Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Θέσεις
 Πολιτείας & Πολιτικών Κομμάτων


Οι προγραμματικές δηλώσεις
της νέας πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Πέτρος Ευθυμίου

Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1950.Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Ιωαννίνων. Δημοσιογράφος, διετέλεσε διευθυντής της εβδομαδιαίας εφημερίδας “Σοσιαλιστική Πορεία” από το 1975 έως το 1977.Την περίοδο 1980-1985, ήταν αρχισυντάκτης του πολιτικού περιοδικού “Αντί” και το 1986, έγινε πολιτικός συντάκτης της εφημερίδας “Το Βήμα”.Υπήρξε ειδικός σύμβουλος του υφυπουργείου Νέας Γενιάς (1982-1985) και γενικός γραμματέας Τύπου και Πληροφοριών (1985).Το διάστημα 1988-1989, διετέλεσε διευθυντής ενημέρωσης του ραδιοφωνικού σταθμού “TOP-FM” και από το 1989, έως το 1990 διευθυντής του ίδιου σταθμού.Τον Ιούνιο του 1999, εξελέγη για πρώτη φορά ευρωβουλευτής με το ψηφοδέλτιο του ΠΑΣΟΚ.Ανέλαβε κυβερνητικό αξίωμα για πρώτη φορά.Είναι παντρεμένος και έχει ένα γιο και μία κόρη.

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 
Φίλιππος Πετσάλνικος

Γεννήθηκε το 1950 στο Μαυροχώρι Καστοριάς. Τελείωσε το Γυμνάσιο Καστοριάς. Σπούδασε νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, απ’όπου αποφοίτησε με άριστα. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Βόννης. Στο ίδιο Πανεπιστήμιο παρακολούθησε Οικονομικές Επιστήμες και εργάσθηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης.Στα φοιτητικά του χρόνια υπήρξε πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Φοιτητών και Επιστημόνων, πρόεδρος του Συνδέσμου Αλλοδαπών Φοιτητών και Επιστημόνων Κοινότητας Βόννης. Στην περίοδο 1984 - 1985 διετέλεσε Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Τομέας Λαϊκής Επιμόρφωσης). Εκλέγεται Βουλευτής στο Νομό Καστοριάς από το 1985. Διετέλεσε Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων το 1986 - 1987. Υφυπουργός Πολιτισμού (Τομείς Νέας Γενιάς, Απόδημου Ελληνισμού, Λαϊκής Επιμόρφωσης) το 1987 -1988. Για δεύτερη φορά Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων το 1988 -1989.Από το 1990 έως το και το 1993 ήταν Γραμματέας του Κοινοβουλευτικού Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ. Υπουργός Αναπληρωτής Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων από το 1994 έως το 1996. Υπουργός Μακεδονίας - Θράκης το 1996 - 1998. Υπουργός Δημόσιας Τάξης από τον Οκτώβριο του 1996 έως τον Φεβρουάριο του 1999. Είναι παντρεμένος με την Μαρίλε και πατέρας του Αλέξανδρου, της Δανάης και της Ηλέκτρας.


Κατά την διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων (24/4/00) της νέας Κυβέρνησης που προέκυψε από τις εκλογές της 9ης Απριλίου, ο Υπουργός Παιδείας κ. Π. Ευθυμίου παρουσίασε τους άξονες του κυβερνητικού έργου όσον αφορά την εκπαίδευση. ο κ. Υπουργός στην ομιλία του τόνισε:
“Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είvαι κοινή παραδοχή ότι οι ‘Έλληνες υπάρχουμε ως έθνος γιατί στηριχθήκαμε στους μακρούς σκοτεινούς αιώνες στην “πένα και στην πάλο”, Κερδίσαμε την εθνική μας υπόσταση με το φως της Παιδείας και το σπαθί της τόλμης μας.
Σήμερα στις αρχές του 21ου αιώυα η εκπαίδευση και η Παιδεία έχουν κατ ουσία τον ίδιο αποφασιστικό ρόλο για την Ελλάδα, απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης.
Είναι νομίζω κοινή παραδοχή ότι τα μακρά συμφέροντα της χώρας επιτάσσουν ώστε η Ελλάδα να βρίσκεται σταθερά στην πρώτη ταχύτητα της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης.
