Εκπαιδευτικός Τεχνολόγος Μηχανολόγος Μηχανικός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ART DESIGN AND TECHNOLOGY IN THE UNIVERSITY OF MIDDLESEX
τηλ.: 2109216715 κιν.: 6932858075
e-mail: convichat @hotmail.com e-mail: convichat@sch.gr
site: http:// users.sch.gr/convichat
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Ε.Τ.Ε.
(ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ & ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ)
ΧΩΡΟΣ:
ΜΕΓΑΡΟ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ΚΥΡΙΑΚΗ 21 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2007
ΘΕΜΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ:
" ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ. - ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ"
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Συνάδελφοι και Συναδέλφισσες,
Ο ομιλών χαίρεται πραγματικά που βρίσκεται στην πόλη σας. Παρότι «κοσμογυρισμένος», έρχεται για πρώτη φορά στην πόλη της Θεσσαλονίκης και έχει μείνει έκθαμβος από τις ομορφιές της και την φιλοξενία σας. Το θέμα «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ. - ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ» αποτελεί το απαύγασμα της δεκαεπτάχρονης αγάπης του ομιλούντος για την Εκπαίδευση, με απόδειξη την εργώδη, καθημερινή και ποιοτική ενασχόλησή του κυρίως στην Επαγγελματική της έκφανση. Το θέμα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι τεράστιο και πολυδαίδαλο αποτελώντας αντικείμενο διδακτορικής διατριβής. Ως εκ τούτου η εξάντλησή του σε μια ολιγόλεπτη ομιλία αποτελεί ματαιοπονία. Για να γίνει επομένως εφικτή η εισήγηση στο διαθέσιμο χρονικό πλαίσιο, επιλέχθηκε να επικεντρωθεί στην πορεία εφαρμογής του νόμου 3475/13-07-2006 μέχρι σήμερα με κύρια μέρη:
Ø την γενική τοποθέτηση για το νόμο.
Ø την παρατήρηση, τον εντοπισμό και την τεκμηρίωση των αρνητικών σημείων της μέχρι σήμερα εφαρμογής του νόμου.
Ø την ανακοίνωση προτάσεων επίλυσης των προβλημάτων που απασχολούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην χώρα μας.
Το πρίσμα οπτικής του θέματος διακατέχεται από την έκφραση προσωπικών απόψεων του ομιλούντος και καθορίζεται:
Ø από την αποκοπή κάθε συνιστώσας, έως του ορίου του ίχνους υποψίας, πως ο ομιλών πραγματεύεται το θέμα για πολιτική αντιπαράθεση.
Ø στον τονισμό πτυχών του θέματος που δεν έχουν αναφερθεί ή τονισθεί δεόντως από άλλες αναφορές ερευνητών.
Ø στο ότι το όλο εγχείρημα θα πραγματοποιηθεί με χρήση εύληπτου λόγου προς τον ακροατή, αποφεύγοντας την τυπολατρία επιστημονικού άρθρου.
ΓΕΝΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ 3475/13-07-2006
Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση στη χώρα μας είναι γυναίκα. Και σαν γυναίκα το σύστημα με στόχο την αναβάθμισή της την κάνει να αισθάνεται όλο και πιο ανασφαλής αφού ζει σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον και υφίσταται συνεχείς μεταρρυθμίσεις που όμως αποβαίνουν εις βάρος της. Τελευταία μάλιστα το σύστημα ακολουθώντας την αισθητική στο χώρο της μόδας την μοντελοποιεί στην πιο αδύνατη μορφή που υπήρξε στην διαχρονική πορεία της στην χώρα μας. Τόσο αδύνατη που να μπορεί να ισχυρισθεί ο τρίτος παρατηρητής μετά πεποιθήσεως πως πάσχει από ψυχογενή ανορεξία αφού δεν είναι σε θέση να μεταφέρει στους μαθητές της τις δεξιότητες και γνώσεις που τους είναι απαραίτητες στην ειδικότητα και εν τέλη στο επάγγελμα που θα κάνουν στη ζωή τους. Παράλληλα, λοιδορείται σαν υπεύθυνη των κακώς κειμένων της εκπαίδευσης εν αντιθέσει με την Γενική Εκπαίδευση που θεωρείται η βασίλισσα του παραμυθιού. Όμως παραδόξως εξακολουθεί να υπάρχει. Σαν την Ελλάδα που ποτέ δεν πεθαίνει γιατί αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο ανάκαμψης και προόδου της χώρας μας στην εποχή που ζούμε. Αλήθεια γιατί κανείς δεν έχει διενεργήσει ένα ερευνητικό πρόγραμμα ισότητας μεταξύ της Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας; Θα δοθεί άραγε ένα τέλος στο στερεότυπο που θέλει την πράξη υποδεέστερη της θεωρίας και οδηγεί στην προκατάληψη και τελικά στην υποταγή του επαγγελματία στο λευκό κολάρο; (Στερεότυπο & Προκατάληψη όπως ορίζονται στο Η Τέχνη της Επικοινωνίας R.Verderber Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ 1998 σ.75.)
