Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Θέσεις
 Πολιτείας & Πολιτικών Κομμάτων


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΤΕΛΕΤΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ - ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΕΡΑΣΙΜΟ ΑΡΣΕΝΗ ΣΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΕΥΘΥΜΙΟΥ


ΠΕΜΠΤΗ 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2000

Γ.ΑΡΣΕΝΗΣ: H αίθουσα είναι μικρή. Ελπίζω, ότι ένα από τα επιτεύγματα της νέας πολιτικής ηγεσίας είναι να μεγαλώσει και η αίθουσα των συνεντεύξεων.

Κυρίες και κύριοι, σήμερα καλωσορίζουμε στο Υπουργείο τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, τον κ.Πέτρο Ευθυμίου και τον κ.Φίλιππο Πετσάλνικο, τους καλωσορίζουμε και τους ευχόμαστε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο τους. Και είμαι σίγουρος ότι εκφράζω την βούληση όλων των συνεργαστών και των λειτουργών στο χώρο της Παιδείας, ότι θα στηρίξουν τη νέα πολιτική ηγεσία στο δύσκολο αυτό έργο και στη συνέχιση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Τώρα, έτσι όπως σας βλέπω, διαισθάνομαι ότι περιμένετε από μένα δύο πράγματα: πρώτα απ' όλα να σας πω ένα ανέκδοτο και δεύτερον, να κάνω κάποια πολιτικά σχόλια γύρω από το λεγόμενο παρασκήνιο των εξελίξεων στο χώρο της Παιδείας.

Θα σας απογοητεύσω όμως, δεν θα το κάνω αυτό όχι γιατί δεν έχω ανέκδοτο, έχω ένα πάρα πολύ καλό ανέκδοτο, αλλά τα ανέκδοτα είναι για πολύ σοβαρές περιπτώσεις, όχι ότι αυτή η περίπτωση δεν είναι σοβαρή, αλλά δεν είναι η στιγμή και θα ήταν άστοχο εκ μέρους μου να μπω σε σχόλια όσον αφορά την αλήθεια γύρω από τη μάχη που δόθηκε στο χώρο της Παιδείας αυτή τη στιγμή.

Επιφυλάσσομαι ως πολιτικός να το κάνω αυτό αργότερα σε μία συνέντευξη - διάλεξη, γιατί νομίζω το οφείλω στον ελληνικό λαό να ρίξω φως σε ορισμένες ακόμα σκοτεινές πλευρές της μεγάλης μάχης που δόθηκε σ' αυτό το χώρο.

Αγαπητέ Πέτρο, αγαπητέ Φίλιππε, αναλαμβάνετε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε μια στιγμή που τα μεγάλα πολιτικά θέματα που σήκωσαν σκόνη, που δημιούργησαν αντιπαραθέσεις έχουν λήξει.

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση εφαρμόζεται, το νερό έχει μπει στ' αυλάκι. Και από εδώ και πέρα το μεγάλο ζητούμενο είναι η αυστηρή εφαρμογή των μέτρων που έχουν νομοθετηθεί και δρομολογηθεί.

Θέλω να σας υπενθυμίσω, ότι το Υπουργείο Παιδείας ήταν το πρώτο Υπουργείο, που προχώρησε σε μια μεγάλη τομή σε μεταρρύθμιση και σήμερα μιλάμε στη νέα κυβέρνηση για την ανάγκη τομών και μεταρρυθμίσεων σε πολλούς άλλους τομείς.

Οι μεταρρυθμίσεις δημιουργούν και τους αντιμεταρρυθμιστές. Δεν υπάρχει μεγάλη τομή, χωρίς να υπάρχουν και αντιδράσεις. Και είναι λάθος να μετράμε την επιτυχία ή αποτυχία ενός τολμήματος με τις αντιδράσεις που προκάλεσε. Οσο πιο δυνατή είναι η τομή, τόσο περισσότερες θα είναι οι αντιδράσεις.