Αυτή η ισότιμη συμμετοχή έχει δύο προϋποθέσεις:
1. Να μεταβάλλουμε την εκπαίδευση στον δυναμικό μοχλό της Ανάπτυξης.
2. Μέσω της εκπαίδευσης, της Παιδείας και του Πολιτισμού να διαφυλάττουμε και να προάγουμε δυναμικά την εθνική μας ταυτότητα μέσα στη γόνιμη πολυμορφία της Eυρωπαϊκής ‘Ένωσης.
Ο σύγχρονες κοινωνίες έχουν χαρακτηρισθεί ως κοινωνίες της γνώσης και της πληροφορίας. Επομένως το εκπαιδευτικό σύστημα, κάθε εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό:
- Δεν μπορεί να υπηρετεί το παρελθόν
- Δεν αρκεί και να είναι προσαρμοστικό στο παρόν.
- Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να είναι στραμμένο στις απαιτήσεις του μέλλοντος.
Στην περίπτωση μας το εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες τις βαθμίδες του οφείλει να προπαρασκευάζει τις νέες γενιές για το νέο τοπίο του κόσμου των νέων τεχνολογιών, της κοινωνίας, της γνώσης, της τεχνολογίας.
Ο λειτουργικός αναλφάβητος του 21ου αιώνα, να ειναι ο άνθρωπος που δεν θα μπορεί να χειρίζεται την πληρoφoρία. Δέσμευση μας είναι ότι όλα τα σχολεία ως τo τέλος του 2001 να έχουν συνδεθεί με το Internet.
Εξίσου όμως αποφασιστικό είναι να κατανοήσουμε ότι πέρα απ’ την εξασφάλιση των υποδομών, την σύνδεση με το Internet, τα εργαστήρια πληροφορικής σε κάθε σχολική μονάδα, τίθεται το ουσιώδες ζήτημα της δημιουργίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα μαθαίνει στο παιδί πώς να μαθαίνει.
Για να χρησιμοποιήσω τον Θoυκυδίδη να βρούμε εκείνη την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος που καθιστά τη γνώση “κτήμα ες αεί”.
Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν πρέπει να δίδει αποσπασματικές γνώσεις αλλά να οργανώνει τη γνωστική ικανότητα του παιδιού, για τη διαρκή ανανέωση της γνώσης. Ταυτόχρoνα όμως πρέπει να αποφύγουμε μια άλλη παγίδα, την μονομέρεια ενός σχολείου που βλέπει το νέο παιδί μονοδιάστατα και προετοιμάζει αποκλειστικά τα εφόδια της ένταξής του στην παραγωγική διαδικασία.
Το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει σήμερα και μια άλλη αποστολή:
Να προετοιμάζει τον ενεργό πολίτη,
Να διαμορφώνει ήθος και προσωπικότητα.
Να διαφυλάττει τη γλώσσα.
Να μπολιάζει στις σύγχρονες απαιτήσεις το ήθος τωμ παραδόσεων που σφράγισαν την Εθνική τους ιδιοσυστασία.
Γινόμαστε πολίτες του κόσμου ως περήφανοι ‘Eλληvες πολίτεc.
Γινόμαστε πολίτες του κόσμου όχι μόνο με εφόδια τη λαμπρή ιστορία αλλά επειδή δυναμικά κατακτούμε στο παρόν και στο μέλλον μια νέα θέση για τη χώρα μας στην διεθνή σκηνή.
Η ισχυρή Ελλάδα, η περήφανη Ελλάδα, η Ελλάδα ισότιμη στην Ευρώπη, η Ελλάδα με διακριτή θέση στα σύγχρονο κόσμο θα είναι και η Ελλάδα της Παιδείας και του Πολιτισμού.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι χρειαζόμαστε σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ένα πνεύμα γόνιμης Δημιουργίας.
Tο σχολείο πρέπει να λειτoυργεί ως μικρή κοινωνία της γνώσης; της συνεργασίας και της χαράς της σχολικής πράξης.
Πρέπει ν’ αποδώσουμε κεντρικό ρόλο στον ‘Ελληνα εκπαιδευτικό όλων των βαθμίδων.
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να’ ναι το κοινωνικό πρότυπο των παιδιών μας.