Για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια εξαγγέλλεται και εφαρμόζεται πλέον μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Το ΥΠ.Ε.Π.Θ. έχοντας συναίσθηση της χρονοπορείας της Τ.Ε.Ε. ως σήμερα, φροντίζει να μην αλλοιώσει τις τάσεις των τελευταίων ετών. Έτσι όχι μόνον δεν επαναφέρει την κατάσταση στην προτεραία θέση της σε κείνη που θα γεφύρωνε τις αντιθέσεις Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης σε ένα σχολείο όπως πραγματώθηκε μέσα από τα Ε.Π.Λ. αλλά χειροτερεύει την κατάσταση τριχοτομώντας την Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και δημιουργώντας ένα πρόσθετο διαχωριστικό στην ίδια την Επαγγελματική Εκπαίδευση με την ίδρυση των ΕΠΑ.Σ.. Συμμετέχει επίσης και αυξάνει ενεργά την επικρατούσα τάση των τελευταίων ετών για άμβλυνση της εκπαίδευσης και αύξηση της κατάρτισης. Μάλιστα η προηγούμενη κυβέρνηση είχε θεσπίσει δυο μεγάλες αποτυχίες αυτήν της ίδρυσης των Μεταγυμνασιακών Ι.Ε.Κ. και του επιπέδου επαγγελματικών δικαιωμάτων σε Μεταλυκειακό επίπεδου επαγγελματικών δικαιωμάτων 3 plus που απετέλεσε διεθνή βλακώδη πρωτοτυπία. Ιδού λοιπόν το σκηνικό. Θυμίζει τους λευκούς που πάνε φανταχτερά δώρα σε φυλές της Αφρικής. Στην περίπτωσή μας, τα φανταχτερά δώρα η δήθεν ισοτιμία με τα Ενιαία Λύκεια και η πρόσβαση στα ΑΕΙ, που όμως η δεύτερη εν μέρει προϋπήρχε. Το αντάλλαγμα που παίρνει το ΥΠ.Ε.Π.Θ. στην προκειμένη περίπτωση είναι τα διαμάντια. Στην περίπτωσή μας, το ιδεατό στη χώρα μας, η Ιθάκη. Η στιβαρή Δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Πρέπει αναμφίβολα να αναγνωρισθούν τα προβλήματά της Τ.Ε.Ε. ως σήμερα αλλά δεν μπορεί να αμφισβητηθεί πως είχαμε μια πιο σοβαρά σχεδιασμένη έστω και τυπικά, Δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση που φαίνεται μέσα από τα αναλυτικά της προγράμματα, τα βιβλία, την υλικοτεχνική υποδομή, τις δράσεις του Action Plan, όπως όμως αυτή εξελίχθηκε, δυστυχώς εκ των υστέρων, μη αφήνοντας ίχνος αμφιβολίας για τις πολιτικές ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης.
