Φορέων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ

ΦΟΙ­ΤΗ­ΤΙ­ΚΟΣ ΣΥΛ­ΛΟ­ΓΟΣ ΑΝΩ­ΤΕ­ΡΑΣ ΕΚΚΛΗ­ΣΙΑ­ΣΤΙ­ΚΗΣ ΣΧΟ­ΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

 

Ἀρ. Πρωτ. 13

Νέα Κη­φι­σιά, 13/3/2003

 

 

Αναφορά

 των φοιτητών της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών

υποβαλλόμενη στην Επίτροπο της Commission κ. Viviane Reding

 

Κοινοποίηση: κ.κ. Ἕλληνες Εὐρωβουλευτές

 

Ἀξιό­τι­μη Κυρία Ἐπίτροπε,

 

Οἱ τέσ­σε­ρις Ἀνώ­τε­ρες Ἐκκλη­σια­στι­κές Σχο­λές τῆς Ἑλλάδας λει­τουρ­γοῦν ὑπό τήν εὐθύ­νη τοῦ Ὑπουρ­γεί­ου Ἐθνικῆς Παι­δεί­ας καί Θρη­σκευ­μά­των, ὡς πε­ρι­φε­ρεια­κές ἐκπαι­δευ­τι­κές μο­νά­δες του καί πα­ρέ­χουν εἰδι­κό κύ­κλο σπου­δῶν με­τα­δευ­τε­ρο­βάθ­μιου χα­ρα­κτή­ρα.

Σκο­πός τους εἶναι ἐκπαί­δευ­ση καί ἐπαρ­κής κα­τάρ­τι­ση σπου­δα­στῶν «οι οποίοι ως κλη­ρι­κοί θα στε­λε­χώ­νουν την Ορθό­δο­ξη Εκκλη­σί­α και ως λα­ϊ­κοί θα συ­ντε­λούν στην ευό­δω­ση των στό­χων της»[1]. Συ­μπί­πτει ἑπο­μέ­νως σκο­πός τῶν Σχολῶν μας μέ τό ἕνα ἀπό τά δύ­ο σκέ­λη τοῦ σκοποῦ τῶν Θε­ο­λο­γικῶν Σχολῶν, οἱ ὁποῖες ἐπι­προ­σθέ­τως στο­χεύ­ουν στήν κα­τάρ­τι­ση θε­ο­λό­γων πού θά κα­λύ­πτουν ἀντί­στοι­χες θέ­σεις στά σχο­λεῖα μέ­σης ἐκπαι­δεύ­σε­ως.

διάρ­κεια σπουδῶν στίς Σχο­λές μας ἀνέρ­χε­ται σέ ἑπτά ἑξά­μη­να, στά ­ἕξι ἀπό τά ὁποῖα κα­τα­νέ­με­ται τό σύ­νο­λο τῶν 76 ὑπο­χρε­ω­τικῶν μα­θη­μά­των, ἐνῶ κα­τά τό ἕβδο­μο ἑξά­μη­νο ἐκπο­νοῦμε τήν πτυ­χια­κή ἐργα­σί­α, ὁποία ἀπο­τε­λεῖ ἀπα­ραί­τη­τη προ­ϋ­πό­θε­ση γιά τή λή­ψη τοῦ πτυ­χί­ου μας ὑπό τήν ἐπί­βλε­ψη Συμ­βού­λου Κα­θη­γη­τῆ. πτυ­χια­κή ἐργα­σί­α ἐγκρί­νε­ται ἀπό τό Συμ­βού­λιο Σχολῆς[2].