Η επιτυχία ενός τολμήματος μετριέται εάν τελικά ξεπερνιόνται αυτές οι αντιδράσεις και καταχτιέται ο χώρος και περνάνε τα μέτρα τα οποία έχουν υιοθετηθεί. Αυτή η νίκη έχει ήδη σημειωθεί στο χώρο της Παιδείας. Το έργο το οποίο έχει επιτελεστεί είναι ένα τιτάνιο έργο και σ' αυτό το σημείο θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου σε όλο το προσωπικό, σε όλους τους συνεργάτες μου, στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά σε όλους τους εκπαιδευτικούς σε κάθε γωνιά της ελληνικής γης που δούλεψαν σκληρά για να εφαρμοστεί ένα καινούργιο σύστημα κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Πιστεύω σήμερα που πολλοί παρακολουθούν την παράδοση του Υπουργείου Παιδείας στη νέα πολιτική ηγεσία, μας παρακολουθούν με μάτια βουρκωμένα και με ένα υψηλό αίσθημα ικανοποίησης ότι επετέλεσαν ένα έργο με επιτυχία και το παραδίδουν με ελπίδα και βεβαιότητα στη νέα ηγεσία, ότι το έργο αυτό θα συνεχιστεί.

Δεν είναι η στιγμή να μπω στα θέματα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Είπα ότι θα μιλήσω μια άλλη φορά. Αλλά επιτρέψετέ μου να αναφέρω δύο θέματα, τα οποία θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικά.

Το πρώτον είναι, ότι δεν πρέπει να περάσει το μήνυμα πουθενά, ότι ο πολιτικός που τολμά, ο πολιτικός που κάνει τομές δεν επιβραβεύεται. Πρέπει να περάσει το μήνυμα, ότι ο πολιτικός αυτός δεν απομονώνεται, δεν χρεώνεται πολιτικές που είναι πολιτικές κυβερνητικές.

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ήταν απόφαση της κυβέρνησής μας ομόφωνη και όλα τα βήματα και οι χειρισμοί είχαν εγκριθεί βήμα προς βήμα από τον Πρωθυπουργό τον οποίον είχα στηρίξει και το Υπουργικό Συμβούλιο.

Δεύτερη παρατήρηση που θέλω να κάνω, αφορά τις λεγόμενες αντιδράσεις. Τα μεγάλα προβλήματα δεν ήταν οι μαθητές, τα αθώα παιδιά. Τα μεγάλα προβλήματα δεν ήταν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι σήμερα κατανοούν ακριβώς τους σκοπούς της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και το μεγάλο πρόβλημα δεν ήταν και τα συντεχνιακά συμφέροντα που υπήρχαν.

Το πρόβλημα ήταν ο σκληρός πόλεμος που έγινε από συγκροτήματα συγκεκριμένων οικονομικών συφμερόντων, που ήθελαν μια διαφορετική πορεία και διαμόρφωση του χώρου της Παιδείας. Οχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο γίνεται ένας σκληρός πόλεμος για την κατάκτηση και την κυριαρχία των νέων μέσων μάθησης.

Το Διαδίκτυο, το Internet, τα CD-ROM, τα νέα βιβλία, οι βιβλιοθήκες, οι ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες κλπ. κλπ. δεν είναι μόνον μια μεγάλη αγορά, είναι και ένα μέσο διαμόρφωσης του χώρου της γνώσης. Οποιος ελέγχει αυτά τα εργαλεία, ελέγχει ουσιαστικά και τον τρόπο που θα διαμορφωθεί η Παιδεία, ο χαρακτήρας της Παιδείας και τελικά και η διάπλαση των νέων στα σχολεία και στα πανεπιστήμια.

Στις πιέσεις αυτές έμεινα ανυποχώρητος, αντέδρασα και δεν υπέκυψα. Και είμαι βέβαιος ότι και η νέα ηγεσία θα ακολουθήσει την ίδια γραμμή. Γιατί χρειάζεται ο δημόσιος τομέας της Παιδείας στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο, στα ΤΕΕ, στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ να κρατήσει το δικό του αυτόνομο χαρακτήρα και τη διαμόρφωση του περιεχομένου των σπουδών. Γι' αυτό θα μιλήσουμε ίσως κάποια άλλη φορά.

Θα ήθελα τώρα να πάω σε πιο πρακτικά θέματα. Εμείς είχαμε προγραμματίσει και έχουμε προγραμματίσει με κάθε λεπτομέρεια και με χαρακτηρίζει αυτή η ιδιοτροπία, προγραμματίζω προσεκτικά και με λεπτομέρεια, είχαμε προγραμματίσει όλες μας τις κινήσεις από τώρα μέχρι και το τέλος της σχολικής χρονιάς και το τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς.

