Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

                Η αντιδραστικοποίηση των κρατικών μηχανισμών 

                                    στην Μέση Εκπαίδευση

      και  οι Εκλογές για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια των Καθηγητών

 

                                                   του  Άγγελου  Λιβαθινού (*)

 

       

          Για μία ακόμη φορά καλούνται όλοι οι Καθηγητές Μέσης Εκπαίδευσης , για να εκλέξουν τους εκ-προσώπους τους στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.

   Όμως, αυτές οι Εκλογές έχουν  ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που τις κάνουν  να ξεχωρίζουν από τις αντί-στοιχες των τελευταίων 20 ετών. Γίνονται με φόντο την βαθειά αντιδραστικοποίηση των  μηχανισμών χειραγώγησης και πειθαναγκασμού των Καθηγητών , που έχει  θέσει  προ πολλού ήδη σε κίνηση η Κυ-βέρνηση, βοηθούμενη με το αζημίωτο από τους κατά τόπους υπηρέτες της.

   Η επαναθεσμοθέτηση των Εκπαιδευτικών Περιφερειών και η στελέχωσή τους με πρόσωπα καθαρά και αυστηρά  της κομματικής νομενκλατούρας του Κυβερνητικού Κόμματος αποδεικνύει, ότι δεν έχουμε α-πλά την επαναφορά του θεσμού των Ανώτερων Εκπαιδευτικών Περιφερειών, που λειτουργούσαν επί τη βάσει των διατάξεων του Νόμου 309/1976, αλλά ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια σχεδιαζομένη ολοκλή-ρωση  του ασφυκτικά συντηρητικού πλαισίου λειτουργίας της Μέσης Εκπαίδευσης. Πρόκειται, δηλαδή, για επαναφορά ενός θεσμού, όχι για να βοηθήσει  στην βελτίωση της Εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά για να ισχυροποιήσει μελετημένα τους μηχανισμούς ελέγχου  των βασικών συντελεστών της διδακτικής και παιδαγωγικής πράξης, δηλαδή  των Καθηγητών, με κριτήρια καθαρά  πολιτικά και κομματικά.  

 Εάν κάνει τον κόπο κανείς να μελετήσει τις διατάξεις του πρόσφατου Νόμου για την επανίδρυση των Εκ-παιδευτικών Περιφερειών, θα διαπιστώσει, ότι οι αντίστοιχες διατάξεις του Ν.309/76,  μοιάζουν σήμερα προοδευτικές και επαναστατικές εν πολλοίς!  Στα πλαίσια αυτά, επανέρχεται σε χειρότερη έκδοση το παληό ΑΠΥΣΜΕ (Ανώτερο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Μέσης Εκπαίδευσης) με νέα ονομασία (ΑΠΥΣΔΕ), εις το οποίο καλούμεθα να στείλουμε με την ψήφο μας  εκπροσώπους μας, όπως και για το  τοπικό ΠΥΣΔΕ και το κεντρικό ΚΥΣΔΕ.(1)

    Οι πρόσφατες, εξ άλλου, κρίσεις και επιλογές των Διευθυντών Γυμνασίων και Λυκείων της Χώρας έ-δειξαν, στις πραγματικές διαστάσεις τους, τις κομματικές στοχεύσεις των Κυβερνώντων στον χώρο της Εκπαίδευσης, αλλά και τις επαίσχυντες συναλλαγές πολλών «εκπροσώπων» μας με την Διοίκηση.(2)

  Το σκηνικό, που έχει στήσει η Κυβέρνηση και το Κόμμα που κυβερνά, ολοκληρώνεται με τους  σχεδια-σμούς, για να «αξιολογήσουν» τα πάντα!  Η  Κυβέρνηση, το κόμμα της, η κυβερνητική παράταξη στον χώρο των Καθηγητών και οι κολαούζοι-συνεργαζόμενοι με αυτούς, όταν λένε «αξιολόγηση» εννοούν α-κριβώς αυτό το όνειδος που βίωσε ο κλάδος στις «κρίσεις-αξιολογήσεις» των Διευθυντών προσφάτως.(2)

Αυτήν την «αξιολόγηση» για τον Καθηγητή θέλουν όλοι αυτοί!  Έτσι την εννοούν! (2)

   Η πείρα που διαθέτουμε από την μέχρι τώρα λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων στον χώρο τής Μέσης Εκπαίδευσης δεν μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε.

