/ Συνεντεύξεις


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΚΥΡ. ΛΙΤΙΝΑ, ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ στον Χρήστο Κάτσικα.

Ποιες αλλαγές θα ισχύσουν

Παράλληλα, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΠΘ, θα υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο αλλά και τη διαδικασία βαθμολόγησης των θεμάτων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Τα θέματα και οι ασκήσεις κάθε μαθήματος θα είναι κλιμακούμενης δυσκολίας αλλά και βαθμολόγησης και οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής μιας δύσκολης ή δύο εύκολων ασκήσεων, ενώ ανάλογος της δυσκολίας του θέματος που επιλέγουν θα είναι ο βαθμός τους. Η βαθμολόγηση θα γίνεται από τους δύο βαθμολογητές, χωρίς να γνωρίζει ο ένας τον βαθμό του άλλου, ενώ σε περίπτωση αναβαθμολόγησης αυτή θα γίνεται από τρίτο βαθμολογητή.

Ας δούμε, όμως, ορισμένες πλευρές των όρων προαγωγής και πρόσβασης στα ΑΕΙ - ΤΕΙ όπως μας τις αναλύει ο Κυριάκος Λίτινας, διευθυντής του τμήματος οργάνωσης και διεξαγωγής των εξετάσεων του ΥΠΕΠΘ.

* Ποιες είναι οι κυριότερες αλλαγές που θα ισχύσουν φέτος;
Οι βασικότερες αλλαγές μπορούμε να πούμε ότι είναι:
* Όποιος προάγεται στην Γ' τάξη παίρνει πλέον οριστικό απολυτήριο τίτλο.
* Για την προαγωγή του μαθητή λαμβάνονται υπόψη ισότιμα όλα τα μαθήματα, τόσο αυτά που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο όσο και αυτά που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
* Ο βαθμός του απολυτηρίου είναι οριστικός και δεν επηρεάζεται από τυχόν επανεξέταση στα εννέα (9) μαθήματα της τελευταίας τάξης που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο.
* Ο κάτοχος του απολυτήριου του Ενιαίου Λυκείου έχει απεριόριστες δυνατότητες συμμετοχής στις εξετάσεις των εννέα (9) ή δέκα (10), αν εξετάζεται και στις «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», μαθημάτων της Γ' τάξης που διενεργούνται σε εθνικό επίπεδο, για να βελτιώσει τους βαθμούς που λαμβάνονται υπόψη για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
* Αποδεσμεύτηκε η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από το απολυτήριο του Λυκείου.

* Πώς υπολογίζεται ο βαθμός των μαθημάτων που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο;
Για καθένα από τα μαθήματα που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο υπολογίζεται ο βαθμός πρόσβασής του. Ο βαθμός πρόσβασης του κάθε μαθήματος προκύπτει από τον προφορικό και από τον γραπτό βαθμό.
Προφορικός βαθμός είναι ο μέσος όρος των βαθμών των δύο τετραμήνων, εκτός αν διαφέρει από τον γραπτό περισσότερο από τρεις μονάδες, οπότε ο προφορικός αυτός βαθμός μειώνεται ή αυξάνεται κατά περίπτωση ώστε να διαφέρει από τον γραπτό μόνο κατά τρεις μονάδες. Ο διαμορφωμένος με αυτόν τον τρόπο προφορικός βαθμός συμμετέχει στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης του μαθήματος κατά 30% και ο γραπτός κατά 70%.

Πώς υπολογίζονται

Για να γίνει πιο σαφής ο τρόπος υπολογισμού του βαθμού πρόσβασης του μαθήματος θα φέρω το εξής παράδειγμα. Υποθέτουμε ότι ένας μαθητής της Γ' τάξης βαθμολογήθηκε στο μάθημα Βιολογία Κατεύθυνσης με 18 στο α' τετράμηνο και 19 στο β' και στις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου σημειώνει επίδοση 16,5. Ο βαθμός πρόσβασης στο μάθημα αυτό για τον συγκεκριμένο μαθητή θα διαμορφωθεί ως εξής:
Προφορικός βαθμός = (18+19) : 2 = 18,5
Γραπτός βαθμός = 16,5
Βαθμός πρόσβασης μαθήματος = (18,5Χ0,3) + (16,5Χ0,7) = 17,1
Αν στο παράδειγμα αυτό ο μαθητής έχει γραπτή επίδοση 14 τότε ο προφορικός θα γίνει με την προσαρμογή 17 και κατά συνέπεια ο βαθμός πρόσβασης του μαθήματος θα είναι (17Χ0,3) + (14Χ0,7) = 14,9.
Βαθμός πρόσβασης της Γ' τάξης είναι ο μέσος όρος των βαθμών πρόσβασης όλων των μαθημάτων στα οποία εξετάστηκε ο μαθητής αυτός σε εθνικό επίπεδο.
Ο γενικός βαθμός πρόσβασης προσδιορίζεται από τους βαθμούς πρόσβασης των δύο τελευταίων τάξεων και συγκεκριμένα κατά 30% από τον βαθμό της Β' και κατά 70% από αυτών της Γ' τάξης, εκτός κι αν ο βαθμός της Β' τάξης είναι ίσος ή μικρότερος του βαθμού της Γ' τάξης οπότε ως γενικός βαθμός πρόσβασης του μαθητή λογίζεται ο βαθμός πρόσβασης της Γ' τάξης.

