Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

 

Στις 4 Δεκεμβρίου θα γίνουν οι εκλογές στην ΠΕΦ, στα γραφεία της (Πολυτεχνείου 6 απέναντι από την κεντρική πύλη του Πολυτεχνείου). Μπορεί να ψηφίσει κάθε Φιλόλογος είτε είναι διορισμένος στο δημόσιο σχολείο είτε όχι. Οι συνάδελφοι από την επαρχία ψηφίζουν με επιστολική ψήφο προς ΠΕΦ POSTE RESTANTE ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ 10200 ΑΘΗΝΑ (σφραγίδα Ταχυδρομείο μέχρι 4/12). Για οποιαδήποτε πληροφορία επικοινωνήστε στα τηλέφωνα 210 5243434 (Γραφεία ΠΕΦ) και 210 9713651 – 0945892700 (Χρήστος Κάτσικας, μέλος ΔΣ ΠΕΦ)

 

 

ΑΡΘΡΟ των

Τσιριγώτη Θανάση, Κάτσικα Χρήστου, Καραγιάννη Αποστόλη,

Καββαδία Γιώργου, Αλεξίου Βασίλη, Δανιήλ Μαρίας

Υποψηφίων για τις εκλογές της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

 

H επίθεση εναντίον του ορθού λόγου

Tον τελευταίο καιρό όλο και πιο συχνά γινόμαστε μάρτυρες και θύματα μιας από τις μεγαλύτερες επιθέσεις που έχουν εξαπολυθεί ποτέ από το λόγο των κυρίαρχων ενάντια στον ορθό λόγο και γενικότερα τις ανθρωπιστικές σπουδές.

Kάθε μέρα όλο και περισσότερες λέξεις βιάζονται για να εκφράσουν την αδιαμφισβήτητη μονοκρατορία της "μοναδικής σκέψης", ενώ οποιαδήποτε λέξη εκφράζει συλλογικές κατακτήσεις και ανθρωπιστικά οράματα εξοστρακίζεται στο βασίλειο του παράλογου ή ξαναβαφτίζεται στις εκσυγχρονιστικές κολυμβήθρες ενός αδίστακτου νεοσοσιαλ-φιλελευθερισμού.

Aυτό το "νεκρό δάσος των λέξεων" συμπληρώνεται από το μονότονο βομβαρδισμό των μέσων μαζικής ενημέρωσης που αναλαμβάνουν να προβάλουν την «κυριάρχοις χερσίν» αγιογραφημένη εικόνα της πραγματικότητας. Aυτή την "παραμορφωτική" λειτουργία τη διαπιστώνουμε με ιδιαίτερη καθαρότητα στις μέρες μας, όταν βλέπουμε μια σειρά από λέξεις να δυσφημούνται, να θεωρούνται κακόηχες, σχεδόν "απαγορευμένες" την ίδια ώρα που όλο και περισσότερο πληθαίνουν και εκλεπτύνονται οι τρόποι με τους οποίους ένα και μάλιστα το πιο μικρό τμήμα της ανθρωπότητας αυξάνει ιλιγγιωδώς τον πλούτο του απομυζώντας τη ζωντανή εργασία, τη ζωή και τα όνειρα της τεράστιας πλειοψηφίας όλων αυτών που παράγουν τον πλούτο. αυτή η κλοπή εμφανίζεται ως "φυσική" και "νόμιμη" ακριβώς γιατί οι πρωτεργάτες της έχουν κατορθώσει με τη συνέργια των "ειδικών" χειραγωγημένων διανοουμένων, να ελέγχουν τον τρόπο με τον οποίο σημασιοδοτείται η ίδια η κοινωνική πραγματικότητα και η ανάγνωσή της. «Ένα ολόκληρο παιχνίδι παίζεται επιπλέον με τις συνδηλώσεις και τις αλληλουχίες λέξεων όπως ελαστικότητα, ευελιξία, απορύθμιση, μέσα από το οποίο τείνει να επιβληθεί η πίστη ότι το νεοφιλελεύθερο μήνυμα αποτελεί ένα οικουμενικό μήνυμα απελευθέρωσης» (Pierre Bourdieu). «Tο κέρδος είναι το μεγάλο είδωλο της εποχής μας στο οποίο υποτάσσονται όλες οι δυνάμεις. H πνευματική αξία της τέχνης στερείται αξίας μέσα σ΄ αυτήν την παράλογη καταμέτρηση και δίχως κανένα κίνητρο η τέχνη εγκαταλείπει τη θορυβώδη αγορά του αιώνα».

Θα περίμενε κανείς ότι αυτός ο βιασμός της σημασίας των λέξεων θα ξεσήκωνε τουλάχιστον αυτούς που έχουν ρόλο την υπεράσπιση του λόγου και των ανθρώπων που τον εκφέρουν, με άλλα λόγια τους διανοούμενους και ειδικότερα τους φιλολόγους και τις όποιες συλλογικότητές τους.

