/ Συνεντεύξεις



 
 

Ο βουλευτής επικρατείας του ΠΑΣΟΚ κ. Σπύρος Βούγιας ερωτάται αν οι κινητοποιήσεις των πρυτάνεων θα έχουν αποτέλεσμα, στην εκπομπή ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ με τον Θ. ΣΙΑΦΑΚΑ.

Μετά την τοποθέτησή μου στην βουλή για το άρθρο 1 κυρίως, που καθόριζε τους βασικούς όρους της αλλαγής που επιχειρήθηκε νομίζω πως ήμουν υποχρεωμένος να μην ψηφίσω το νομοσχέδιο. Θα σας έλεγα πως η επιλογή μου για αποχή ήταν συνειδητή, γιατί νομίζω ότι το νομοσχέδιο αυτό θα δημιουργήσει, ενώ φαίνεται πως δίνει υποσχέσεις, πως λύνει προβλήματα και δημιουργεί ελπίδες για έναν τουλάχιστον κόσμο των τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, στην πραγματικότητα στην πράξη θα φανεί πως θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να λύσει.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι αυτά τα προβλήματα που αισθάνεστε ότι μπορεί να προκαλέσει αυτό το νομοσχέδιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα προβλήματα θα είναι η προσπάθεια για βίαιη προσαρμογή σε μια ευρωπαϊκή και παγκόσμια πραγματικότητα η οποία δυστυχώς ζητά ένα φθηνότερο και πιο ευέλικτο με την οικονομική έννοια του όρου, επιστημονικό προσωπικό. Τα δικά μας Πανεπιστήμια είχαν συνηθίσει αν θέλετε σε ένα κλασσικό παραδοσιακό σχήμα ενός πανεπιστημίου γνώσης που βάζει το φοιτητή μέσα στη μέθοδο που μαθαίνει τα πάντα γύρω από το γνωστικό αντικείμενο, τον βοηθά να ξεκινήσει μόνος του τις δυνατότητες για έρευνα και του χτίζει και τον χαρακτήρα, την προσωπικότητά του. Το πανεπιστήμιο είναι ένα σχολείο με την ευρύτερη έννοια του όρου. Για αυτό χρειάζονται τα 5 χρόνια. Τώρα η προσαρμογή στην τριετία νομίζω πως αδικεί την προσπάθεια που γίνεται τόσα χρόνια στα πανεπιστήμια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι έπρεπε κατά την άποψή σας να είχε συμβεί; Έπρεπε να προηγηθεί αυτό που λενε και οι πρυτάνεις η αξιολόγηση.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, 14 ΤΕΙ έχουμε στην Ελλάδα, ορισμένα από αυτά 3, 4, 5,0 ενδεχομένως είναι έτοιμα σχεδόν να γίνουν ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, κάποια από αυτά χρειάζονται μια βοήθεια που θα χρειαζόταν για τρία χρόνια, μια ενίσχυση, και θα τα αναβαθμίζαμε έτσι και βέβαια κάποια από αυτά λόγω γνωστικού αντικειμένου κυρίως που διδάσκουν δεν μπορούν ποτέ να γίνουν ανώτατα γιατί το αντικείμενο τους δεν αντέχει αν θέλετε σε επιστημονικό κριτήριο. Θα μπορούσαν λοιπόν κάποια να γίνουν αμέσως ανώτατα και κάποια μέσα σε μια διαδικασία αξιολόγησης όχι όμως έτσι όπως έγινε, μαζί όλα, πολύ υποτιμητικά αν θέλετε για το σύνολο της ανώτατης εκπαίδευσης.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι δημιουργεί πρόβλημα αυτή η συνολική ανωτατοποίηση και έχει έναν χαρακτήρα στα χαρτιά ανωτατοποίησης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι είναι στα χαρτιά και στο όνομα πιο πολύ, στην ουσία κάνοντας τα ανώτατα με αυτό τον τρόπο υποβαθμίζεις και ηθικά και ουσιαστικά και τα πανεπιστήμια τα σημερινά, γιατί τα εξισώνεις, και επίσης παρόλο που ο Υπουργός βέβαια στο νομοσχέδιο δεν το αναφέρει, στην αγορά εργασίας, στα επαγγελματικά δικαιώματα δηλαδή θα υπάρξουν αναστατώσεις γιατί με το νομοσχέδιο αυτό θα διεκδικηθούν στη συνέχεια, το Υπουργείο Παιδείας, δεν καθορίζει επαγγελματικά δικαιώματα, αυτό είναι αλήθεια που είπε ο Υπουργός.