/ Νόμοι & Νομοσχέδια |
Παρέχεται η δυνατότητα στο Ε.Α.Π. να αναθέτει έργα για τη διοικητική υποστήριξη των προγραμμάτων σπουδών που προσφέρει, χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός τακτικός προϋπολογισμός. Η ρύθμιση αυτή είναι απολύτως αναγκαία γιατί χωρίς αυτή το Ε.Α.Π. δεν θα μπορεί να εκτελεί την αποστολή του και να προσφέρει σπουδές σε δεκάδες χιλιάδες φοιτητές. Και αυτό επειδή στο Ε.Α.Π. το σύνολο των προβλεπομένων οργανικών θέσεων διοικητικών υπαλλήλων είναι μόνο 30 άτομα, πράγμα που περιορίζει σημαντικά τον αριθμό φοιτητών που θα μπορεί να χειριστεί το ΕΑΠ.
Επιπλέον απαιτείται μια μόνο υπουργική απόφαση για το ύψος της συμμετοχής των φοιτητών και τα κριτήρια απονομής των υποτροφιών από το Ε.Α.Π.
Στοιχείο η΄
Ο «Μεταπτυχιακός Τίτλος Ειδίκευσης» μετονομάζεται σε «Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης», σύμφωνα και με την προηγούμενη προτεινόμενη τροποποίηση και για τους λόγους που αναφέρθηκαν προηγουμένως.
Επιπλέον παρέχεται η δυνατότητα στη Σύγκλητο να εξειδικεύει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις υποβολής υποψηφιοτήτων ανά πρόγραμμα σπουδών. Μεταξύ των προϋποθέσεων αυτών θα είναι και η κατοχή συγγενούς πτυχίου. Τα συγγενή πτυχία θα καθορίζονται έτσι από τη Σύγκλητο ανά πρόγραμμα σπουδών.
Στοιχείο θ΄
Η εξειδίκευση της γενικής διάταξης περί Διδακτορικών Διατριβών των Πανεπιστημίων κρίνεται απολύτως απαραίτητη εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων του Ε.Α.Π.
Στοιχείο ι΄
Παρέχεται η δυνατότητα στη Σύγκλητο να εξειδικεύει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις υποβολής υποψηφιοτήτων ανά πρόγραμμα σπουδών. Μεταξύ των προϋποθέσεων αυτών θα είναι και η κατοχή συγγενούς πτυχίου. Τα συγγενή πτυχία θα καθορίζονται έτσι από τη Σύγκλητο ανά πρόγραμμα σπουδών.
Στοιχείο ια΄
Αυτή η προσθήκη είναι απαραίτητη γιατί η κατά γράμμα ερμηνεία της ισχύουσας σήμερα διάταξης επιτρέπει σε κάποιον να ζητά πιστοποιητικό παρακολούθησης (που είναι τίτλος σπουδών και όχι απλώς βεβαίωση) για κάθε Θεματική Ενότητα που ολοκληρώνει επιτυχώς, κάτι που είναι εντελώς παράλογο.
Στοιχείο ιβ΄
Μετά από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Ε.Α.Π. φάνηκε ότι δεν είναι απαραίτητη η ίδρυση «Γραφείων» των διοικητικών υπηρεσιών του ιδρύματος σε άλλες πόλεις, γιατί αυτή θα διασπούσε τη συνοχή της διοικητικής του λειτουργίας. Χρειάζεται απλώς να παρασχεθεί η δυνατότητα λειτουργίας του Τμήματος Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, με στόχο την ταχεία και σωστή ενημέρωση των υποψηφίων όσο και των φοιτητών που ζουν στις πόλεις αυτές.
Στοιχείο ιγ΄
Με την διάταξη αυτή διευκρινίζεται ότι το πόρισμα της έκθεσης αξιολόγησης χρησιμοποιείται κατά την ανανέωση της θητείας και την εξέλιξη των διδασκόντων, ενώ παράλληλα ορίζεται ότι η Σύγκλητος μπορεί να αναθέσει τη φροντίδα επιμόρφωσης των διδασκόντων στο Ε.Α.Π. στη Μονάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης
Στοιχείο ιδ΄
Η διάταξη αυτή είναι απολύτως απαραίτητη επειδή, προκειμένου να αναπτυχθεί ισόρροπα το Ίδρυμα, θα πρέπει στη διοίκησή του να εκπροσωπούνται με ένα τουλάχιστον μέλος ΔΕΠ όλα τα προγράμματα του Ιδρύματος που αντιστοιχούν στα τμήματα των παραδοσιακών Πανεπιστημίων. Η ισχύουσα έως τώρα διάταξη επιτρέπει την αυτονόμηση του Ιδρύματος χωρίς την προϋπόθεση αυτή, πράγμα που θα έχει ως πιθανή συνέπεια τη συρρίκνωση ή την εξαφάνιση προγραμμάτων τα οποία καθώς δεν διαθέτουν ούτε ένα μέλος ΔΕΠ δεν θα συμμετέχουν στην στρατηγική της ανάπτυξης του Ιδρύματος, ενώ τα υπόλοιπα προγράμματα τα οποία διαθέτουν μέλη ΔΕΠ είναι πιθανόν να αναπτύσσονται σε βάρος των πρώτων. Αυτό θα οδηγούσε σε μη σύμμετρη, μη ορθολογική ανάπτυξη του Ιδρύματος, όχι σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας αλλά σύμφωνα με τις ιδιαίτερες επιδιώξεις των προγραμμάτων τα οποία τυχαίως θα εκπροσωπούνται στα όργανα διοίκησης με μέλη ΔΕΠ. Εκτιμάται ότι χρειάζεται μόνο ένας αριθμός περίπου 10 επιπλέον μελών ΔΕΠ, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, προκειμένου να εκπληρωθεί η προϋπόθεση αυτή και να αυτονομηθεί το Ίδρυμα.
Στοιχείο ιε΄
Με τη διάταξη αυτή παρέχεται η δυνατότητα εισαγωγής στα μεταπτυχιακά προγράμματα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου των υπηρετούντων μελών Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΤΕΙ που δεν κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται για ένα περιορισμένο αριθμό θέσεων που δεν υπερβαίνει το 10% του ετήσιου αριθμού των θέσεων μεταπτυχιακών φοιτητών, οι δε θέσεις αυτές ορίζονται καθ’ υπέρβαση του κανονικού ετήσιου αριθμού θέσεων.
Παράγραφος 8
Με τη διάταξη αυτή προστίθενται στα ΤΕΙ και άλλες θέσεις δικηγόρων καθώς και θέσεις πολιτικών μηχανικών και τεχνολόγων μηχανικών, ώστε να υπάρχει σε όλα τα ΤΕΙ πλήρης νομική και τεχνική υπηρεσία. Αυτό θα ενισχύσει τη λειτουργικότητα των ΤΕΙ και θα βελτιώσει συνεπώς και το εκπαιδευτικό έργο τους.
Παράγραφος 9
Με τη διάταξη αυτή επεκτείνονται και στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία «Αιγινήτειο» και «Αρεταίειο» ορισμένες διατάξεις που ισχύουν για τα Νοσοκομεία που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας. Συγκεκριμένα, με τα εδάφια α΄ και β΄ παρέχεται και στα ανωτέρω Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία η, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96), ευχέρεια πλήρωσης θέσεων νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού χωρίς να απαιτείται προηγουμένως σχετική έγκριση με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, ενώ με το εδάφιο γ΄ παρέχεται και στα ανωτέρω Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία η, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 2519/1997 (ΦΕΚ 165Α΄), ευχέρεια πλήρωσης κενών θέσεων ειδικευομένων, και μέχρι ποσοστού 60% των θέσεων, με ειδικευμένους ιατρούς αντίστοιχης ειδικότητας που προσλαμβάνονται με σύμβαση διάρκειας ενός έτους.