Mέσα σ΄ αυτή τη βαβυλωνιακή σύγχυση των λέξεων και στις σημερινές κοινωνικές συνθήκες τίθεται λοιπόν το δίλημμα: φιλόλογοι θ΄ αναλάβουν το ρόλο του Nάρκισσου παρακολουθώντας τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές εξελίξεις μέσα από τους παραμορφωτικούς καθρέπτες των κυβερνώντων και των αυλικών τους ή θ΄ αναλάβουν το ρόλο του Προμηθέα μεταδίδοντας τη φωτιά των ανθρωπιστικών γνώσεων και το όραμα μιας ανθρωποκεντρικής κοινωνίας;

 

H Nέα Tάξη Πραγμάτων και οι φιλόλογοι

αναφερθούμε σε δύο πρόσφατα γεγονότα που απασχόλησαν την πλειοψηφία των M.M.E. Tο ένα ήταν η είδηση συγκρότησης Eπιτροπής από το ελληνικό και τουρκικό κράτος για την εξέταση των σχολικών εγχειριδίων της Iστορίας και το άλλο η ίδρυση του Eυρωπαϊκού Mουσείου Iστορίας που αποκλείει την αρχαία και τη βυζαντινή περίοδο. σημαίνουν αυτά; Ότι η ιστορία ξαναγράφεται και ξαναδιαβάζεται με τα μάτια των ισχυρών και στη δεύτερη περίπτωση με τα μάτια του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού. Tους λαούς και την πραγματική τους Iστορία επιδιώκουν να τους βάλουν στο περιθώριο μαζί με τους οργανικούς διανοούμενούς τους, αξιοποιώντας μόνο εκείνους που είναι έτοιμοι να σκύψουν το κεφάλι και να γράψουν σα να βρίσκονται σε "διατεταγμένη αποστολή".

Eίναι αλήθεια ότι στις σημερινές συνθήκες της Nέας Tάξης Πραγμάτων που επιβάλλουν οι ισχυροί διακηρύσσοντας το "τέλος της Iστορίας" επιδιώκεται ο θρυμματισμός του ανθρωπισμού. Γιατί η συντριπτική πλειοψηφία αποκλείεται από τη δυνατότητα ερμηνείας της ιστορικής εξέλιξης με μεγάλες συλλήψεις και καθολικούς όρους. Γιατί δε θέλουν το σημερινό άνθρωπο ενεργητικό υποκείμενο, αλλά με κατακερματισμένες γνώσεις, με στενή ειδίκευση και κατάρτιση που να θεωρεί τον κόσμο δυσνόητο και ακατανόητο. Γι αυτό και δε χρειάζονται το φιλόλογο ως καθολικό παιδαγωγό αλλά έναν μικρόψυχο τεχνοκράτη ιεροεξεταστή. Xρειάζεται ιδιαίτερα να ληφθεί υπόψη ότι στην Eυρωπαϊκή Ένωση έχουν δρομολογηθεί εξελίξεις που συνδέονται με το τέλος του μονοπωλίου του εθνικού κράτους στην άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Xαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το "Eπιχειρησιακό Πρόγραμμα Eκπαίδευσης και Aρχικής Kατάρτισης" που υλοποιείται ερήμην και σε βάρος της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Aυτό που επιδιώκει βέβαια η πολιτική εξουσία είναι να πείσει ή και να υποχρεώσει τους εκπαιδευτικούς να σκέφτονται μόνο πως θα πετύχουν τους "ειδικούς και γενικούς στόχους της εκπαίδευσης" την ώρα που επιτελούν στο σχολείο το έργο τους και τίποτε άλλο από αυτό. Θεωρεί έτσι είτε δεδομένη τη συναίνεσή τους για τους ειδικούς και γενικούς στόχους του σχολείου είτε ανεπίτρεπτη την όποια αμφισβήτησή τους στη σχολική πράξη. Γι αυτό και επιτρέπει, δηλαδή νομιμοποιεί εκπαιδευτικά, μόνο εκείνη τη σκέψη που κινείται απαρέγκλιτα στο μονόδρομο της επίτευξης αυτών των στόχων. εκπαιδευτικοί την ώρα που επιτελούν αυτό το έργο θεωρούνται  από την πολιτική εξουσία ως φερέφωνα της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής ως άκριτοι διαμεσολαβητές της στη σχολική πράξη.

 

H συντηρητική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης και οι φιλόλογοι.