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι πρυτάνεις θεωρούν και πιστεύουν ότι αυτό θα ακυρωθεί στην πράξη, μπορεί το νομοσχέδιο να ψηφίστηκε αλλά η πράξη θα το ακυρώσει. Αυτό τι σημαίνει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν ξέρω και εγώ ακριβώς, νομίζω ότι οι κινητοποιήσεις των πανεπιστημίων και των πρυτάνεων άργησε, υπήρχαν υποσχέσεις διαλόγου, υποσχέσεις για αλλαγή ορισμένων φραστικών ή ουσιαστικών θεμάτων και η κινητοποίηση που έγινε, έγινε καθυστερημένα. Να σκεφθείτε ότι η χθεσινή εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας ουσιαστικά ήταν τη μέρα που ψηφίζονταν το νομοσχέδιο. Και όταν ένα νομοσχέδιο φτάνει για ψηφοφορία στη βουλή είναι πολύ δύσκολο να αποσυρθεί, αν γινόταν μια, δυο εβδομάδες νωρίτερα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έτσι όπως το λετε είναι σαν να υπάρχει ένα κλίμα συναινετικό, κατασκευασμένης συναίνεσης.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, άργησαν τα πανεπιστήμια, θα σας έλεγα ίσως δεν πίστεψαν ότι ο Υπουργός θα το προχωρούσε μέχρι το τέλος. Η αντίδραση ήταν αυθόρμητη αλλά αρκετά καθυστερημένη. Τώρα μετά την ψήφιση η πραγματικότητα δεν ξέρω αν θα επιβάλει την παρουσία της στους πρυτάνεις ή τα πανεπιστήμια θα συνεχίσουν να αντιδρούν. Πάντως πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι κάνουν μια γενναία προσπάθεια αλλά επιτρέψτε μου να πω πως ήρθε λίγο καθυστερημένα, αν γινόταν 15 μέρες πριν δεν θα περνούσε το νομοσχέδιο από τη βουλή.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα ήθελα να πάω σε κάτι που μας έλεγε χθες ο κ. Ξανθόπουλος από το Πολυτεχνείο, ότι ενδέχεται να οδηγηθούν οι πρυτάνεις σε καθολικές παραιτήσεις, ότι μπορεί να χαθούν εξάμηνα, υπάρχει αυτή η απειλή του να χαθούν εξάμηνα, ποια είναι η εκτίμησή σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν γνωρίζω, είναι δύσκολο να χάνονται εξάμηνα για τα παιδιά και σας το λεω παρόλο που θα ήθελα να μην ισχύσει αυτό το νομοσχέδιο, είναι δύσκολο και σκληρό να χάνονται μαθήματα, ώρες διδασκαλίες, περίοδοι ολόκληροι εξεταστικές, δεν ξέρω τι μπορεί να γίνει. Εάν οι πρυτάνεις καταφέρουν να κινητοποιήσουν τόσο έντονα όλο το πανεπιστήμιο και την κοινωνία νομίζω πως ο νόμος μπορεί να αλλάξει. Μπορεί να αλλάξει γιατί θα κατανοήσει το Υπουργείο πως τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα και βατά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί το Υπουργείο επέμενε σε αυτό το νομοσχέδιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το πρόβλημα δεν είναι σημερινό, εδώ και 15 χρόνια περίπου συζητιέται, επιχειρήθηκε πολλές φορές αυτό και βρήκε την κοινωνία πιο ώριμη να απαντήσει και να το αποτρέψει. Ο Υπουργός θα έλεγα πως το φορτώθηκε προσωπικά και θεώρησε υποχρέωσή του να το προωθήσει μέσα στο πλαίσιο της προσπάθειας που κάνει η κυβέρνηση εκκρεμή θέματα να τα λύσει. Αλλά νομίζω πως το υποτίμησε, δεν αντιλήφθηκε ίσως τις βαθύτερες επιπτώσεις που θα έχει σε μια ολόκληρη κοινωνία που δεν πρέπει να την αφήνουμε στην άκρη, γιατί αποτελεί η παιδεία και κυρίως η ανώτατη, ένα μοχλό επιστημονικής και τεχνολογικής ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας στον 21ο αιώνα.
 

Πηγή είδησης: ANT1 - http://www.antenna.gr/news/show-article.asp?id=23877