Παράγραφος 10
Με την διάταξη αυτή αποσαφηνίζονται τα δεδομένα στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι υποψήφιοι για εκλογή σε θέση ΔΕΠ είναι περισσότεροι από δύο και οι ψήφοι των εκλεκτόρων διαμοιράζονται μεταξύ αυτών, οπότε και επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία μεταξύ των δύο πρώτων σε αριθμό ψήφων υποψηφίων.
Παράγραφος 11
Με την διάταξη αυτή αντιμετωπίζεται το κενό που υπήρχε στη σχετική διάταξη, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η επανάληψη μίας διαδικασίας εκλογής μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου ή ΕΠ ΤΕΙ, εφόσον κατά την πρώτη και κατά τη δεύτερη συνεδρίαση του εκλεκτορικού σώματος δεν διασφαλιζόταν η απαιτούμενη απαρτία. Η εν λόγω διάταξη όριζε ότι κατά την τρίτη συνεδρίαση του εκλεκτορικού απαιτείται μικρότερη απαρτία. Με την προτεινόμενη τροπολογία ορίζεται στην ουσία ότι δεν είναι δυνατό να υπάρξει και τέταρτη συνεδρίαση, εάν δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη απαρτία κατά την τρίτη συνεδρίαση.
Παράγραφος 12
Με την διάταξη αυτή αποσαφηνίζονται οι σχετικές με τη συγκρότηση των εκλεκτορικών σωμάτων διατάξεις του ν. 2083/1992. Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης Γ΄ «Εισηγητικές Επιτροπές», παρ.1 του άρθρου 6 του ν. 2083/1992, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1, παρ.6, εδ. α΄ του ν. 2188/1994, «μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) μηνός από την υποβολή της σχετικής αίτησης ή από το τέλος της προθεσμίας για υποβολή υποψηφιότητας συγκροτείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος το οικείο εκλεκτορικό σώμα, το οποίο ορίζει τριμελή εισηγητική επιτροπή από μέλη ΔΕΠ...»
Σύμφωνα εξ άλλου με τις διατάξεις της περίπτωσης Δ΄ «Εκλέκτορες-Ψηφοφορία», παρ.1 του ιδίου ως άνω άρθρου, «δικαίωμα ψήφου για την εκλογή ή εξέλιξη, όπου αυτή προβλέπεται στον παρόντα νόμο, έχουν όλα τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος της βαθμίδας για την οποία γίνεται η κρίση και των ανωτέρων από αυτήν εφόσον ο αριθμός τους δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30). Κατ’ εξαίρεση για την εκλογή ή εξέλιξη στη βαθμίδα του Καθηγητή μετέχουν όλοι οι Καθηγητές του Τμήματος ανεξαρτήτως αριθμού ...».
Από τις παραπάνω διατάξεις προκύπτει ότι η Γενική Συνέλευση του Τμήματος είναι απαραίτητη για τη συγκρότηση του κατά περίπτωση οικείου εκλεκτορικού σώματος, ώστε να μην καταλείπεται ουδεμία αμφιβολία ως προς τα πρόσωπα που το συγκροτούν και τον αριθμό τους. Όταν όμως πρόκειται για την εκλογή ή εξέλιξη στη βαθμίδα του Καθηγητή, σύμφωνα με την προαναφερθείσα διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παρ.1 της περίπτωσης Δ΄, του άρθρου 6 του ν. 2083/1992 (όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 2188/1994), το εκλεκτορικό σώμα συγκροτείται εκ του νόμου κατ’ εξαίρεση από το σύνολο των Καθηγητών του Τμήματος ανεξαρτήτως αριθμού, ώστε να μην τίθεται θέμα συγκρότησής του με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης. Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση που ο αριθμός των δικαιουμένων ψήφου μελών ΔΕΠ του Τμήματος κυμαίνεται μεταξύ των 11 και των 30, οπότε στο εκλεκτορικό σώμα συμμετέχουν εκ του νόμου όλα τα μέλη ΔΕΠ.
Επειδή όμως από την ως άνω διάταξη, προφανώς από παραδρομή, δεν προκύπτει σαφώς ότι κατόπιν της εκ του νόμου συγκρότησης του εκλεκτορικού σώματος δεν απαιτείται και σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος, είναι αναγκαία η τροποποίησή της με την προτεινόμενη διάταξη, ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες αλλά και διαδικασίες άνευ ουσιαστικού αντικειμένου. Επειδή τέλος με την προτεινόμενη διάταξη στην πραγματικότητα αποκαθίσταται η αληθής έννοια της τροποποιούμενης διάταξης είναι αναγκαίο αυτή να έχει αναδρομική ισχύ και συγκεκριμένα από την έναρξη της ισχύος του Ν. 2083/92.
Παράγραφος 13
Με την διάταξη αυτή ορίζεται ότι οι απαιτούμενες πρωτότυπες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, όπως επίσης και οι απαιτούμενες πρωτότυπες επιστημονικές μονογραφίες, λαμβάνονται υπόψη κατά τη σχετική κρίση, όχι μόνο όταν έχει ολοκληρωθεί η δημοσίευσή τους, αλλά ακόμα και όταν οι μεν δημοσιεύσεις έχουν γίνει απλώς δεκτές προς δημοσίευση στα σχετικά περιοδικά, οι δε μονογραφίες βρίσκονται στο στάδιο της εκτύπωσης.
Παράγραφος 14
Με τη διάταξη αυτή γίνεται σαφέστερο το τεχνικό θέμα της συγκρότησης, της πρόσκλησης για συνεδρίαση και της εισηγητικής επιτροπής του εκλεκτορικού σώματος όταν γίνεται σε ΤΕΙ προκήρυξη σε συνδυασμό θέσεων.
Παράγραφος 15
Με την διάταξη αυτή αποσαφηνίζεται ότι η διαδικασία πλήρωσης μίας θέσης ΔΕΠ Πανεπιστημίου ή ΕΠ ΤΕΙ στη βαθμίδα του Καθηγητή με μετάκληση, ενεργοποιείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του οικείου Τμήματος του Πανεπιστημίου ή του Συμβουλίου του οικείου Τμήματος ΤΕΙ.
Παράγραφος 16
Με τη διάταξη αυτή εξαιρούνται από την υποχρέωση να τελούν σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης κατά το πρώτο έτος διορισμού οι Καθηγητές οι οποίοι μετακαλούνται από το εξωτερικό σε Τμήματα Πανεπιστημίων ή ΤΕΙ εκτός των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Η διάταξη αποσκοπεί στην προσέλκυση επιστημόνων υψηλού επιπέδου και κύρους στα Τμήματα της περιφέρειας.
Παράγραφος 17
Με τη διάταξη αυτή αποσαφηνίζεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, μετάκληση ΔΕΠ Πανεπιστημίου ή ΕΠ ΤΕΙ ή μετακίνηση μελών ΔΕΠ από ένα Τμήμα Πανεπιστημίου σε άλλο είναι, είτε να υπάρχει εγκεκριμένη διαθέσιμη πίστωση στο Τμήμα υποδοχής, είτε να έχει συμφωνήσει για τη μεταφορά της υπάρχουσας πίστωσης το Τμήμα προέλευσης. Με τον τρόπο αυτό, αφ’ ενός μεν εναρμονίζονται μεταξύ τους οι διαδικασίες μετάκλησης και μετακίνησης, αφ’ ετέρου δε, γίνονται πιο ευέλικτες καθώς η απαιτούμενη για την πλήρωση της θέσης πίστωση μπορεί να διατεθεί είτε από το Τμήμα υποδοχής είτε από το Τμήμα προέλευσης.