διάρ­κεια λοι­πόν τῶν Σπουδῶν μας εἶναι κα­τά ἕνα ἑξά­μη­νο μι­κρό­τε­ρη ἀπό αὐτήν τῶν Θε­ο­λο­γικῶν Σχολῶν καί κα­τά ἕνα ἑξά­μη­νο με­γα­λύ­τε­ρη ἀπό τό μέ­γι­στο χρο­νι­κό διά­στη­μα σπουδῶν, πού προ­βλέ­πε­ται γιά τίς Ἀνώ­τε­ρες Σχο­λές ἀπό τό Ἑλληνικό Σύ­νταγ­μα, τοῦ ὁποί­ου πργφ. 7 τοῦ ἄρθρ. 16 ὁρί­ζει ὅτι: « ἐπαγ­γελ­μα­τι­κή καί κά­θε ἄλλη εἰδι­κή ἐκπαί­δευ­ση πα­ρέ­χε­ται ἀπό τό Κρά­τος καί μέ Σχο­λές ἀνώ­τε­ρης βαθ­μί­δας γιά χρο­νι­κό διά­στη­μα ὄχι με­γα­λύ­τε­ρο ἀπό τρί­α χρό­νια [...]».

Τό πε­ριε­χό­με­νο τῶν σπουδῶν μας, ὅπως προ­κύ­πτει ἀπό τά 76 ὑπο­χρε­ω­τι­κά μα­θή­μα­τα, εἶναι εὐρύ­τατο, κα­θώς πε­ρι­λαμ­βά­νει μαθήματα ὄχι μό­νο θε­ο­λο­γι­κῆς ἀλλά καί φι­λο­λο­γι­κῆς, φι­λο­σο­φι­κῆς, κοι­νω­νιο­λο­γι­κῆς καί γε­νι­κό­τε­ρα ἀνθρω­πι­στι­κῆς καταρτίσεως, ὅπως ἀκριβῶς συμ­βαί­νει μέ τίς Θε­ο­λο­γι­κές Σχο­λές.

Οἱ δι­δα­κτι­κές μο­νά­δες (μί­α δι­δα­κτι­κή μο­νά­δα ἰσο­δυ­να­μεῖ μέ μί­α ὥρα δι­δα­σκα­λί­ας) πού πρέπει νά παρακολουθήσουμε προ­κει­μέ­νου νά πά­ρου­με πτυ­χί­ο, ἀνέρ­χο­νται σέ 180[3], ἐνῶ στά τέσ­σε­ρα τμή­μα­τα τῶν Θε­ο­λο­γικῶν Σχολῶν οἱ δι­δα­κτι­κές μο­νά­δες ἀνέρ­χο­νται σέ 163 γιά τό Τμῆμα Ποι­μα­ντικῆς καί Κοι­νω­νικῆς Θε­ο­λο­γί­ας Α.Π.Θ.[4], σέ 172 γιά τό Τμῆμα Θε­ο­λο­γί­ας Α.Π.Θ.[5], σέ 195 γιά τό Τμῆμα Κοι­νω­νικῆς Θε­ο­λο­γί­ας Κα­πο­δι­στρια­κοῦ Πα­νε­πι­στη­μί­ου Ἀθηνῶν[6], καί σέ 204 γιά τό Τμῆμα Θε­ο­λο­γί­ας Κα­πο­δι­στρια­κοῦ Πα­νε­πι­στη­μί­ου Ἀθηνῶν[7].

παρακολούθηση τῶν παραδόσεων εἶναι ὑπο­χρε­ω­τι­κή. Ἄν ὑπερ­βεῖ κά­ποιος τίς 25 ἀδι­καιο­λό­γη­τες ἀπου­σί­ες ἐπα­να­λαμ­βά­νει τό ἑξά­μη­νο. Ἄν τό σύ­νο­λο ἀπου­σιῶν, δι­καιο­λο­γη­μέ­νων καί ἀδι­καιο­λο­γή­των, σ’ ἕνα μάθημα ὑπερ­βαί­νει το 1/3 τῶν ὡρῶν πού δι­δά­χθη­καν, σπου­δα­στής τό ἐπα­να­λαμ­βά­νει. Ἄν κά­ποιος σπου­δα­στής συ­γκε­ντρώ­σει στή διάρ­κεια ἑνός ἔτους 6 μα­θή­μα­τα στά ὁποῖα ἔχει ἀνε­πι­τυ­χῆ ἐπί­δο­ση ἐπα­να­λαμ­βά­νει τό ἔτος[8]. Τέ­τοιες διά­τα­ξεις δέν ὑφί­στα­νται γιά τούς φοι­τη­τές τῶν Θε­ο­λο­γικῶν Σχολῶν. Ἐκεῖ φοί­τη­ση εἶναι ἐλα­στι­κή.

