Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΟ

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ.

www.agonsyn.gr

 

ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΟ

ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΘΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΗΣ

 

Δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση  (ΦΕΚ 1340 τ.Β – 16/10/02) που καθορίζει τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες όλων των στελεχών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Υλοποιώντας η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ το ασφυκτικό  διοικητικό πλαίσιο που προβλέπει ο ν.2986/02 για την εκπαίδευση, επιχειρεί να ελέξει τον εκπαιδευτικό, με προφανή στόχο την υλοποίηση της εκάστοτε εκπαιδευτικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παραπάνω Υ.Α. υποχρεώνει  σε όλους τους εκπαιδευτικούς «να διδάσκουν...» μόνο «...μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής» (άρθ.36 παρ.1).

Η εφαρμογή της Υ.Α. ανατίθεται εξ ολοκλήρου στην αρμοδιότητα των στελεχών της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, όπως άλλωστε και η εφαρμογή της  «αξιολόγησης» - χειραγώγησης του εκπαιδευτικού. Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα ότι, δημιουργούνται σχέσεις ισχυρότατης εξάρτησης και υποταγής των εκπαιδευτικών στους προϊσταμένους και τους διευθυντές σχολείων. 

Τέλος, με την απόφαση αυτή γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα  αυταρχικότερο πλαίσιο οργάνωσης και διοίκησης του σχολείου, καθώς ανατίθεται κυρίαρχος ρόλος στο διευθυντή του σχολείου και υποβαθίζεται  αντίστοιχα  ο ρόλος του συλλόγου διδασκόντων.  Αρκετές διατάξεις της Υ.Α. μας γυρίζουν πιο πίσω  από το ν.1566/85 και την Υ.Α.  που ισχύει σήμερα για τα καθήκοντα διευθυντών και συλλόγων, και ακόμη πιο πίσω από αυτά που στην πράξη έχουν κατακτηθεί στην εκπαιδευτική πραγματικότητα και από αυτά που διεκδικεί το εκπαιδευτικό συνδικαλιστικό κίνημα ως προς το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων σε κάθε σχολική μονάδα.

Αναλυτικότερα, τα κυριότερα σημεία κριτικής μας στις διατάξεις της Υ.Α. είναι τα παρακάτω:

1.        Ο σχολικός σύμβουλος:

α) μετατρέπεται πάλι σε επιθεωρητή αφού εκτός του επιστημονικού και συμβουλευτικού ρόλου του για τους εκπαιδευτικούς της ειδικότητάς του, συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της «αξιολόγησης» αναλαμβάνοντας «αρμοδιότητα γενικής παιδαγωγικής ευθύνης επί ορισμένων σχολείων. Η αρμοδιότητα αυτή αφορά την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση στα αντίστοιχα σχολεία για γενικότερα θέματα της σχολικής ζωής και του εκπαιδευτικού έργου.» (άρθ. 2 παρ. 2,α)

β) μετατρέπεται από επιστημονικός σύμβουλος του εκπαιδευτικού σε διαχειριστή και υποστηρικτή της κυβερνητικής πολιτικής για την εκπαίδευση (άρθ. 8 παρ.1,α ) και με βάση αυτό το ρόλο θα «αξιολογεί» τους εκπαιδευτικούς.

2.        Παραβιάζονται θεμελιώδη και κατοχυρωμένα στην πράξη εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

α) Εισάγεται η πρωτοφανής διάταξη  με την οποία οι περιφερειάρχες χωρίς απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, «αποφασίζουν τη διάθεση εκπαιδευτικών οι οποίοι δε συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας σε αντίστοιχες προς την ειδικότητά τους υπηρεσίες του δημοσίου τομέα του ιδίου νομού».!!!! (άρθ. 3 παρ. 2,ιθ)

β) Οι εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται εκτός ωραρίου διδασκαλίας να παρακολουθούν σεμινάρια των σχολικών συμβούλων (αρθρ. 9 παρ.2δ).