Παράγραφος 18
Με την διάταξη αυτή διευκρινίζονται ορισμένα ζητήματα σχετικά με την υπηρεσιακή κατάσταση και τις δυνατότητες εξέλιξης των μελών ΔΕΠ των Πανεπιστημίων που τελούν σε αναστολή άσκησης των καθηκόντων τους. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη του άρθρου 5 του ν. 2530/1997, για τα μέλη ΔΕΠ που τελούν σε υποχρεωτική αναστολή άσκησης καθηκόντων αναστέλλονται και οι διαδικασίες προκήρυξης και εξέλιξης για όλη τη διάρκεια της αναστολής άσκησης καθηκόντων και για έξι επιπλέον μήνες μετά την αποχώρησή τους από τη θέση λόγω της οποίας τελούσαν σε αναστολή άσκησης καθηκόντων. Όπως είναι γνωστό όμως, η νομοθεσία ορίζει αποκλειστικές προθεσμίες μέσα στις οποίες τα υπηρετούντα μέλη ΔΕΠ υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση για εξέλιξη στην υψηλότερη βαθμίδα, διαφορετικά λήγει υποχρεωτικά η θητεία τους.
Οι αποκλειστικές αυτές προθεσμίες εμφανίζονται με τη μορφή των μέγιστων επιτρεπόμενων χρόνων παραμονής σε μία βαθμίδα. Με την προτεινόμενη διάταξη, το μέγιστο χρονικό όριο για την πραγματοποίηση της κρίσης μετατοπίζεται χρονικά κατά διάστημα ίσο προς το χρονικό διάστημα κατά το οποίο το μέλος ΔΕΠ τελούσε σε αναστολή άσκησης καθηκόντων. Με τον τρόπο αυτό, προφυλάσσονται τα μέλη ΔΕΠ που τελούν σε αναστολή άσκησης των καθηκόντων τους από τον κίνδυνο να λήξει η θητεία τους λόγω της αδυναμίας τους να κριθούν μέσα στον προβλεπόμενο μέγιστο χρόνο παραμονής στη βαθμίδα τους.
Από την άλλη μεριά, είναι γνωστό ότι τα μέλη ΔΕΠ που τελούν σε αναστολή άσκησης καθηκόντων έχουν εκ του νόμου τη δυνατότητα να ασκούν διδακτικό και ερευνητικό έργο στο Πανεπιστήμιο, χωρίς όμως αποδοχές ή κάθε άλλου είδους αμοιβές. Προκειμένου ακριβώς να μην καθυστερεί η εξέλιξη των μελών ΔΕΠ που κάνουν χρήση της δυνατότητας αυτής, τους παρέχεται με την προτεινόμενη διάταξη το δικαίωμα να ζητήσουν να κριθούν πριν από τον προαναφερθέντα μέγιστο χρόνο, εφ’ όσον έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο κατά τον νόμο ελάχιστο χρόνο παραμονής στη βαθμίδα τους και οπωσδήποτε πάντως μετά την πάροδο έξι μηνών από την αποχώρησή τους από τη θέση λόγω της οποίας τελούσαν σε αναστολή άσκησης καθηκόντων. Τέλος, για τα μέλη ΔΕΠ που ασκούν πλήρες διδακτικό έργο στη διάρκεια της αναστολής υπολογίζεται ο χρόνος της αναστολής και για τη χορήγηση εκπαιδευτικής άδειας.
Παράγραφος 19
Με την διάταξη αυτή επιχειρείται η επίλυση ενός ακαδημαϊκού χαρακτήρα προβλήματος που υπάρχει σε σχέση με την άσκηση ελέγχου νομιμότητας της εκλογής ενός μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου ή ΕΠ ΤΕΙ. Όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, ο Πρύτανης ή ο Πρόεδρος είναι υποχρεωμένος να εκδώσει τη σχετική πρυτανική πράξη διορισμού, έστω και αν έχει διαπιστώσει ότι η σχετική διαδικασία πάσχει νομικά. Και τούτο γιατί ο έλεγχος νομιμότητας ασκείται μόνο από τον Υπουργό Παιδείας. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, ο Πρύτανης ή ο Πρόεδρος υποχρεούται να ασκήσει προκαταρκτικό έλεγχο νομιμότητας πριν από την έκδοση της πρυτανικής πράξης διορισμού, ενώ παράλληλα διατηρείται η υποχρέωση του Υπουργού για άσκηση του τελικού ελέγχου νομιμότητας.
Παράγραφος 20
Με τη διάταξη αυτή διασφαλίζεται η θεσμική δυνατότητα των μελών ΔΕΠ των Ελληνικών Πανεπιστημίων να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις Έδρες Ελληνικών Σπουδών της αλλοδαπής, και μάλιστα με όρους που να παρέχουν στα εν λόγω μέλη ΔΕΠ ικανοποιητικό κίνητρο για να αναλάβουν το έργο αυτό. Η διάταξη επεκτείνεται και στα μέλη ΕΕΔΙΠ κλάδου Ι, αλλά μόνο για τη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας.
Παράγραφος 21
Από την κείμενη νομοθεσία προβλέπεται ότι μπορούν να λάβουν εκπαιδευτική άδεια όσοι εκπαιδευτικοί των ΤΕΙ δεν έχουν υπερβεί το 55ο έτος της ηλικίας τους. Με την προτεινόμενη διάταξη το έτος αυτό παρατείνεται μέχρι το 60ό, ώστε να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν προσόντα και να ενταχθούν στις νέες βαθμίδες. Προς πλήρη διευκόλυνσή τους, δεν ισχύει η διάταξη ότι αποκλείεται να πάρουν άδεια όταν το 1/5 των μελών του Τμήματός τους ευρίσκεται σε άδεια. Ακόμη, επειδή τα χρονικά όρια είναι στενά, δεν ισχύει η υποχρέωση να παραμείνουν μετά την άδεια διπλάσιο χρόνο στη θέση τους, όταν, πριν συμπληρωθεί ο διπλάσιος αυτός χρόνος, συνταξιοδοτούνται. Έτσι αν ένα μέλος ΕΠ 60 ετών λάβει εκπαιδευτική άδεια τριών ετών και ζητήσει παράταση ενός ακόμη χρόνου, θα παραμείνει στην υπηρεσία άλλα τρία έτη, οπότε συμπληρώνει το 67ο έτος της ηλικίας και συνταξιοδοτείται και όχι συνολικώς οκτώ, δηλ. δεν θα μείνει διπλάσιο χρόνο που προβλέπει ο νόμος στις πάγιες διατάξεις. Επιπλέον, για περαιτέρω ενίσχυσή τους, τους χορηγείται και το επίδομα διδακτικής προετοιμασίας και εξωδιδακτικής απασχόλησης.
Παράγραφος 22
Μετά την εφαρμογή του ν. 2916/2001, υπήρξαν εκπαιδευτικοί των ΤΕΙ, οι οποίοι είχαν τα νόμιμα προσόντα, ζήτησαν μετατροπή της θέσης τους από προσωποπαγή σε μόνιμη, κρίθηκαν οι αιτήσεις τους από τα εκλεκτορικά σώματα θετικώς, όμως συνταξιοδοτήθηκαν λόγω ορίου ηλικίας πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία μετατροπής της θέσης. Είναι δίκαιο να μην απολέσουν την κρίση αυτή και να συνταξιοδοτηθούν με την βαθμίδα που είχαν δικαίωμα να κατέχουν, όπως έκριναν τα εκλεκτορικά σώματα, σε μία, μάλιστα, διαδικασία που άρχισε όσο ακόμη αυτοί ήταν στην υπηρεσία.