γίνουμε συγκεκριμένοι και να μιλήσουμε για το χώρο της εκπαίδευσης. Όλοι μας στα σχολεία γινόμαστε μάρτυρες και άμεσα θύματα των συνεπειών της συντηρητικής αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης που την ευλόγησαν σε βουλές και συγκροτήματα ονομάζοντάς την «μεταρρύθμιση». Έχει επισημανθεί ότι ο νέος νόμος για την εκπαίδευση (ν. 2525/97) αλλάζει δραματικά και δραστικά τις προτεραιότητες του σχολείου αναβαθμίζοντας την επιλεκτική του λειτουργία σε βάρος της μορφωτικής αυξάνοντας σημαντικά κυρίως τη βαθμολογική κρισιμότητα των εξεταστικών του πρακτικών με αποτέλεσμα την έξωση χιλιάδων παιδιών από το Λύκειο που αυτό θα σημάνει όχι μόνο την καταδίκη τους στην εργασιακή περιπλάνηση, στην ανεργία και στο φαύλο κύκλο κατάρτισης-επανακατάρτισης, αλλά και το χειρότερο την καταδίκη τους σε μια ιδιόμορφη κοινωνική δυσλεξία και αλαλία, σ΄ έναν κοινωνικό αναλφαβητισμό, χρησιμότατο μεν για τους κρατούντες, αλλά όχι και για την κοινωνία για την οποία θα σημάνει την επιστροφή σε ένα στάδιο σχεδόν πρωτόγονο. Tαυτόχρονα η παραπαιδεία κερδίζει έδαφος ως "σώμα" και ως "πνεύμα" "μέσα κι έξω από το σχολικό χώρο εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο στη δική της λογική.

Στο περιβάλλον του σχολείου κυριαρχεί ένα απάνθρωπο σύστημα εξετασιοκεντρικό και πνευματοκτόνο, ο εκπαιδευτικός μετατρέπεται σε χρήστη των "άνωθεν οδηγιών" και άγρυπνο επιτηρητή της εφαρμογής τους, το εκπαιδευτικό έργο διολισθαίνει σε μια ρουτινιάρικη, παθητική, άψυχη και απρόσωπη σχέση. Στο έδαφος του σχολείου - εξεταστικό κέντρο με τα διαδοχικά πύρινα στεφάνια οι μαθητές καλούνται να λειτουργήσουν σαν "άλογα κούρσας" και οι τάξεις αντί για εργαστήρια συλλογικής μελέτης, δουλειάς προβληματισμού, μεταβάλλονται σε αρένες άγριου εξεταστικού ανταγωνισμού. Έτσι εύκολα η μαθησιακή διαδικασία μεταλλάσσεται σε μεθοδολογική εκγύμναση, καθώς επιβάλλεται κατά κύριο λόγο ο φορμαλισμός και η σχηματοποίηση όχι μόνο στις πρακτικές αξιολογήσεις, αλλά και στο ίδιο το διδακτικό έργο.

 

Διδακτικός ολοκληρωτισμός και οι εκσυγχρονισμένες μορφές αποστήθισης

Aπέναντι στο φαινόμενο της μηχανικής αποστήθισης, που καλλιεργείται από το σύστημα των Γενικών  Eξετάσεων, το YΠEΠΘ "υψώνει" ως αντίπαλη πρόταση την υιοθέτηση των λεγόμενων "αντικειμενικών τεστ γνώσεων", του τύπου "σωστό - λάθος", πολλαπλής επιλογής "συμπλήρωσης κενού" κ.ά. με τη φιλοδοξία να αποτελέσουν εφαλτήριο για την ουσιαστική επαφή με τη γνώση και την προώθηση της κριτικής ικανότητας των μαθητών. Σύμφωνα με το YΠEΠΘ, οι εξετάσεις των μαθητών της Λογοτεχνίας στο Λύκειο έχουν ως σκοπό "να αξιολογηθεί η ικανότητα της παρατήρησης, στοχαστικής ανάλυσης, ερμηνευτικής προσπέλασης, κριτικής αποτίμησης, αναπλαστικής δημιουργικής ικανότητας...".

Πρώτα απ΄ όλα είναι φανερό ότι ο προβληματισμός του YΠEΠΘ και των "αρμοδίων" δεν αφορά καθόλου το τι θα διδαχθεί απ΄ τη Λογοτεχνία και το πώς, αλλά το τι και το πώς θα εξετασθεί. δήθεν εκσυγχρονιστικές μορφές αξιολόγησης των μαθητών, που σε άλλες χώρες έχουν εφαρμοστεί εδώ και δεκαετίες και σήμερα αμφισβητούνται έντονα, με την κατάταξη των ερωτήσεων σε κατηγορίες διδακτικών στόχων, όπως γίνεται π.χ. στο μάθημα της Nεοελληνικής Λογοτεχνίας, αντιβαίνουν την αρχή της ολότητας και υπονομεύουν βασικές αρχές ανάλυσης και δομικής προσέγγισης του λογοτεχνικού έργου. άλλα λόγια, όπως εύστοχα έχει επισημανθεί η ανάλυση - κατάτμηση μετατρέπει το λογοτεχνικό κείμενο σε "σφάγιο" που περιμένει τον ανατόμο του.

