/ Συνεντεύξεις













Ο Υπουργός Παιδείας κ. Πέτρος Ευθυμίου μιλά για τον πρύτανη του ΕΜΠ που τελεί υπό παραίτηση, στην εκπομπή ΚΟΙΝΟΣ ΝΟΥΣ με τον Δ. ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχουμε ανοικτό το μέτωπο της παιδείας, εν πάση περιπτώσει έχουμε εξελίξεις στο χώρο των ανωτάτων κυρίως εκπαιδευτικών ιδρυμάτων γίνεται και η σύσκεψη των πρυτάνεων αυτή τη στιγμή. Ανησυχούν και οι φοιτητές ανησυχούν και οι μαθητές.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν υπάρχει μέτωπο καταρχήν, μην χρησιμοποιούμε βαρείς όρους, για θέματα που δεν συγκροτούν μετωπική ρήξη. Δεν μπορεί να φανταστεί κανείς και δεν υπάρχει αντίθεση μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αντίθεση μεταξύ των παιδιών. Κυρίως δε, θα έλεγα ότι αυτή η νομοθεσία εξυπηρετεί τα παιδιά, γιατί πλέον ανοίγει και στην Ελλάδα όπως έγινε και στις άλλες 14 χώρες της Ευρώπης πριν από μας, ανοίγει μια προοπτική στην ανώτατη εκπαίδευση που εξασφαλίζει στα παιδιά και εσωτερικά στη χώρα τους καλή ποιότητα σπουδών σε όλα τα επίπεδα της ανώτατης εκπαίδευσης και σε όλους τους τομείς και κυρίως εξασφαλίζει σε όλα τα παιδιά ισοτιμία στην Ευρώπη. Γιατί αυτή τη στιγμή δεν έχουμε ισοτιμία όταν έχει προηγηθεί σε άλλες 14 χώρες η αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση, τα δικά μας παιδιά των ΤΕΙ είναι σε μειονεκτική θέση όχι απλώς στο εσωτερικό της χώρας μας σε σχέση με τα άλλα παιδιά των άλλων 14αρων χωρών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εγώ δεν αντιλέγω, έχουμε καταλήξει όμως να έχει δημιουργηθεί μια πρωτεύουσα αντίθεση που λέγαμε κάποτε, ανάμεσα στους καθηγητές τουλάχιστον των ΑΕΙ γιατί παραιτούνται.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό θα ήταν σωστό και θα μπορούσε κανείς να το δικαιολογήσει και να το συζητήσει και να το θεωρήσει και σύγκρουση εάν η παρούσα νομοθεσία έθιγε κατ ελάχιστον έστω με ένα άρθρο και έστω σε ένα σημείο τα πανεπιστήμια, αυτό δεν το έχει πει κανείς. Δεν νομίζω ότι έχετε ακούσει από οποιοδήποτε πανεπιστημιακό ή και τον κ. Ξανθόπουλο να λεει ότι αυτός ο νόμος στο τάδε άρθρο θίγει εμένα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως δεν το λεει.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Λεει ότι η νομοθεσία που εντάσσει τα ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση με θίγει εμένα ως εξής σας μεταφέρω τη θέση του, ότι δίπλα στο σπίτι μου φτιάχνεται ένα άλλο σπίτι. Με συγχωρείτε αλλά όταν βελτιώνεται ο διπλανός σου δεν σημαίνει ότι βλάπτεσαι εσύ και κυρίως δεν σημαίνει ότι ο διπλανός σου είναι από κάποια άλλη περιοχή. Είναι ο διπλανός σου μέσα στη χώρα σου, είναι κομμάτι της χώρας σου, είναι κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος, άρα όλοι πρέπει να δούμε πως θα βελτιωθούμε όλοι μαζί, όχι να θεωρούμε την βελτίωση του διπλανού μας βλάβη δική μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εδώ ο κ. Ξανθόπουλος έχει παραιτηθεί και τελούν υπό παραίτηση και άλλες πρυτανικές αρχές, τι θα κάνετε έπ αυτού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπήρχαν ορισμένα θέματα που έχουν λυθεί πλήρως, είχαν προκαλέσει αντιθέσεις και έχουν λυθεί πλήρως, αυτή τη στιγμή που μιλάμε γίνεται η σύνοδος των πρυτάνεων, είναι εκεί ο ειδικός γραμματέας ο κ. Κλάδης που με επίσημο τρόπο θα αποσαφηνίσει όλα τα θέματα που έχουν προκαλέσει αυτές τις εντάσεις. Για παράδειγμα λεω αν και είναι ανεξάρτητο από τη νομοθεσία, κατ ουσία, γιατί η νομοθεσία εδώ περιλαμβάνει την διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης, ότι ούτε πια κανείς αμφισβητεί ότι είναι οριστικά επιλυμένο το περίφημο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Όπως