Παράγραφος 23
Με τη διάταξη αυτή παρέχεται στους υπηρετούντες μόνιμους Βοηθούς, Επιστημονικούς Συνεργάτες και Επιμελητές, όπως επίσης και στα υπηρετούντα μόνιμα μέλη ΕΕΔΙΠ, το δικαίωμα να κριθούν για ένταξη σε θέσεις Λεκτόρων, εφ’ όσον υπηρετούν τουλάχιστον επί επταετία στο Πανεπιστήμιο και έχουν ή θα αποκτήσουν διδακτορικό δίπλωμα μέσα στο διάστημα του ενός έτους. Η δυνατότητα αυτή είχε δοθεί στους ανωτέρω και με τον ν. 2517/1997 και ίσχυσε και τότε για ένα έτος. Με την προτεινόμενη διάταξη αναβιώνει η δυνατότητα αυτή για διάστημα ενός ακόμη έτους και με τους ίδιους όρους και τις ίδιες προϋποθέσεις που ίσχυσαν και το 1997.
Παράγραφος 24
Όταν έγινε η τροποποίηση του άρθρου 15 του ν. 2530/1997 με το άρθρο 4 του ν. 2916/2001, είχε επικρατήσει η άποψη ότι εφόσον η διάταξη του ίδιου άρθρου 4 (που τροποποιούσε το άρθρο 18 του ν. 1404/1983) προέβλεπε ότι το Κέντρο Ξένων Γλωσσών και Φυσικής Αγωγής των ΤΕΙ λειτουργεί σε επίπεδο Τμήματος, ο Διευθυντής του Κέντρου θα λαμβάνει τα έξοδα παράστασης που λαμβάνει ο Προϊστάμενος Τμήματος. Επειδή υπήρξαν διαφορετικές ερμηνείες σε αυτό το θέμα από τα ελεγκτικά όργανα, γίνεται σαφές με την προτεινόμενη διάταξη ότι στην σχετική πρόβλεψη του ν. 2530/1997 περιλαμβάνεται και ο Διευθυντής του Κέντρου Ξένων Γλωσσών και Φυσικής Αγωγής. Ακόμη, επειδή το ίδιο πρόβλημα ερμηνείας υπάρχει και με τη θητεία του Διευθυντή, ρυθμίζεται και αυτό.
Παράγραφος 25
Οι Καθηγητές και Αναπληρωτές Καθηγητές ΤΕΙ διορίζονται ως μόνιμοι, οι Επίκουροι Καθηγητές και οι Καθηγητές Εφαρμογών ΤΕΙ διορίζονται με θητεία. Αυτό προβλέπεται από το άρθρο 17 του ν. 1404/1983, όπως σήμερα ισχύει. Πρόθεση του ΥΠΕΠΘ ήταν όσοι μετατρέπουν τη θέση τους από προσωποπαγή σε τακτική, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 2916/2001, να καταλάβουν μόνιμα τη θέση αυτή. Έτσι στο άρθρο 6 υπάρχει η διάταξη ότι ζητούν μετατροπή της θέσης τους σε «μόνιμη τακτική θέση». Για να αποφευχθούν ερμηνείες που προβλήθηκαν με αντίθετο περιεχόμενο, με την προτεινόμενη διάταξη γίνεται πιο σαφής η πρόθεση του Υπουργείου που προαναφέρθηκε.
Παράγραφος 26
Με την διάταξη αυτή διευκρινίζεται η ασάφεια του ν. 2517/1997 ως προς το ποιοι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στα ΤΕΦΑΑ είχαν δικαίωμα να ενταχθούν σε θέσεις Λεκτόρων ύστερα από προκήρυξη και ανοικτή διαδικασία εκλογής. Στην ουσία, αποσαφηνίζεται η κατάσταση σε σχέση με την κρίσιμη περίοδο του καλοκαιριού του 1997. Με τη στενή ερμηνεία της σχετικής διάταξης προέκυπτε ότι είχαν δικαίωμα ένταξης οι εκπαιδευτικοί που είχαν αποσπαστεί σε Πανεπιστήμια κατά το ακαδημαϊκό έτος 1996-97, δηλαδή τυπικά μέχρι το τέλος του Αυγούστου 1997, έστω και αν τα Πανεπιστήμια δεν είχαν ζητήσει την απόσπασή τους και για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 1997-98. Αντίθετα, με τη στενή αυτή ερμηνεία, δεν είχαν δικαίωμα ένταξης οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι δεν ήταν αποσπασμένοι κατά το ακαδημαϊκό έτος 1996-97, έστω και αν ήταν αποσπασμένοι κατά τα έξι, επτά ή και περισσότερα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη και των οποίων μάλιστα τα Πανεπιστήμια είχαν ζητήσει την απόσπαση για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 1997-98. Με την προτεινόμενη διάταξη αναγνωρίζεται και σε αυτή την τελευταία κατηγορία το δικαίωμα ένταξης.
Παράγραφος 27
Με την διάταξη αυτή περιλαμβάνονται και οι πτυχιούχοι του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου στις περιπτώσεις πτυχιούχων οι οποίοι, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2 του ν.2740/1999 (ΦΕΚ 186 Α΄) απαλλάσσονται των εξετάσεων για την απόκτηση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας επιπέδου ΙΙ, ως διαθέτοντες άριστη γνώση της οικείας ξένης γλώσσας.
Παράγραφος 28
Με την διάταξη αυτή καταργούνται οι μετεγγραφές Ελλήνων φοιτητών από Πανεπιστήμια του εξωτερικού σε Ελληνικά Πανεπιστήμια από το ακαδημαϊκό έτος 2004-05. Η ρύθμιση αυτή υπαγορεύεται από το γεγονός ότι ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα υπερβαίνει πλέον τον αριθμό των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κάθε χρόνο. Το μέτρο της κατάργησης των μετεγγραφών θα ισχύσει μετά την πάροδο δύο ετών, ούτως ώστε να μην επηρεαστούν από αυτό οι φοιτητές που ήδη έχουν εγγραφεί σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2001-02.
Με την ίδια διάταξη προβλέπεται ότι η κατάταξη των πτυχιούχων ΤΕΙ σε Τμήματα Πανεπιστημίων θα γίνεται, από το παραπάνω ακαδημαϊκό έτος, με τις ίδιες διατάξεις και διαδικασίες, όπως αυτές των πτυχιούχων Πανεπιστημίου και σε ξεχωριστό ποσοστό 5%. Έτσι επιτυγχάνεται μία ενιαία ρύθμιση και θα σταματήσουν οι σχετικές εξετάσεις που γίνονται στη Θεσσαλονίκη.
Παράγραφος 29
Με τις διατάξεις της παρ. 30 αίρεται μία αμφισβήτηση περί του αν οι ιατροί μέλη ΔΕΠ μπορούν να ασκούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» και το «ΩΝΑΣΕΙΟ», σύμφωνα με το ν. 2188/1994, ενόψει της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 6 του ν. 2530/1997, που έδινε παράταση δύο ετών. Ο ν. 2530/1997 αναφέρεται σε νπδδ και με γνωμοδότηση που έγινε δεκτή τεκμηριώνεται ότι δεν αφορά στα νπιδ και συνεπώς ισχύει πάντοτε ο ν. 2188/1994.
Παράγραφος 30
Με την παράγραφο αυτή ρυθμίζεται η διαδικασία πρόσκλησης των φοιτητών και σπουδαστών στα συλλογικά όργανα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Παράγραφος 31
Σε ορισμένα, ιδίως νεοϊδρυθέντα Τμήματα Τ.Ε.Ι., όπως τα Τμήματα Λαϊκής και παραδοσιακής Μουσικής, Μουσικής Τεχνολογίας, Σχεδιασμού (Design) υφάσματος και ενδύματος προσφέρονται εργαστηριακά και πρακτικά μαθήματα, για τη διδασκαλία των οποίων κατάλληλα είναι άτομα τα οποία, χωρίς να διαθέτουν οπωσδήποτε ακαδημαϊκά προσόντα, έχουν μακροχρόνια και αναγνωρισμένη καλλιτεχνική ή επαγγελματική επίδοση. Η καλλιέργεια, μέσα από τα μαθήματα αυτά, των αντίστοιχων δεξιοτήτων των σπουδαστών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου αυτοί να επιτύχουν τον κύριο εκπαιδευτικό στόχο του Τμήματος. Για το λόγο αυτό δημιουργείται ο κλάδος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού, κατ' αντιστοιχία προς τον ίδιο κλάδο που υφίσταται στα Πανεπιστήμια.