Χωρίς να αποτελεί ο ομιλών ιδιαίτερα διεθνολάγνος αλλά απλά ορθολογιστής χρειάζεται να τονισθεί ιδιαίτερα μια απλή σκέψη της διεθνούς πρακτικής. Η όποια μεταρρύθμιση αφού σχεδιασθεί, εξαγγελθεί ολοκληρωμένα, ενημερωθεί και πεισθεί η εκπαιδευτική κοινότητα, στη συνέχεια προετοιμασθεί η κοινωνία και «περπατήσει» ένα διάστημα πρέπει να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί προς την σωστή κατεύθυνση αντί να καταργείται και να αντικαθίσταται με κάτι «νέο». Διότι το «νέο» μπορεί να στρεβλώνει κι άλλο το σύστημα προσθέτοντας και νέα προβλήματα Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αντικατάσταση των Τ.Ε.Λ.-Τ.Ε.Σ .- Ε.Π.Λ. από τα Τ.Ε.Ε. Είναι αφελές ή υπήρξαν και άλλοι λόγοι αφού ακόμη και σημαντικότατοι Έλληνες καταξιωμένοι επιστήμονες όπως ο κος Μ. Κασσωτάκης δεν έκαμαν την απλή προηγούμενη σκέψη; Έτσι αξίζει να αναφερθούν δυο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το εκπαιδευτικό διήμερο της Ο.Λ.Μ.Ε. στις 2 & 3 Απριλίου 1994 στο ξενοδοχείο ΕΣΠΕΡΙΑ, όπου ο κος Μ. Κασσωτάκης ως Πρόεδρος του Π.Ι. στην ομιλία του αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Είχα την τιμή να είμαι ένα από τα βασικά μέλη της ομάδας που έφτιαξε αυτό το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο και εξακολουθώ και σήμερα να θεωρώ ότι, παρά τις αδυναμίες που παρουσιάζει, παρά τις δυσκολίες που έχει από πλευράς διοίκησης και για άλλους λόγους, η δημιουργία του λυκείου αυτού υπήρξε πραγματική τομή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» Συζητήσεις για την εκπαίδευση ΟΛΜΕ τ.10σ.27 και λίγο πιο κάτω αναφέρει « Οφείλω βέβαια να παραδεχτώ σήμερα, μετά από δέκα περίπου χρόνια λειτουργίας αυτού του θεσμού, ότι το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο με τη σημερινή μορφή, τους πολλούς κλάδους του και το μεγάλο αριθμό μαθητών και εκπαιδευτικών που απαιτεί για να λειτουργήσει και, προπαντός, με το υψηλό του κόστος δεν μπορεί να γίνει κυρίαρχος τύπος λυκείου στην χώρα μας. Μπορεί ίσως να επεκταθεί σε άλλες πόλεις, αλλά δεν μπορεί να δημιουργηθεί σε μικρά νησιά και απομονωμένες κωμοπόλεις με μικρό αριθμό μαθητών» Συζητήσεις για την εκπαίδευση ΟΛΜΕ τ.10σ.27-28 Έτσι μετά από λίγα χρόνια θεωρείται από τους πρωτεργάτες της κατάργησης των Ε.Π.Λ. χωρίς να έχουν δημοσιοποιηθεί επιστημονικά στοιχεία ερευνών του που να απαιτούν αλλαγές εκρίζωσης του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος. Αντίθετα, σε λίγο θα δει το φως της δημοσιότητας η έρευνα με θέμα: «Εγκατάσταση Αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αγορά Εργασίας», Αθήνα 2000, των κων Σ. Παλαιοκρασά, Π. Ρουσέα και Β. Βρετάκου στα πλαίσια του Παρατηρητηρίου Μετάβασης του Π.Ι. που εμφανίζει τα Ε.Π.Λ. χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα σε σχέση με τους ισχύοντες τύπους σχολείων σε ότι αφορά την απασχόληση των αποφοίτων του 9 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους. Το Ε.Π.Λ. παρουσιάζεται καλοσχεδιασμένο από άποψη σπουδών και απαιτήσεων εργασίας, ενώ κατά την άποψη του ομιλούντος θα έπρεπε να δίνεται περισσότερη έμφαση στα επαγγελματικά μαθήματα. Ενδεικτικά αναφέρεται στο ΚΕΦ.12, σελ.13 ότι «Οι ίδιοι απόφοιτοι που απάντησαν στις προηγούμενες δύο ερωτήσεις, κλήθηκαν να απαντήσουν στη γενική ερώτηση “Σε ποιο βαθμό εκτιμάς ότι οι σπουδές σου στο ΕΠΛ αντιστοιχούν στις απαιτήσεις του επαγγέλματος που ασκείς/-ούσες”. Από τις απαντήσεις τους (Πίνακας 12.74 και Γράφημα 12.9) φαίνεται ότι μόνο σε ποσοστό 37% διαπιστώνουν “Μεγάλη αντιστοιχία”, ενώ οι υπόλοιποι διαπιστώνουν “Μέτρια αντιστοιχία” (53,4%) και “Μικρή αντιστοιχία” (9,5%).» Κάτι ανάλογο γίνεται και σήμερα με τα Τ.Ε.Ε. που χωρίς να έχουν αξιολογηθεί και να υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία καταργήθηκαν.