γ)  Επιχειρείται παρέμβαση στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου με τη θεσμοθέτηση κενών, ανεξάρτητα από το αν αυτό είναι εφικτό και καθιερώνεται η γενική απασχόληση των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Έτσι σύμφωνα με το άρθ. 9 παρ. 3 της Υ.Α., επιβάλλεται «...... κατά τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου, μία ημέρα την εβδομάδα οι εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας να έχουν όλοι δύο τουλάχιστον διδακτικές ώρες κενές που να συμπίπτουν. Οι κενές αυτές ώρες χρησιμοποιούνται για συνεργασία με τον αντίστοιχο Σχολικό Σύμβουλο. Όταν δεν χρησιμοποιούνται για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται για συνεργασία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, για ενημέρωση των γονέων, για εργασίες του σχολείου που τους έχουν ανατεθεί, για προσφορά υπηρεσίας στα εργαστήρια, για εξοικείωση με τα εποπτικά μέσα και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, για εργασίες στη σχολική βιβλιοθήκη και άλλες συναφείς δραστηριότητες

δ)  Οι εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται για συμπλήρωση ωραρίου σε απασχόληση εκτός του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου, αφού οι Διευθυντές Εκπαίδευσης μπορούν να «διαθέτουν μερικά ή ολικά ύστερα από πρόταση των οικείων Υπηρεσιακών Συμβουλίων εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε άλλη σχολική μονάδα ή σε τμήματα  Πρόσθετης Διδακτικής  Στήριξης ή σε τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, όταν η συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου δεν είναι αντικειμενικά δυνατή στη σχολική μονάδα που υπηρετούν.» (άρθ. 18 παρ. 4). Καθιερώνεται έτσι ο εκπαιδευτικός – «λάστιχο», που μπορεί να εργάζεται σε δυό διαφορετικά ωράρια την  ίδια ημέρα.

ε) Οι εκπαιδευτικοί, στο πλαίσιο της προωθούμενης «αξιολόγησης», είναι υποχρεωμένοι να «δέχονται στην τάξη τους Σχολικούς Συμβούλους κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και συνεργάζονται μαζί τους..» (Αρθ. 36 παρ. 6).

στ) Είναι δυνατόν οι εκπαιδευτικοί να αποσπώνται με απόφαση των Διευθυντών  Εκπαίδευσης «... σε άλλη σχολική μονάδα για χρονικό διάστημα δύο μηνών, για να καλύπτουν επείγουσες εκπαιδευτικές ανάγκες....». Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης είναι εκείνοι που «..εισηγούνται στο οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο την παράταση των αποσπάσεων αυτών μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους» (άρθ.18 παρ. 6).

ζ) Οι Διευθυντές  Εκπαίδευσης «αναθέτουν διδασκαλία πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου με υπερωριακή αποζημίωση στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την κάλυψη των ωρών διδασκαλίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».(αρθ. 18 παρ. 8) Δηλαδή η ανάθεση διδασκαλίας μπορεί να γίνεται ακόμη και σε αντίθεση με την απόφαση του συλλόγου και χωρίς απόφαση του οικείου ΠΥΣΔΕ.

η) Η πρόσληψη των ωρομισθίων καθηγητών γίνεται από τους Διευθυντές  Εκπαίδευσης και όχι από το ΠΥΣΔΕ, και έτσι ενισχύεται η αυθαιρεσία και το ρουσφέτι  (άρθ. 18 παρ. 8).

 

3. Ενδυναμώνεται ο ρόλος του διευθυντή στο σχολείο, σε βάρος του ρόλου του συλλόγου διδασκόντων.

Σύφωνα με το σχέδιο του κανονισμού των σχολείων που προωθεί το ΥΠΕΠΘ «Ο διευθυντής του σχολείου βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας.....είναι ο ηγέτης.  Για να φέρει σε πέρας το πολύπλοκο έργο της διοίκησης και παράλληλα να ασκεί επιρροή στους εκπαιδευτικούς, πρέπει να διαθέτει υψηλό κύρος και πειθώ, να είναι κοινά αποδεκτός και να μην αμφισβητείται».  Για ένα τέτοιο ρόλο, λοιπόν, η Υ.Α. του «παραχωρεί» αρκετές υπερεξουσίες, θέτοντας τη συλλογικότητα σε δεύτερη μοίρα. Άλλωστε η συλλογικότητα δεν μπορεί ποτέ να «συμβάλει» σε αυταρχικά μοντέλα διοίκησης, όπως αυτά που προωθούνται με το ν.2986/02 και όλες αυτές τις Υπουργικές Αποφάσεις.

Οι διατάξεις αυτές έχουν πολλαπλές επιπτώσεις, όπως :

α) Τη δυνατότητα ανάθεσης εξωδιδακτικών καθηκόντων με πράξη του διευθυντή. (άρθ. 37 παρ. 17): «Παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες από κάθε εκπαιδευτικό καθορίζονται με πράξη του Διευθυντή του σχολείου».