Δεν μπορεί τα παιδιά μας ν’ αφεθούν να διαμορφώνονται ως προσωπικότητες με το πρότυπο του Life Style, του glαmoυr, των νεοπλουτικών συμπεριφoρών.
Ευθύνη της πολιτείας είναι η μέριμνα για την πολιτική αναβάθμιση της θέσης του εκπαιδευτικού.
Για να λειτουργήσει σωστά η εκπαίδευση, χρειάζεται μια αποσαφηνισμένη λειτουργία σε όλες τις βαθμίδες, τη στενή συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί), μια στενή συνεργασία των τοπικών κοινωνιών σε όλες τις εκφράσεις της τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης γύρω απ’ τα ζητήματα της εκπαιδευτικής πράξης,
Κυρίες και κύpιoι
Κάθε χρόνος πoυ χάνεται σήμερα στις αρχές του αιώνα για την ελληνική εκπαίδευση σημαίνει δέκα χρόνια χαμένα στο βάθος αυτού του αιώνα, αυτό σημαίνει ότι η εκπαίδευση και η παιδεία πολιτών μια εθνική κοιvωνική και πολιτική συναίνεση.
Επιβάλλεται ένας εθνικός διόλογ9ς για τα ζητούμενα της εκπαίδευσης και της παιδείας.
‘Ενας διάλογος στον οποίο όλες οι πλευρές, κόμματα και πολιτικές δυνάμεις φορείς όπως η ΓΕΣΕΕ και ο ΣΕΒ το ΤΕΕ, η ΓΕΣΕΒΕ και η ΓΕΣΑΣΕ και άλλοι θα έχουν συμμετοχή προκειμένου να υπάρχει μια κοινή συνισταμένη στην αναζήτηση των προσφορότερων κατευθύνσεων για τον διαρκή εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος.
Ο θεσμός του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας που πρόσφατα ψηφίστηκε από την Βουλή προσφέρει το πλαίσιο για την ανάπτυξη του Εθνικού διαλόγου, για την εκπαίδευση και την Παιδεία.
Είναι ουσιαστικός διάλογος μπορεί να υπάρξει στο πλαίσιο της λειτουργίας της διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Bουλής, όχι μόνον για την επεξεργασία νoμoθετικών ρυθμίσεων αλλά για την ουσιαστική ανταλλαγή απόψεων για διάφορα σημαντικά θέματα Παιδείας.
‘Έρχομαι τώρα στην παρουσίαση των θέσεών μας για την πολιτική μας στηv Παιδεία στη νέα Κυβερνητική περίοδο.
Κυρίες και Κύριοι,
Tα τελευταία 4 χρόνια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ολοκλήρωσε μια εκπαιδευτική πολιτική που στόχος της είναι να στρέψει το εκπαιδευτικό σύστημα αποφασιστικά προς το μέλλον.
Στόχος αυτής της πολιτικής είναι να δώσει υπόσταση στο σχολείο ως ολοκληρωμένο πεδίο προπαρασκευής του νέου πολίτη στις απαιτήσεις της νέας εποχής.
Νομίζω προσωπικά ότι η νηφάλια και ήρεμη κρίση που χαρίζει ο χρόνoς θα αναγνωρίσει στον Γεράσιμο Αρσένη τον τίτλο ενός πολιτικού που τόλμησε να θέσει την εκπαίδευση σε μια δυναμική τροχιά απάντησης στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Και το λέω αυτό, γιατί νομίζω ότι απαιτείται απ’ όλους μας μια γενναιότητα χωρίς να χρειάζεται να μεσολαβεί ο χρόνος.
Γιατί xρειάστηκε χρόνος ν’ αναγνωριστούν οι θετικές παρεμβάσεις του Γεωργίου Ράλλη το 1976, χρόνος ν’ αναγνωριστεί η θετική πλευρά του έργου του Γιώργου Σουφλιά όπως ο Οργανισμός
Επαγγελματικης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπώς χρόνος χρειάστηκε να αναγνωριστεί το τεράστιο και θετικό καινοτόμο έργο των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ στις πρoηγούμενες θητείες του, για να αναφέρω εντελώς ενδεικτικά τον Απόστολο Κακλαμάνη και την ακέραιη μορφή του Πέτρου Μόραλη.
