Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ TEXNIKH-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ TEXNIKH-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

ΟΛΑ ΣΤΟ «ΒΩΜΟ» ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ;

 

                                             του Θέμη Κοτσιφάκη, μέλους του ΔΣ της ΟΛΜΕ

 

 

«Ιδιαίτερος σκοπός των γραφείων σύνδεσης με την αγορά εργασίας και επαγγ.προσανατολισμού των ΤΕΕ είναι η συνεργασία με τον επιχειρηματικό κόσμο και τους τοπικούς κοινωνικούς εταίρους, για να επιτυγχάνεται η καλύτερη πρόβλεψη των αναγκών για τα νέα επαγγέλματα. Ο ρόλος τους επίσης θα περιλαμβάνει την συλλογή πληροφοριακού υλικού για την εξέλιξη των αποφοίτων της ΤΕΕ που θα βοηθά στην πραγματοποίηση έρευνας για το πόσο ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ακολούθως θα καταθέτουν προτάσεις βελτίωσης των προγραμμάτων σπουδών σε ετήσια βάση, μετά από έρευνα στην αγορά εργασίας του χώρου ευθύνσης τους»

 Υπογραφή,  Π.ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Εγκ.130807/Γ2-5/12/02).

 

Είναι νομίζω η πιό άμεση ομολογία για τον ρόλο που επιφυλάσσει  η εκπαιδευτική πολιτική στην εκπαίδευση: Η αγορά πάνω από όλα. Παρά τις επανειλλημένες διακηρύξεις, χωρίς όμως περιεχόμενο του Υπουργού Παιδείας. Παρά τα όσα ωραία για αναβάθμιση της γενικής παιδείας αναφέρονται στα κείμενα της Ελληνικής προεδρίας για την παιδεία.

Την πενταετία 1997-2002 έγιναν συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ιδιαίτερα στην ΤΕΕ., που προκάλεσαν ένα δυνατό σοκ σε όλους τους συντελεστές της (εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς). Η ιστορία της ΤΕΕ αυτά τα πέντε χρόνια νομίζω ότι οπισθοδόμησε αρκετά σε σχέση με το όραμα χιλιάδων συναδέλφων που ήθελαν και θέλουν την ΤΕΕ όχι αναγκαστική αλλά λαμπερή επιλογή για τους μαθητές.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο δημιούργησε ένα διχασμένο σχολικό δίκτυο στην μεταγυμνασιακή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, (Ενιαίο Λύκειο – ΤΕΕ). Και το κατ΄εφημισμό «ενιαίο λύκειο» δεν μπορεί να ονομάζεται έτσι, αφού δεν ενοποιεί την γενική με την τεχνική εκπαίδευση, όπως εξαγγέλονταν. Και είναι αυτή η πρώτη και σημαντικότερη αδυναμία της εκπαιδευτικής πολιτικής τα τελευταία χρόνια.

Οι νομοθετικές αλλαγές στην δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε. έγιναν με το ν.2525/97 και  κυρίως με το ν. 2640/98. Οι εκτιμήσεις μας (Ο.Λ.Μ.Ε.) τότε ήταν πως με το νόμο αυτό: το νέο αυτό σχολείο είναι προσανατολισμένο στην στενή ειδίκευση και την κατάρτιση. Τα χαρακτηριστικά του σχολείου αυτού  είναι :

·       Η απόσχισή του από τη Λυκειακή βαθμίδα.

·       Η  προσήλωση στους νόμους της αγοράς και τις ανάγκες των επιχειρήσεων.

·       Η ανυπαρξία κατοχυρωμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων.

·       Ο ουσιαστικός αποκλεισμός των μαθητών από την τριτοβάθμια εκπ/ση.

·       Η δημιουργία ενός καινούργιου εξεταστικού πλέγματος για να φτάσει ο μαθητής στο πτυχίο.

·       Ακόμη μεγαλύτερη πολυδιάσπαση των φορέων που προσφέρουν τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση.

·       Δεν αντιδιαστέλλεται  ο ρόλος της μέσης ΤΕΕ και των διαφόρων ειδικοτήτων της, από το ρόλο και τις ειδικότητες των ΙΕΚ. 

