/ Συνεντεύξεις


O Στέλιος Παπαθεμελής στον ANT1 FM
Ημερομηνία καταχώρησης: 31/10/2001

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Στέλιος Παπαθεμελής, μιλά για την ελληνική σημαία που κράτησαν αλλοδαποί μαθητές στις παρελάσεις, στην εκπομπή ΦΑΚΟΣ ΕΠΑΦΗΣ με τον Δ. Χουδαλάκη.

ΕΡ. «Η ελληνική σημαία δεν είναι ούτε έπαθλο ούτε βραβείο και δεν μπορούν να την σηκώνουν μαθητές που δεν είναι Έλληνες στην υπηκοότητα ή στο γένος», η φράση ανήκει στον κ. Παπαθεμελή. Προσπαθώ να ψάξω στα μικρά για να βρω τις μεγάλες αλήθειες, η δική σας αλήθεια όπως την καταθέτετε σε αυτήν εδώ την πρόταση στην ουσία κάνει έναν διαχωρισμό που δεν τον άκουσα να αναπτύσσεται ως επιχείρημα στις πολυάριθμες συζητήσεις που...
ΑΠ. Πρέπει να σας πω ότι υπάρχουν ορισμένα ζητήματα κοινής λογικής και ουσίας ότι η σημαία δεν είναι βραβείο, έπαθλο ή κάτι παρόμοιο δεν χωρεί καμία αμφιβολία. Ότι τα Αλβανάκια ή όποια αλλοδαπά παιδιά τα οποία φοιτούν στα ελληνικά σχολεία και έχουν μια επίδοση εξαιρετική και τα παιδιά αυτά πρωτεύουν ανάμεσα στους Έλληνες συμμαθητές τους και μάλιστα πρωτεύουν ξεπερνώντας τις γλωσσικές δυσκολίες που είναι πάντοτε πολύ μεγάλες δυσκολίες, είναι αξιέπαινα και πρέπει να τα βραβεύσει και η πολιτεία η ελληνική, και ο δήμος της περιοχής και ο σύλλογος των διδασκόντων και ο σύλλογος των γονέων των παιδιών και να τα προβάλει ως παραδείγματα εργατικότητας και επιμέλειας για τα ελληνόπουλα, παραδείγματα προς μίμηση. Αυτό είναι το ένα σκέλος και αποτελεί παράλειψη γιατί η πολιτεία δεν το έχει κάνει αυτό το πράγμα και όσο ξέρω δεν έχω ακούσει να το έχουν κάνει δήμοι, νομαρχίες ή εν πάση περιπτώσει διευθύνσεις σχολείων.

ΕΡ. Παρότι αναγνωρίζετε ότι κάποιος για να τα καταφέρει και όντας ξενόγλωσσος σε μια άλλη χώρα θα αντιμετωπίσει φοβερές δυσκολίες και γι’ αυτό του αξίζει έπαινος διαφωνείτε με το ο έπαινος αυτός να είναι η σημαία.
ΑΠ. Βεβαίως γιατί η σημαία δεν μπορεί να αποτελέσει έπαινο ή βραβείο.

ΕΡ. Δεν αποτελεί στην πράξη, ο σημαιοφόρος δεν επιβραβεύεται εκείνη την ώρα.
ΑΠ. Η σημαία είναι το ιερότερο σύμβολο ενός κράτους–έθνους. Συμπυκνώνει την ιστορία του κράτους–έθνους, συμπυκνώνει το παρελθόν του, το παρόν του, την προοπτική του στο μέλλον, τη σημαία αυτός που την κρατάει πρέπει να είναι και αποφασισμένος να την υπερασπιστεί με όλα τα μέσα, ακόμα και με τη ζωή του αν χρειαστεί.

ΕΡ. Πρόκειται για σύμβολο του κράτους–έθνους ή μόνο του έθνους, γιατί αν το κράτος είναι πολυεθνικό για παράδειγμα όπως φαίνεται να γίνεται η Ελλάδα, τότε γιατί να μην το σηκώνει ο Αλβανός; Αν είναι όμως εθνικό σύμβολο τότε καταλαβαίνω απολύτως τη σκέψη σας.
ΑΠ. Αυτό που λετε, η Ελλάδα δεν είναι πολυεθνικό είναι μονοεθνικό κράτος. Το αλβανάκι του α ή β ελληνικού σχολείου έχει και δική του σημαία και δική του πατρίδα. Για να καταλάβει κανείς τη διαφορά είναι εάν θέσει στο παιδί αυτό το δίλημμα των δυο σημαιών, ποια σημαία προτιμά να σηκώσει, την σημαία της πατρίδας του την Αλβανική ή την Ελληνική σημαία; Εάν είναι Αλβανός είναι αυτονόητο και φυσιολογικό ότι θα επιλέξει την δική του πατρίδα και την δική του σημαία, εάν επιλέξει την ελληνική σημαία σημαίνει ότι δεν είναι Αλβανός. Το Αλβανάκι αυτό πρέπει να τιμηθεί για την επιμέλειά του και την εργατικότητα του, αλλά η σημαία είναι άλλο πράγμα. Αν εξαιρέσει κανείς, έριξα μια ματιά να δω τι συμβαίνεις στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ, πρέπει να είσαι υπήκοος της χώρας. Δηλαδή ο μουσουλμάνος της Θράκης είναι Έλλην πολίτης, αυτός θα σηκώσει την ελληνική σημαία, διότι αυτός έχει και ένα καθήκον. Εάν υπάρξει ελληνοτουρκικός πόλεμος αυτός θα πρέπει να πολεμήσει εναντίον της Τουρκίας. Η περίπτωσή του είναι διαφορετική από την περίπτωση του Αλβανού ο οποίος ήρθε εδώ ως μετανάστης, λαθρομετανάστης, οικονομικός πρόσφυγας, θα υπάρξει για ένα διάστημα, δεν θα υπάρξει για υπόλοιπο κ.τ.λ.