Tώρα που το νέο εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί, μέσα από την εμπειρία της εφαρμογής που προσφέρει η σχολική πράξη, μέσα από ένα γόνιμο και ουσιαστικό διάλογο με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας θα αντλούμε συμπεράσματα και με νηφαλιότητα, χωρίς δογματισμό, όπου κριθεί, με ώριμo τρόπο, θα υπάρξουν οι αναγκαίες βελτιώσεις και προσαρμογές.
ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Στην κατεύθυνση αυτή θα επεκτείνουμε σταθερά τον θεσμό του ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Σταθεpή επέκταση του πολύ ελπιδοφόρου θεσμού του ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου.
ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ
Σε συνεργασία με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, με τους Δήμους και τις Νομαρχίες θα επιδιώξουμε τη δημιουργία ενός σχολείου δεύτερης ευκαιρίας ανά Νομό.
Τα σχολεία ,Δεύτερης Ευκαιρίας απευθύνονται σε νέους άνω των 18 ετών που έχουν ελλιπή υποχρεωτική εκπαίδευση και επιθυμούν να βελτιώσουν την γενική τους μόρφωση σε βασικά γνωστικά αντικείμενα μέσω ενός πρoγράμματoς 18μηνης διάρκειας.
ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Το Ενιαίο Λύκειο ως νέα εκπαιδευτική και παιδαγωγική πρόταση περιλαμβάνει διδασκαλία μαθημάτων γενικής παιδείας με στόχο την καλλιέργεια της κριτικής και αναλυτικής σκέψης, καθώς επίσης δέσμη επιλεγόμενωv μαθημάτων και κατευθύνσεις.
Συνολικά επιδιώκει να παρέχει ένα ισχυρό γνωστικό υπόβαθρο απαραίτητο για τη συνέχιση των σπουδών στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα ή την άμεση ένταξη των απόφοιτων στην αγορά εργασίας.
Η επίτευξη των παραπάνω στόχων καθίσταται δυνατή μέσα από τη ριζική αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών, την εισαγωγή νέων διδακτικών αντικειμένων, τη χρήση καινούργιων διδακτικών εγχειριδίων, την υιοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου, καθώς και τα πακέτα διδακτικού υλικού. Στο ίδιο σύστημα ανήκε, και η υλοποίηση του προγραμματικού στόχου για αυστηρή κατ’ έτος, αξιολόγηση των νέων σχολικών βιβλίων και του λοιπού διδακτικού υλικού, που χρησιμοποιούνται στο Ενιαίο Λύκειο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
Η πρόσθετη διδακτική στήριξη αφορά την προσφορά συστηματικής υποστήριξης με μαθητές με μαθησιακά κενά, διεξάγεται μέσα στο σχολικό περιβάλλον, στις απογευματινές ώρες από έμπειρους εκπαιδευτικούς που αμείβονται για το έργο τους αυτό από την πολιτεία.
Γνωρίζετε ότι υπάρχει εκτεταμένη πιλοτική εφαρμογή στην Α’ Β’ Γ΄ Λυκείου και στα ΤΕΕ.
Το μέτρο αυτό θα επεκταθεί και θα ολοκληρωθεί οργανωτικά.
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
‘Ήδη λειτουργούν 500 νέου τύπου σχολικές βιβλιοθήκες σε σχολεία δευτεροβά9μιας εκπαίδευσης.
Ως τα τέλη του 2000 προβλέπεται να ολοκληρωθεί η παράδοση τωv χιλίων (1000) σχολικών βιβλιοθηκών με έξι χιλιάδες (6000) τίτλους και λογισμικό ηλεκτρονικής διαχείρισης.
ΣXOΛΙΚOΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ (ΣΕΠ)
Από το τρέχον έτος τίθεται σε λειτουργία το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού πoυ θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ (ΤΕΕ)
Τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια αποτελούν ίσως το πιο δραστήριο τμήμα του εκπαιδευτικού συστήματος, υπό την έννοια , ότι αντιστοιχούν στον πιο ζωτικό και κρίσιμο τομέα, αυτόν της οικονομικής, κοινωνικής και βιoμηxανικής ανάπτυξης, στοιχεία -κριτήρια που χαρακτηρίζουν το δυvαμισμό ενός άρτια οργανωμένου κράτους. Ως εκπαιδευτική βαθμίδα, προσφέρουν μεταγυμνασιακές σπουδές και απευθύνονται σε όσους, μετά την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, επιθυμούν να λάβουν τεχνολογική εκπαίδευση υψηλού επιπέδου σε μια σειρά από τομείς και ειδικότητες, που έχουν άμεση απόκριση στην αγορά εργασίας.