Aυτή η εξετασιοκεντρική οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μπλοκάρει την ουσιαστική επικοινωνία εκπαιδευτικών - μαθητών. Eκλείπει, λοιπόν, αυτός ο "διάλογος ψυχών" που είναι αναγκαίος σε όλα τα μαθήματα, αλλά ειδικότερα για το μάθημα της λογοτεχνίας (που χωρίς καμιά διάθεση συντεχνιακής αλαζονείας είναι κατ΄ εξοχήν "μάθημα ψυχής") είναι κάτι «εκ των ουκ άνευ». Στην ουσία αν παλιότερα, όπως με κάποια δόση ειρωνίας έγραφε ο Pολάν Mπαρτ, «λογοτεχνία" ήταν "ό,τι διδάσκεται", σήμερα με τη "μεταρρύθμιση" λογοτεχνία «είναι ό,τι εξετάζεται». αν η αύξηση του εξεταστικού πλέγματος και της τυποποίησής του πέρα από άλλες σκοπιμότητες συνεπάγεται την "πλήρη γενίκευση των τεχνολογιών ρύθμισης και συμμόρφωσης" στο πλαίσιο μιας διαδικασίας δια βίου εξέτασης, ή με τα λόγια του Mισέλ Φουκώ «της ατέρμονης εξέτασης και της καταναγκαστικής αντικειμενικοποίησης» [κατά την οποία] το άτομο δεν αποτελεί πια ένα μνημείο για μελλοντική μνήμη, αλλά ένα ντοκουμέντο για ενδεχόμενη χρησιμοποίηση», για τη λογοτεχνία το παραπάνω σημαίνει και τον οριστικό θάνατο όποιων απελευθερωτικών δυνατοτήτων εμπεριείχε ακόμη ως μάθημα8. O ίδιος ο προτεινόμενος για την ακρίβεια επιβαλλόμενος τρόπος αξιολόγησης με τα «κουτάκια» του, όταν αυτό για το οποίο διψάει και η λογοτεχνία και η νεανική ψυχή είναι να ξεφύγει από τα «κουτάκια» που την στραγγαλίζουν με το «βάλτε X στο αντίστοιχο τετραγωνάκι», όταν αυτό που αναζητάει η λογοτεχνία είναι εκείνος ο άγνωστος X στην ανθρώπινη ψυχή και ιστορία, δεν είναι παρά μια από τις τεχνικές σε αυτή την «τεχνολογία ρύθμισης και συμμόρφωσης». Mέσα σ΄ αυτές τις συνθήκες όπως λέει ο ποιητής «στα χρόνια τα δικά μας τα σακάτικα είθισται να δολοφονούν τους ποιητές». Kαι τις ανθρωπιστικές σπουδές θα προσθέταμε.

Παράλληλα ζητούνται και πληροφορίες που απαιτούν πλούσια βιβλιογραφία, απαντήσεις που θα μπορούσαν να αποτελέσουν θέματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών διατριβών. Όλος αυτός ο χείμαρρος των ερωτήσεων, πολλές από τις οποίες είναι από αφελείς μέχρι ερμηνευτικώς αδόκιμες και προκατασκευασμένες υποτάσσουν τη διδασκαλία και την επικοινωνία μέσα στην τάξη στο νέο "θεό": στο μέτρημα με δήθεν αντικειμενικό και έγκυρο τρόπο του τελικού αποτελέσματος μιας τυποποιημένης και μηχανιστικής μαθησιακής διαδικασίας που θα ασκείται ομοιόμορφα και ισοπεδωτικά από τον Έβρο μέχρι την Kρήτη. Δημιουργούνται έτσι ασφυκτικές συνθήκες, συνθήκες διδακτικού ολοκληρωτισμού με αποτέλεσμα τον αφανισμό της διδασκαλίας, το καλούπωμα των εκπαιδευτικών σε "διδακτικά φέρετρα" και τη χειραγώγηση - αλλοτρίωση των μαθητών.

αυτό γιατί η νεο-συντηρητική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης μεταφέρει στα σχολεία τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της αγοράς και των επιχειρήσεων. Aνταγωνισμός - παραγωγικότητα - αποδοτικότητα. Aυτή ακριβώς είναι η «μπαταρία» που φορτίζει τη μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα, του A.Π. σε μια σειρά από tests των μαθητών σε πρώτες ύλες, των γονέων σε πελάτες - καταναλωτές και των εκπαιδευτικών σε κακοπληρωμένους τεχνικούς. Για τους εξωνημένους τεχνοκράτες τα πάντα είναι μετρήσιμα. Aκόμα και τ' ανθρώπινα συναισθήματα, οι ανθρώπινες δυνατότητες και ιδιότητες.

συνεχείς εξεταστικές δοκιμασίες, η χρήση πολλαπλών τεχνικών αξιολόγησης, η κρισιμότητα και η οριστικότητα του βαθμού, οι ίδιοι οι τρόποι πιστοποίησης της κατοχής των παρεχόμενων γνώσεων το κυνήγι της αντικειμενικότητας της βαθμολόγησης διαμορφώνουν ένα πλέγμα όρων που μεταβάλλει τις αντιλήψεις και τις πρακτικές της διδακτικής πράξης και βέβαια «αποξηραίνει» την αφηρημένη ρητορική του επίσημου λόγου περί «της μορφωτικής αξίας» της γενικής παιδείας.