Παράγραφος 32
Προσδιορίζεται η 1/2/2002 ως ημέρα έναρξης ισχύος του ΠΔ που αναφέρεται στα μέλη του Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.Ε.ΔΙ.Π.) και για τα βαθμολογικά θέματα, πέραν των οικονομικών που προβλέπεται η ίδια προθεσμία από το διάταγμα αυτό.
Άρθρο 4
Με το άρθρο αυτό ιδρύεται ανώτατη σχολή παιδαγωγικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, η οποία υπάγεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης. Η σχολή είναι ουσιαστικά ένα νέο ΤΕΙ που παρέχει και παιδαγωγική εκπαίδευση και αποβλέπει, επιπλέον, στην προαγωγή της εφαρμοσμένης έρευνας στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Έτσι εφαρμόζονται και για τη σχολή αυτή όλες οι διατάξεις που αφορούν τα ΤΕΙ (διοίκηση, διάρκεια σπουδών κλπ), αλλά με αποκλίσεις που προβλέπονται, δεδομένου ότι τα ΤΕΙ έχουν τουλάχιστον δύο σχολές ενώ εδώ υπάρχει μόνο μία. Όταν αργότερα και εφόσον ιδρυθεί και άλλη σχολή στο ίδιο ίδρυμα, τότε θα εφαρμοστεί απολύτως ο καταστατικός νόμος των ΤΕΙ και οι διατάξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση νόμου.
Η σχολή θα χορηγεί πτυχίο ισότιμο με αυτό των ΤΕΙ, που θα παρέχει τη δυνατότητα διδασκαλίας στην εκπαίδευση. Όσοι θέλουν να πάρουν πτυχίο που εκτός από ισότιμο θα είναι και αντίστοιχο πτυχίο ΤΕΙ ίδιας ειδικότητας, πρέπει να παρακολουθήσουν επί πλέον πρόγραμμα.
Η σχολή στο μεταβατικό της στάδιο θα έχει Διοικούσα Επιτροπή, η οποία θα έχει όλες τις αρμοδιότητες των οργάνων των ΤΕΙ. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ρυθμίζονται τα θέματα λειτουργίας της Διοικούσας Επιτροπής και όλα τα θέματα που έχουν σχέση με τη λειτουργία της σχολής μέχρι να εκλεγούν τα οικεία όργανα και να παύσει το έργο της Διοικούσας Επιτροπής. Ακόμη η σχολή θα μπορεί να λειτουργεί και προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς που υπηρετούν ή πρόκειται να διοριστούν, ανάλογα με αυτά της ΠΑΤΕΣ που λειτουργούν.
Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται κατάργηση της ΣΕΛΕΤΕ και φυσικά και των σχολών ΑΣΕΤΕΜ και ΠΑΤΕΣ που λειτουργούν σε αυτή. Το προσωπικό κάθε φύσης γίνεται προσωπικό της νέας σχολής και το εκπαιδευτικό προσωπικό καταλαμβάνει προσωποπαγείς θέσεις. Αυτοί που έχουν τα προσόντα που προβλέπει ο ν. 1404/1983, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, θα κριθούν για να ενταχθούν σε βαθμίδες, κατά τρόπο ανάλογο με αυτόν των εκπαιδευτικών των ΤΕΙ. Υπάρχουν ακόμη λεπτομερείς ρυθμίσεις για τους σπουδαστές καθώς και για τα προγράμματα της ΠΑΤΕΣ που λειτουργούν. Επίσης καλύπτεται αναδρομικά η θητεία του παλαιού Διοικητικού Συμβουλίου της ΣΕΛΕΤΕ, η οποία είχε λήξει το 1999. Το Συμβούλιο αυτό έχει ήδη αντικατασταθεί από άλλο τον Ιανουάριο του 2002.
Με τις σημαντικές ρυθμίσεις του άρθρου αυτού ομαλοποιείται απολύτως το καθεστώς στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και μορφοποιείται, χωρίς εξαιρέσεις, ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης και ειδικότερα του τεχνολογικού τομέα αυτής. Διασφαλίζεται απολύτως η θέση όλου του προσωπικού και οριοθετείται σαφώς το καθεστώς των πτυχίων και των σπουδών των σπουδαστών της ΑΣΕΤΕΜ. Παράλληλα επιτυγχάνεται η ένταξη των προγραμμάτων που εκτελεί η ΠΑΤΕΣ σε άλλο επίπεδο, που έχει περιθώριο, ουσιαστικά και τυπικά, όχι μόνο βελτίωσης αλλά και αναβάθμισης.
Άρθρο 5
Με το άρθρο 5, και ειδικότερα με τις παραγράφους 1 έως 5 επιδιώκεται ο εξορθολογισμός των διαδικασιών αναγνώρισης ισοτιμίας και αντιστοιχίας πτυχίων εξωτερικού από το ΔΙΚΑΤΣΑ. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις γίνονται αυστηρότερες οι προϋποθέσεις αναγνώρισης ισοτιμίας των πτυχίων ιατρικής με τη σταδιακή αύξηση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων, ενώ παράλληλα διασφαλίζονται ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια στη διεξαγωγή των σχετικών εξετάσεων. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιτυγχάνεται επίσης σε σημαντικό βαθμό η αυτοματοποίηση του καθορισμού των μαθημάτων στα οποία εξετάζονται οι ενδιαφερόμενοι, με αποτέλεσμα να περιορίζεται δραστικά ο χρόνος παραπομπής τους σε εξετάσεις. Τέλος, με τις εν λόγω ρυθμίσεις παραπέμπεται λόγω της προφανούς ιδιαιτερότητάς τους στα οικεία Τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων η αναγνώριση της ισοτιμίας και της αντιστοιχίας πτυχίων στα αντικείμενα των καλών τεχνών και της μουσικής.
Όπως είναι γνωστό, με τις ισχύουσες διατάξεις οι κάτοχοι πτυχίων ομοταγών Πανεπιστημίων της αλλοδαπής, τα οποία δεν πληρούν τις αναγκαίες προδιαγραφές ώστε να αναγνωρίζονται ως ισότιμα προς τα χορηγούμενα από τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, είχαν τη δυνατότητα να καταταγούν σε συναφή Τμήματα Ελληνικών Πανεπιστημίων, προκειμένου να αποκτήσουν πτυχίο από αυτά. Η διαδικασία αυτή αποτελούσε στην ουσία μία παράπλευρη δυνατότητα μετεγγραφών από το εξωτερικό και μάλιστα χωρίς να μεσολαβεί διαδικασία εξετάσεων. Με την προτεινόμενη διάταξη της παραγράφου 7, καταργείται η δυνατότητα αυτή, και τούτο σε συμφωνία με την άλλη διάταξη που περιλαμβάνεται στο παρόν νομοσχέδιο, με την οποία καταργούνται μετά την πάροδο διετίας και οι ισχύουσες διατάξεις για τις μετεγγραφές από Πανεπιστήμια εξωτερικού. Οι καταργούμενες διατάξεις διατηρούνται σε ισχύ μόνο για εκείνους που ήδη φοιτούν σε Πανεπιστήμια της αλλοδαπής κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2001-02.
Με την παράγραφο 8 καθορίζεται ο συνολικός αριθμός των θέσεων του κάθε φύσης και σχέσης εργασίας προσωπικού του ΔΙΚΑΤΣΑ και παράλληλα παρέχεται εξουσιοδότηση για έκδοση Π.Δ. που θα ρυθμίζει τα θέματα της κατανομής και ανακατανομής των ανωτέρω θέσεων κατά σχέση εργασίας, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα. Με αυτό τον τρόπο θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες του ΔΙΚΑΤΣΑ σε προσωπικό και θα καταστεί αποτελεσματικότερη η άσκηση του έργου του.