Τα Υπηρεσιακά Συμβούλια,όπως τα γνωρίσαμε κατά την τελευταία 20ετία, και κυρίως κατά την τελευταία 10ετία, με ευθύνη και σύμπραξη πολλές φορές και των «εκπροσώπων» μας, έχουν μετατραπεί σε ιμά-ντες βιαίας μεταφοράς και εφαρμογής της βαθειά συντηρητικής και δεξιάς πολιτικής των κυβερνώντων. Οι δε οιονεί «εκπρόσωποί» μας, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, έχουν μεταλλαχθεί στην καλλίτερη περίπτωση σε παραγοντίσκους του χειρίστου είδους. Χρειάζεται να καταβάλει κανείς μεγάλες προσπά-θειες, για να διακρίνει κάποιον εκπρόσωπό μας σε Υπηρεσιακό Συμβούλιο, που να τολμά  είτε να έλθει σε ρήξη με την πλειοψηφία των υπηρεσιακών παραγόντων μέσα σ’αυτό, είτε να δημοσιοποιεί, όπως οφείλει, τα στοιχεία όλων όσοι διεκδικούν κάποια υπηρεσιακή μεταβολή ή κάποια θέση στελέχους της Εκπαίδευσης.(3)

  Οι εκλογές, λοιπόν, της 19ης Φεβρουαρίου, για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων των Καθηγητών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια και των τριών επιπέδων ( τοπικό ΠΥΣΔΕ, περιφερειακό ΑΠΥΣΔΕ και κεντρικό ΚΥΣΔΕ ) αποκτούν εκ των πραγμάτων έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό χαρακτήρα. Κρίνεται απαραίτητο, πριν διαπιστώσουμε ότι είναι αργά πλέον, στις εκλογές αυτές να προκριθούν ως εκπρόσωποι των Καθηγητών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, συνάδελφοι και ψηφοδέλτια, που θα είναι αποφασισμένοι να συγκρούονται με  όλες εκείνες τις επιλογές της Διοίκησης, οι οποίες οδηγούν στον ευτελισμό της προσωπικότητας των συναδέλφων, στην καλλιέργεια εξαρτημένων συνειδήσεων στον χώρο των Καθηγητών, στις αυθαιρεσίες και στους αποκλεισμούς για πολιτικούς και κομματικούς λόγους. Από την άλλη μεριά, οι εκπρόσωποι των Καθηγητών στα Συμβούλια αυτά  πρέπει να υπερασπίζονται καθημερινά τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα τής Μέσης Εκπαίδευσης, όχι γενικά και αφηρημένα, ερωτοτροπώντας πολλές φορές με την ιδιωτική Εκπαίδευση (είτε επίσημη είτε φροντιστηριακή), αλλά έμπρακτα, με την δημοσίως εκπεφρασμέ-νη εντός του Υπηρεσιακού Συμβουλίου αντίθεσή τους στην υλοποίηση κάθε «εκπαιδευτικού» μέτρου, που κατηγοριοποιεί τους μαθητές και  στην πράξη οδηγεί βιαίως τα παιδιά των κοινωνικοοικονομικά ασθενέστερων στρωμμάτων τής Ελληνικής Κοινωνίας σε «σχολεία» δεύτερης κατηγορίας.   

    Οι θέσεις του Αιρετού, είτε στο τοπικό ΠΥΣΔΕ, είτε στο περιφερειακό ΑΠΥΣΔΕ, είτε και στο κεντρικό ΚΥΣΔΕ, θέσεις τόσον εκπαιδευτικές, όσον και θέσεις επί της πολιτικής στην Εκπαίδευση, πρέπει να είναι διαυγείς και χωρίς προσποιητά φτιασιδώματα. Η πολιτική θολούρα, που τα τελευταία χρόνια επιχειρεί συστηματικά και με την συνδρομή κυβερνητικών κέντρων να διεμβολίσει τον χώρο της Μέσης Εκπαίδευ-σης, μόνο ζημιά προκαλεί και στους εργαζόμενους, και στην Εκπαίδευση, αλλά και στην Κοινωνία, και γι’ αυτό πρέπει να περιθωριοποιηθεί.

