/ Συνεντεύξεις


Ελένη Κούρκουλα
Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων

Η "δασκάλα" της Ολυμπιάδας

συνέντευξη στην Ολυμπία Λιάτσου

Για 16 χρόνια υπηρέτησε το θέατρο, το οποίο της έδωσε όχι λίγες χαρές. Προηγουμένως, στα πρώτα της επαγγελματικά βήματα, είχε κάνει μια σύντομη στάση στη δημοσιογραφία. Τελικά, την κέρδισε η πολιτική.

Ανάμεσα στα άλλα της σχέδια ήταν και να ασχοληθεί με την πολιτική. Απλώς, το τοποθετούσε για πολύ αργότερα, σε πιο ώριμη ηλικία. Η πρόταση να κατέβει ως υποψήφια του ΠΑΣΟΚ στις τελευταίες εκλογές, της άλλαξε το πρόγραμμα. Και μάλλον για καλό. Εβαλε υποψηφιότητα στη δύσκολη περιφέρεια της Β' Αθηνών και εξελέγη στην τέταρτη θέση.

Εδώ και τρία χρόνια τα φώτα της σκηνής έσβησαν οριστικά για την ηθοποιό Ελένη Κούρκουλα. Μέσα από τις κουρτίνες του γραφείου της βλέπει τώρα την πυκνή κίνηση της οδού Μητροπόλεως. Η "δεύτερη πράξη", που επέλεξε να παίξει στη ζωή της, φαίνεται να την έχει κερδίσει ολοκληρωτικά.

Το θέμα μας στη συνέντευξη που ακολουθεί είναι η ολυμπιακή παιδεία, για την οποία είναι υπεύθυνη ως υφυπουργός Παιδείας.

Ενα φιλόδοξο πρόγραμμα για το οποίο μιλάει με πάθος όπως και δουλεύει γι' αυτό. Το προσωπικό της στοίχημα είναι να συνεχιστεί αυτό και μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

**Στις εκλογές του 2000 πήρατε 65.000 σταυρούς. Πώς εξηγείτε αυτό τον πολύ μεγάλο αριθμό, όταν άλλοι γνωστοί πολιτικοί έμειναν πίσω από σας;

* Μια εύκολη εξήγηση ήταν ότι είχα μια αναγνωρισιμότητα μεγάλη μέσα από το θέατρο και την τηλεόραση, και την αγάπη του κόσμου, διότι μέσα από τους ρόλους που έπαιζα ήμουν ένα αγαπητό πρόσωπο.

**Αρκούσε αυτό για να βγείτε τέταρτη;

* Οχι, δεν αρκούσε. Αρκούσε για να βγω 18η. Νομίζω ότι είχα μια καλή παρουσία στην προεκλογική περίοδο στις τηλεοράσεις, στον Τύπο. Μέτρησε επίσης ότι ο κόσμος ήθελε ανανέωση προσώπων και ανανέωση του ξύλινου λόγου και της αντίστοιχης εικόνας.

**Τώρα, που έχετε περάσει στην άλλη όχθη, πού νιώθετε σαν στο σπίτι σας; Μπροστά στην κάμερα ή στην καρέκλα του υπουργείου;

* Σαν στο σπίτι μου νιώθω μόνο στο σπίτι μου. Οχι με την έννοια του χώρου αλλά με την έννοια του δικού μου περίγυρου.

**Πού νιώθετε ότι αποδίδετε περισσότερο, στο θέατρο ή εδώ που είστε τώρα, στην πολιτική;

* Νιώθω ότι εδώ αποδίδω καλύτερα. Οτι εδώ με ενδιαφέρει πιο πολύ τώρα. Αλλά αν με ρωτήσετε τι αγάπησα μέχρι τώρα πιο πολύ, θα σας πω και τα δύο. Δεν είναι ότι το θέατρο το άφησα πίσω μου και το έσβησα. Ομως θεωρώ ότι στην πολιτική είμαι πιο αποδοτική.

**Δεν νοσταλγείτε τις παλιές, καλές ημέρες;

* Δεν τις έχω νοσταλγήσει ποτέ. Είμαι πολύ ευχαριστημένη που επέλεξα μια δεύτερη πράξη, όπως λέμε στο θέατρο, για τη ζωή μου, ένα part two, το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον και παραγωγικό.

**Επομένως, καταλαβαίνω ότι θα είστε υποψήφια και στις επόμενες εκλογές.

* Βέβαια, για μένα δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Εγώ δεν έχω καμία πρόθεση να αφήσω την πολιτική· μόνο αν με αφήσει εκείνη.

**Η τοποθέτησή σας στη θέση αυτή συνοδεύτηκε από αρνητικά σχόλια σε σχέση με ρόλο που έχετε παίξει στην τηλεόραση. Το περιμένατε;

* Βέβαια, το περίμενα. Θεωρώ ότι αν μπορούσαν να με πιάσουν κάπου αλλού, θα είχαν προτιμήσει αυτό.

**Την υπουργοποίησή σας την αναμένατε;

* Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν περίμενα πως ο πρωθυπουργός θα με επέλεγε για κυβερνητικό στέλεχος και ο λόγος ήταν ότι έλεγα "γιατί να πάρει το ρίσκο να πούνε όλοι αυτοί, την επομένη, ότι χρησιμοποίησε τη "Σελήνη"". Ο πρωθυπουργός όμως φαίνεται ότι έχει έναν άλλο πολιτισμό και καταλαβαίνει ότι ένας ηθοποιός μπορεί να παίξει πολλούς ρόλους.