Είναι λίγα τα ανοιχτά θέματα, θα αναφερθώ σ' αυτά, αλλά είναι πολλές οι διοικητικές πράξεις και οι διοικητικές ενέργειες. Την άλλη εβδομάδα πρέπει να κινηθεί το Υπουργείο για το "τεστ δεξιοτήτων". Μέσα στο Μάιο θα έχουμε τις γενικές εξετάσεις για τους μαθητές παρελθόντων ετών. Μάιο και Ιούνιο θα έχουμε τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα Γυμνάσια, στα ΤΕΕ, στα Λύκεια, στη Β' Λυκείου, στη Γ' Λυκείου. Θα έχουμε πάλι περί τα τέλη Ιουλίου την δεύτερη ευκαιρία για το "τεστ δεξιοτήτων".

Το σύστημα των εξετάσεων, η υποδομή του έχει ήδη δημιουργηθεί, έχει δοκιμαστεί κάτω από δύσκολες συνθήκες πέρσι και δοκιμάστηκε και πρόσφατα με το διαγωνισμό των Τραπεζικών. Αρα το σύστημα λειτουργεί και υπάρχει. Χρειάζεται βέβαια διοικητική εγρήγορση.

Υπάρχουν μια σειρά από άλλα θέματα, τα οποία έχω καταγράψει σ' αυτό το φάκελο το οποίο σας παραδίδω και δεν θέλω τώρα να μπω στις λεπτομέρειες. Θα ήθελα να αναφερθώ σε τρία θέματα όμως, τα οποία θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικά και είναι ευρύτερης πολιτικής φύσης.

Το πρώτον είναι το θέμα του ειδικού μισθολογίου για τους εκπαιδευτικούς. Σας καταθέτω την έκθεση Μπλέσιου, η οποία έχει ασχοληθεί μ' αυτό το θέμα και υπάρχει δέσμευση από την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι αμέσως μετά τις εκλογές θα γίνει διάλογος με τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Οικονομικών για να καταλήξουμε σε θετικά συμπεράσματα προς αυτή την κατεύθυνση.

Προσωπικά θέλω να τονίσω, ότι το θεωρώ απαραίτητο για την αναβάθμιση της Παιδείας να προχωρήσει αυτό το θέμα.

Δεύτερον θέμα, έχουμε δεσμευτεί να ανοίξει ένας εθνικός διάλογος για το θέμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τις σχέσεις των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Η νομοθετική ρύθμιση που πέρασε λίγο πριν από τις εκλογές, ήταν μία λύση ενόψει μιας πιο οριστικής αντιμετώπισης του θέματος στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου. Είναι μια δύσκολη, αλλά πολύ χρήσιμη και απαραίτητη διεργασία.

Τρίτον, η άμεση εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος και της Υπουργικής Απόφασης για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Αυτά ήταν στο πρόγραμμά μας και οι σημαντικές εκκρεμότητες τις οποίες αφήνουμε στη νέα ηγεσία με τη σύσταση να ενεργοποιηθεί σ' αυτά τα τρία θέματα.

Δύο άλλα ζητήματα τα οποία αφορούν τους μαθητές. Είχαμε προεκλογικά δεσμευτεί και θα ήθελα αυτή η δέσμευση να υλοποιηθεί, ότι η εξεταστέα ύλη για την Β' και την Γ' Λυκείου θα δοθεί πριν από το Πάσχα, έτσι που τα παιδιά να έχουν καιρό κατά τις διακοπές να προετοιμαστούν και να κάνουν την ανακεφαλαίωση.

Ενα άλλο θέμα εκκρεμές, αφορά τους εισακτέους στα Πανεπιστήμια. Εχει γίνει ήδη δήλωση, ότι ο αριθμός των εισακτέων θα ξεπεράσει τις 85.000 σε σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που υπάρχει σ' αυτό το φάκελο. Κατανέμουμε αυτούς τους εισακτέους ανάμεσα στους αποφοίτους του Ενιαίου Λυκείου και εις τους μαθητές παρελθόντων ετών κατά ένα τρόπο που είναι σύμφωνος με τις δεσμεύεις που είχε πάρει η κυβέρνηση πριν από τις εκλογές.

Πιστεύω, ότι αυτά είναι τα σημαντικά θέματα εφαρμογής, τα οποία πρέπει να προχωρήσουν από τώρα μέχρι τον Ιούνιο. Φυσικά μετά την εμπειρία των εξετάσεων τον Ιούνιο, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να ενεργοποιηθεί πάλι η Επιτροπή Καζάζη, η οποία θα εξετάσει την εμπειρία αυτού του σχολικού έτους και θα κάνει και νέες προτάσεις, εάν χρειαστούν να παρθούν και νέα βελτιωτικά μέτρα για την αναβάθμιση του περιεχομένου των σπουδών και της Παιδείας και την αποτελεσματικότερη διαδικασία μέσα στα σχολία.

