Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Κριτική στα θέματα πανελλαδικών εξετάσεων των ΤΕΕ στο μάθημα «ΕΚΠΟΜΠΗ ΚΑΙ ΛΗΨΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ».


ΓΕΝΙΚΑ

Για άλλη μια φορά θέματα με απαντήσεις ασαφείς αλλά και λανθασμένες με αποτέλεσμα να γίνονται δύσκολα γιατί δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά από τους μαθητές.

 


ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ 

ΘΕΜΑ 1β. : ευθυγράμμιση – ρύθμιση ενός πομπού ΑΜ.


Απάντηση στη σελ 73,74.


Ασαφές στο αν ρυθμίζεται μια βαθμίδα ή δυο αλλά και στο πώς γίνεται να «Ελέχχουμε το ρεύμα εξόδου του ενισχυτή υψηλής συχνότητας (RF) για να μην αυξάνεται απεριόριστα η ισχύς του ακουστικού (AF) »!!!


 


ΘΕΜΑ 1γ. : Βασικά χαρακτηριστικά κεραιών YAGI και ποιες οι απαιτήσεις από αυτές.


Απάντηση στη σελ. 133, 132.


Τα βασικά  χαρακτηριστικά είναι Τρία (3), το υπ΄αριθμ β. χαρακτηριστικό -«Είναι συναφής (η κατηγορία ) με τις λογαριθμικές κεραίες (Log-periodic)» -  είναι ακατανόητο για τους μαθητές αφού δεν διδάχτηκαν τις λογαριθμικές κεραίες ποτέ. Άρα ζητείται από τους μαθητές να γράψουν κάτι χωρίς να το καταλαβαίνουν.     


Οι απαιτήσεις είναι τρεις (3), η υπ΄αριθμ 2 απαίτηση – «Η προσαρμογή με την κάθοδο» είναι λάθος. Θεωρώ ότι το σωστό είναι « Η προσαρμογή με τη γραμμή μεταφοράς».


 


ΘΕΜΑ 2α. : Συμπεράσματα από τη συνοπτική σύγκριση ΑΜ και FM.


Απάντηση στη σελ. 66, 67.


Πιστεύω ότι η σωστή απάντηση αφορά τρια (3) πράγματα.: γραμμική ενίσχυση, παραμόρφωση φάσης, θόρυβο. Στην περίπτωση της παραμόρφωσης φάσης πιστεύω ότι οι διορθωτές πρέπει να θεωρήσουν πλήρη απάντηση την φράση «Η παραμόρφωση φάσης που οφείλεται στο μέσον μεταφοράς μπορεί να αλλοιώσει και τις δυο διαμορφώσεις , (ΑΜ-FM).» Και αυτό γιατί παρακάτω υπάρχουν λάθη. Π.χ. στίχος 6 σελ.67 το βιβλίο γράφει «Στην παραμόρφωση συχνότητας, έχουμε…» ενώ θα έπρεπε να γράφει «στη διαμόρφωση συχνότητας, εχουμε…».


 


ΘΕΜΑ 2β. : Μπλόκ διάγραμμα στερεοφωνικού αποκωδικοποιητή FM.


Απάντηση στη σελ 176.


Υπάρχουν λάθη. Π.χ η βαθμίδα «πίνακας διαχωρισμού και προέμφασης»  πρέπει να γίνει « πίνακας διαχωρισμού και αποέμφασης», η βαθμίδα «DSB αποκωδικοποιητής», πρέπει να γίνει «αποδιαμορφωτής DSB»,  (έτσι αναφέρεται - και σωστά -  στη σελίδα 169).


 


ΘΕΜΑ 3β. : Η συχνότητα fτ του τοπικού ταλαντωτή, ή η  fc του λαμβανόμενου σήματος είναι μεγαλύτερη; Να εξηγήσετε παραθέτοντας αριθμητικό παράδειγμα.


Απάντηση στη σελ.165.


Πιστεύω ότι το θέμα πρέπει να ακυρωθεί και αυτό γιατί:


Α) Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα (fτ > fc) προκύπτει από τα δεδομένα του επόμενου θέματος (Θεμα 3γ.)


Β)  Για να είναι το αριθμητικό παράδειγμα του βιβλίου κατανοητό (ώστε να μην παπαγαλίζεται), πρέπει ο μαθητής να έχει διδαχθεί (κάτι που δεν έγινε) ότι:


            Αν  fτ> fc τότε fif= fτ- fc Þ fτ= fc+ fif 


     ενώ Αν fτ< fc τότε fif= fc- fτ Þ fτ= fc- fif


Αντίθετα στην αρχή της παραγράφου μαθαίνει ότι σε ένα δέκτη ισχύει ότι fif= fτ- fc, και προς στο τέλος της  σελ. 165 ότι  η συχνότητα είδωλο είναι αυτή για την οποία ισχύει fif= fειδ- fτ. Πλήρης σύγχυση δηλαδή.


Διερωτώμαι: οι εισηγητές το δίδαξαν το θέμα στην τάξη (όπως το έχει το βιβλίο) και οι μαθητές τους το κατάλαβαν;


 


ΘΕΜΑ 4γ. : Να βρεθεί το ενεργό ύψος μιας κεραίας Hertz και το ενεργό ύψος μιας κεραίας FOLDED .


Απάντηση στη σελ 130,131. 


Γιατί να μη τα λέμε και στα ελληνικά : κεραία Hertz= απλό δίπολο λ/2


                                                            Κεραία FOLDED= αναδιπλωμένο δίπολο λ/2.


Εν πάση περιπτώσει ίσως ήταν καλύτερο (και πρακτικά σπουδαιότερο) στο ένα ερώτημα (π.χ. στο 2) να ζητείται το μήκος της κεραίας, και στο άλλο (π.χ. στο 3) το ενεργό ύψος.


 

Μήπως θα έπρεπε οι συνάδελφοι εισηγητές να ρίξουν μια ματιά στα θέματα Φυσικής θετικής κατεύθυνσης Γ΄ Ενιαίου Λυκείου; Αν ξέρουν φυσική κάτι σοβαρό θα διαπιστώσουν!


 

Κώστας Χαλδαίος
Φυσικός - Ραδιοηλεκτρολόγος



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 19.06.2003 20:51:32
 
Αναγνώσθηκε 529 φορές