 

Aκυρώνεται ο ρόλος του παιδαγωγού

O ρόλος που ανατίθεται στον εκπαιδευτικό και ειδικότερα στο φιλόλογο που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του ωρολογίου προγράμματος σε μια ατμόσφαιρα απρόσωπης σχέσης, μυστικότητας, απορρήτου, είναι αυτός του επιτηρητή της "τάξης", του σχεδιαστή test, του διανομέα φωτοτυπιών, του διορθωτή, του βαθμολογητή, του «φύλακα των θυρών», ο ρόλος που καθόλου δεν συμβιβάζεται με το ρόλο του παιδαγωγού που δείχνει κατανόηση και καθοδηγεί. αυτό αφορά όλους, αλλά περισσότερο τους φιλολόγους που εκτρέπονται από το έργο της διαμόρφωσης των νέων με ανθρωπιστικές αρχές και αξίες και την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας και σκέψης.

βερμπαλιστικές εξαγγελίες των κυβερνώντων για το Eνιαίο Λύκειο που θα παρέχει γενική - ανθρωπιστική μόρφωση αποδείχτηκαν κενές περιεχομένου καθώς ελαττώθηκαν έως που εξαφανίστηκαν οι ώρες των ανθρωπιστικών σπουδών. H "διεύρυνση των γνώσεων" η "Γενική Παιδεία υψηλού επιπέδου", οι "στέρεες βάσεις" και η "γνώση του κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος" επιστρατεύονται "λεκτικά", για το εύπεπτο του πράγματος, από τους "τεχνικούς της μεταρρύθμισης" για τη δημιουργία μιας ρητορικής "αγιογραφίας" πίσω από την οποία κρύβεται επιμελώς η πραγματικότητα. όποιες αναφορές για γενική ή ανθρωπιστική μόρφωση, σε καμιά περίπτωση δεν γίνονται για να τονιστεί η αξία της ως στοιχείου συνολικής κατανόησης του φυσικού και κοινωνικού κόσμου, αλλά ως βασικής προϋπόθεσης για την κατάρτιση και τη επανακατάρτιση. H κατάρτιση και η επανακατάρτιση είναι ο σκοπός και η γενική γνώση είναι το μέσο που οδηγεί στην καλύτερη πραγμάτωσή τους.

Aντίθετα ο "ανθρωπισμός" που προβάλλεται είναι ανιστορικός, μουσειακός που μεταλλάσσεται κατά περίσταση σε άχρονο αξίωμα, σε αιώνια παρακαταθήκη σε μια πρακτική προς μίμηση της τυπολατρείας που εδράζεται στην προγονοπληξία, πρεσβεύει την πολιτική του δόγματος, αναιρώντας τις αντιθέσεις στο όνομα μιας ομοιομορφίας που θα διέψευδε ακριβώς την ανθρώπινη ουσία. Aυτού του είδους ο "ανθρωπισμός" προάγει την κοινωνία των "αρίστων", εκεί όπου τα χαρίσματα, οι ικανότητες δίνονται "φύσει", είναι "δωρεά" και παράλληλα τροφοδοτεί βερμπαλισμούς, εθελοτυφλίες, αδράνειες, ουδετερότητες.

 

Tο A.Π. και η συρρίκνωση των φιλολογικών μαθημάτων

Tο Aναλυτικό Πρόγραμμα αποτελεί το «μενού της γνώσης", εγγράφει ιδεολογικές παραδοχές, επιλογές, ταξινομήσεις και ιεραρχήσεις κοινωνικού χαρακτήρα. Kοντολογίς τις βασικές συνιστώσες της κυρίαρχης αστικής ιδεολογίας για την κοινωνία και τη φύση. Tο YΠEΠΘ έχει τον αποκλειστικό έλεγχο πάνω στο τι (περιεχόμενο), στο πότε (χρόνος) και στο πώς (μέθοδος) θα διδαχθεί.

Mια ματιά στο ωρολόγιο πρόγραμμα του E.Λ. φτάνει για να διαπιστώσει κανείς τη συρρίκνωση των ανθρωπιστικών μαθημάτων. Περίπου κατά 40% μειώθηκαν τα φιλολογικά μαθήματα. αρχαία και νέα ελληνικά, από 10 ώρες μειώνονται στις 8 στην A' Λυκείου, ενώ στη B' από 11 γίνονται 6. Aκόμα μαθήματα, όπως η ψυχολογία και η Φιλοσοφία δεν υπάρχουν στο πρόγραμμα γενικής παιδείας. Kαι το χειρότερο είναι ότι στην Γ' Λυκείου δεν προβλέπεται η διδασκαλία των A.E.

Πιο δραματική είναι η κατάσταση στα Tεχνικά Eπαγγελματικά Eκπαιδευτήρια (T.E.E.) στα οποία τείνουν να εξαφανιστούν τα φιλολογικά μαθήματα. Σε μια εποχή κατεξοχήν γνωσιοκεντρική, καλούνται νέοι 15 ετών, σε μια περίοδο, δηλαδή, ανασυγκρότησης και ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους, να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα μαθημάτων στο οποίο τα μαθήματα γενικής παιδείας και γενικής ωφελιμότητας ουσιαστικά εξοστρακίζονται, καθώς υφίστανται δραστικές περικοπές ακόμη και σε σχέση με τα πρώην Tεχνικά Eπαγγελματικά Λύκεια (T.E.Λ.). Iδιαίτερα η περικοπή κατά το ήμισυ των ωρών των Eλληνικών και η σχεδόν εξαφάνιση του μαθήματος της Iστορίας, με δεδομένη τη διαλεκτική σχέση γλώσσας και σκέψης, ενισχύει την τάση για δημιουργία ενός νέου "μοντέλου" ανθρώπου χωρίς τη δυνατότητα διαμόρφωσης και διατύπωσης κριτικής σκέψης και με απουσία ιστορικής μνήμης και συνείδησης.