Άρθρο 6
Με το άρθρο 6 προβλέπονται ρυθμίσεις που ενδιαφέρουν άμεσα του Υπουργείο Παιδείας και μερικά έχουν σχέση και με τις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές. Ειδικότερα:
Παράγραφος 1
Για τη στήριξη της εφαρμογής των προγραμμάτων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, συνιστάται η υπηρεσία που αναφέρεται στην παράγραφο αυτή. Πιστεύουμε ότι δεν είναι δυνατή η πλήρης ενεργοποίηση όσων έχουν σχεδιαστεί χωρίς να υπάρχει ειδική μονάδα με αποκλειστική απασχόληση στο αντικείμενο αυτό, η οποία να μπορεί να αποκτά αλλά και να διαδίδει τη γνώση και την εμπειρία στο αντικείμενο και να έχει, εκτός από την αποτελεσματικότητα, και μία συνέχεια, παρά τη διαδοχή των προσώπων.
Παράγραφος 2
Με την προτεινόμενη διάταξη ιδρύεται Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, ύστερα από την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, που έχει ληφθεί στη συνεδρίασή της 12 Οκτωβρίου 2001. Επίσης συνιστώνται οι απαραίτητες θέσεις.
Παράγραφος 3
Με το άρθρο 14 παρ. 29 του ν. 2817/2000 όλες οι αρμοδιότητες των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων σε θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που είχαν μεταβιβασθεί σε αυτές δυνάμει του άρθρου 3 του ν. 2218/1994, περιέρχονται στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και ασκούνται δια των αποκεντρωμένων υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής των νομών και νομαρχιών πριν από την ισχύ του ν. 2817/2000 ανήκαν στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, οι οποίες είχαν μεταβιβάσει σε αυτά την άσκηση αρμοδιοτήτων και επί θεμάτων εξωσχολικού αθλητισμού. Ήδη με τις νέες ρυθμίσεις τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής δεν μπορούν να ασκήσουν τις αρμοδιότητες αυτές, δεδομένου ότι δεν ανήκουν πλέον στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος πρέπει να αποκατασταθεί καθεστώς παρόμοιο εκείνου που ίσχυε πριν από την εφαρμογή του ν. 2817/2000, για την ενιαία αντιμετώπιση των θεμάτων σχολικού και εξωσχολικού αθλητισμού από τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ψήφιση της προτεινόμενης διάταξης.
Παράγραφος 4
Τα μέλη ΔΕΠ των πανεπιστημίων και ΕΠ των ΤΕΙ υποχρεούνται να διαμένουν μόνιμα στον τόπο που εδρεύει το Τμήμα στο οποίο υπηρετούν, ενώ η μη τήρηση της υποχρέωσης τους αυτής συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα. Έτσι ορισμένοι καθηγητές που υπηρετούν σε περιφερειακά Τμήματα αναγκάζονται να διαμένουν μακριά από τις οικογένειες τους ή να μετακινούνται συνεχώς εκατοντάδες χιλιόμετρα από την έδρα του πανεπιστημίου ή ΤΕΙ, επειδή ο σύζυγος είναι εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και δεν αποσπάστηκε στον τόπο μόνιμης διαμονής της οικογένειας.
Υπολογίζεται ότι η αιτούμενη ρύθμιση δεν πρέπει να αφορά μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών. Για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, για το οποίο είναι διαθέσιμα ακριβή στοιχεία, είναι γνωστό ότι υπάρχουν 10 εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας που είναι σύζυγοι μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Λαμβάνοντας υπόψη την οξύτητα του προβλήματος στα Ιωάννινα εκτιμάται ότι από την ρύθμιση που προτείνεται θα ευεργετηθούν περίπου 20-25 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων σε ολόκληρη την χώρα.
Τέλος σημειώνεται ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν θα λυθεί μόνο ένα μεγάλο πρόβλημα για τις οικογένειες μελών ΔΕΠ ή ΕΠ που υπηρετούν σε περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αλλά δε θα δαπανάται και πολύτιμος χρόνος για ενέργειες της Διοίκησης στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς. Επιπλέον, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις και στο πλαίσιο μιας ευρύτερης δέσμης μέτρων, η ρύθμιση αυτή θα λειτουργήσει ως κίνητρο για την προσέλευση ικανών, νέων σε ηλικία, επιστημόνων στα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Παράγραφος 5
α) Στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, μεταξύ άλλων επιστημονικών στελεχών του Κύριου Προσωπικού του, υπηρετούν και τρεις κατηγορίες Παρέδρων: α) Μόνιμοι Πάρεδροι, β) Μόνιμοι Ειδικοί Πάρεδροι και γ) Πάρεδροι επί θητεία. Σύμφωνα με τις διατάξεις για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της παρ. Α6, άρθρου 25 του ν. 1566/85 (ΦΕΚ 167/Τ.Α785) «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»: «Θέσεις μονίμων παρέδρων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου μπορούν να καταλάβουν όσοι έχουν: α. Τριετή, τουλάχιστον υπηρεσία ως Πάρεδροι με θητεία ή ειδικοί επιστήμονες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. β. Τριετή τουλάχιστον υπηρεσία ως σχολικοί σύμβουλοι». Ελάχιστοι μόνιμοι Ειδικοί Πάρεδροι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. οι οποίοι έχουν πολλαπλάσια προσόντα από τα απαιτούμενα για την κατά τα ανωτέρω κατάληψη θέσεων μονίμων Παρέδρων. και μάλιστα διαθέτουν τα ανωτέρω προσόντα «σωρευτικά» (α και β ανωτέρω), ενώ εκτελούν επί οκτώ χρόνια το έργο του Παρέδρου στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δεν μπορούν να εξελιχθούν στις θέσεις του μόνιμου Παρέδρου, όπως άλλοι συνάδελφοί τους, και να λάβουν τις αντίστοιχες αποδοχές, λόγω έλλειψης θέσεων μονίμων Παρέδρων που να αναφέρονται στις συγκεκριμένες ειδικότητες τις οποίες έχουν οι μόνιμοι αυτοί Ειδικοί Πάρεδροι.
Θα πρέπει να επισημανθεί, επίσης, ότι οι αναφερόμενοι στην προτεινόμενη διάταξη Ειδικοί Πάρεδροι έχουν σημαντική εκπαιδευτική προϋπηρεσία τριάντα (30) περίπου ετών και σημαντική προσφορά στο εκπαιδευτικό λειτούργημα, επελέγησαν δε και υπηρέτησαν μακροχρόνια (επί 8 και πλέον έτη) και ως Σχολικοί Σύμβουλοι και στη συνέχεια εντάχθηκαν σε θέσεις Ειδικών Παρέδρων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, θέσεις στις οποίες υπηρετούν για διάστημα μεγαλύτερο των επτά (7) ετών.
Θα πρέπει να επισημανθεί, ακόμη, ότι και οι «Ειδικοί Επιστήμονες» που υπηρετούσαν κατά το παρελθόν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με την διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 2009/1992 (ΦΕΚ 159/Τ.Α792) εντάχθηκαν αυτοδίκαια σε προσωποπαγείς οργανικές θέσεις μονίμων Παρέδρων της ειδικότητας τους με διάταξη παρόμοια με την προτεινόμενη.
β) Το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.) είναι, όπως και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και ιδρύθηκε βάσει του άρθρου 14 του ν. 1404/1983 που αναφέρεται στη δομή και λειτουργία των ΤΕΙ και λειτουργεί από το έτος 1983 μέχρι σήμερα.
