοί αναπληρωτές…» (ν.1566/85 άρθρο 17)


     «Αν στο ίδιο σχολείο ή στα σχολεία της ίδιας ή γειτονικής πόλης ή κωμόπολης οι προβλεπόμενες από το πρόγραμμα ώρες διδασκαλίας και ασκήσεων δεν δικαιολογούν το διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού ή αν οι ώρες αυτές δεν καλύπτονται από μόνιμους εκπαιδευτικούς, μπορεί να ανατεθεί η διδασκαλία μαθημάτων ή η διεξαγωγή πρακτικών ασκήσεων με ωριαία αντιμισθία… σε…ιδιώτες» κοινώς ωρομίσθιους. (ν.1566/85 άρθρο 14 παρ. 17 ).


    Είναι προφανές ότι ο νόμος προστάζει την κάλυψη των αδιάθετων διδακτικών ωρών, όταν είναι πάνω από 11 από μόνιμους ή αναπληρωτές  και όταν είναι μέχρι και 11 από ωρομίσθιους. Στην περιπτώσεις λοιπόν που οι αδιάθετες ώρες είναι πάνω από 11 και προσλαμβάνονται δύο ωρομίσθιοι όπως γίνεται τώρα, προφανώς γίνεται καταστρατήγηση και του πνεύματος και του γράμματος   του νόμου και οι προσλήψεις είναι παράνομες.


 


       Η πρόσληψη ωρομισθίων καθηγητών και μάλιστα σε μεγάλη κλίμακα, δεν συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του σχολείου και δεν προάγει την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία.


    « Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, βάσει των οποίων προσλαμβάνονται οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί (παρ 17 του αρ. 14 του ν.1566/85), οι εκπαιδευτικοί αυτοί περιορίζονται στις ώρες διδασκαλίας ή διεξαγωγής πρακτικών ασκήσεων, τις οποίες ώρες και καλούνται να καλύψουν… Στις περιπτώσεις όμως που ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί μετά το πέρας των ωρών για τις οποίες προσλήφθηκαν, απασχοληθούν και σε άλλα καθήκοντα, παρότι αυτό απαγορεύεται από την κείμενη νομοθεσία, τότε δικαιούνται αποζημίωση, κατά τις διατάξεις περί αδικαιολόγητου πλουτισμού, η οποία καθορίζεται κάθε φορά και για κάθε συγκεκριμένη περίπτωση από τα τακτικά δικαστήρια.» (34936/23.4.86 εγκύκλιος Γ.Λ.Κ.)


    «Η σύμβαση εργασίας των ωρομισθίων εκπαιδευτικών λύεται αυτοδικαίως: ..γ) με τη λήξη της διδασκαλίας μαθημάτων, εφόσον ο ωρομίσθιος εκπαιδευτικός δεν διδάσκει εξεταζόμενο μάθημα» (Δ2/35557 ΦΕΚ 465 τ.Β/17-4-03 Υπ. απόφαση)


    Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι η εργασία των ωρομίσθιων αρχίζει και τελειώνει με την διδασκαλία των ωρών για τις οποίες έχουν προσληφθεί και σε καμία άλλη εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν. Δεν θεωρούνται καν μέλη του συλλόγου καθηγητών, γιατί απολύονται πριν από τη συνεδρίαση του συλλόγου για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Είναι όμως μόνο η διδασκαλία το έργο του εκπαιδευτικού; Στο σημείο αυτό όμως πρέπει να επισημάνω ότι και οι ωρομίσθιοι είναι εκπαιδευτικοί, προσφέρουν πλήρες εκπαιδευτικό έργο και συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες των σχολείων, χωρίς να προσφεύγουν στα δικαστήρια για αποζημιώσεις. Αυτά τα αφήνουν στους ‘μπακάληδες’ των Υπουργείων Παιδείας και Οικονομικών.  


