Φορέων Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης

Σκέψεις για τον νέο τυπο σχολείου

ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ :   ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ

 

 

Στην αρχή της δεκαετίας του 2000,προβάλλεται ως "ναυαρχίδα" της μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια εκπ/ση το  ολοήμερο σχολείο.Ενας τύπος σχολείου που ξεκίνησε από λάθος βάση και δυστυχώς συνεχίζεται σε λάθος κατεύθυνση.

 

Ας ξεκινήσουμε από το όνομα που δηλώνει πολλά . Ο προσδιορισμός του τύπου του σχολείου με βάση την χρονική του διάρκεια, δηλώνει το σκοπό  ,που είναι να καλύψει χρονικά "όλη την  μέρα", έχοντας ένα ωράριο εξομοιούμενο με του εργαζόμενου γονέα  για λόγους ασφάλειας  και όχι μόνο, των παιδιών .Ενός γονέα που η είσοδος της γυναίκας στην αγορά εργασίας ,η μείωση της εφεδρείας των παππούδων (ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα που η αστυφιλία δεν ακολουθήθηκε από τους πρεσβύτερους ),αναγκάζει τα παιδιά να μένουν εκτός οικογένειας. Το οκτάωρο όμως του εργαζόμενου γονέα λόγω του "σύγχρονου"(απάνθρωπου ακριβέστερα) εργασιακού καθεστώτος γίνεται και δεκάωρο και δωδεκάωρο  είτε με μορφή υπερωρίας ,είτε με  υπερβολικά χρονοβόρες μετακινήσεις  είτε τέλος μιας δεύτερης δουλειάς .Τι θα γίνει λοιπόν ,θα ακολουθήσει και το σχολείο έτσι μιας και η επιλογή είναι η διάρκεια; Είναι λαθεμένος ο   τύπος του σχολείου που στηρίζεται στο γεγονός, ότι μιας και πρέπει να είναι "μαντρωμένα" τα παιδιά ας τους δώσουμε και ολίγη πολιτιστική και αθλητική "σαντιγί" για να είμαστε και κοινωνικά αποδεκτοί αλλά και να χρησιμοποιήσουμε και τα προσφερόμενα κονδύλια της  Ε.Ε  γιαυτό το σκοπό.

Βάση της  αλλαγής του τύπου του σχολείου πρέπει να είναι η αύξηση της ποιότητας της προσφερόμενης εκπ/σης (η οποία μπορεί να εμπεριέχει την αύξηση  του σχολικού ωραρίου ,μπορεί και όχι όμως καθότι δεν είναι το κεντρικό και αρχικό κριτήριο ο χρόνος).

Η ποιότητα της εκ/σης ξεκινάει από το ερώτημα για ποιο σκοπό εκπαιδεύονται τα παιδιά μας  να γίνουν ολοκληρωμένες  και ισορροπημένες προσωπικότητες, ή προσαρμοσμένες "ρομποτικά" μονάδες στη αγορά εργασίας ; Να έχουν την μάθηση σαν φυσική ανάγκη στην ανάπτυξη τους ,ή να χρησιμοποιείται σαν μέσον γεμίσματος ενός κάδου με στείρες γνώσεις ;

Η ποιότητα της εκπ/σης έχει να κάνει και με το κομμάτι της πίτας του κρατικού προϋπολογισμού για την Παιδεία. Όταν η κτιριακή υποδομή είναι ανεπαρκής για το βασικό σχολικό ωράριο , η υλικοτεχνική υποδομή στο ελάχιστο, το διδακτικό προσωπικό με ελλείψεις ,(όσο για το διοικητικό στα σχολεία ούτε λόγος να γίνεται), τότε χρειάζεται μεγάλο θράσος για να προχωρήσουν προσθήκες "εκπαιδευτικού έργου" πέραν του βασικού μέχρι τώρα .

Μεγαλόστομες εξαγγελίες στον κόσμο , εσωτερικές ανεφάρμοστες εγκυκλίους στα σχολεία, απρογραμμάτιστες , αποσπασματικές ενέργειες είναι τα χαρακτηριστικά  αυτού του ολοήμερου σχολείου.

Όχι κύριοι δεν θα πάρουμε από την διάθεσή σας για "βιτρινοποίηση" της εκπ/σης και την ανοργανωσιά σας. Τα παιδιά μας δεν είναι πειραματικά αντικείμενα στις "εκπαιδευτικές  σας αλλαγές.". Δεν μπορείτε να εκθέτετε το προσωπικό του σχολείου στο να προσπαθεί να εφαρμόσει τα ανεφάρμοστα με βάση αυτά που προσφέρετε .

Είναι ανήθικο από την μια να λέτε υποχρεωτική παραμονή μέχρι τις 16.00 και από την άλλη να υπάρχει μια και μόνο μια δασκάλα για 75 παιδιά που έχουν δηλώσει συμμετοχή. Η έλλειψη δε κατάλληλων χώρων και  λοιπού προσωπικού έρχεται να επιδεινώσει το πρόβλημα . Η καθιέρωση μικρού γεύματος ,που θα φέρνουν οι μαθητές από το σπίτι τους ,το οποίο θα  φυλάσσεται στο ψυγείο ,θα ζεσταίνεται σε φούρνους μικροκυμάτων ,εισάγει τις λάθος διατροφικές συνήθειες στους μαθητές , ξένες με την μεσογειακή διατροφή .

Καμία αντίρρηση για επέκταση του σχολικού ωραρίου ,εφόσον πρωταρχικός σκοπός δεν είναι η "ιδρυματοποίηση"  του Σχολείου αλλά η παρεχόμενη εκπαίδευση , λαμβάνοντας υπόψιν ιδιαιτερότητες υλικοτεχνικής υποδομής, έμψυχου δυναμικού , κτιριακές επάρκειες ,μεσογειακών διατροφικών συνθηκών. Και φυσικά η παρεχόμενη εκπαίδευση ως αναφαίρετο δικαίωμα στα παιδιά να είναι χωρίς οικονομική επιβάρυνση των γονιών ,οι οποίοι αρκετά   έχουν άλλωστε αλλού να πληρώσουν. 

Ονειρα φθινοπωρινής προς χειμωνιάτικης νύκτας; To μέλλον θα δείξει!

                                                                                       

Παναγιώτης Μόρφης (γονιός)

                                                                                                  tmorfis@hotmail.com

                                                                           

 

 

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 18.11.2002 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 512 φορές