Το κύριο προσωπικό του ΙΤΕ προβλέπονται επτά (7) θέσεις συμβούλων και δέκα (10) θέσεις εισηγητών οι οποίοι διορίζονται με τριετή θητεία, με δυνατότητα ανανέωσης.
Σήμερα, στο κύριο προσωπικό του ΙΤΕ, υπηρετεί και εισηγητής που δεν ανήκει στο εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΙ ούτε έχει άλλη θέση στο δημόσιο, και με συνεχείς ανανεώσεις θητείας και επαναδιορισμό έχει υπηρεσία στη θέση αυτή άνω των δέκα πέντε ετών.
Θεωρείται, λοιπόν, δίκαιο και συμφέρον για την υπηρεσία, το συγκεκριμένο μέλος του κύριου προσωπικού να εξακολουθήσει να προσφέρει την εμπειρία και τις υπηρεσίες του σε αντίστοιχη θέση στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, εν όψει των αλλαγών στο ΙΤΕ λόγω λειτουργίας του ΕΣΥΠ.
Παράγραφος 6
Με τη διάταξη της παραγράφου αυτής δίνεται εξουσιοδότηση για έκδοση προεδρικού διατάγματος, προκειμένου να καταρτιστεί ο Οργανισμός και να ρυθμιστούν υπηρεσιακά θέματα της Ακαδημίας Αθηνών.
Παράγραφος 7
Με τη διάταξη αυτή μετονομάζεται η Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας και συνιστάται και νέα Διεύθυνση σχετική με την Πληροφορική. Η λύση αυτή είναι απαραίτητη λόγω του μεγάλου όγκου του αντικειμένου που έχει σωρευτεί και της αναγκαίας και επείγουσας προσαρμογής των αρμοδιοτήτων στη σημερινή ανάγκη του Υπουργείου και στην εξέλιξη της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
Παράγραφος 8
Με τη διάταξη αυτή προστίθενται νέες ασθένειες σε αυτές που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων. Για κάποιες από αυτές είχε, ενώπιον της Βουλής, υποσχεθεί ο Υπουργός Παιδείας ότι θα τις μελετήσει και θα δώσει λύση. Πρόκειται πράγματι για σπάνιες περιπτώσεις νέων ανθρώπων, που οφείλουμε να δούμε με προσοχή και ευαισθησία.
Παράγραφος 9
Με την προτεινόμενη διάταξη επιχειρείται η ομαλοποίηση και αντικειμενικοποίηση των διατάξεων περί εγγραφής μαθητών των στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών που διαγράφονται από τις σχολές αυτές σε σχολή επόμενης προτίμησης τους. Ειδικότερα ομαλοποιείται η διαδικασία εγγραφής σε σχολή επόμενης προτίμησης των μαθητών των στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών που διαγράφονται από τις σχολές αυτές για λόγους υγείας ή υγειονομικούς ή προκειμένου για σπουδαστές του τμήματος Ιπταμένων της Σχολής Ικάρων οι οποίοι διαγράφονται για λόγους πτητικής ανεπάρκειας. Η μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι για τους διαγραφόμενους για λόγους υγείας από όλες τις σχολές πλην του τμήματος Ιπταμένων της Σχολής Ικάρων εγγράφονται σε σχολή επόμενης προτίμησης τους για την οποία έχουν συγκεντρώσει βαθμολογία τουλάχιστον ίση με αυτή του τελευταίου εισαχθέντα στη σχολή αυτή, εφόσον υποβάλλουν αίτηση εντός δύο μηνών από τη διαγραφή τους. Αποτέλεσμα αυτής της ρύθμισης είναι να γίνονται εγγραφές στο πρώτο έτος σπουδών φοιτητών ακόμη και τον Μάιο, δηλαδή λίγο πριν από τη λήξη του διδακτικού έτους με αποτέλεσμα να προκαλούνται δυσλειτουργίες στα Ιδρύματα. Αντίθετα, για τους διαγραφόμενους από το τμήμα Ιπταμένων της σχολής Ικάρων για λόγους υγειονομικής ακαταλληλότητας (υγείας) ή πτητικής ανεπάρκειας παρέχεται η δυνατότητα εγγραφής σε σχολή επόμενης προτίμησης για την οποία έχουν συγκεντρώσει βαθμολογία τουλάχιστον ίση με αυτήν του τελευταίου εισαχθέντα το επόμενο ακαδημαϊκό έτος από αυτό της διαγραφής τους. Η διάκριση αυτή όσον αφορά τους διαγραφόμενους για λόγους υγειονομικής ακαταλληλότητας προκαλεί τις εύλογες διαμαρτυρίες των ενδιαφερόμενων του τμήματος Ιπταμένων της σχολής Ικάρων που ακόμη και αν διαγραφούν στις αρχές του ακαδημαϊκού έτους (Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο) υποχρεώνονται να χάνουν ένα έτος αφού παραπέμπονται στο επόμενο. Την άδικη αυτή μεταχείριση επιχειρεί να θεραπεύσει η προτεινόμενη διάταξη και παράλληλα θέτει ένα χρονικό όριο (15 Νοεμβρίου) για την εγγραφή το ίδιο ακαδημαϊκό έτος με αυτό της διαγραφής τους στη σχολή επόμενης προτίμησης ενώ οι διαγραφόμενοι μετά το χρονικό αυτό όριο θα παραπέμπονται το επόμενο ακαδημαϊκό έτος από αυτό της διαγραφής τους.
Παράγραφος 10
Με την παράγραφο αυτή, επειδή υπήρξε διχογνωμία αν παρέχεται και στο νοσηλευτικό προσωπικό το επίδομα της παρ. 12 του άρθρου 10 του ν. 2327/1995, προβλέπεται ευθέως ότι περιλαμβάνεται και το προσωπικό αυτό στη σχετική πρόβλεψη του ν. 2413/1996.
Παράγραφος 11
Η νομοπαρασκευαστική επιτροπή του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει αρμοδιότητα σε θέματα ΑΕΙ και εν γένει δημόσιας εκπαίδευσης. Με τη διάταξη επεκτείνεται η αρμοδιότητα σε όλα τα θέματα που έχουν σχέση με το Υπουργείο.
Παράγραφος 12
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 9 του ν. 2909/2001 (ΦΕΚ 90 Α΄) οι αξιολογικοί πίνακες των στελεχών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καταρτίζονται ανά διετία και ισχύουν από τη 1η Σεπτεμβρίου του έτους κατάρτισης μέχρι την 30η Ιουνίου του μεθεπόμενου έτους. Ήδη έχει δρομολογηθεί η κατάρτιση των παραπάνω πινάκων για τη διετία που αρχίζει από 1/9/2002 και με τη διάταξη καλύπτεται η περίπτωση μικρής καθυστέρησης στη διαδικασία.
Παράγραφος 13
Από την εφαρμογή του Π.Δ. 25/2002 προέκυψε ότι οι υπηρετούντες ήδη προϊστάμενοι γραφείων τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και οι υπηρετούντες α) ως προϊστάμενοι γραφείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ) στην περιοχή των οποίων λειτουργούν ΤΕΕ και β) ως υπεύθυνοι των τμημάτων εκπαιδευτικών θεμάτων τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης των διευθύνσεων ΔΕ, δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι σε θέσεις προϊσταμένων των γραφείων τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, επειδή δεν έχουν διδακτικά καθήκοντα σε σχολικές μονάδες ΤΕΕ για δύο έτη εντός της τελευταίας πενταετίας, αν και ασκούσαν υπέρτερα και σημαντικότερα καθήκοντα σε θέματα τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αυτό αντιμετωπίζεται με την προτεινόμενη διάταξη.