       Οι Ωρομίσθιοι είναι η μοναδική κατηγορία «εργαζομένων» που δεν έχει πάρει καμία απολύτως αύξηση από το 1996. Είναι νόμιμο να εξαιρούνται οι Ωρομίσθιοι από τις έστω πενιχρές αυξήσεις που παίρνουν όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι κάθε χρόνο; Με το νόμο (2470/1997 άρθρο 18 παρ. 8) το ωρομίσθιο καθηλώθηκε στο ύψος που είχε διαμορφωθεί στις 31-12-1996 δηλ. 3140 δρχ ακαθάριστα η ώρα. Μέχρι τότε το ωρομίσθιο αναπροσαρμοζόταν με την ΑΤΑ.   Από τότε μέχρι και σήμερα δεν έγινε καμία αύξηση. Αν το ωρομίσθιο συνέχιζε να υπολογίζεται μέχρι σήμερα όπως υπολογιζόταν μέχρι 31-12-1996 τότε θα ήταν 5100 δρχ. Ο μοναδικός λόγος ίσως για τον οποίο δέχονται  την πρόσληψη οι ωρομίσθιοι είναι η προϋπηρεσία. Το οικονομικό δεν το συζητάμε γιατί κανένας δεν θα πηγαινοερχόταν στις Μοίρες για 80000 δρχ. τον μήνα. Δεν αρκεί η απαράδεκτα χαμηλή αμοιβή της ώρας αλλά και τα δεδουλευμένα δεν καταβάλλονται στο τέλος κάθε μήνα. Οι Ωρομίσθιοι στο Ηράκλειο έχουν να πληρωθούν από τον Νοέμβριο. Ούτε τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων δεν σέβεται το Υπουργείο Παιδείας. Ο  Άνθρωπος Εργαζόμενος Εκπαιδευτικός δεν είναι στις προτεραιότητες του. Στο σημείο αυτό να τονίσω ότι εκτός από το απαράδεκτο της μη έγκαιρης καταβολής δεδουλευμένων αποδοχών το Υπουργείο παρανομεί γιατί υπάρχουν οι αποφάσεις 39 και 40/2002 της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που υποχρεώνουν τον εργοδότη να καταβάλει τόκους υπερημερίας εφόσον καθυστερεί την καταβολή της αποζημίωσης για κάθε είδους εργασία που του  προσφέρει ο εργαζόμενος και μάλιστα οι τόκοι υπερημερίας τρέχουν από την πρώτη μέρα που καθυστερεί η πληρωμή, και δεν χρειάζεται καμία όχληση του εργαζόμενου προς τον εργοδότη γιαυτό. Επίσης γίνεται αποδεκτό ότι όλες οι επιμέρους αποδοχές (υπερωρίες, αργίες κ.λ.π) αποτελούν τμήμα του μισθού και πρέπει να καταβάλλονται στο τέλος του μήνα. Το κράτος έχει προβλέψει τα πάντα όταν είναι να εισπράξει. Αντίθετα ενώ έχουν εκδοθεί πολλές αποφάσεις που δικαιώνουν ορισμένους  πολίτες δεν έχουν προβλεφθεί διαδικασίες για αυτόματη εφαρμογή των αποφάσεων αυτών και ο κάθε ενδιαφερόμενος υποχρεώνεται να κινεί μόνος του τις δικαστικές διαδικασίες για να δικαιωθεί (βλέπε και οικογενειακό).


Είναι λοιπόν απόλυτα δικαιολογημένο το αίτημα για κατάργηση του ‘θεσμού’ των ωρομισθίων. Άμεσα όμως πρέπει να αντιμετωπισθεί η καταστρατήγηση.  


 Δεν ακούν τα αιτήματα και η συνδικαλιστική διεκδίκηση όπως αποδεικνύεται από τα γεγονότα. Γιαυτό οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ πρέπει να ζητήσουν την άποψη των νομικών τους συμβούλων για τα παραπάνω θέματα και να χρησιμοποιήσουν ακόμα και δικαστικά μέσα, προκειμένου να προστατεύσουν τους συναδέλφους και τη νομιμότητα από την αλαζονεία της εξουσίας. Πρέπει άμεσα να απαντηθούν και από νομικούς τα παρακάτω ερωτήματα:


·        Πώς θα αναγκασθεί το Υπουργείο να εκπληρώσει την συνταγματική του υποχρέωση και να αναπληρώσει τις χιλιάδες διδακτικών ωρών που έχουν χαθεί;


·        Πώς μπορεί να ακυρωθεί άμεσα πρόσληψη ωρομίσθιου, στην περίπτωση που οι αδιάθετες ώρες της ειδικότητας του, στο σχολείο που προσλαμβάνεται είναι πάνω από 11 και προσλαμβάνεται και δεύτερος ωρομίσθιος, πιθανώς και περισσότεροι για τις καλύψουν;


·        Βάσει ποιου νόμου μπορεί να προσλαμβάνονται ωρομίσθιοι μουσικοί με ωράριο μέχρι και 21 ώρες στα Μουσικά σχολεία. Μήπως η εγκύκλιος είναι παράνομη και πρέπει να ανακληθεί;


·        Πως θα διεκδικήσει ο ωρομίσθιος την πληρωμή του στο τέλος κάθε μήνα;


·        Πως ο ωρομίσθιος θα διεκδικήσει τόκους υπερημερίας αν δεν πληρωθεί στο τέλος του κάθε μήνα; 


Αφού δοθούν οι απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ να προχωρήσουν στις ενέργειες που τους αναλογούν και να ενημερώσουν τους συναδέλφους για τα δικαιώματα τους.


 


Καμιά πίστωση στο Υπουργείο Παιδείας και την Κυβέρνηση η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί τα θέλουμε όλα «τοις μετρητοίς»


 


Ηράκλειο 27-10-2003    


Επικοινωνία: Σκουντής Γεώργιος

Email: gskoudis@in.gr 

Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 28.10.2003 19:15:28
 
Αναγνώσθηκε 575 φορές