Η Τ.Ε.Ε. στην Ελλάδα έχει τεθεί στην κλίνη του Προκρούστη και δεν θα σηκωθεί αν δεν καταλάβουν τα πολιτικά κόμματα πως δεν πρέπει η Επαγγελματική Εκπαίδευση να γίνεται πεδίο αντιπαράθεσης και κοκορομαχιών αλλά συναίνεσης και σχεδιασμού χρονικού ορίζοντα δεκαετίας που συνεχώς θα αξιολογείται και θα βελτιώνεται αλλά δεν θα εκριζώνεται εκ θεμελίων και θα γίνεται φυσικά αντικείμενο βαθιάς και ορθής επιστημονικής μελέτης με εργαλείο κυρίως την επιστημονική έρευνα.
Ακούστηκε ότι υπεύθυνο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας χαρακτήρισε την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ως «Πανηγυράκι». Έτσι εξηγείται ίσως η προχειρότητα που χαρακτηρίζει το πρόσφατο νομοσχέδιο της μεταρρύθμισης των ΕΠΑ.Λ-ΕΠΑ.Σ. Ενός νόμου που αποτελεί την απαρχή και τη ραχοκοκαλιά της τωρινής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και συνεχίζει στα αχνάρια που χάραξε η μεταρρύθμιση Αρσένη. Ο Αρσένης ήταν ο πρώτος Υπουργός Παιδείας που εισήγαγε στα νομοσχέδια της εκπαίδευσης στην χώρα μας τη σκελετοειδή μορφή που θα ντυθεί στη συνέχεια με υπουργικές αποφάσεις, ανάλογα με τα κέφια της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.Ε.Π.Θ., για να λειτουργήσει φέρνοντας προ απρόοπτου και τετελεσμένων γεγονότων όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία γενικότερα. Το μοντέλο αυτό εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ίσως να πρέπει να εγγραφεί στο βιβλίο Γκίνες, αφού σε καμία χώρα της Ε.Ε. δεν σχεδιάζεται εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που πριν καν ολοκληρωθεί σχεδιαστικά, εφαρμόζεται. Πόσο μάλλον στην περίπτωσή μας που το ΥΠ.Ε.Π.Θ., θα αναπροσαρμόζει συνεχώς, την μεταρρύθμιση ανάλογα με την επίλυση των προβλημάτων που θα απαιτήσει και ακόμη χειρότερα όταν δεν αναγνωρίζονται τα προβλήματα προς επίλυση ή ακόμη κι αν αναγνωρίζονται καθυστερεί χρονικά η επίλυσή τους.
Μιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που στοχεύει στην ανάπτυξη της Κατάρτισης μέσα στην Εκπαίδευση αφού με βάση τον ιδρυτικό της νόμο 3475/2006 Κεφάλαιο Γ σ.1529 ΕΠΑ.Σ. «Η φοίτηση στις ΕΠΑ.Σ. είναι διετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α΄ και Β΄ οι οποίες οργανώνονται σε τμήματα ειδικότητας…. και στην παράγραφο 2 Τα προγράμματα διδασκαλίας περιλαμβάνουν μαθήματα τεχνικά-επαγγελματικά και εργαστηριακές ασκήσεις» χωρίς Γενικά Μαθήματα. Παράλληλα ενισχύεται η άποψη αυτή από το γεγονός πως με την θέσπιση της βάσης του 10 αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός φοιτώντων σήμερα στα Μεταλυκειακά Ι.Ε.Κ.