Κυρίες και κύριοι, θα μου επιτρέψετε δύο - τρία προσωπικά σχόλια. Ο κ.Ανθόπουλος και εγώ αποχωρούμε σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας με ιδιαίτερο αίσθημα ικανοποίησης, ότι επιτελέσαμε ένα μεγάλο έργο, αντιμετωπίσαμε δυσκολίες που τις ξεπεράσαμε και παραδίδουμε το έργο αυτό στη νέα ηγεσία με τη βεβαιότητα, ότι η νέα ηγεσία θα συνεχίσει τις προσπάθειες που κάναμε εμείς.

Και θέλω να διαβεβαιώσω και τη νέα ηγεσία, ότι θα έχουν τη στήριξή μας στις προσπάθειες που θα κάνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Προσωπικά αποχωρώ από το Υπουργείο Παιδείας όχι μόνο με αίσθημα ικανοποίησης για το έργο που έχει επιτελεστεί, αλλά και με μια προσδοκία, 3,5 χρόνια σ' αυτό το Υπουργείο είχα αφοπλιστεί πολιτικά από μια σειρά από πολιτικά ζητήματα για τα οποία δεν θεώρησα σκόπιμο να μιλήσω.

Μέσα στη Βουλή για μένα από σήμερα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο και θα με ακούτε συχνά με τη φωνή που είχατε συνηθίσει να μ' ακούτε 3,5 χρόνια πριν. Γιατί πιστεύω, ότι τα πολιτικά θέματα τα οποία θα αντιμετωπίσουμε από εδώ και πέρα είναι σημαντικά και μέσα από τη Βουλή θέλω και εγώ να ενώσω τη φωνή μου με τη φωνή άλλων για μια προοδευτική αντιμετώπιση των θεμάτων, μια μια συσπείρωση της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας και στήριξης του κυβερνητικού έργου.

Ετσι, λοιπόν, για περισσότερους από εσάς δεν θέλω να πω, αντίο, αλλά να πω, ορεβουάρ στις συναντήσεις τις οποίες θα έχουμε σύντομα.

Αγαπητέ Πέτρο, αυτός ο κίτρινος φάκελος δεν είναι η μαύρη τρύπα του Υπουργείου Παιδείας, αλλά είναι θέματα επιλεγμένα τα οποία χρειάζονται την άμεση προσοχή της νέας ηγεσίας. Εχουν όμως προγραμματιστεί με τέτοια λεπτομέρεια που είναι σίγουρος, ότι θα τα αντιμετωπίσεις χωρίς καμία δυσκολία. Θα είμαστε πάντα στη διάθεσή σου για όποια ερωτήματα έχεις και όποια βοήθεια μπορούμε να σου δώσουμε. Και να είσαστε καλά.

Π.ΕΥΘΥΜΙΟΥ: Πριν απ' όλα θέλω να δηλώσω, ότι αυτό δεν είναι αποτέλεσμα της χειραψίας με τον Μάκη, είναι από το πάθος των εκλογών, το έχω 15 μέρες και προφανώς η χειραψία του Μάκη ήταν γλυκιά σ' αυτό το χέρι.

Αγαπητοί φίλοι, είναι πριν απ' όλα η μεγαλύτερη ευθύνη νομίζω που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος το να βρίσκεται σε ένα Υπουργείο το οποίο δεν έχει καμία από τις συμβάσεις που ξέρουμε. Γιατί είναι το πιο λεπτό, το πιο ποιοτικό στοιχείο μιας κοινωνίας, που είναι τα νέα μας παιδιά, η επένδυση για το μέλλον, που είναι επένδυση αναπτυξιακή, είναι επένδυση όμως ποιότητας και ήθους, είναι επένδυση δηλαδή του τρόπου και του χαρακτήρα στον οποίον αντιλαμβανόμαστε και οραματιζόμαστε την πορεία της χώρας.

Γιατί αυτό που λέμε συμβατικά, το μέλλον του Εθνους είναι η νεολαία, πολλές φορές έχει τη λογική, λέμε στους νέους, σας ανήκει το μέλλον, αλλά όχι το παρόν. Νομίζω, ότι χρέος όλων μας είναι να δουλεύουμε στο παρόν για το μέλλον.