**Είστε υπεύθυνη για το πρόγραμμα της ολυμπιακής παιδείας. Δώστε μας το περίγραμμα της δουλειάς που κάνετε.

* Το πρόγραμμα αυτό ξεκίνησε για την προετοιμασία των Ελλήνων μαθητών ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου όμως, το πρόγραμμα άλλαξε μορφή και εμπλουτίστηκε, από στενά αθλητικό έγινε ένα πρόγραμμα που προετοιμάζει ένα νέο πολίτη για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά και για μετά.

**Τι ακριβώς κάνετε, δηλαδή, στο πλαίσιο αυτό;

* Το πρόγραμμα ξεκίνησε για να μάθουν οι μαθητές τα μη διαδεδομένα ολυμπιακά αθλήματα, να μπουν στο κλίμα των Ολυμπιακών Αγώνων, να μάθουν να είναι εθελοντές για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η δουλειά όμως του υπουργείου Παιδείας είναι να προετοιμάσει έναν πολίτη υπεύθυνο για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων αλλά και έναν πολίτη του μέλλοντος, έναν συμμετέχοντα, εθελοντή, καλλιεργημένο ενεργό πολίτη.

**Με ποιον τρόπο θα το πετύχετε αυτό;

* Σε συνεργασία με μη κυβερνητικές οργανώσεις απευθυνόμαστε με πρωτότυπα προγράμματα στα παιδιά του Δημοτικού. Στόχος μας, να τους κάνουμε να καταλάβουνε το "εγώ είμαι ο άλλος". Διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε σε μια κοινωνία η οποία δεν θα είναι η κοινωνία του εγωκεντρισμού.

**Τι ανταπόκριση έχει αυτό το πρόγραμμα στα σχολεία;

* Το πρόγραμμα, αν και είναι προαιρετικό και εκτός ωρολογίου προγράμματος, έχει μεγάλη ανταπόκριση. Παίρνουν μέρος 950.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα.

**Τα παιδιά που μετέχουν στο πρόγραμμα της ολυμπιακής παιδείας θα πάνε ως εθελοντές στους Ολυμπιακούς Αγώνες;

* Οχι, εμείς δεν στρατολογούμε εθελοντές. Αυτό είναι δουλειά του "Αθήνα 2004". Εάν αυτοβούλως ενταχθούν, θα είναι νίκη όλων μας.

**Ποιοι είναι οι δικοί σας στόχοι;

* Να ευαισθητοποιήσουμε και να καλλιεργήσουμε την ιδέα του εθελοντισμού. Οταν ανέλαβα στο υπουργείο, απευθύνθηκα σε όλα τα σχολεία και ζήτησα να μου στείλουν όποια εθελοντική προσπάθεια κάνουν.

**Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

* Εντυπωσιακό. Κατακλύστηκε το υπουργείο από καταπληκτικές δουλειές. Σε ένα σχολείο, μάλιστα, μαθητές και εκπαιδευτικοί κάνανε μαθήματα ελληνικής γλώσσας στα παιδιά των μεταναστών της περιοχής.

**Τι θα κάνει το υπουργείο γι' αυτά τα προγράμματα;

* Σκεφτήκαμε ότι το καλύτερο θα ήταν να τα στηρίξουμε οικονομικά. Ζητήσαμε λοιπόν από όλα τα σχολεία να μας στείλουν προτάσεις με όποιο εθελοντικό θέμα έχουν, που να αφορά τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την πολυπολιτισμικότητα ή την ολυμπιακή εκεχειρία.

**Και τι παραλάβατε;

* Λάβαμε προτάσεις από 3.258 σχολεία όλης της χώρας και καθορίσαμε όριο χρηματοδότησης για το κάθε σχολείο μέχρι 7.500 ευρώ από το πρόγραμμα της ολυμπιακής παιδείας.

**Θα τις χρηματοδοτήσετε όλες;

*Για να το κάνουμε αυτό χρειαζόμαστε 6 δισ. κι έχουμε βάλει όριο το 1,5 δισ. Γι' αυτό όλες οι προτάσεις πέρασαν από επιτροπές του υπουργείου, βαθμολογήθηκαν και καταλήξαμε ότι θα χρηματοδοτήσουμε 939 σχολεία.

**Αυτές οι δραστηριότητες θα δημοσιοποιηθούν;

* Θα γίνει ένα τεράστιο πανηγύρι το Μάιο στο Πεδίον του Αρεως που θα κρατήσει 6 μέρες όπου θα παρουσιαστούν οι καλύτερες από αυτές τις δουλειές των μαθητών και θα αφορούν τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και τον εθελοντισμό. Ετοιμάζουμε επίσης τον Ιούνιο την 11η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Ευρώπης και Μεσογείου όπου θα συνοδεύσουν τα έργα τους 1.500 νέοι της Ευρώπης. Στην Μπιενάλε αυτή θα δώσουμε έναν προολυμπιακό χαρακτήρα.



Πηγή είδησης: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23-01-2003