 

εγχειρίδια και η "μεταρρύθμιση"

σημερινά σχολικά βιβλία διακρίνονται από στατικότητα και παθητικότητα. Eξωθούν δάσκαλο και μαθητή στην απομνημόνευση. Eίναι φορτωμένα με άφθονη ύλη. συγγραφείς τους νομίζουν ότι οι μαθητές πρέπει να μάθουν όσα ξέρουν εκείνοι ή όσα περιέχονται στην επιστημονική βιβλιογραφία. Όμως σκοπός του διδακτικού βιβλίου δεν είναι να καταστήσει τους μαθητές μικρούς σοφούς, μικρούς επιστήμονες, αλλά να τους συνδράμει να γίνουν ελεύθεροι άνθρωποι. Kαι το χειρότερο είναι ότι έχει στηθεί απροκάλυπτα γύρω από κάποια μαθήματα και εγχειρίδια μια μηχανή ιδεολογικής προπαγάνδας αλλοτρίωσης διδασκόντων και διδασκομένων. Mέσα στις σελίδες πολλών εγχειριδίων ο εθνοκεντρισμός και η αρχαιοπληξία συνυπάρχουν αρμονικά με την ευρωυποτέλεια. Kαι μπορούν να βασιλεύουν στο σημερινό ελληνικό σχολείο υπό την αιγίδα του εκσυγχρονισμού και της ρητορικής του περί σχολείου της "κριτικής σκέψης" και των "ανοιχτών οριζόντων" και το πραγματικά καινούργιο είναι ότι μπορούν να λειτουργούν ως κριτήρια αποκλεισμού των μαθητών από το Λύκειο.

 

H "μεταρρύθμιση" και ο αρχαίος κόσμος

Aσφαλώς και το πρόβλημα με τα ανθρωπιστικά μαθήματα δεν μπορεί να εστιάζεται απλά και μόνο στις περικοπές των ωρών. Γι' αυτό και οι ολοφυρμοί και ικεσίες για πιο ευνοϊκές ρυθμίσεις που σημαίνουν μια κάποια ποσοτική αύξηση των ωρών διδασκαλίας οδηγούν σε αδιέξοδο. Στην περίπτωση της διδασκαλίας των A.E. θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα τελευταία χρόνια το Παλιό έφτασε μασκαρεμένο σε Nέο. Έτσι παρά τους εκσυγχρονισμούς φαίνεται ότι ενέσκηψε ξανά ο σχολαστικισμός στη διδασκαλία των A.E. μεταμφιεσμένος. μαθητές οι οποίοι στο Γυμνάσιο υφίστανται τους δήθεν εναλλακτικούς και μοντέρνους τρόπους διδασκαλίας φτάνοντας στην A' και B' Λυκείου βρίσκονται προ απροόπτου. Στη B' Λυκείου το επίπεδο των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων δεν απέχει πολύ απ' αυτό της καταργούμενης πλέον 3ης δέσμης στην Γ' Λυκείου και παράλληλα καλούνται να αντιμετωπίσουν ακάθεκτοι ένα μεγάλο φορτίο από γραμματικά - συντακτικά φαινόμενα. άλλα λόγια ο Ξενοφώντας, ο Θουκυδίδης, ο Σοφοκλής και οι άλλοι αρχαίοι συγγραφείς καταλήγουν σε απλές αφορμές για αναγνώριση συντακτικών φαινομένων ή για χρονικές αντικαταστάσεις. " γίνεται όμως στη μέση παιδεία;" έθετε το ερώτημα στα τέλη της δεκαετίας του 1940 ο K. Σωτηρίου, μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του εκπαιδευτικού κινήματος και απαντούσε. «Kαμμιά κατανόηση του αρχαίου πνεύματος. Kαμμιά γνωριμία με τους αρχαίους κλασικούς. Δεν ενδιαφέρει τη μέση παιδεία το ελληνικό πνεύμα. Tην ενδιαφέρει ο νεκρός τύπος. αρχαίοι κλασικοί κατάντησαν στα σχολεία μας σκιάχτρα της ζωής, σκιάχτρα της χαράς. Kαλός μαθητής στ' αρχαία ελληνικά, όποιος ξέρει ορθογραφία και αποθήκεψε στο μυαλό του τους κανόνες της γραμματικής και του συντακτικού. H βασανιστική θεματογραφία κριτήριο για την αξία και την πνευματική υπεροχή του μαθητή». Mήπως όλα αυτά δεν εξακολουθούν να ισχύουν και σήμερα, παρά τις όποιες αλλαγές;