Τό διδα­κτι­κό προ­σω­πι­κό τῶν Σχολῶν μας δια­θέ­τει αὐξη­μέ­να τυ­πι­κά καί ού­σια­στι­κά προ­σό­ντα, ὅπως ἀπαι­τεῖ νό­μος[9]. Ὅλοι οἱ κα­θη­γη­τές μας εἶναι κάτο­χοι Δι­δα­κτο­ρι­κοῦ Δι­πλώ­μα­τος μέ ἱκα­νό ἀριθ­μό με­τα­δι­δα­κτο­ρικῶν δη­μο­σιεύ­σε­ων. Ὅταν τό μό­νι­μο δι­δα­κτι­κό προ­σω­πι­κό δέν ἐπαρ­κεῖ γιά να κα­λύ­ψει τίς δι­δα­κτι­κές ἀνά­γκες αὐτές κα­λύ­πτο­νται ἀπό «Κα­θη­γητὰς Ὑφη­γητὰς Δι­δά­κτο­ρας τῶν Πα­νε­πι­στη­μί­ων»[10]. Ἄς ση­μειω­θεῖ ἐδῶ ὅτι στά ἀνω­τα­το­ποι­η­θέ­ντα, ἤδη, Τ.Ε.Ι. ἕνα με­γά­λο τμῆμα τοῦ Ε.Π. δέν κα­τέ­χει Δι­δα­κτο­ρι­κό Δί­πλω­μα. Εἰδι­κά δέ γιά τούς Κα­θη­γη­τές ἐφαρ­μογῶν δέν ἀπαι­τεῖται κά­τι τέ­τοιο.

Ὅπως προ­κύ­πτει λοι­πόν ἀπό τό σκο­πό, τή διάρ­κεια καί τό πε­ριε­χό­με­νο τῶν σπουδῶν, τίς δι­δα­κτι­κές μο­νά­δες, τήν ἀνε­λα­στι­κή φοί­τη­ση, κα­θώς καί ἀπό τά αὐξη­μέ­να προ­σό­ντα τοῦ δι­δα­κτι­κοῦ προ­σω­πι­κοῦ τους, οἱ Σχο­λές μας εἶναι ὑψη­λοῦ ἐπι­πέ­δου καί σύγ­χρο­νη ἐκπαι­δευ­τι­κή πραγ­ματ­ικό­τη­τα, τό­σο στό Ἑλλη­νι­κό ὅσο καί στό Διε­θνές πε­ρι­βάλ­λον, ἐπι­βάλ­λει τήν ἀνα­βάθ­μι­σή τους καί τήν ἰσο­τι­μί­α τοῦ πτυ­χί­ου τους μέ ἀντίστοιχες Σχολές τῆς Εὐρώπης.

Τήν ἀνα­γκαιό­τη­τα ἀνα­βαθ­μί­σε­ως τῶν Σχολῶν μας ἀνα­γνώ­ρι­σε ἐπα­νει­λημ­μέ­να Ελληνική Πο­λι­τεί­α, συ­γκρο­τώ­ντας κα­τά και­ρούς 6 ε­πι­τρο­πές προ­κει­μέ­νου νά κα­ταρ­τί­σουν σχε­τι­κό σχέ­διο νό­μου. Οἱ τρεῖς τε­λευ­ταῖες μά­λι­στα προ­έ­κυ­ψαν με­τά τό 1994.