Κυρίως όμως στοχεύει στην ανάπτυξη της Ιδιωτικής Κατάρτισης αφού ακούγονται παράπονα από μαθητές ότι δεν μπορεί να απορροφηθεί μεγάλος αριθμός μαθητών από τα Δημόσια Μεταλυκειακά Ι.Ε.Κ. διότι δεν έχει προετοιμασθεί το έδαφος από τον Ο.Ε.Ε.Κ. από πλευράς πλήθους αλλά και από πλευράς είδους ειδικοτήτων.
Η σημερινή μεταρρύθμιση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. παράλληλα λειτουργεί με χωρίς ή με περιληπτικές και παραπεμπτικές έως τώρα εγκυκλίους, αγνοώντας μέρη από πράξεις του Π.Ι., χρησιμοποιώντας δανεικά Αναλυτικά Προγράμματα και βιβλία από τα Ενιαία Λύκεια και τα Τ.Ε.Ε. (φτάνουν και τα τέσσερα βιβλία για το Σ.Ε.Π.-Περιβάλλον Εργασίας), ενώ κανένα Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για τους μαθητές ή τους εκπαιδευτικούς δεν έχει σχεδιασθεί για τα σχολεία αυτά έως σήμερα. Και για να μην ισχυρισθεί ο τρίτος παρατηρητής ότι ο ομιλών υπερβάλλει αναφέρονται ενδεικτικά συγκεκριμένα παραδείγματα. Έως τώρα για παράδειγμα, δεν έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του συγκεκριμένες αναθέσεις μαθημάτων στους κλάδους των εκπαιδευτικών. Η εγκύκλιος 94057 / Γ2 /15-09-06 που καθορίζει τα Αναλυτικά Προγράμματα της Α΄ΕΠΑ.Λ. είναι περιληπτική και παραπεμπτική και δίνει εντολή για χρήση δανεικών βιβλίων από Τ.Ε.Ε. και Ενιαίο Λύκειο. Τέλος η Υ.Α. 118828/ Γ2 / 9-11-06 που αφορά τον ΣΕΠ-Εργασιακό Περιβάλλον, αγνοεί επιδεικτικά όλο το Α΄ Μέρος της ΠΡΑΞΗΣ 26/18-9-06 του Π.Ι., ενώ δεν λαμβάνει υπόψη του πως ο μαθητής μπορεί να επιλέξει στην Β΄τάξη ειδικότητα από τον Κύκλο που δεν έχει παρακολουθήσει στην Α΄τάξη και δεν του δίνει μέσω του Αναλυτικού Προγράμματος καμία πληροφόρηση.
Στο σχεδιασμό της παρούσας μεταρρύθμισης στην Τ.Ε.Ε. δεν ελήφθησαν υπόψη ούτε προτάσεις από ομάδες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ούτε των σοβαρών Επιστημονικών Ενώσεων, ούτε και της Ο.Λ.Μ.Ε. ή της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., αλλά ούτε και τα αποτελέσματα των ελάχιστων ομολογουμένως μελετών για την εκπαίδευση που έχουν εκπονηθεί. Έτσι με τα σημερινά δεδομένα άνετα μπορεί να χαρακτηρισθεί, αν συνεχισθεί στο ίδιο μήκος κύματος, ως τραγελαφική και αστεία από όλη την Ευρώπη.
Τα μόνα πλεονεκτήματά της είναι:
Ø η πρόσβαση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ιδίως στα Πανεπιστήμια που δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο ποια θα είναι αυτά. Σε ότι αφορά την πρόσβαση στα Α.Τ.Ε.Ι. υπήρχε και μάλιστα ευκολότερη για τους πτυχιούχους β΄κύκλου Τ.Ε.Ε.
Ø το πτυχίο που προσφέρονταν και από τον β΄κύκλο Τ.Ε.Ε. τώρα βαπτίζεται και απολυτήριο στην Γ΄ΕΠΑ.Λ
Ø ότι παρουσιάζεται οικονομικότερη από τα Τ.Ε.Ε.