Και ήθελα να πω ξεκάθαρα, ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θεμελίωσε ο Γεράσιμος Αρσένης και μαζί του ο Γιάννης Ανθόπουλος είναι μια μεταρρύθμιση που ανταποκρινόταν στις προγραμματικές προτάσεις του 1996 της κυβέρνησης, μια μεταρρύθμιση που αποσκοπούσε μέσα στο πλαίσιομιας συνολικής πολιτικής να θέσει σε κίνηση επιτυχή την ελληνική κοινωνία προς μεγάλους στόχους.

Ετσι, λοιπόν, το 1996-2000 η χώρα έκανε ένα ιστορικό άλμα. Τίποτα το 2000 δεν είναι όπως το 1996. Και η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι ένα κομμάτι αυτής της μεγάλης πορείας, γιατί ανταποκρινόταν σε μια αναγκαιότητα που είναι η ανάγκη κάθε εκπαιδευτικό σύστημα να προσλαμβάνει τις ανάγκες του μέλλοντος και να τις ενσωματώνει στο παρόν, ώστε να πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες και να δίνει τα εφόδια στα νέα παιδιά να αντιμετωπίσουν με ισότιμο τρόπο, με ίσες ευκαιρίες τις προκλήσεις των νέων καιρών.

Και θα ήθελα να σημειώσω, ότι μέχρι τώρα η Ελλάδα κοιτούσε τον κόσμο. Τώρα ο κόσμος κοιτάει την Ελλάδα. Τα παιδιά που μεγαλώνουμε, είναι παιδιά μέσα στην Ευρώπη ισότιμα. Τα παιδιά μας δεν έχουν ορίζοντα από την Λάρισα ως την Αθήνα, έχουν ορίζοντα όλη την Ευρώπη, τους ανήκει. Ανήκουν εκεί, εκεί είναι πολίτες που δοκιμάζονται, όπως οι άλλοι Ευρωπαίοι.

Απ' αυτή τη σκοπιά, λοιπόν, και η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, όπως οι διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία, όπως η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους που καταφέραμε στην πρώτη τετραετία είναι ένα καλό υπόβαθρο για τη συνολική αναβάθμιση της χώρας.

Και όπως είπε ο Πρωθυπουργός, τώρα που η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση λειτουργεί, τώρα θα μπορεί να αξιολογείται, να κρίνεται και όπως είπε σωστά ο Γεράσιμος -μου επιτρέπεις Γεράσιμε- μέσα από την αξιολόγηση θα εξαχθούν τα συμπεράσματα που θα οδηγήσουν όπου χρειαστεί, όπου κριθεί σκόπιμο στις βελτιώσεις, στις αλλαγές και προσαρμογές που θα κάνουν το σύστημα λειτουργικότερο.

Με τον κ.Πετσάλνικο δεν ήρθαμε εδώ για να εξαγγείλουμε κανένα γενναίο νέο μέτρο. Δεν ήρθαμε να υποσχεθούμε τίποτα. Δεν ήρθαμε να ανακοινώσουμε τομές ή οτιδήποτε. Θα ήθελα να πω κάτι.

Για μένα προσωπικά η εκπαίδευση είναι ένα συστατικό της ζωής μου. Ο παπούς μου ήταν εκπαιδευτικός, ήταν καθηγητής Φιλόλογος. Ο πατέρας μου ήταν Φιλόλογος, η μητέρα μου είναι δασκάλα, εγώ είναι καθηγητής Φιλόλογος, η αδελφή μου είναι Καθηγήτρια. Η εκπαίδευση είναι το σπίτι.

Αυτό που έχω καταλάβει εγώ από την εκπαίδευση είναι, ότι ξεκινάμε πριν απ' όλα κάθε εκπαιδευτική παρέμβαση μέσα από τους ίδιους φορείς της εκπαίδευσης. Κέντρο της εκπαίδευσης είναι η σχολική κοινότητα, είναι δηλαδή ο δάσκαλος, ο καθηγητής, που αυτός είναι που κρατά τον τόνο, που κρατά την ποιότητα μιας σχέσης διδακτικής, κρατά την ποιότητα μιας σχέσης ανθρώπινης.

Είναι το παιδί, που πρέπει να απαπνέει μέσα στο σχολείο με όρους ζωής. Το σχολείο πρέπει να είναι ο χώρος που το παιδί πραγματώνει την ύπαρξή του, όχι ο χώρος που φέρει την ύπαρξή του κάποιες συγκεκριμένες ώρες. Είναι και οι γονείς, που πρέπει να είναι μέτοχοι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Αυτό που είναι το πρωτεύον, είναι να λειτουργήσουμε όλοι οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας με τη ζεστασιά, με την ανθρώπινη επαφή που αναλογεί σ' αυτή τη δουλειά. Αυτή η δουλειά δεν έχει καμιά σχέση με οποιοδήποτε άλλο τομέα της Διοίκησης. Δεν παίζεται με εγκυκλίους, δεν προσδιορίζεται από τύπους.