Λόγω ἐλλείψεως πολιτικῆς βουλήσεως δυστυχῶς τά διάφορα προσχέδια νόμου πού ἐκπονήθηκαν δέν κατετέθησαν στη Βουλή, μέ ἀποτέλεσμα νά συσσωρεύονται διάφορα προβλήματα τά ὁποῖα μᾶς ταλαιπωροῦν. Τά σπουδαιότερα ἐξαὐτῶν εἶναι:

1. μή ἀναγνώριση ἐπαγγελματικῶν δικαιωμάτων γιά τούς λαϊκούς ἀποφοίτους. Δεδομένου ὅτι μόνο τό 50% τῶν ἀποφοίτων τῶν Σχολῶν μας ἀκολουθεί τήν ἱερωσύνη, ἀφοῦ δέν εἶναι ἀποκλειστικός στόχος τῶν Σχολῶν κατάρτιση κληρικῶν, τό ὑπόλοιπο 50%, μετά ἀπό 3,5 χρόνια σπουδῶν παραμένει ἀποκλεισμένο ἀπό τήν ἀγορά ἐργασίας καί ἀναξιοποίητο, ἄν καί μέ ὅσα σημειώσαμε προηγουμένως εἶναι φανερό ὅτι θά μποροῦσε νά ἀπορροφηθεί στόν τομέα τῆς ἐκπαίδευσης ὅπως συμβαίνει μέ τούς ἀποφοίτους τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν.

2. μή ἀναγνώριση ἴδιων ἐπαγγελματικῶν δικαιωμάτων ὡς πρός τούς ἀποφοίτους τῶν Σχολῶν μας πού προσέρχονται στόν κλῆρο σέ σχέση μέ τούς ἀποφοίτους τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν πού πράττουν τό ἴδιο. Δεδομένου ὅτι κατατάσσονται βέβαια καί οἱ μέν καί οἱ δέ στήν α’ κατηγορία κληρικῶν, Ἑλληνική Πολιτεία ὅμως ἀναγνωρίζει μόνο στούς δεύτερους το δικαίωμα νά εἶναι ὑποψήφιοι ἀρχιερεῖς ἐνῶ σ’ ἐμᾶς ὄχι.

3. ἄνι­ση μετα­χεί­ρι­ση τῶν ἀπο­φοί­των τῶν Σχολῶν μας σέ σχέ­ση μέ ἀπο­φοί­τους ἄλλων Σχολῶν, πού ἀνή­κουν ἀκριβῶς στήν ἴδια βαθ­μί­δα ἐκπαί­δευσης. Ἔτσι οἱ ἀπό­φοι­τοι τῶν Ἀνω­τέ­ρων Σχολῶν Του­ρι­στικῆς Ἐκπαί­δευ­σης ἔχουν ἐκ τοῦ νό­μου[11] κα­το­χυ­ρω­μέ­νη «τη δυ­να­τό­τη­τα πρό­σβα­σης σε προγράμ­μα­τα με­τα­πτυ­χια­κών σπου­δών σε ελ­λη­νι­κά και ξέ­να Πα­νε­πι­στή­μια». Ἐμεῖς ὄχι μό­νο δέν ἔχου­με τή δυνα­τό­τη­τα πρό­σβα­σης σέ με­τα­πτυ­χια­κό κύ­κλο σπουδῶν, ἀλλά καί γιά νά τήν ἀπο­κτή­σου­με εἴμα­στε ὑπο­χρε­ω­μέ­νοι νά δώ­σου­με κα­τα­τα­κτή­ριες ἐξε­τά­σεις προ­κειμέ­νου νά εἰσα­χθοῦμε στό Γ΄ ἐξά­μη­νο σπουδῶν τῶν Θε­ο­λο­γικῶν Σχολῶν, χρωστώ­ντας μά­λι­στα καί τά μα­θή­μα­τα τῶν 2 προ­η­γου­μέ­νων ἐξα­μή­νων. Οὐσια­στι­κά δη­λα­δή εἴμα­στε ὑπο­χρε­ω­μέ­νοι νά πα­ρα­κο­λου­θή­σου­με καί νά ἐξε­τα­στοῦμε στά ἴδια γνω­στι­κά ἀντι­κεί­μενα πού δι­δα­χθή­κα­με στήν Ἀνώ­τε­ρη Ἐκκλη­σια­στι­κή Σχο­λή!