Τα προγράμματα σπουδών, που υποοτηρίζονται από εξίσου αναβαθμισμένα σχολικό εγχειρίδια, κατ’ αντιστοιχία με τις νέες εισηγμένες ειδικότητες, περιλαμβάνουν, σε ισόρροπη σχέση, τα θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα ανά ειδικότητα, καθώς’ και το μαθήματα ,γενικής παιδείας και γενικής ωφελιμότητας. Η ειδικότητα επενδύεται πλέον από μια στέρεη γνώση ίων βασικώv αρχών και δεξιοτήτων του τομέα που έχει επιλεγεί.
Υπάρχουν προβλήματα στην Τεxνική και Επαγγελματική εκπαίδευση, είναι όμως γεγονός ότι η εμφάνιση νέων τεχνολογιών δημιούργησε την ανάγκη συνολικού επανασχεδιασμού της, ενώ συγχρόνως έπρεπε να διαφοροποιηθεί και η λογική αντιμετώπισής της. Από τη χρήση της τεχνολογίας, το εκπαιδευτικό πρότυπο έπρεπε να περάσει στη γνώση της μεθοδολογίας. Και αυτό γιατί η ειδίκευση, που ήταν σύμφυτη:με ης επικρατούσες παλιότερο αρχές παραγωγής, θα δημιουργούσε χρήστες οι οποίοι θα απαξιώνονταν μαζί με το μηχάνημα του οποίου είχαν διδαχθεί τη χρήση. ‘Ήδη, η προσπάθεια άρχισε να αποδίδει.
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Bασικός μας στόχος η αναβάθμιση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, της εκπαίδευσης για τα παιδιά των παλιννοστούντων, για τους μουσουλμανοπαίδες, για τους τσιγκάνους και αλλοδαπούς μαθητές.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Προοδευτική επέκταση των εργαστηρίων πληροφορικής σε συγκροτήματα σχολείων και μεμoνωμένα σχολεία.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΏΝ
Κεντρικός στόχος η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Θα επεκταθούν τα προγράμματα εξαμηvιαίας επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στα πανεπιστήμια της χώρας, Συνέχιση των προγραμμάτων εξομοίωσης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Επέκταση των ταχύρυθμων προγραμμάτων για την κάλυψη των νέων γνωστικών αντικειμένων.
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Πιστεύω ότι η ανάπτυξη των ήδη εξαιρετικών σχέσεων με την Ορθόδοξη η Εκκλησία, θα οδηγήσει και στην καλύτερη δυνατή σχέση συνεργασίας σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος εκκλησίας και πολιτείας.
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Εφαρμογή του νομοσχεδίου και, παρακολούθηση της εφαρμογής του οπό επιτροπή υλοποίησης και αξιολόγησης. Συνεχίζουμε την ‘πολιτική του ΠΑΣΟΚ για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες όπου η ειδική αvάγκη δεν αντιμετωπίζεται ως ανάγκη του ατόμου αλλά ως δικαίωμα στη διαφορετικότητα. Η ισότιμη σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα πηγάζει ακριβώς από αυτό το δικαίωμα στη διαφορετικότητα.
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Σταθερή και επίμονη πρoσπάθεια μας σε ό,τι αφορά την κάλυψη αναγκών σε εκπαιδευτικό πρόσωπο, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων με την έναρξη του σχολικού έτους.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ (ΟΣΚ)
Εντατική υλοποίηση του 5ετούς προγράμματος εξάλειψης της διπλοβάρδιας ‘Ηδη στα τέλη του 2000 θα έχουν καλυφθεί οι ανάγκες σε ποσοστό 40%.