Γι' αυτό αξιοποιώντας όλες τις νομοθετικές προβλέψεις, πρόθεση μας είναι να εμβαθύνουμε ακόμα περισσότερο τις σχέσεις των τοπικών κοινωνιών με το σχολείο, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να προχωρήσουμε ακόμα πιο πέρα τις παράπλευρες δραστηριότητες, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, όλα αυτά δηλαδή που κατατείνουν να διαμορφώσουν μέσα στο σχολείο ένα χώρο δουλειάς, αλλά και ζωής, ένα χώρο παραγωγής έργου, αλλά και παραγωγής ομορφιάς.

Αυτό που ήθελα να πω είναι ξεκάθαρα ένα ότι όλοι η πολιτική μας, όλη η κυβερνητική πολιτική αποσκοπεί στην ενδυνάμωση και την εδραίωση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, του δημόσιου χαρακτήρα της υγείας, του δημόσιου χαρακτήρα των βασικών κοινωνικών αγαθών.

Αυτή είναι και η πραγματική διαχωριστή γραμμή από την Νέα Δημοκρατία που τόσο άτεχνα προσπάθησε να συγκαλύψει, αλλά είναι η βασική γραμμή η ουσία μιας διαφοράς πολιτικής αντίληψης με βαθύτατες και ουσιαστικές κοινωνικές επιπτώσεις.

Αρα για μας η δημόσια εκπαίδευση είναι το κλειδί της ανάπτυξης του τόπου από την μια μεριά, γιατί ακριβώς η δήμοσια εκπαίδευση πρέπει να ενσωματώσει όλες τις νέες τεχνολογίες και να τις κατακτήσει κτήμα κάθε κοινωνού της εκπαίδευσης, είναι όμως ταυτόχρονα και ο χώρος εδραίωσης και εμπέδωσης της εθνικής μας ταυτότητας, εκπαίδευση και πολιτισμός είναι τα δυο ακρογωνιαία λιθάρια πάνω στα οποία κτίζουμε την ελληνική μας ταυτότητα, την εθνική ταυτότητα απέναντι στην πολυμορφία, την γόνιμη πολυμορφία που μας περιμένει στην Ενωμένη Ευρώπη.

Αρα λοιπόν η δημόσια εκπαίδευση δεν είναι απλώς μια πίστη μας στο δημόσιο χαρακτήρα αυτού του αγαθού, είναι μια βαθύτερη ιδεολογική μας πεποίθηση για την Ελλάδα και τον Ελληνισμό. Είναι η λογική της ανάπτυξης και ολοκλήρωσης μιας δυναμικής εθνικής ταυτότητας του τόπου, που μόνο μια δημόσια εκπαίδευση μπορεί να εξασφαλίσει.

Ενα τελευταίο ήθελα να πω ότι αυτή η πορεία στην εκπαίδευση δεν ανήκει σε κανένα κόμμα, ανήκει σε όλους. Ο διάλογος στην εκπαίδευση είναι συστατικό στοιχείο, είναι κομμάτι της πράξης της εκπαιδευτικής, άρα είναι κομμάτι και της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Θα πάμε λοιπόν με μεγάλη προσοχή, χωρίς ανακοινώσεις και χωρίς τομές, αλλά ακουμπώντας στο έργο που έχει παραχθεί στη διαρκή αξιολόγησή του, στην επέκταση όλων των γόνιμων πλευρών, στη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα που η εκπαιδευτική κοινότητα επαναλαμβάνω δεν είναι το Υπουργείο, είναι οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές και είναι η συμπερίληψη σε όλα αυτά και του Υπουργείου και της τοπικής κοινωνίας σε κάθε περίπτωση.

Αυτό που ήθελα να πω είναι ότι τον Φίλιππο τον Πετσάλνικο τον ξέρει αυτό το Υπουργείο και τον ξέρει με επιτυχία δεν χρειάζεται νομίζω ιδιαίτερη παρουσία, ήθελα να πω ότι θα δουλέψουμε με πείσμα, με πάθος, θα δουλέψουμε με μέθοδο και θα δουλέψουμε χωρίς δογματισμό, αξιοποιώντας το έργο που έχει γίνει και προσπαθώντας να κάνουμε διαρκώς το καλύτερο.

