Εκτύπωση



Ο αλλοδαπός του διπλανού θρανίου
Θεματική ενότητα: Τύπος

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΛΙΝΑΡΔΟΥ


 
Μηδέν εις το πηλίκον για τη χώρα μας όσον αφορά την υποδοχή και την ομαλή ένταξη των αλλοδαπών μαθητών που χρόνο με το χρόνο κατακλύζουν την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι τάξεις υποδοχής και τα φροντιστηριακά τμήματα υπολειτουργούν, ενώ τα διαπολιτισμικά σχολεία φαίνεται ότι εξελίσσονται σε σχεδόν αμιγή σχολεία ξένων μαθητών...

Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών (ΙΠΟΔΕ) σε όλη τη χώρα λειτουργούν 26 σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και 322 τάξεις υποδοχής. Οπως είχε τονιστεί από την πλευρά του ινστιτούτου, από τον περασμένο Φεβρουάριο δεν υπάρχει ενδιαφέρον γι' αυτές τις τάξεις, ο αριθμός των οποίων μειώνεται σταδιακά.

Πολλοί εκπαιδευτικοί αναφέρουν πως την κύρια ευθύνη φέρει το υπουργείο Παιδείας, που έχει περικόψει τα κονδύλια, μη δίνοντας τη δέουσα σημασία σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα, όπως είναι η ομαλή ένταξη των αλλοδαπών μαθητών στα σχολεία της Ελλάδας.

*Ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων σε Μοσχάτο και Καλλιθέα, Στάθης Καραβάσελας, επισημαίνει ότι το σύστημα είναι αδύναμο μπροστά σ' αυτήν την πραγματικότητα. Από τη μία λείπουν τα κονδύλια και από την άλλη δεν δίνεται το ιδιαίτερο βάρος που απαιτούν οι περιστάσεις στην επιμόρφωση των δασκάλων. «Εδώ δεν υπάρχει γενική επιμόρφωση, θα υπάρξει ειδική για τους αλλοδαπούς μαθητές;» αναρωτιέται.

Αναφέρουμε το παράδειγμα της Καλλιθέας, όπου σύμφωνα με στοιχεία της νέας σχολικής χρονιάς, το ποσοστό αλλοδαπών μαθητών είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό! Στο 21ο Δημοτικό το 38,5% των μαθητών είναι αλλοδαποί, στο 22ο το 25,2% και στο 2ο το 22%!

*Αλλοι εκπαιδευτικοί αναφέρονται ακόμη και στην κακή λειτουργία -έτσι όπως έχει εξελιχθεί- κάποιων διαπολιτισμικών σχολείων. Ορισμένα εξ αυτών έχουν εξελιχθεί σε γκέτο μεταναστών, ενώ το ποσοστό των Ελλήνων που συμμετέχουν σε αυτά διαρκώς μειώνεται.

Μαθητές από 75 χώρες

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΠΟΔΕ, σε ορισμένα οι αλλοδαποί ξεπερνούν το 45%. Πρέπει να επισημάνουμε ότι στο λεκανοπέδιο της Αττικής φοιτούν μαθητές από 75 χώρες του κόσμου!

Ερευνα του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής (ΙΜΕΠΟ), διαπίστωσε ότι το 80,2% αυτών είναι αλβανικής υπηκοότητας. Ακολουθούν μαθητές από: Ρωσία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ρουμανία, Αρμενία, Μολδαβία, Καζακστάν, Γεωργία, Ιράκ, Κίνα κ.λπ.

*Από τα στοιχεία του ΙΜΕΠΟ διαπιστώνουμε πως ο μισός πληθυσμός αλλοδαπών ηλικίας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκεται στην Αττική: 47,8% αλλοδαποί ηλικίας 10-14 και 45,5% ηλικίας 15-19 ετών.

Παρόμοια εμφανίζονται τα ποσοστά και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου έχουμε τη μεγαλύτερη συγκέντρωση μαθητών δημοτικού στην Αττική, σύμφωνα με στοιχεία της φετινής σχολικής χρονιάς που σε λίγες ώρες ξεκινάει.

*Αν και με μικρότερα ποσοστά από άλλες περιοχές της Αθήνας, ακόμη και στα βόρεια προάστια, αλλά και στις περιοχές με λιγοστούς μόνιμους κατοίκους από ξένες χώρες, είναι εμφανής η διείσδυση των αλλοδαπών μαθητών στα σχολεία.

Με στοιχεία της σχολικής χρονιάς 2006-2007, στη Φιλοθέη, επί συνόλου 235 μαθητών στα δημοτικά, οι 11 είναι αλλοδαποί, εκ των οποίων οι 3 αλβανικής υπηκοότητας και οι υπόλοιποι Φιλιππινέζοι, Μολδαβοί ή από κάποια χώρα της Ε.Ε. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στο Παλαιό Ψυχικό.

Εγκαταλείπουν στο λύκειο

Στο Νέο Ψυχικό, που συνορεύει περισσότερο με την Αθήνα, τα ποσοστά διαφέρουν: Στους 991 μαθητές, οι 84 είναι αλλοδαποί.

*Στη Θεσσαλονίκη, που είναι η δεύτερη περιοχή συγκέντρωσης των αλλοδαπών μαθητών μετά την Αθήνα, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΕΠΟ για τη σχολική χρονιά που μας πέρασε, το 8,5% του συνόλου των μαθητών στα γυμνάσια είναι αλλοδαποί και μόλις το 3,4% στα λύκεια. Σύμφωνα με τους ερευνητές του ινστιτούτου, ένα μεγάλο ποσοστό ξένων μαθητών εγκαταλείπει το σχολείο μετά το γυμνάσιο.

*Σε ό,τι αφορά τη χώρα προέλευσης των μαθητών, το 56,3% είναι από την Αλβανία και το 17,5% από τη Γεωργία.

Ενδιαφέρον, πάντως, έχει και το γεγονός πως «η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών δεν έχει γεννηθεί στην Ελλάδα, ενώ μεγάλο ποσοστό έχει λίγα χρόνια παραμονής στη χώρα».

*Οσο για τις αγροτικές περιοχές, κι εδώ παρατηρείται σταδιακή αύξηση των αλλοδαπών. Ενδεικτικά αναφέρουμε το παράδειγμα της Θεσσαλίας. Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Τρικάλων, αν τη χρονιά 1990-1991 οι ξένοι μαθητές ήταν 11, τη χρονιά 2005-2006 αυξήθηκαν στους 395, κατέχοντας ένα ποσοστό 5,18%. Συνολικά για τη Θεσσαλία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε σύνολο 43.801 μαθητών οι 2.010 είναι αλλοδαποί (ποσοστό 4,59%), το 82,2% των οποίων αλβανικής υπηκοότητας.

**Την φετινή σχολική χρονιά πρόκειται να λειτουργήσει ένα ακόμη πρόγραμμα υποδοχής, με τίτλο «Ενταξη Παιδιών Παλλινοστούντων και Αλλοδαπών στα σχολεία». Το πρόγραμμα κινείται με κοινοτικά κονδύλια (ΕΠΕΑΕΚ) και θα είναι υπό την επίβλεψη των πανεπιστημίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.



©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Δημοσιεύθηκε την: 10.09.2006 16:10:01
 
Αναγνώσθηκε 1259 φορές

Εκτύπωση