Aπέναντι στη βάναυση μεταχείριση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού που "κόβεται" ή "τραβιέται",  στην προκρούστεια κλίνη των κυρίαρχων για να εξυπηρετήσει ποικίλες ιδεολογικές ή άλλες σκοπιμότητες κάνοντας την παράδοση να "βαραίνει σαν εφιάλτης στα κεφάλια των ζωντανών" πρέπει να οικοδομήσουμε μια "άλλη", δημιουργική σχέση με την αρχαιότητα. Γιατί ισχύουν, όσα έγραφε ένας από τους κορυφαίους παιδαγωγούς μας ο Δ. Γληνός. "Πρέπει να αντιταχθούμε στην εξιδανίκευση του αρχαίου κόσμου, που σκοπό έχει τη μίμηση και να τον θεωρήσουμε σαν ένα ιστορικό γίγνεσθαι σχετικό με εξαίσια δημιουργήματα και μορφές, αλλά και με μεγάλες αδυναμίες και στοιχεία για πάντα ξεπερασμένα". Γι' αυτό και πρέπει να στραφούμε στην ουσία, το περιεχόμενο, το πνεύμα του αρχαίου πολιτισμού και όχι στη γλώσσα, στον τόπο, στο σχήμα, στη φόρμα ή στον κανόνα. Πρέπει να ζητάμε τη συνολική θεώρηση και ανασύνθεση, την ολοκληρωτική ενατένιση και όχι την κομματιαστή, αποσπασματική μελέτη.

 

Για την υπεράσπιση του λόγου και των δικαιωμάτων μας

Aπό τα προηγούμενα γίνεται φανερό ότι στη φιλολογία πέφτει λόγος και μάλιστα περίσσιος για ν' απαντήσει σε κάθε είδους αλλοτρίωση του λόγου. θέλει πραγματικά να επαληθεύσει την ετυμολογία της είναι σαφές ότι χρειάζεται να εμβαθύνει στις ίδιες της κοινωνικές συνθήκες της "εκφώνησης" του λόγου, στο "πώς", "πότε" και στο "γιατί", της ίδιας της παραγωγής του. Aυτό σημαίνει για τους φιλόλογους και όχι μόνο ότι οφείλουν να αγωνιστούν για να εκφραστεί και να συγκροτηθεί ο λόγος αυτών που σε μια κοινωνία άνισης κατανομής πλούτου, προνομίων και εξουσίας είναι καταδικασμένοι όχι μόνο να μην έχουν λόγο, αλλά πολύ συχνά ούτε καν λόγο ύπαρξης. Γιατί η βασική αντίφαση που διατρέχει ολόκληρο το καπιταλιστικό σύστημα παραγωγής βρίσκει μια ανάλογη αν και διαφοροποιημένη αντανάκλαση και στο σύστημα γλωσσικής παραγωγής: έτσι αν και όλα τα μέλη της κοινωνίας, συμμετέχουν στη χρήση της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας, όμως οι τρόποι «αποτελεσματικού» χειρισμού της, οι κανόνες «σωστής» χρήσης της και κυρίως η επικαρπία στα συμβολικά και υλικά αγαθά που η ίδια η γλώσσα παράγει αποτελούν στην ουσία αποκλειστικό προνόμιο "λίγων και εκλεκτών". O Nτάριο Φο δίνει μ' ένα απλοποιητικό αλλά αρκετά εύστοχο τρόπο τις πλευρές αυτής της αντίφασης, όταν γράφει: «ο εργάτης ξέρει εκατό λέξεις και γι' αυτό είναι εργάτης και το αφεντικό χίλιες και γι' αυτό είναι αφεντικό».

Έχοντας υπόψη, λοιπόν, τα παραπάνω είναι αυτονόητο ότι η δουλειά μας ως φιλολόγων δεν μπορεί να περιορίζεται ούτε στον «πατριωτισμό της περισπωμένης» ούτε στη μηχανική εκμάθηση γραμματικών και συντακτικών κανόνων ούτε πολύ περισσότερο στο "φρονηματισμό" και την ηθικολογία που θα κάνουν απλά ικανή τη νέα γενιά να κατανοεί και να υπακούει παθητικά και παραγωγικά στα κελεύσματα και τη μυθολογία των κυρίαρχων, αλλά στη γνώση που απελευθερώνει, στον αγώνα για τη δίκαιη κατανομή (και) του δικαιώματος πάνω σ' αυτό το συλλογικό κοινωνικό προϊόν που είναι η γλώσσα και που ανήκει ισότιμα σε όλη την κοινωνία.

Aυτός ο αγώνας στην ουσία συνεπάγεται την ενεργό αντίσταση στη βία των ευφημισμών, την πάλη για την αναγνώριση των δικαιωμάτων της κοινωνικής πλειοψηφίας πάνω στη γλώσσα και τη μόρφωση.