Και θα ήθελα να πω ζητάω από όλους να καταννοηθεί ότι την εκπαίδευση πρέπει να την μεταχειριζόμαστε με την πιο τρυφερή αίσθηση του εύθραυστο χώρου, γιατί στην εκπαίδευση δεν τραυματίζεις μια διοικητική διαδικασία, τραυματίζεις το κεφάλαιο μας που είναι τα παιδιά και γι' αυτά τα παιδιά, είμαστε εδώ, γι' αυτά τα παιδιά θα δουλέψουμε και γι' αυτά τα παιδιά θα αφιερωθούμε με όλες μας τις δυνάμεις για το καλύτερο, όχι για μας, για τον τόπο.

Σας ευχαριστώ.

Φ.ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ: Πάντα υπάρχει μια συναισθηματική φόρτιση σε τέτοιες στιγμές και ιδιαίτερα στο Υπουργείο Παιδείας και πρέπει να πω ότι και οι δυο Υπουργοί ήταν πάρα πολύ καλοί ήταν υπέροχοι και αυτό το λέω γιατί 5 φορές έχω παρεβρεθεί σε παραδόσεις και παραλαβές.

Ελεγα ότι φεύγοντας πριν από 4 χρόνια από το Υπουργείο Παιδείας, ότι θα είχα γλυτώσει από την Μητροπόλεως, αλλά η ζωή κάνει κύκλους. Δεν σας κρύβω ότι χαίρομαι που ξαναείμαι σήμερα εδώ και βλέπω και παλιούς γνώριμους συνεργάτες, αλλά και νέα πρόσωπα.

Δυο λόγια θα ήθελα να πω και εγώ ας μου επιτραπεί με την εμπειρία των προηγούμενων θητειών μου στο Υπουργείο Παιδείας. Η μεταρρύθμιση που ξεκίνησαν, θεμελίωσαν και προχώρησαν ο Γεράσιμος Αρσένης και ο Γιάννης ο Ανθόπουλος χαρακτηρίζεται κυρίως απ' αυτό που δεν είναι συχνό στην χώρα μας, από την τόλμη, από την τόλμη ιδιαίτερα σε θέματα παιδείας.

Και επειδή πολλές φορές γεννάται το ερώτημα, η νέα ηγεσία -όπως είπε και ο Πέτρος- τι αλλαγές θα κάνει, τι τομές, ήδη ρωτούσαν συνάδελφοι σας θα κάνετε τομές επί τομών και μεταρρύθμιση της μεταρρύθμισης; Και εγώ θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι δεν ερχόμαστε εδώ για αλλαγές επί αλλαγών, αλλά για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε αυτή την πολύ μεγάλη προσπάθεια, αξιολογώντας στην πορεία αυτό το τόλμημα και το εγχείρημα και βέβαια για να επικεντρώσουμε όλες μας τις δυνάμεις σε θέματα όπως, η βελτίωση της καθημερινότητας στο σχολείο, αυτή που βιώνει ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και κατ' επέκταση η οικογένεια, για να προχωρήσουμε με πιο γρήγορους -θα μου επιτραπεί η έκφραση- ίσως ρυθμούς, μια που μεγάλη βαρύτητα είχε δοθεί στις ανάγκες της μεταρρύθμισης σε άλλους τομείς, σε θέματα όπως η επιμόρφωση που περιλαμβάνετε στους σχεδιασμούς σας, και έχουν γίνει ήδη τα πρώτα σημαντικά βήματα, για να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο την αποκέντρωση, για να εφαρμόσουμε την αξιολόγηση, έχει απόλυτο δίκιο ο Γ.Αρσένης όταν λέει ότι η αξιολόγηση -κάποτε βέβαια όταν συζητούσαμε για αξιολόγηση επροκαλείτο θύελλα Μάκη, αλλά τώρα έχει ωριμάσει πλέον η αναγκαιότητα της αξιολόγησης σε όλους τους χώρους και βέβαια για να δούμε και τα θέματα των νέων τεχνολογιών.

Ολα αυτά με διάλογο, όχι για τον διάλογο, το λέω από τώρα γιατί έχω και στο παρελθόν διαλόγους, ο διάλογος θα πρέπει να γίνεται για να εξασφαλίζουμε την αποτελεσματικότητα μέσα από την ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Και θα ήθελα ειλικρινά να ευχαριστήσω και εκ μέρους μου, τόσο τον Υπουργό, όσο και τον συνάδελφο Υφυπουργό τον κ.Ανθόπουλο γι' αυτό το πολύ μεγάλο φάκελο που μας παραδίδουν. Εδώ δεν είναι μόνο το έργο, αλλά είναι και μια παρακαταθήκη και μεγάλη ευθύνη. Θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε σ' αυτή την μεγάλη ευθύνη.