Β) Την υποχρέωση απασχόλησης των μαθητών από εκπαιδευτικούς εκτός του ωραρίου τους (άρθ. 36 παρ. 25): « Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και, ανάλογα  με την περίπτωση, ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή». Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυθαίρετη επιμήκυνση του διδακτικού ωραρίου αλλά και στη συγκρότηση απεργοσπαστικού μηχανισμού.

γ) Γίνεται προσπάθεια φίμωσης των συλλόγων διδασκόντων και περιορισμός τους σε διαχειριστές της εκπαιδευτικής πολιτικής, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη πως το σχολείο δεν είναι μια ακόμα δημόσια υπηρεσία, αλλά χώρος όπου εκπαιδεύονται νέοι και απαιτείται η διασφάλιση σε μέγιστο βαθμό της παιδαγωγικής ελευθερίας των διδασκόντων: «Δε συγκαλείται συνεδρίαση του συλλόγου, αν το θέμα ή τα θέματα που προτείνονται για συζήτηση ανήκουν, σύμφωνα με το νόμο, στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Διευθυντή ή άλλου σχολικού φορέα  ή όταν δεν είναι σύννομα. .......Ζητήματα τα οποία ρυθμίζονται από την υφιστάμενη εκπαιδευτική  νομοθεσία δεν είναι επιτρεπτό να γίνονται θέματα συνεδρίασης του Συλλόγου των Διδασκόντων και ούτε να λαμβάνονται αποφάσεις αντίθετες με τις ρυθμίσεις αυτές» (άρθ. 37 παρ. 6 & παρ. 15)

               

Απέναντι σε όλα αυτά που ετοιμάζουν «για εμάς, χωρίς εμάς» οι καθηγητές, οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ πρέπει να οργανώσουμε τη μαζική αλλά και την καθημερινή μας αντίσταση.

Να αξιοποιήσουμε θετικά την απόφαση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, που λέει μεταξύ των άλλων: «.....Δηλώνουμε ότι είμαστε αποφασισμένοι να διασφαλίσουμε, μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα, τη δημοκρατία στο σχολείο και τα κατακτημένα εργασιακά μας δικαιώματα. Δεν θα επιτρέψουμε σε καμιά περίπτωση να μετατραπεί το σχολείο σε χώρο πνευματικής και κομματικής χειραγώγησης εκπαιδευτικών και μαθητών. Καλούμε τους συναδέλφους να εξακολουθήσουν να συνεργάζονται με τους σχολικούς Συμβούλους μόνο για την εκπλήρωση του επιστημονικού, καθοδηγητικού, συμβουλευτικού και παιδαγωγικού τους έργου. Δεν θα επιτρέψουμε την παραβίαση του διδακτικού ωραρίου μας και την ανατροπή των εργασιακών μας δικαιωμάτων.............

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ παρέχοντας την πλήρη κάλυψή του σας καλεί να υλοποιήσετε τις παραπάνω αποφάσεις του».

 

Να υπερασπίσουμε τις αποφάσεις του κλάδου μας:  «Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι το κυρίαρχο όργανο λήψης αποφάσεων που αφορούν την καθημερινή λειτουργία του σχολείου, τον προγραμματισμό, το σχεδιασμό και την αξιολόγηση του διδακτικού και του ευρύτερου εκπαιδευτικού έργου, του προσδιορισμού των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτιικών και τη σύνδεση του σχολείου με τον κοινωνικό περίγυρο. Ο Σύλλογος Διδασκόντων πρέπει να αναδειχθεί σε βασικό όργανο παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής δραστηριότητας  (παιδαγωγικές συνεδριάσεις, αξιολόγηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, σχέσεις με μαθητές και γονείς, σχέσεις με επιτροπές παιδείας, πολιτιστική δραστηριότητα, κ.λπ.), έκφραση της συλλογικότητας και της συμμετοχικής λειτουργίας του σχολείου» (Απόφαση 8ου Συνέδριου ΟΛΜΕ).

 

Να μη δεχτούμε την υλοποίηση αυτού του αντιεκπαιδευτικού πλαισίου που δημιουργείται σήμερα. 

Πριν είναι αργά, ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ.

 

 

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ.

 

Διαβάστε τις θέσεις της Αγωνιστικής Συνεργασίας στη σελιδα www.agonsyn.gr

 

 

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 12.02.2003 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 517 φορές