* Αν ο μαθητής εξεταστεί σε εθνικό επίπεδο στο μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» ο βαθμός στο μάθημα αυτό μετράει στον βαθμό πρόσβασης που λαμβάνεται υπόψη για τις σχολές και των άλλων επιστημονικών πεδίων εκτός του 5ου;
Ναι, γιατί όπως ήδη τονίστηκε ο γενικός βαθμός πρόσβασης επηρεάζεται από τον βαθμό πρόσβασης της Γ' τάξης κατά 70% και ο βαθμός πρόσβασης της Γ' τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων στα οποία εξετάστηκε σε εθνικό επίπεδο στην τελευταία τάξη. Πρακτικά δηλαδή ο βαθμός πρόσβασης της τελευταίας τάξης για όσους εξετάζονται στο μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» σε εθνικό επίπεδο θα είναι ο μέσος όρος των δέκα (10) μαθημάτων της τελευταίας τάξης, ενώ για τους λοιπούς των εννέα (9).

* Αν ο μαθητής δεν εξετάστηκε σε εθνικό επίπεδο στο μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», μπορεί να δηλώσει προτίμηση για σχολές του 5ου επιστημονικού πεδίου;
Βέβαια ναι. Όμως, επειδή δεν θα έχει βαθμό στο μάθημα αυτό που είναι αυξημένης βαρύτητας για το 5ο επιστημονικό πεδίο, δεν θα παίρνει τα μόρια που αναλογούν στο συγκεκριμένο μάθημα. Δηλαδή, σε σύγκριση με τους υποψηφίους που θα έχουν βαθμό στο μάθημα αυτό θα μειονεκτεί για τις σχολές του 5ου επιστημονικού πεδίου. Με άλλα λόγια ο μέγιστος δυνατός αριθμός μορίων που μπορεί να συγκεντρώσει θα υπολείπεται κατά 13% του προβλεπόμενου μέγιστου δυνατού.

Υπολογισμός μορίων

* Πώς υπολογίζονται τα μόρια;
Όπως και πέρυσι, με τη διαφορά ότι αντί του βαθμού απολυτηρίου λαμβάνεται υπόψη ο γενικός βαθμός πρόσβασης, ο οποίος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή οκτώ (8), ο βαθμός που πρώτου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1,3 και του δεύτερου με συντελεστή 0,7. Το άθροισμα των γινομένων αυτών πολλαπλασιάζεται με το 10 και το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται σε ακέραιο βαθμό, εφόσον είναι δεκαδικός αριθμός. Η στρογγυλοποίηση γίνεται στην πλησιέστερη ακέραιη μονάδα. Το 0,5 στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα. Δηλαδή, αν υποθέσουμε ότι ένας υποψήφιος έχει γενικό βαθμό πρόσβασης 17,3, βαθμό πρόσβασης στο πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας 18,1 και 16,5 στο δεύτερο, τα μόριά του για τις σχολές του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου θα είναι:
(17,3Χ8) + (18,1Χ1,3) + (16,5Χ0,7) = 173,48Χ10 = 1.734,8 = 1.735 μόρια.

* Πότε υποβάλλεται το μηχανογραφικό δελτίο για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Το μηχανογραφικό δελτίο με το νέο σύστημα υποβάλλεται μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων απόλυσης από το Λύκειο και την ανακοίνωση των επιδόσεων στα ειδικά μαθήματα.

* Για τους μαθητές της Γ' τάξης ο βαθμός πρόσβασης της Β' τάξης θα υπολογιστεί με βάση τα νέα δεδομένα;
Όχι, γι' αυτούς ο μέσος όρος που πέτυχαν πέρυσι με τα 14 μαθήματα είναι και ο βαθμός πρόσβασης της Β' τάξης που θα ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό του γενικού βαθμού πρόσβασης. Δεν γίνεται, δηλαδή, προσδιορισμός εκ νέου με βάση τα εννέα μαθήματα στα οποία εξετάζονται φέτος σε εθνικό επίπεδο.

Οι απόφοιτοι

* Μπορεί ο περυσινός απόφοιτος μιας κατεύθυνσης φέτος να εξεταστεί στα μαθήματα άλλης κατεύθυνσης;
Σίγουρα ναι, ο απόφοιτος μπορεί να δώσει εξέταση για τα μαθήματα όποιας κατεύθυνσης επιθυμεί. Βέβαια, για να μην υπάρξει παρεξήγηση πρέπει να διευκρινιστεί ότι θα εξεταστεί και στα μαθήματα γενικής παιδείας που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο. Αυτός που θα επιλέξει διαφορετική κατεύθυνση φέτος θα πρέπει να γνωρίζει ότι για τα μαθήματα στα οποία δεν θα έχει προφορικό βαθμό αφού δεν τα διδάχθηκε θα λαμβάνεται υπόψη μόνο ο γραπτός βαθμός του.

* Αν περυσινός απόφοιτος που θα εξεταστεί φέτος στα εννέα μαθήματα πετύχει σε κάποια από αυτά μικρότερο βαθμό από πέρυσι, μπορεί να κρατήσει για τα μαθήματα αυτά την περυσινή βαθμολογία του;
Όχι, σε καμία περίπτωση, πάντα λαμβάνεται υπόψη η επίδοση της τελευταίας εξέτασής του. Δεν υπάρχει κατοχύρωση βαθμολογίας όπως γινόταν στις Δέσμες.
 

ΤΑ ΝΕΑ, 16-05-2001, Σελ.: N16
Κωδικός άρθρου: A17040N161
http://ta-nea.dolnet.gr/neaweb/nta_nea.print_unique?e=A&f=17040&m=N16&aa=1