ΟΛΜΕ
Κορνάρου 2, Αθήνα
Τηλ. 3230073, 3244930
Φαξ: 3311338
Αθήνα, 5-9-2003
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ αισθάνεται την υποχρέωση να καταγγείλει την τακτική που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας το τελευταίο διάστημα σε σχέση με την έγκριση εκπαιδευτικών αδειών. Συγκεκριμένα, σε μια περίοδο που οι πάντες επικαλούνται την ανάγκη της μορφωτικής αναβάθμισης των εκπαιδευτικών, το Υπουργείο Παιδείας αρνείται να εγκρίνει αιτήσεις αδειών που πληρούν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για έγκριση ακολουθώντας δυσερμήνευτες επιλεκτικές πολιτικές. Μ αυτή την τακτική πολλοί εκπαιδευτικοί που έχουν ήδη έχουν γίνει δεκτοί στα Τριτοβάθμια Ιδρύματα στερούνται τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν μεταπτυχιακές σπουδές. Αυτή η καινοφανής πρακτική είναι ιδιαίτερα επιζήμια για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς.
Το επιχείρημα που συνήθως προβάλλεται, ότι δήθεν το αντικείμενο πολλών τέτοιων μεταπτυχιακών σπουδών δεν έχει σχέση με την εκπαίδευση, είναι σαθρό. Η εκπόνηση μιας μεταπτυχιακής ή διδακτορικής διατριβής δεν περιορίζεται στο συγκεκριμένο αντικείμενο της εκάστοτε μελέτης, αλλά απλώνεται σε όλη την έκταση μιας συγκεκριμένης γνωστικής περιοχής. Εξάλλου, εκείνο που κυρίως αποκομίζουν οι μεταπτυχιακοί σπουδαστές είναι η οικειοποίηση της επιστημονικής μεθόδου και των επιστημονικών εργαλείων που αφορούν ένα επιστημονικό πεδίο και όχι συγκεκριμένες γνώσεις. Επομένως, το όφελος που προκύπτει για τους εκπαιδευτικούς που εκπονούν τέτοιες εργασίες είναι σε κάθε περίπτωση πολύ σημαντικό, και αυτό αντανακλά ασφαλώς και στην ίδια την Εκπαίδευση. Άλλωστε, δεν μπορεί να προβάλλεται ένα τέτοιο επιχείρημα, όταν απορρίπτονται ακόμη και αιτήσεις εκπαιδευτικών για μεταπτυχιακές σπουδές σε τομείς όπως ο κοινωνικός αποκλεισμός και ο ρόλος της εκπαίδευσης, η Συμβουλευτική και ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην Εκπαίδευση.
Αν, πάλι, οι λόγοι μη έγκρισης των εκπαιδευτικών αδειών είναι οικονομικοί, εμείς, από την πλευρά μας, θεωρούμε ότι το όφελος που προκύπτει από την επιστημονική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού δυναμικού αποτελεί την καλύτερη επένδυση για το μέλλον της χώρας.
Ασφαλώς, είναι γνωστό ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχει σήμερα πιο μεγάλη σημασία σε σύγκριση με το παρελθόν, γιατί οι εξελίξεις σε όλους τους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας και η ανανέωση των γνώσεων ακολουθούν επιταχυνόμενους ρυθμούς. Η πρόσκτηση νέων γνώσεων και η ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών και διδακτικών μεθόδων και πρακτικών, που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις, προβάλλουν σήμερα ως επιτακτική ανάγκη.
Η ανανέωση του επιστημονικού και παιδαγωγικού εξοπλισμού των εκπαιδευτικών εμφανίζεται πιο επιβεβλημένη, καθώς στις περισσότερες πανεπιστημιακές σχολές εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών η κατάρτιση στις επιστήμες της αγωγής δεν είναι υποχρεωτική ή είναι ελλιπής, με ευθύνη κυρίως της Κυβέρνησης. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί εκπαιδευτικοί να ξεκινούν το διδακτικό τους έργο χωρίς να έχουν προετοιμαστεί με τον καλύτερο τρόπο. Εξάλλου, η κατάργηση, ουσιαστικά, της μακράς διάρκειας επιμόρφωσης και η υποκατάστασή της από ανοργάνωτα μικρής διάρκειας σεμινάρια αμφίβολης αποτελεσματικότητας, χωρίς συνοχή, ειρμό και σχεδιασμό, υπήρξε ένα από τα πιο αρνητικά στοιχεία της εκπαιδευτικής πολιτικής των τελευταίων χρόνων, που καθιστά ακόμη πιο αναγκαία την έγκριση αδειών για μεταπτυχιακές σπουδές.
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι, όταν ακολουθούνται τέτοιες πρακτικές, οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες για λειτουργία 325 μεταπτυχιακών προγραμμάτων δεν έχουν ουσιαστικό αντίκρισμα για τους υπηρετούντες στη δημόσια εκπαίδευση εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα, από 270 αιτήσεις που υποβλήθηκαν για χορήγηση άδειας για μεταπτυχιακές σπουδές από καθηγητές σχολείων στην Περιφέρεια Αττικής εγκρίθηκαν μόνο 63 (ποσοστό 23%), από 30 αιτήσεις στην Περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου εγκρίθηκαν μόνο 9 (ποσοστό 30%) και στην Κεντρική Μακεδονία από 117 μόνο 35 (ποσοστό 30%). Σε ολόκληρη τη χώρα, από 650 περίπου αιτήσεις εκπαιδευτικών εγκρίθηκαν 230, δηλαδή ποσοστό 35%.
Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτούμε την επανεξέταση της πολιτικής που ακολουθείται τελευταία σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες παροχής των εκπαιδευτικών αδειών, με στόχο να παρέχονται εκπαιδευτικές άδειες σε όλους τους εκπαιδευτικούς που επιτυγχάνουν σε σχετικές εξετάσεις, χωρίς διακρίσεις και περιορισμούς.
Το Υπ. Παιδείας αγνοεί τις διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων και τις παρεμβάσεις της ΟΛΜΕ, και αρνείται εδώ και αρκετές μέρες να δώσει απάντηση στο παραπάνω αίτημά μας καθώς και σε άλλα ζητήματα που τέθηκαν στην τελευταία συνάντηση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ με το Υπ. Παιδείας. Γι’ αυτό καλούμε όλους τους συναδέλφους των οποίων οι αιτήσεις απορρίφθηκαν να συμμετάσχουν στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που διοργανώνει η Επιτροπή Πρωτοβουλίας Εκπαιδευτικών έξω από το Υπουργείο Παιδείας την Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου και ώρα 1 μ.μ., για να απαιτήσουμε από την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ τα παρακάτω:
· να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις για την έγκριση όλων των εκπαιδευτικών αδειών που πληρούν τις προβλεπόμενες από το Νόμο προϋποθέσεις·
· να προχωρήσει το ΥΠΕΠΘ, σε συνεργασία με την ΟΛΜΕ, στη διαμόρφωση ενός λειτουργικού και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τις εκπαιδευτικές άδειες και τις ειδικές υποτροφίες για τους εκπαιδευτικούς, με πρόβλεψη δικλείδων ασφάλειας για την αξιοποίηση των μεταπτυχιακών σπουδών προς όφελος της Εκπαίδευσης, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά.
Μόνο έτσι θα υπηρετούνται αποτελεσματικά τόσο οι επιδιώξεις των συναδέλφων όσο και οι γενικότερες ανάγκες της Εκπαίδευσης.
Για το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Α. Αντωνάκος Γρ. Καλομοίρης