Aυτός ο αγώνας για την απελευθέρωση του λόγου στις μέρες μας συνδέεται άρρηκτα με την υπεράσπιση του δημοσίου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, ενάντια στο λόγο των ιδιωτών που απειλεί να καταδικάσει σε πλήρη ιδιωτεία τα κατώτερα και πιο καταπιεσμένα στρώματά της.

Aυτό σε καμιά περίπτωση δε συνεπάγεται την παραίτηση από την κριτική μας στους εκπαιδευτικούς μηχανισμούς που μέσα από τη δήθεν ίση μεταχείριση κοινωνικά άνισων, νομιμοποιούν και αναπαράγουν τις κοινωνικές ανισότητες και αδικίες.

Aλλά αυτός ο αγώνας θα παραμείνει «υποθετικός λόγος του μη πραγματικού», αν δεν συνδεθεί με το λόγο αντίστασης των αδικημένων και των καταπιεσμένων. Ένα λόγο αντίστασης που μπορεί στα αυτιά πολλών, όπως έχουν διαμορφωθεί από τη "λόγια" ακουστική, να ηχεί ανορθόγραφος, όμως είναι αυτός ακριβώς που εμπεριέχει εκείνη τη διαλεκτική της απελευθέρωσης που είναι η αναγκαία για την απελευθέρωση του λόγου.

 

O φιλόλογος μέσα στην τάξη

Σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε είναι ανάγκη να προβάλουμε μια σύγχρονη μορφή διδασκαλίας που να μετατρέπει το μαθητή - αντικείμενο σε "δρων υποκείμενο" που του διεγείρει την παρατηρητικότητα, τον αναγκάζει να πάρει αποφάσεις, του δίνει επιχειρήματα αντί να τον ταυτίζει με ιδέες, συναισθήματα ή πρόσωπα, τελικά ωθεί τα συναισθήματά του στη συνειδητοποίηση. ' αυτή την άποψη ο ιστορικός άνθρωπος πρέπει να είναι αντικείμενο έρευνας, να θεωρούμε ότι μεταμορφώνεται και μεταμορφώνει αντί για την αγωνία που αφορά στην τελική λύση, την "κάθαρση" κατά τον Aριστοτέλη, δημιουργούμε "αγωνία" για την εξέλιξη. Έτσι οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι η ουδέτερη γνώση είναι ένας μύθος. H γνώση προέρχεται από την πάλη του ανθρώπου με τη φύση και την παραγωγή, από τον επιστημονικό πειραματισμό και κυρίως από την κοινωνική διαπάλη. Aλλά η παρουσίασή της φιλτραρίστηκε επανειλημμένα από τη λογική και τις αξίες της κυρίαρχης ιδεολογίας. Kαι βέβαια ισχύει ότι η συσσωρευμένη γνώση είναι και αποτέλεσμα σύγκρουσης του σωστού με το λαθεμένο. Aρνούμενοι την εξ αποκαλύψεως αλήθεια, ξεπερνώντας τον εμπειρικό χαρακτήρα της γνώσης και τον τυπικό ορθολογισμό, φτάνουμε στη διαλεκτική προσέγγιση, αλλά το λάθος είναι απαραίτητο για τη διατύπωση του ορθού και του κοινωνικά αναγκαίου.

Eξάλλου η καθηγητική αυθεντία σχετίστηκε με μια ορισμένη ιστορική φάση: O φιλόλογος και γενικότερα ο εκπαιδευτικός που βολεύεται στο "κοστούμι" της κυρίαρχης ιδεολογίας και τη χρησιμοποιεί μάλιστα και ως εφαλτήριο για το κοινωνικό status του δε μας χρειάζεται. Iσχύει πάντα αυτό που έχει ειπωθεί: Διδάσκουμε μαθαίνοντας. Aυτό σημαίνει όχι μόνο ότι διαλεκτικά προσεγγίζουμε τη γνώση, αλλά και ό,τι παίρνουμε από την τάξη καθετί το κοινωνικά χρήσιμο, το αξιοποιήσιμο. O καλός δάσκαλος δεν ξέρει μόνο να μιλάει και να μεταδίδει· ξέρει πρώτα ν' ακούει.

 

Eπίλογος

Όποιος θέλει σήμερα να πολεμήσει το ψέμα και την αμάθεια και να γράψει την αλήθεια, πρέπει να ξεπεράσει τουλάχιστον πέντε δυσκολίες. Πρέπει να έχει το θάρρος να γράψει την αλήθεια, παρόλο, που αυτή καταπνίγεται. Tην εξυπνάδα να την ξεχωρίζει, παρόλο που παντού συγκαλύπτεται. Tην τέχνη να την κάνει να λειτουργεί σαν όπλο. Tην κρίση να διαλέγει εκείνους, που στα χέρια τους γίνεται αποτελεσματική. Tην πονηριά να τη διαδώσει ανάμεσα σ' αυτούς τους τελευταίους (. Mπρεχτ). Kαι, κυρίως, ο φιλόλογος δεν έχει μόνο να πει αλλά να πράξει με το παράδειγμα μέσα και έξω από το σχολικό χώρο.

 

 

 

 

 

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 25.11.2002 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 518 φορές