Ø ότι εμφανίζεται με ευέλικτο εκπαιδευτικό περιεχόμενο αφού ο ώριμος και κατασταλαγμένος σε απόφαση μαθητής θα μπορεί να επιλέγει μεταξύ της παρακολούθησης επαγγελματικών και γενικών μαθημάτων ή μόνον επαγγελματικών.
Ø ότι θα αποφεύγει όπως εικάζεται τις επικαλύψεις στο γνωστικό περιεχόμενο των ειδικοτήτων μεταξύ Δευτεροβάθμιου και Μεταδευτεροβάθμιου επίπεδου σπουδών.
Ø ότι απαγορεύει τις επαναπαρακολουθήσεις μαθητών με απολυτήριο Γενικού ή ΄Ενιαίου Λυκείου να αποκτήσουν πτυχίο να φοιτήσουν σε σχολείο της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας με όλα τα δυσμενή όμως μειονεκτήματα που αυτό συνεπάγεται κυρίως για την επαρχία.
Η παρατήρηση, ο εντοπισμός και η τεκμηρίωση των αρνητικών σημείων της μέχρι σήμερα εφαρμογής του νόμου.
Ιδρύθηκαν λοιπόν τα ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. αλλά ας δούμε τι δημιούργησαν έως τώρα:
Ø Κατάργηση 61 Τ.Ε.Ε.. Χαρακτηριστικό το άρθρο στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ 22-08-2006 της Χ. Καλημέρη με τίτλο «Αιφνιδιαστικό λουκέτο σε 61 Τ.Ε.Ε. από Μ. Γιαννάκου». Εκφράζεται από τον ομιλούντα η ευχή ότι θα επαναλειτουργήσουν σαν ΕΠΑ.Σ. αν υπάρξει ο αναγκαίος αριθμός μαθητών που θα τα επιλέξει. Ενώ ψηφίσθηκε ο νόμος 3475/06 από τον Ιούλιο δεν έγιναν γνωστά επίσημα ως σήμερα οι ειδικότητες, το ωρολόγιο πρόγραμμα και τα μαθήματα που θα έχει η ΕΠΑ.Σ. ώστε να ενημερωθούν οι μαθητές.
Ø Μείωση των ωρών διδασκαλίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Α΄τάξη.
Έτσι στην Α΄τάξη του ΕΠΑ.Λ. καταγράφονται 9-10 ώρες:
і) Κύκλος Τεχνολογικός. іі) Κύκλος Υπηρεσιών.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ |
2 ώρες |
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
3 ώρες |
ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ |
2 ώρες |
Σ. Ε.Π.- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ |
2 ώρες |
ΣΥΝΟΛΟ |
9 ώρες |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
|
2 ώρες |
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
3 ώρες |
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
(ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ) |
2 ώρες |
Σ. Ε.Π.- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
|
2 ώρες |
ΣΥΝΟΛΟ |
9 ώρες |
ііі) Κύκλος Ναυτικός-Ναυτιλιακός.
ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ |
2 ώρες |
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ |
2 ώρες |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΛΟΙΟΥ |
2 ώρες |
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
2 ώρες |
ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ |
2 ώρες |
ΣΥΝΟΛΟ |
10 ΩΡΕΣ |
Υ.Α.80035/Γ2/4/08/06
Ενώ στην Α΄τάξη του Τ.Ε.Ε. καταγράφονταν 20 ώρες:
Τομέας Μηχανολογικός
ΤΕΧΝΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ – ΑΝΤΟΧΗ ΥΛΙΚΩΝ |
4 ώρες |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ - ΣΧΕΔΙΟ |
4 ώρες |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ |
2 ώρες |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ |
2 ώρες |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ |
6 ώρες Ε |
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ |
1 ώρα |
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Η/Υ |
1 ώρα Ε |
ΣΥΝΟΛΟ |
20 ΏΡΕΣ |
ΤΕΕ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Σ.13
Παρατηρείται:
Ø να μειώνονται οι ώρες των επαγγελματικών μαθημάτων στις μισές από 20 σε 10.
Ø οι ώρες των εργαστηριακών μαθημάτων εκτός της πληροφορικής εξαφανίζονται.
