/ Συνεντεύξεις


ΣΤ. ΑΛΑΧΙΩΤΗΣ: Το πολυθεματικό βιβλίο ανοίγει τους ορίζοντες των μαθητών
Ενα βιβλίο-πιλότος για τα θρανία του μέλλοντος

Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ

Δεν θα διδάσκεται με την τυπική διαδικασία. Δεν θα περιέχει παραδοσιακά εκπαιδευτικά θέματα. Δεν θα χρειάζεται διάβασμα ούτε επιπλέον εξετάσεις. Ισως, το βιβλίο αυτό, να αγαπηθεί περισσότερο από όλα τα άλλα.

Ενας νέος θεσμός, άγνωστος στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, εισάγεται από φέτος στα σχολεία. Είναι το πολυθεματικό βιβλίο, που ετοιμάζεται πυρετωδώς στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η «Ε» ζήτησε από τον εμπνευστή του, τον πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών, Στ. Αλαχιώτη, να μιλήσει για το βιβλίο αυτό.

- Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ετοιμάζει την έκδοση ενός πολυθεματικού βιβλίου. Τι είναι ακριβώς αυτό το βιβλίο;
Πρόκειται ουσιαστικά για δύο βιβλία. Το ένα για το Δημοτικό και το δεύτερο για το Γυμνάσιο, με αντίστοιχους τίτλους. «Βλέπω το σημερινό κόσμο» και «Ανιχνεύοντας το Σήμερα - Προετοιμάζουμε το Αύριο». Τα βιβλία αυτά είναι για το μαθητή και συνοδεύονται από σχετικά βιβλία για το δάσκαλο και τον καθηγητή, όπως και από σχέδια δραστηριοτήτων για τους μαθητές του Δημοτικού. Με τα βιβλία αυτά προσπαθούμε να συμβάλουμε στην ανάπτυξη θεμάτων που δεν προσεγγίζονται εύκολα μέσα από την τυπική διδασκαλία, ενώ στοχεύουμε να τονώσουμε τη δημιουργικότητα του μαθητή αλλά και του δασκάλου και του καθηγητή.

- Σε ποιες τάξεις απευθύνεται;
Το βιβλίο του Δημοτικού απευθύνεται στους μαθητές της Στ' Δημοτικού αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και από μαθητές μικρότερων τάξεων. Το βιβλίο του Γυμνασίου απευθύνεται κυρίως στους μαθητές της Γ' τάξης και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την Β' και την Α' τάξη. Η χρησιμοποίηση των βιβλίων σε αυτές τις τάξεις βασίζεται στο ηλικιακό νοητικό επίπεδο των μαθητών. Οι κύριες τάξεις που έχουν επιλεγεί είναι οι τελευταίες τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, στις οποίες πιστεύουμε ότι πρέπει να δοθεί αυτή η συμπληρωματική πληροφόρηση, που θα βοηθήσει τους μαθητές για το επόμενο μαθησιακό και κοινωνικό τους βήμα.

- Τι θέματα περιέχει το βιβλίο;
Τα θέματα και των δύο βιβλίων, που μπορεί να ανανεώνονται -γι' αυτό μιλούμε για βιβλίο-φάκελο- είναι ποικίλα, άλλα σύγχρονα και επίκαιρα και άλλα διαχρονικού ενδιαφέροντος, ώστε να συμβάλλουν στον «οπλισμό» του μαθητή με το κατάλληλο μορφωτικό μανδύα. Τέτοια θέματα για τους μαθητές του Δημοτικού αναφέρονται σε ενότητες όπως για παράδειγμα «Πολιτισμός, Περιβάλλον και Οικολογία, Υγεία και Διατροφή, Αγωγή Καταναλωτή, Οικονομία, Οικογενειακό Περιβάλλον, Σχολική Ζωή, ΜΜΕ, Ναρκωτικά, Αθλητισμός, Ολυμπιακό Ιδεώδες, Κυκλοφοριακή Αγωγή, Επιστήμες και Τεχνολογία». Οσον αφορά το Γυμνάσιο, οι κύριοι θεματικοί άξονες είναι: «Πολιτισμός και Γλώσσα, Επιστήμη και Τεχνολογία, Ανθρωπος και Κοινωνία, Περιβάλλον - Οικολογία - Ενέργεια, Οικονομία, Σχολική Ζωή, ΜΜΕ, Διατροφή- Αθλητισμός, Υγεία, Αγωγή του καταναλωτή, Ναρκωτικά - Αλκοολούχα ποτά, Κυκλοφοριακή Αγωγή».

- Πώς εντάσσεται το ίδιο το βιβλίο στη μαθησιακή διαδικασία;
- Τα βιβλία αυτά δεν αποτελούν μια αποσπασματική ενέργεια του Π.Ι. γιατί εντάσσονται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών και της μεθοδολογίας. Ετσι, τα βιβλία αυτά εντάσσονται στη λεγόμενη «ευέλικτη ζώνη», που θα λειτουργήσει φέτος πιλοτικά σε πάνω από 200 Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας και στοχεύει στη σφαιρική και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης μέσα από πρωτοβουλιακές δραστηριότητες μαθητών και δασκάλων.

- Ποιοι είναι οι συγγραφείς που κάλυψαν αυτό το εύρος των θεμάτων;
- Το Συντονιστικό Συμβούλιο του Π.Ι. επέλεξε τους αντίστοιχους συγγραφείς, πάνω από 50, οι οποίοι είναι καταξιωμένοι στο χώρο τους, επιστημονικό, πολιτικό, καλλιτεχνικό, και έχουν καταθέσει απλά και έγκυρα την αποψή τους αφιλοκερδώς. Γι' αυτό θα ήθελα να τους ευχαριστήσω και από αυτή τη θέση.

- Ποιος είναι ο σκοπός εισαγωγής του πολυθεματικού βιβλίου στην εκπαίδευση;
Ο ανελέητος «βομβαρδισμός» στις μέρες μας από γνώσεις και πληροφορίες που «εισβάλλουν» στο σχολείο χωρίς το παιδαγωγικό εισιτήριο, προκαλεί «θόρυβο» και αποδυνάμωση του σχολικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος παραμορφώνοντας τα μηνύματά του. Οι «παραπλανητικές αυτές σειρήνεις» προκαλούν σύγχυση και δυσκολεύουν το μαθητή να δομήσει το δικό του υγιές κοσμοείδωλο, να αναπτύξει την προσωπικότητά του, να προσεγγίσει τους στόχους του.

- Πιστεύετε ότι θα υπάρξει ανταπόκριση;
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πρόταση, η οποία όμως για να επιτύχει εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τους εκπαιδευτικούς και τους σχολικούς συμβούλους, από το μεράκι και το ενδιαφέρον των οποίων θα κριθούν πολλά. Η ανταπόκριση μέχρι σήμερα, από την προπιλοτική εφαρμογή πέρυσι και την πολιτική που ξεκινά φέτος, είναι πολύ αισιόδοξη κι αυτό λέει πολλά.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 09/10/2001
http://www.enet.gr/online/online_hprint.jsp?q=%E5%EA%F0%E1%E9%E4%25&a=&id=58465