 

Εξετάζοντας το σκοπό του ν.2640/98, βλέπουμε ότι τα ΤΕΕ μετατρέπονται σε ένα σχολείο δεύτερης κατηγορίας, περισσότερο στραμμένο στην κατάρτιση παρά την εκπαίδευση. Έτσι τα ΤΕΕ δεν διέπονται από τους γενικότερους σκοπούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,  αλλά από τους σκοπούς του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης  και Κατάρτισης.

Στα ωρολόγια προγράμματα των ΤΕΕ προωθείται η αποψίλωση του προγράμματος από την στέρεη γενική γνώση και επιβάλλεται η πρόωρη εξειδίκευση (Γλώσσα μόνο 2 ώρες, Ιστορία 1 ώρα μόνο στην Α΄ τάξη κλπ.).  Πρόκειται για τη γενική γνώση  που απαιτείται να έχει σήμερα ένας νέος, όταν μάλιστα όλοι αναγνωρίζουν ότι σήμερα ζούμε σε εποχές γνωσιοκεντρικές. Όλοι οι μαθητές θα πρέπει να έχουν ένα υψηλό επίπεδο γνώσεων γενικής παιδείας αλλά και προεπαγγελματικών γνώσεων στον τομέα που τους ενδιαφέρει και μετά να προχωρούν στην επαγγελματική ειδίκευση και κατάρτιση.

Σοβαρές αλλαγές (προς το χειρότερο) επέβαλλε ο νόμος 2640/98 στην δυνατότητα  πρόσβασης των αποφοίτων της Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Η αρχική πρόθεση του ΥΠΕΠΘ ήταν ο απόλυτος αποκλεισμός των αποφοίτων των ΤΕΕ από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τελικά μέχρι σήμερα, παρά τις συνεχείς νομοθετικές αλλαγές, που έγιναν κάτω από την πίεση της εκπαιδευτικής κοινότητας και των φορέων της η πρόσβαση των αποφοίτων ΤΕΕ σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, είναι σε δυσμενέστερο σημείο σε σχέση με το σύστημα που ίσχυε πριν την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση».

Προωθείται όλα αυτά τα χρόνια, η ακόμη μεγαλύτερη πολυδιάσπαση των φορέων που προσφέρουν τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση (αντί όλες οι σχολές να εποπτεύονται από το Υπ.Παιδείας, δίνεται η δυνατότητα να δημιουργούν ΤΕΕ όλα τα υπουργεία). Αυτό σε συνδυασμό με την  παράλληλη λειτουργία  ΙΕΚ, ΚΕΚ κ.λπ. δημιουργεί χάος στην  εκπαίδευση, στην κατάρτιση και στα επαγγελματικά δικαιώματα.

Τα τελευταία δε χρόνια δόθηκε δυνατότητα σε φορείς του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΟΑΕΔ και ΟΤΕΚ-σχολές τουρισμού) για ίδρυση Β΄κύκλου ΤΕΕ, με ότι αυτό συνεπάγεται. Έτσι διευρύνεται ο κύκλος σχολικών μονάδων εκτός ΥΠΕΠΘ και τίθενται σοβαρά ζητήματα τόσο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα  από φορείς εκτός ΥΠΕΠΘ, όσο και για την παραπέρα αλλοίωση των χαρακτηριστικών του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι τελευταίες εξαγγελίες της κυβέρνησης για καθιέρωση της μαθητείας και σε ανήλικους μαθητές ακόμα και του Α΄κύκλου σπουδών ΤΕΕ (ΟΑΕΔ), οι οποίοι δεν έχουν ακόμη διαμορφώσει βασικά στοιχεία της προσωπικότητάς τους, δημιουργούν συνθήκες εύκολης χειραγώγησης από τους εργοδότες και να διαμόρφωσή τους σε αυριανούς πειθήνιους εργαζόμενους.

  Μιλώντας για τα αναλυτικά προγράμματα των ΤΕΕ διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχει υπερβολικά μεγάλη εξιδείκευση, με αποτέλεσμα αλλού να «προωθείται» η αποσπασματική γνώση, άρα η ημιμάθεια, και αλλού η λεπτομερής λογική της κατάρτισης σε συγκεκριμένα τεχνολογικά ή επαγγελματικά αντικείμενα, τα οποία από μόνα τους δεν αποτελούν επαρκή γνώση, γιατί, εκτός των άλλων, αλλάζουν συνεχώς και τα δεδομένα της τεχνολογίας. Για μια πενταετία συνεχίζεται ο βομβαρδισμός των σχολείων με συνεχείς μικρές ή μεγάλες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, έτσι που κανείς να μην είναι δυνατόν να κάνει ένα στοιχειώδες προγραμματισμό.