Ø οι επαγγελματικές ώρες στο ΕΠΑ.Λ. αμφισβητείται ότι μπορούν να χαρακτηρισθούν και ως επαγγελματικές.
Ø Μείωση των Τομέων και Ειδικοτήτων.
Στο ΕΠΑ.Λ. έχομε:
3 Κύκλους, 9 Τομείς και 17 Ειδικότητες
Ενώ στο Τ.Ε.Ε. είχαμε:
2 Κύκλους , 13 Τομείς, 40 Ειδικότητες στον Α΄κύκλο και 42 Ειδικότητες στον Β΄Κύκλο.
Να σημειώσουμε ότι πολλές από αυτές που δεν αναφέρονται στο ΕΠΑ.Λ. ήταν από τις περιζήτητες από τους μαθητές όπως για παράδειγμα στο Μηχανολογικό Τομέα οι ειδικότητες Ψυκτικών Εγκαταστάσεων & Κλιματισμού ή των Συντηρητών Κ.Θ.
ΤΟΜΕΑΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΣ Τ.Ε.Ε. 2003-2004
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ |
ΑΓΟΡΙΑ |
ΚΟΡΙΤΣΙΑ |
ΣΥΝΟΛΑ |
ΤΜΗΜΑΤΑ |
ΨΥΚΤΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ & ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ - Β' Κύκλος Α' Τάξη |
2455 |
7 |
2462 |
155 |
ΣΥΝΤΗΡΗΤΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ - Β' Κύκλος Α' Τάξη |
2375 |
5 |
2380 |
136 |
ΣΥΝΟΛΟ |
4830 |
12 |
4842 |
291 |
ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ Τ.Ε.Ε. |
25383 |
17104 |
42487 |
2652 |
ΠΟΣΟΣΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ |
19,03% |
0,07% |
11,40% |
11% |
ΠΗΓΗ ΥΠΕΠΘ Β΄ΤΕΕ
Τις επέλεγαν συνολικά 4842 μαθητές/τριες 11,4% του συνολικού αριθμού μαθητών/τριων των Τ.Ε.Ε.. Ειδικότητες που εξαφανίσθηκαν στα ΕΠΑ.Λ. παρότι διέθεταν και πολύ θετικό ισοζύγιο (++) στην Αγορά Εργασίας όπως φαίνεται από την μελέτη του Θ. Κατσανέβα στο βιβλίο ¨Επαγγέλματα του μέλλοντος¨ σ.62.
Ø Περιπλοκή Τομέων και Ειδικοτήτων. Για παράδειγμα στο ΕΠΑ.Λ. η ειδικότητα στην Γ΄τάξη ΓΕΝΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ είναι τομέας και όχι ειδικότητα όπως κακώς αναγράφεται.
Ø Mείωση του μαθητικού δυναμικού της Τ.Ε.Ε.. Συγκεκριμένα για την Α΄τάξη:
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ |
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
Τ.Ε.Ε. |
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ Ε..Λ.
|
1998-1999 |
45.222 |
93.037 |
1999-2000 |
62.159 |
82.997 |
2000-2001 |
50.585 |
77.217 |
2001-2002 |
43.833 |
73.625 |
2002-2003 |
41.231 |
75.445 |
2003-2004 |
38.081 |
77.486 |
2004-2005 |
32.321 |
74.538 |
2005-2006 |
32.280 |
75.303 |
2006-2007 |
21.622
19.072 (ενεργοί)
ΠΗΓΗ: ΔΣΔΕ/ΤΜΗΜΑ Β΄ |
|
ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ 13-14/01/2007 Σ.36.ΔΙΠΕΕ/ΥΠΕΠ
Παρατηρείται από τα παραπάνω:
Μείωση κατά 33% από πέρυσι, 53% από το τελευταίο έτος λειτουργίας των Τ.Ε.Λ.-Τ.Ε.Σ. και 65% από το πρώτο έτος ίδρυσης των Τ.Ε.Ε.