Ἔτσι ὅσοι ἐπιθυμοῦν νά διευρύνουν τίς σπουδές τους ὑποβάλλονται όχι μόνο σέ διπλό κόστος και κόπο ἀλλά καί διπλάσιο χρόνο φοίτησης!

4. ἀποκλεισμός τῶν Σχολῶν μας ἀπό τή συμμετοχή τους σέ προγράμματα τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἔνωσης, κυρίως δέ σέ προγράμματα κινητικότητας φοιτητῶν, τή στιγμή πού γιά Σχολές τῆς αὐτῆς βαθμίδας μέ τίς δικές μας ἔχει κατοχυρωθεῖ νομοθετικά τό δικαίωμα αὐτό.

 

Ἀξιότιμη Κυρία Ἐπίτροπε,

Δεδομένου ὅτι Ἐθνικός φορέας Ἐποπτείας πού εἶναι τό Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Παιδείας καί Θρησκευμάτων δέν ἐφαρμόζει ἑνιαῖα κριτήρια καί κοινό σύστημα κατοχύρωσης ἐπαγγελματικῶν δικαιωμάτων, ἀλλά καί δικαιωμάτων συμμετοχῆς στήν ἐκπαίδευση καθώς καί στούς πόρους πού παρέχει Εὐρωπαϊκή Ἔνωση, εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νά ἀναφερθοῦμε στήν Εὐρωπαϊκή Ἐπιτροπή, προκειμένου νά προβεῖτε στίς δέουσες ἐνέργειες, ὥστε τό Ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Παιδείας καί Θρησκευμάτων νά ἄρει τή σέ βάρος μας ἀνισότητα καί ἀδικία.

Μέ τη βεβαιότητα ὅτι παρέμβασή σας θά εἶναι ἀποτελεσματική σᾶς εὐχαριστοῦμε ἐκ τῶν προτέρων.

 

Μέ τιμή

   

Πρόε­δρος τοῦ Δ.Σ.   

Ἀλέξιος Κα­παν­δρίτης

Γραμμα­τέας τοῦ Δ.Σ.

Κων­στα­ντῖνος Θε­ο­δωρόπου­λος

 

Διεύθυνση Ἐπικοινωνίας:

Καπανδρίτης Ἀλέξιος

Α.Ε.Σ.Α.,

Χρυ­σαλ­λί­δος 38 καί Θε­μι­στο­κλέ­ους

14561 Νέ­α Κη­φι­σιά

 



[1]. Π.Δ. 73/2001, ἄρθρ. 1, (ΦΕΚ 64/Α΄/2001)

[2]. Π.Δ. 73/2001, ἄρθρ. 9, (ΦΕΚ 64/Α΄/2001)

[3]. Π.Δ. 73/2001, ἄρθρ. 8, (ΦΕΚ 64/Α΄/2001)

[4]. Ὁδη­γός σπουδῶν Ἀκα­δη­μα­ϊ­κοῦ Ἔτους 2002-2003, Θεσ­σα­λο­νί­κη 2002, σελ. 28.

[5]. Ὁδη­γός σπουδῶν Ἀκα­δη­μα­ϊ­κοῦ Ἔτους 2002-2003, Θεσ­σα­λο­νί­κη 2002, σελ. 9.

[6]. Ὁδη­γός σπουδῶν Ἀκα­δη­μα­ϊ­κοῦ Ἔτους 2000-2001, Ἀθή­να 2001, σελ. 95.

[7]. Ὁδη­γός σπουδῶν Ἀκα­δη­μα­ϊ­κοῦ Ἔτους 2002-2003, Ἀθή­να 2003, σελ. 40.

[8]. Π.Δ. 73/2001, ἄρθρ. 6, (ΦΕΚ 64/Α΄/2001)

[9]. Π.Δ. 292/1977, ἄρθρ. 4, πργφ. 2 και Ν. 309/1976, ἄρθρ. 35.

[10]. Π.Δ. 292/1977, ἄρθρ. 3, πργφ. 3.

[11]. Ν. 3105/2003, άρ­θρ. 20, πργφ. 6 (ΦΕΚ 29/Α΄/2003)



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 20.03.2003 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 547 φορές