Ι.ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ: Δυο λόγια μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν πολιτικό όταν συμμετέχει σε μια μεγάλη προσπάθεια είναι το έργο να συνεχίζεται, να βελτιώνεται και να αποδίδει προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού λαού.

Απ' αυτή την άποψη ύστερα απ' αυτά που άκουσα τόσο από την νέα πολιτική ηγεσία, όσο και από τον Υπουργό ... πιστεύω ότι αυτό το έργο δικαιώνει πολιτικά, το έργο μιας κυβέρνησης και την προσπάθεια ενός Υπουργού και ενός Υφυπουργού, ενός Γενικού Γραμματέα και όλων που συμμετείχαν σε μια διαδικασία που χρειάστηκε ιδρώτα, χρειάστηκε συνεχή επαγρύπνιση, αλλά είχε μέσα της την φλόγα της δημιουργίας.

Ευχαριστώ όλους εσάς για τη συμμετοχή σας με την φλόγα της δημιουργίας σ' αυτή την προσπάθεια και ταπεινά απευθυνόμενος στον αγαπητό μου φίλο Υπουργό και τον φίλο Υφυπουργό του λέω συνεχίστε με τόλμη και τρυφερότητα.

Ι.ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ: Κύριε Υπουργέ, κ.Υφυπουργέ, η έντονη συναισθηματική φόρτιση με υποχρεώνει να περιοριστώ σε δυο λόγια για την αποχώρηση σας από το Υπουργείο μας. Οσο τελική και αν είναι διαδικασία είναι αναπόφευκτο να προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα, τόσο σε σας, όσο και σε όλους τους εργαζόμενους στο χώρο του Υπουργείου, ανεξάρτητα εάν όλοι που είναι εκεί είχαν άμεσα ή έμμεσα προσωπική ή υπηρεσιακή συνεργασία μαζί σας.

Ωστόσο, όλοι συνέπραξαν με εντιμότητα και ήθος στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως αρμόζει στα όργανα της διοίκησης και ιδιαίτερα μάλιστα σ' αυτό το χώρο, που διδάσκει και παρέχει με τους φορείς του εκπαίδευση και γενικότερη παιδεία.

Γνωρίζετε καλύτερα απ' όλους μας, ότι το έργο της πολιτικής διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας, όσο σοβαρό και ευαίσθητο και αν είναι, είναι ταυτόχρονα και αχάριστο, γιατί καλείται να εργαστεί για ένα σκοπό, που τ' αποτελέσματά του θα φανούν αργότερα.

Ολοι οι εργαζόμενοι στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου μας, τους οποίους έχω την τιμή να εκπροσωπώ ως Πρόεδρος των Εργαζομένων, συνέτρεξαν στο βαθμό που τους δόθηκε η δυνατότητα, στην εφαρμογή των επιλογών της πολιτικής διοίκησης.

Με την ίδια θέρμη θα εργαστούμε και με την πολιτική διοίκηση στην οποία ανατέθηκε η τιμή αυτή. Σας αποχαιρετούμε, σας ευχόμαστε υγεία, προσωπική και οικογενειακή ευτυχία.

Ταυτόχρονα, καλωσορίζουμε την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μας και ευχόμαστε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο της. Σ' ότι αφορά τον κ. Πετσάλνικο, τον κ. Υφυπουργό, είμαστε βέβαιοι, ότι πασχίζοντας σ'ένα γνώριμο γι' αυτόν χώρο, θα συμβάλει στην καλύτερη συνεργασία της πολιτικής διοίκησης με τους υπαλλήλους. Σας ευχαριστώ πολύ.

Γ.ΑΡΣΕΝΗΣ: Μένει τώρα εκ μέρους του κ. Ανθόπουλου, του Γενικού Γραμματέα, να ευχαριστήσουμε τους δημοσιογράφους, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και όλους όσους συνεργαστήκαν μαζί μας, όλα αυτά τα τριάμιση χρόνια και ελπίζω ότι θα μας δοθεί η ευκαιρία και στο μέλλον, σε άλλους χώρους να ξανασυναντηθούμε.
Τους ευχαριστώ πάρα πολύ.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 13.04.2000 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 526 φορές