Παράγραφος 14
Έχει διαπιστωθεί δυσχέρεια στη στελέχωση με εκπαιδευτικούς των δυσπρόσιτων σχολείων εξαιτίας της απροθυμίας εκπαιδευτικών να υπηρετήσουν σε αυτά λόγω των δυσμενών συνθηκών διαβίωσης. Επομένως, είναι αναγκαίο να καθιερωθεί ιδιαίτερο κίνητρο για την προσέλκυση εκπαιδευτικών, ώστε να διασφαλιστεί η λειτουργία των σχολείων αυτών.
Παράγραφος 15
Στον πρόσφατο νόμο 2986/2002 έχει γίνει πρόβλεψη για τη δυνατότητα καταβολής αποζημίωσης για πρόσθετη απασχόληση στους υπεύθυνους των Κέντρων Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), τους εκπαιδευτικούς των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ), στους υπεύθυνους των Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ), καθώς και στους υπεύθυνους των Κέντρων Πληροφορικής και Νέων τεχνολογιών (ΠΛΗΝΕΤ). Έχουν παραλειφθεί από τις ρυθμίσεις αυτές οι υπεύθυνοι των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και Αγωγής Υγείας. Είναι επομένως αναγκαίο να προωθηθεί η προτεινόμενη διάταξη.
Παράγραφος 16
1. Για τους διοριστέους εκπαιδευτικούς, που είναι πολύτεκνοι, δεν υπάρχει ιδιαίτερη μεταχείριση ούτε για την πρόσληψη ούτε για την τοποθέτηση. Θα μπορούσαν να προηγούνται τουλάχιστον στις προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών και να μοριοδοτούνται, με κάποια μόρια, κατά τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, εφόσον επιτυγχάνουν τη βαθμολογική βάση. Αυτό είναι σύμφωνο με τη διάταξη του άρθρου 21 παράγραφος 2 του Συντάγματος. Θα μπορούσε επομένως να προωθηθεί η προτεινόμενη διάταξη.
Παράγραφος 17
Στο άρθρο 14, παράγραφος 16 του ν. 1566/1985 προβλέπεται ότι σε περίπτωση που οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε μάθημα δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων, ο σύλλογος των διδασκόντων αναθέτει την κάλυψη των ωρών αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου εφόσον δεν υπάρχει προσφορά προαιρετικής υπερωριακής διδασκαλίας. Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται, επειδή οι σύλλογοι των διδασκόντων δυσκολεύονται να αναθέσουν υπερωριακή διδασκαλία στις περιπτώσεις που οι εκπαιδευτικοί δεν προθυμοποιούνται να την αναλάβουν. Έτσι προτείνεται η παρούσα διάταξη.
Παράγραφος 18
Η προσθήκη στην παρ. 4 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 4 του ν. 2817/00 προτείνεται, γιατί τα απαιτούμενα με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς προσόντα των αναπληρωτών είναι πολύ αυξημένα, με συνέπεια να μην υπάρχουν υποψήφιοι.
Παράγραφος 19
Προτείνεται η αντικατάσταση της παρ. 3 του κεφ. Β΄ του άρθρου 4 του ν. 2817/00, ώστε η αρμοδιότητα πρόσληψης ιδιωτών σε κλάδους ειδικής αγωγής, την οποία με το ισχύον νομικό καθεστώς είχε ο Υπουργός Παιδείας, να περιέλθει στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και στα Περιφερειακά Συμβούλια που συνιστώνται και ρυθμίζονται σχετικά θέματα.
Παράγραφος 20
Προβλέπεται πρόγραμμα για την προώθηση της Ευρωπαϊκής κινητικότητας των νέων, την ενίσχυση της μάθησης και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους μέσω της γνωριμίας και εξοικείωσης με τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό και τη σύγχρονη Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Παράγραφος 21
Παρατείνεται για δέκα τέσσερις ακόμη μήνες η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, για να ολοκληρώσει το έργο του.
Παράγραφος 22
Με τη διάταξη αυτή δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους που έχουν απολυτήριο ενιαίου λυκείου το έτος των εξετάσεων (και καταλαμβάνουν το 90% των θέσεων) να καταλάβουν και τις κενές θέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που δεν καταλαμβάνουν υποψήφιοι απόφοιτοι ΤΕΕ ή ενιαίου λυκείου, στο πλαίσιο του ποσοστού 10%.
Παράγραφος 23
Με τη διάταξη αυτή καλύπτεται το θέμα της ισοτιμίας των απολυτηρίων τίτλων ενιαίου λυκείου και ΤΕΕ Β΄ κύκλου ως προς τους διορισμούς, ευθυγραμμίζεται η διάρκεια σπουδών των εσπερινών ΤΕΕ με αυτή των εσπερινών ενιαίων λυκείων και παρατείνεται η δυνατότητα εισαγωγής σε ΤΕΙ.
Παράγραφος 24
Με την διαθήκη του διαθέτη Βασιλείου Σιβιτανίδη ορίσθηκε ότι στο Διοικητικό Συμβούλιο της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων, μεταξύ άλλων μετέχουν: α) ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, ως Πρόεδρος, β) ο εκάστοτε Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, ως Αντιπρόεδρος και γ) ο εκάστοτε Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ως μέλος.
Σύμφωνα με το άρθρο 89 του Συντάγματος απαγορεύεται στους Δικαστικούς Λειτουργούς, εκτός των περιπτώσεων που ορίζονται ρητώς σε αυτό, να παρέχουν κάθε άλλο έργο, έστω και αν ανατίθεται με δήλωση βούλησης ιδιώτη αιτία θανάτου. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 89 του Συντάγματος, η αντικατάστασή τους από συμβούλια θα γίνει με νόμο. Συνεπώς, με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται η νέα σύνθεση του Δ.Σ. της Σιβιτανιδείου Σχολής, σύμφωνα με το Σύνταγμα. Κρίνεται σκόπιμο, για να είμαστε κοντά στη βούληση του διαθέτη, αν και συνταγματικά δεν είναι απαραίτητο, να ορισθεί: στη θέση του Προέδρου του Α.Π., ο Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και στη θέση του Εισαγγελέα του Α.Π., ο αρχαιότερος Αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ακόμη με τη διάταξη γίνεται μία μικρή τροποποίηση των προσόντων του Γεν. Διευθυντή της Σχολής.
Άρθρο 7
Ρυθμίζονται σε πάγια βάση τα θέματα διορισμού εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από υποψηφίους που επιτυγχάνουν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και σε ποσοστό 75% των κενών θέσεων και από τους έχοντες μακρά υπηρεσία αναπληρωτών, σε ποσοστό 25%.
Για τους διορισμούς του έτους 2002 προβλέπεται ότι οι απομένουσες κενές θέσεις, μετά το διορισμό των επιτυχόντων στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (ποσοστό 90%) και των υποψηφίων της επετηρίδας (ποσοστό 10%), θα καλυφθούν από υποψηφίους του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, που έλαβαν τη βαθμολογική βάση (ποσοστό 25%) και από υποψηφίους που έχουν μακρά προϋπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού.
Επίσης προβλέπεται ότι από το σχολικό έτος 2002-2003 θα συντάσσεται ενιαίος πίνακας αναπληρωτών από υποψηφίους που έχουν επιτύχει τη βαθμολογική βάση στον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και από τους έχοντες προϋπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού με μοριοδότηση της βαθμολογίας και της προϋπηρεσίας τους, αντίστοιχα.
Κατόπιν αυτών ζητούμε από την Εθνική Αντιπροσωπεία την ψήφιση του προτεινόμενου σχεδίου νόμου.
Αθήνα, 29 Μαΐου 2002
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
ΓΙΑΝΝΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΚΩΝ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΑΠ.-ΑΘΑΝ. ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Π. ΕΥΘΥΜΙΟΥ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΔΗΜ. ΡΕΠΠΑΣ
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΑΛΕΞ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
ΦΙΛΙΠ. ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΕΥΑΓ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
ΜΙΧ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