 Οι Αιρετοί δεν μπορούν να πατάνε σε δύο βάρκες. Ή θα είναι με τους εργαζόμενους Καθηγητές, ή θα εί-ναι με την κυβερνητική πολιτική και με την δική τους κενόδοξη προσπάθεια να μετατραπούν σε  γραφι-κούς παραγοντίσκους. Αυτήν την τελευταία ιδιότητα τούς την παραχωρεί απλόχερα η Κυβέρνηση, αρκεί να υποκλίνονται αμέσως ή μεθοδευμένα και καλυμμένα στις κομματικές στοχεύσεις της.Τότε, στην τελευ-ταία περίπτωση,είναι βέβαιο ότι η Κυβέρνηση  τούς έχει έτοιμες και δοτές θέσεις. Τι δουλειά έχουν όμως οι μοχθούντες Καθηγητές με όλα αυτά;

  Στον χώρο της Μέσης Εκπαίδευσης υπάρχουν δυνάμεις  και πρόσωπα με πολύμορφη και πολύπλευρη δράση , με ανιδιοτελή και επί πολλά έτη ενασχόληση με τα Εκπαιδευτικά πράγματα, που νομιμοποιού-νται ηθικά,κοιτώντας στα μάτια όλους τους συναδέλφους τους, για να ζητήσουν την ψήφο τους. Είναι αυ-τοί, που μπορούν να ισχυροποιήσουν και να παλλαπλασιάσουν τις ανυπότακτες και αταλάντευτες φωνές μέσα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια! Είναι αυτοί, που δεν έχουν καμμία σχέση με δοτές θέσεις, που απλό-χερα μοιράζει στους οσφυοκάμπτες η κομματική νομενκλατούρα  της Κυβέρνησης και οι κατά τόπους  πολιτευτάδες τής συναλλαγής!  Είναι αυτοί που εκφράζονται μέσα από την Αριστερά των καθημερινών αγώνων, και που αρνούνται να παρακολουθήσουν τα πολιτικά "σαλιαρίσματα" των "αριστερών" του καναπέ με την νεοδεξιά σοσιαλδημοκρατία στην χώρα μας.

  Στις σημερινές δύσκολες συνθήκες, η Μέση Εκπαίδευση έχει ανάγκη από δυνάμεις μέσα στα Υπηρεσι-ακά Συμβούλια, που θα επιστρέφουν καθημερινά διπλή και τριπλή στους συναδέλφους την ψήφο που λαμβάνουν  από αυτούς που τους τίμησαν. Αυτό το κέρδος πρέπει να είναι βέβαιο ότι θα προκύπτει κα-θημερινά από την αταλάντευτη και ανεπιτήδευτη στάση τών αιρετών  μέσα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Από την στάση εκείνη, που όλοι γνωρίζουμε, και η οποία  έχει μάθει να υπερασπίζεται την αξιοπρέπεια των συναδέλφων, γνωρίζει να μένει σταθερά ασυμβίβαστη και αξιόπιστη, στάση που γνωρίζει να έρχεται σε ρήξη με κάθε τι το αντιδραστικό, το πελατειακό, και το ευτελιστικό για την αξιοπρέπεια των εργαζομέ-νων συναδέλφων μας, όποια θέση και αν κατέχουν. 

 Όσο περισσότεροι Καθηγητές κατανοήσουν αυτήν την αναγκαιότητα, τόσο το καλλίτερο για τα συμφέρο-ντα όλων των Καθηγητών, των μαθητών και της Κοινωνίας, και τόσο το χειρότερο για τους καλφάδες και τους επιτήδειους κολαούζους της νεοδεξιάς  κυβερνητικής πολιτικής .

-----------------------------------------------------------------------

                                                     (*)   Ο  Άγγελος  Λιβαθινός είναι

                     Καθηγητής  Μαθηματικών του Πειραματικού Λυκείου Πατρών, Λυκειάρχης

                     Πρώην Πρόεδρος ( επί σειράν ετών )  και Γ. Γραμματέας της ΕΛΜΕ  Ηλείας,

             Πρώην  Γ. Γραμματέας  και  μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Βάδης–Βυρτεμβέργης Γερμανίας.