Να σημειωθεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο Ο.Α.Ε.Δ. κατάφερε και τη φετινή σχολική χρονιά να λειτουργήσει ως Τ.Ε.Ε. με αυξημένο αριθμό μαθητών. Διαπιστώνεται από την εγκύκλιο που εξέδωσε ο Ο.Α.Ε.Δ.: «Εγκρίνουμε την εισαγωγή ( 6528) νέων μαθητών και μαθητριών στα Τ.Ε.Ε. Μαθητείας Α΄ Κύκλου του Ο.Α.Ε.Δ. για το σχολικό έτος 2006-2007»
Να σημειωθεί επίσης ότι πρόσφατη έρευνα του Π.Ι. που ανακοινώνεται το Νοέμβρη του 2006 παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητικής διαρροής στα Τ.Ε.Ε..
ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΚΑΝΟΝΙΚΑ
ΣΤΗΝ Α΄ΤΑΞΗ ΤΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2001-02 |
ΤΥΠΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ |
ΠΟΣΟΣΤΟ % |
ΓΥΜΝΑΣΙΟ |
6,09 |
ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ |
3,32 |
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ |
20,28 |
ΕΡΕΥΝΑ Π.Ι.
Αν ληφθεί λοιπόν υπόψη το ποσοστό αυτό του 20,28% θα πέσουμε στις 17.237 μαθητές στην καλύτερη περίπτωση αφού:
ü το ομιχλώδες τοπίο από πλευράς πλήρους οριοθέτησης των νέων σχολείων που έχει δημιουργηθεί δεν συμβάλει στην ξεκάθαρη επιλογή των μαθητών.
ü Η χρονοκαθυστέρηση στην ανακοίνωση κάθε φορά του επόμενου βήματος (Ιανουάριος και δεν είναι γνωστό κάτι για τις ΕΠΑ.Σ.) φέρνει τους μαθητές προ ενός κακόγουστου αιφνιδιασμού που τους προτρέπει σε εγκατάλειψη του σχολείου και αύξηση της μαθητικής διαρροής.
ü Η στρεβλή ενημέρωση ίσως και λόγω χρονοκαθυστέρησης δίνει λάθος πληροφόρηση στους μαθητές. Για παράδειγμα, μαθητής εκμυστηρεύτηκε στον ομιλούντα πως στην ενημέρωση στη Γ΄ Γυμνασίου από υπεύθυνο ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. τους συμβούλευσε να εγγραφούν τα παιδιά στο Ενιαίο Λύκειο που συστεγαζόταν με το Γυμνάσιο παρά να εγγραφούν σε Επαγγελματικό Λύκειο διότι η πρώτη τάξη είναι ενιαία.
Και οι ερωτήσεις παραμένουν σκληρές για την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και κυρίως για τον κο Ράμμα Ειδικό Γραμματέα του ΥΠ.Ε.Π.Θ. όταν στην συνάντησή με το Δ.Σ. της Ένωσης Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών στις 25/10/2005 ανέφερε πως με την μεταρρύθμιση θα αυξηθεί το μαθητικό δυναμικό στην Τ.Ε.Ε. και πως θα λυθεί το πρόβλημα με τους λίγους μαθητές στις ειδικότητες στα Τ.Ε.Ε. της επαρχίας, προβλήματα που ανήκουν στους θεμελιώδεις λόγους για την μεταρρύθμιση.
Που είναι η αύξηση που υποστηρίζατε πως θα υπάρξει στα ΕΠΑ.Λ. όταν υποστήριζα ως μέλος του Δ.Σ. της Ε.Τ.Ε. πως θα έχομε μείωση κατά 30% βλέποντας τα προτεινόμενα μέτρα;
Πως θα αυξηθούν οι μαθητές σε σχέση με τα Τ.Ε.Ε. στις επιμέρους ειδικότητες στη Γ΄ ΕΠΑ.Λ. στην επαρχία όταν δεν υπάρχουν από την Α΄τάξη;
Ø Προβληματικούς διορισμούς στην εκπαίδευση.
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2006-2007 |
έως και Δεκέμβριο 2006 |
|
Θέσεις |
% των Συνολικών Προσλήψεων |
Γενικό Σύνολο |
3336 |
|
· ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
2865 |
85,88 |
· ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
471 |
14,12 |