ΕΡ. Από την περιγραφή που κάνετε αντιλαμβάνομαι ότι αν κάποιος θεωρεί τον εαυτό του Έλληνα τότε εσείς δεν έχετε κανένα πρόβλημα να σηκώνει τη σημαία. Και αν πιστοποιείται αυτό από την υπηκοότητα αυτός είναι ο όρος;
ΑΠ. Ο πολίτης κάθε χώρας είναι Αμερικανός μολονότι είναι ελληνικής καταγωγής και σηκώνει την αμερικάνικη σημαία, είναι πολίτης των ΗΠΑ είναι υπήκοος των ΗΠΑ. Εάν θεωρεί τον εαυτό του Έλληνα μην σας παρασύρει η ανόητη ιστορία η οποία έχει οδηγήσει σε πλήρη διαστρέβλωση του χωρίου του Ισοκράτη από τον Πανηγυρικό του μεγάλου Αθηναίου ρήτορα, δεν λεει αυτό το πράγμα που νομίζουν κάποιοι και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ότι λεει, γιατί αυτοί δεν διαβάζουν το παραπάνω, δεν έχουν παει ποτέ στο πρωτότυπο να δουν ποιο είναι το ακριβές κείμενο.

ΕΡ. Έχω πάρει αρκετά σχόλια ακροατών, όσα έχουν έρθει συμφωνούν μαζί σας, δίνουν όμως κάποιες διαστάσεις και θέλω να τις θέσω. Όπως είδατε πριν σας ρώτησα αν η σημαία είναι σύμβολο του έθνους κράτους ή μόνο του έθνους.
ΑΠ. Δεν είναι μόνο του έθνους, σημαίες δεν έχουν τα έθνη.

ΕΡ. Εάν κάποιος είναι έθνος και δεν έχει ακόμα κράτος δεν μπορεί να έχει σημαία; Εάν κάποιος μπορεί να είναι επαναστατημένος ας πούμε.
ΑΠ. Μπορεί να έχει σημαία αλλά δεν την αναγνωρίζει κανένας.

ΕΡ. Να σας θέσω υπόψη σας τις δυο παρατηρήσεις που έχουν έρθει και νομίζω ότι θα δώσουν νέα προέκταση στο θέμα. Η μια λεει η σημαία είναι σύμβολο και της πίστεως και μια δεύτερη λεει η ελληνική σημαία είναι βγαλμένη από τα κόκαλα των ελλήνων και αυτό είναι μια φράση την οποία άκουσα επανειλημμένως από όλους τους έλληνες που μίλησαν στα ρεπορτάζ της 28ης Οκτωβρίου.
ΑΠ. Αυτή είναι η σύλληψη του εθνικού μας ποιητή, αυτός είναι ο εθνικός μας ύμνος, δεν χωρεί αμφιβολία και αυτό αισθάνεται ο έλληνας ο οποίος ατενίζει την σημαία του ή σηκώνει τη σημαία του. Αυτό το πράγμα που αισθάνεται ένας αλλοεθνής δεν είναι το ίδιο με αυτό που αισθάνεται ένας έλληνας. Ένας αλλοεθνής στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να έχει σεβασμό, σέβομαι τη σημαία, άλλο σέβομαι και τιμώ την σημαία γιατί είναι σημαία του α ή β κράτους και έχω υποχρέωση να την σεβαστώ και άλλο πράγμα αισθάνομαι ρίγος και συγκίνηση για αυτή την σημαία. Σας έλεγα για τον Ισοκράτη ο οποίος διαστρεβλώνεται συστηματικά. Το παραπάνω από αυτό που χρησιμοποιούν «μάλλον Έλληνες καλείστε τους τοις παιδεύσεως της ημετέρας ή τους της κοινής φύσεως συμμετέχοντες είναι ότι γίνανε οι ταύτης μαθητές της Αθήνας των άλλων διδάσκαλοι και το των Ελλήνων όνομα πεποίηκε». Δηλαδή έδωσε μια πεποιημένη διάσταση, πλασματική διάσταση στο όνομα των Ελλήνων, καίτοι του γένους εν τη διανοία δοκείν είναι, δοκείν είναι να νομίζουν, να φαντάζονται ότι είναι έλληνες οι βάρβαροι της εποχής εκείνης όχι να είναι έλληνες, να φαντάζονται. Και «μάλλον έλληνες καλείσθαι», διότι θα έλεγε έλληνας καλείν, να νομίζουν ότι είναι Έλληνες όχι εμείς οι Έλληνες να τους ονομάζουμε Έλληνες, οι άλλοι οι τρίτοι να τους ονομάζουν Έλληνες. Όπως ονομάζουν Άγγλο, Γάλλο, τον καθηγητή που διδάσκει Αγγλικά, Γαλλικά κ.τ.λ, με αυτή την έννοια, όχι με την έννοια που νομίζουν μερικοί και θέλουν παραφράζοντας και διαστρεβλώνοντας ουσιαστικά τον Ισοκράτη να αποδώσουν στον αρχαίο ρήτορα.


Πηγή είδησης: ANT1 - http://www.antenna.gr/news/show-article.asp?id=30639