Στις εκλογές της 19ης Φεβρ.2003 είναι ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΓΙΑ: ΠΥΣΔΕ ΑΧΑΪΑΣ, ΑΠΥΣΔΕ Δυτ. Ελλάδος , και ΚΥΣΔΕ

                   με το Ψηφοδέλτιο της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ, το αριστερό Ψηφοδέλτιο στην Μέση Εκπαίδευση



(1)  Στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’80 το παρόν Κυβερνητικό κόμμα, προκειμένου να  αλώσει κομματικώς την Μέση Εκπαίδευση ( ό-πως και την υπόλοιπη Δημόσια Διοίκηση), διέλυσε Θεσμούς, Ιεραρχίες και Συλλογικά Όργανα, και μετά από 20 σχεδόν χρόνια έρχεται να τα επανασυστήσει όλα αυτά , σε χειρότερη μάλιστα έκδοση, με τους δικούς της πελάτες! Έτσι, επί παραδείγματι, στην Εκπαιδευτική Περι-φέρεια Δυτικής Ελλάδος έχουμε Προϊστάμενο όχι κάποιον Σύμβουλο Μέσης Εκπαίδευσης ( όπως είχαμε, με τον 309/76, τον Επόπτη Μέσης Εκπαίδευσης, που ήτο ένας Επιθεωρητής Μέσης Εκπαίδευσης, δηλαδή Καθηγητής), αλλά τα θέματα της Μέσης Εκπαίδευσης όλης της Δυτι-κής Ελλάδος τα χειρίζεται  Δάσκαλος !

(2) Εφθάσαμε εις το σημείο να καρατομούνται και να καθαιρούνται συνάδελφοι Διευθυντές και Υποψήφιοι Διευθυντές, για καθαρά πολιτι-κούς λόγους, γεγονότα που είχαμε να θυμηθούμε από την εποχή της Χούντας!  Και εδώ έχουν τεράστιες ευθύνες πολλοί από τους Αιρετούς, που συμπεριφέρθηκαν όχι ως εκπρόσωποι των καθηγητών αλλά σαν ιμάντες μεταφοράς της πιο αντιδραστικής και βαθειά δεξιάς πολιτικής που γνώρισε η Μέση Εκπαίδευση από την Μεταπολίτευση και δώθε!  Ο ευτελισμός εις τον οποίον οδηγήθηκαν πολλοί συνάδελφοι μέσα α-πό την διαδικασία της «αξιολόγησης δια της συνέντευξης» και με την σύμπραξη των « εκπροσώπων» μας είναι απίστευτος ανά την Χώρα ολόκληρη! Συνάδελφοι, που με τα μετρήσιμα κριτήρια και τα επιστημονικά προσόντα τους  κατελάμβαναν τις πρώτες  θέσεις στους Πίνα-κες, οδηγήθηκαν στον πυθμένα των Πινάκων μετά από την «συνέντευξη», καθώς υπηρεσιακοί παράγοντες, αλλά και «εκπρόσωποί» μας, τους εβαθμολογούσαν  με 8 και 10 στην εικοσάβαθμη κλίμακα! Για να  φέρουν, με 19άρια και 20άρια  στην επιφάνεια άτομα της κομματι-κής στοάς του Κυβερνητικού κόμματος ή των μονίμως συνεργαζομένων με αυτό, ρυμουλκώντας τα  έτσι στην κορυφή, από τον βυθό των τυπικών, επιστημονικών και  διοικητικών  προσόντων! Οδηγηθήκαμε εις το σημείο, να ακούμε «εκπροσώπους» μας να δικαιολογούνται για αυτήν την επαίσχυντη στάση τους, με το επιχείρημα, ότι είχαν  δήθεν τις «πληροφορίες» τους για τους διάφορους υποψήφιους Διευθυντές! Και εμείς οι αφελείς νομίζαμε μέχρι τώρα , ότι οι «εξωθεσμικές πληροφορίες» ήταν προνομιακό πεδίο και έργο μόνον της Ασφάλειας και των συνεργατών της! Αυτοί οι κύριοι, λοιπόν, ξαναδιεκδικούν την ψήφο των συναδέλφων !

 (3)  Και το πράττουν αυτό, αυτοί οι οιονεί «εκπρόσωποί» μας, να αρνούνται δηλαδή την δημοσιοποίηση τέτοιων στοιχείων έτσι που να μην μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να προσφύγει  με τεκμήρια σε πιθανή ένσταση, επικαλούμενοι ανερυθριάστως την «προστασία προσωπικών δεδομένων» (!), ενώ γνωρίζουν πολύ καλά, ότι : όταν  κάποιος διεκδικεί μία δημόσια θέση, τα προσόντα του πρέπει να είναι στην διάθεση οιουδήποτε  των συνδιεκδικητών τής επίμαχης θέσης .-                         Άγγελος  Λιβαθινός, Ηλεκτρον.δ/νση: efkardamas@in.gr

 

 

 

 

 

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 14.02.2003 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 491 φορές