Από τα ποιό χαρακτηριστικά δείγματα της αλλοπρόσσαλης πολιτικής του ΥΠΕΠΘ για την ΤΕΕ είναι το συνεχές ράβε-ξύλωνε με τις ειδικότητες. Από την ίδρυση των ΤΕΕ έχουν σταλεί στα σχολεία  9 διαφορετικές εγκύκλιοι και Υπουργικές Αποφάσεις που αυξομειώνουν τις ειδικότητες και τους τομείς σ΄αυτά. 

Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής που εκφράστηκε με τα συγκεκριμένα νομοθετήματα που αναφέραμε, έχουν επιφέρει τραγικά  πλήγματα στην Δευτεροβάθμια Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση. Μεταξύ των σοβαρότερων επιπτώσεων θεωρώ ότι είναι και η μεγάλη σχολική διαρροή των μαθητών καθώς και ο μικρός αριθμός αποφοίτων που συνεχίζει στα ΤΕΙ.

 

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ Τ.Ε.ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

·                      Αλλαγή – κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει σήμερα την ΤΕΕ.

·                       Εναρμόνιση του σκοπού του σχολείου της Τ.Ε.Ε. με τους παιδαγωγικούς σκοπούς Λυκείου.

·                      Κατάργηση του κάθετου διαχωρισμού «Ενιαίου Λυκείου» – Τ.Ε.Ε.

·                      Ισότιμη ένταξη της Τ.Ε.Ε. στη Λυκειακή βαθμίδα.

·                      Ενσωμάτωση όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση στο ΥΠΕΠΘ.

·                      Πρόσβαση των αποφοίτων της Τ.Ε.Ε. στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ-ΤΕΙ), αναλογικά σε σχέση με τους απόφοιτους Λυκείου, λαμβάνοντας υπόψη το μαθητικό δυναμικό.

·                      Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Τ.Ε.Ε. (παιδαγωγική και επαγγελματική) με αξιοποίηση όλων των μορφών (ετήσια, σεμινάρια, τοποθέτηση σε αντίστοιχους επαγγελματικούς χώρους για ένα διάστημα κ.λπ.)

Είναι απαραίτητο να γίνουν θετικές παρεμβάσεις  από τη φετινή χρονιά στα Τ.Ε.Ε., στην κατεύθυνση της ισότιμης ένταξης της Τ.Ε.Ε. στη λυκειακή βαθμίδα. Είναι κατανοητό ότι αυτή η σχολική καθημερινότητα στα Τ.Ε.Ε. συνδυασμένη με το ρόλο που τους επιφυλάσσουν οι πολιτικές που εφαρμόζονται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση  (ν. 2640 και ν. 2525), αλλά και η προχειρότητα με την οποία εφαρμόζονται οι εκπαιδευτικές αυτές πολιτικές και σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, εδραιώνουν την ήδη άσχημη αντίληψη της κοινωνίας για την Τ.Ε.Ε. Σε κάθε περίπτωση για την «άνθιση» της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης είναι απαραίτητο να αλλάξει η αντίληψη για αυτή σε πολιτεία και κοινωνία, ότι δηλ.η τεχνική εκπαίδευση είναι για τους «κακούς» μαθητές. Αυτή βέβαια θα αλλάξει μόνο όταν η Τ.Ε.Ε.:

·          έχει υψηλού επιπέδου κτιριακή, υλικοτεχνική και εργαστηριακή υποδομή,

·          δεν βάζει φραγμούς στις διεξόδους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,

·          είναι ισότιμη επιλογή στο πλαίσιο της λυκειακής βαθμίδας,

·          υποστηρίζεται το προσωπικό της με διαρκή επιμόρφωση, 

·          δίνει επαγγελματικές διεξόδους στους αποφοίτους της με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα,

·          έχει για όλα αυτά και μια υψηλού επιπέδου σταθερή χρηματοδότηση.

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 22.03.2003 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 585 φορές