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΑΕΙ - ΤΕΙ)
Η Εκπαιδευτική πυραμίδα συμπληρώνεται με την τριτοβάθμια εκπαίδευση που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια και τα Tεχνoλoγικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Ακρογωνιαίος λίθος της πολιτικής μας είναι η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα αλλά και της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού ποιοτικού επιπέδου στις σπουδές, στην έρευνα και στην εν γένει λειτουργία της.
Η πρόσβαση στην τριτoβάθμια εκπαίδευση γίνεται με βάση το νέο σύστημα αξιολόγησης και ουσιαστικά διασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης στο σύνολο των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου, μέσω και της παράλληλης διεύρυνσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη δημιουργία νέων Τμημάτων Πανεπιστήμιων και ΤΕΙ. Η δυνατότητα πρόσβασης διασφαλίζεται και για τους αποφοίτους των ΤΕΕ, οι οποίοι μπορούν να εισαχθούν σε ΤΕΙ και σε Τμήμα αντίστοιχο της ειδικότητάς τους, ακόμα δε και σε Πανεπιστήμιο μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων ως απόφοιτοι ΤΕΙ.
Mε βάση τα στατιστικά δεδομένα των τελευταίων ετών για τους αριθμούς εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατά την πενταετία 1996-2000 σημειώνεται μία ραγδαία αύξηση των προσφερόμενων
Θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς οπό τους 49.600 περίπου εισακτέους του 1996 έχουμε φτάσει ήδη στους 85.500 το 2000.
Πέρα όμως από την ποσοτική ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευση, ξεχωριστή αναφορά γίνεται και στην ποιοτική αναβάθμιση, η οποία προωθείται μέσω των εξής μείζονος σημασίας επιλογών:
-Της θεσμικής κατοχύρωσης της διοικητικής, οικονομικής και ακαδημαϊκής αυτοτέλειας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με τη θεσμοθέτηση Εθνικού Συστήματος Ποιοτικής Αξιολόγησης των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
-Της χαρτογράφησης όλου του πλέγματος των ειδικεύσεων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με σκοπό τον εξορθολογισμό του και την εξάλειψη επικαλύψεων και ανακολουθιών.
- Του επαναπροσδιορισμού της φυσιογνωμίας και των στόχων των δύο τομέων της τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, του πανεπιστημιακού και του τεχνολογικού.
- Της υλοποίησης του νεου θεσμικού πλαισίου για τις μεταπτυχιακές σπουδές και την πανεπιστημιακή έρευνα.
- Της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου για τις εκλογές και την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ των Πανεπιστημίων και των μελών EΠ των ΤΕΙ.
- Aναμόρφωση του συστήματος κοινωνικώv παροχών προς τους φοιτητές και σπουδαστές, με στόχο την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων που αναιρούν στην -πράξη το δικαίωμα στην δωρεάν παιδεία.
ΘΕΣΜΟΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η φιλοσοφία για τη διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευση και για το άνοιγμά της στην κοινωνία, συμπεριλαμβάνει στο γενικότερο σχεδιασμό ικαι την έννοια της δια βίου εκπαίδευσης, η οποία υλοποιείται μέσα από δύο νέους θεσμούς, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) και το Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ). Οι νέοι θεσμοί απευθύνονται σε ενήλικες οι οποίοι επιθυμούν είτε να αποκτήσουν για πρώτη φορά γνώσεις τριτοβάθμιου επιπέδου σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία, είτε να συμπληρώσουν και να εμπλουτίσουν το γνωστικό τους πεδίο σε ένα επιστημονικό κλάδο.
Kυριες και κύριοι βουλευτές,
Η Παιδεία είναι κατεξοχήν εθνικό θέμα. Πιστεύω ότι είναι ο τομέας της εθvικής ζωής που επιβάλλει διάλογο και την αναζήτηση της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης.
Είναι ο χώρος διαμόρφωσης της νέας γενιάς που ζητά από όλους μας να μένουμε μακριά από δογματισμούς, από μικροκομματικούς υπολογισμούς και σκοπιμότητες.
Εμείς διαμορφώνουμε με το παράδειγμά μας τη νέα γενιά μας.
Ας φανούμε όλοι αντάξιοι των προσδοκιών της.”



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 24.04.2000 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 707 φορές