είχαμε πει από την αρχή, έτσι πιστοποιείται στην νομοθεσία ότι δεν αλλάζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, άρα δεν μπορούμε να συζητάμε πλέον, ας το πω έτσι, φόβους ή φαντάσματα, ήρθε η ώρα να συζητήσουμε επί της ουσίας, και επί της ουσίας αυτό που συμβαίνει είναι ότι αναγνωρίζουμε εσωτερικά τα ΤΕΙ εδώ και 18 χρόνια, που είναι πιστοποιημένη με εκατοντάδες χιλιάδες αποφοίτους, αυτή την ώρα που μιλάμε εκατοντάδες χιλιάδες απόφοιτοι των ΤΕΙ είναι μέσα στην κοινωνία, πιστοποιημένοι. Δηλαδή είμαι βέβαιος ότι και εσείς στο σταθμό σας σε κρίσιμους κόμβους έχετε απόφοιτους των ΤΕΙ. Και προφανώς τι σημαίνει αυτό, τους έχετε γιατί τους αξιολογήσατε ως χρήσιμους, αναγκαίους, και εφοδιασμένους με τα κατάλληλα εφόδια. Δεν είναι δηλαδή, ότι το ιδρύουμε τώρα άρα μπορεί να έχουμε επιφυλάξεις, επικυρώνουμε μια 18χρονη πορεία.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτό το μη πανεπιστημιακό που έφυγε πως το εξηγείτε εσείς, γιατί το κάνατε; Γιατί κάπου άκουσα ότι είπατε πως είναι περιγραφικός όρος.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κοιτάξτε από την αρχή είχαμε πει και το εννοούμε ως κυβέρνηση και θα δείτε πως το διασφαλίζουμε, εμείς δεν θέλουμε να γίνουν τα ΤΕΙ πανεπιστήμια, διαλέξαμε το κυρίαρχο μοντέλο που ήδη είναι στην Ελλάδα, αυτό είναι τα ΤΕΙ, και είναι στην συντριπτική πλειοψηφία και των άλλων χωρών πλην Αγγλίας και Γαλλίας που τα ΤΕΙ ενσωματώθηκαν στα Πανεπιστήμια, στις άλλες χώρες παρέμειναν διακριτά, ξεχωριστά, εκτός πανεπιστημίων. Εμείς είχαμε διαλέξει και έχουμε διαλέξει αυτό το μοντέλο. Δεν θέλουμε να προσθέσουμε νέα πανεπιστήμια. Στη βουλή όμως εξέφρασαν και τα 4 κόμματα επιφυλάξεις και ζήτησαν και το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, η ΝΔ μάλιστα με τον πιο επίσημο τρόπο και με πρόταση τροπολογίας να εξαιρεθεί διότι προκαλεί σύγχυση. Από την ώρα που στην εισηγητική έκθεση που ως γνωστόν εκφράζει το πνεύμα του νομοθέτη και είναι η πολιτική βούληση που περιβάλει τη νομοθεσία, λεμε ότι δεν θα γίνουν πανεπιστήμια, ότι είναι μη πανεπιστημιακός τομέας, εφόσον εκρίθη ότι δημιουργεί σύγχυση συμφωνήσαμε με τα 4 κόμματα της βουλής στο ότι αυτός ο όρος ως περιγραφικός ας μην υπάρχει στο νομοσχέδιο. Δηλαδή αυτή τη στιγμή δεν μάχονται πια οι πρυτάνεις το Υπουργείο, μάχονται τα 4 κόμματα της βουλής.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ως μέτωπο καλά το έχετε τακτοποιήσει έτσι όπως το λετε, το θέμα είναι ότι η απάλειψη αυτού του όρου ικανοποίησε τα ΤΕΙ απολύτως και εξαγρίωσε αν κατάλαβα καλά τους πρυτάνεις τουλάχιστον, για να μην πω για τα παιδιά. Λεει τώρα ο κ. Ξανθόπουλος ότι έχει παραιτηθεί και εσείς δεν κάνετε δεκτή την παραίτησή του, τι σημαίνει πρακτικά αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν την κάνω δεκτή με ποια έννοια αλίμονο, ας μιλήσουμε λίγο σε ένα άλλο επίπεδο ως έλληνες που νομίζω τίποτα δεν μας χωρίζει ανάμεσά μας σε ότι είναι το συμφέρον του τόπου. Έχει προηγηθεί αυτή η ιστορία από το 1992 στις άλλες 14 χώρες, και σε όλες αυτές τις χώρες το θεώρησαν κατάκτηση, έγινε με απόλυτη ηρεμία, με απόλυτη συνεργασία και καυχώνται για αυτό που πέτυχαν. Γιατί στην Ελλάδα να συνδέεται με τέτοια σύγκρουση την ώρα που τα πανεπιστήμια ενισχύονται ακόμα περισσότερο και τα ΤΕΙ αναβαθμίζονται για να επιτελέσουν καλύτερα το έργο τους. Ο κ. Ξανθόπουλος είναι ένας διακεκριμένος άνθρωπος, υπηρετεί το ίδρυμά του, έχει η Ελλάδα πολυτέλεια να χάνει στελέχη; Γιατί δηλαδή;

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορεί να παραιτηθούν οι πρυτάνεις και να λεει το Υπουργείο Παιδείας δεν δέχομαι την παραίτηση, που θα πάει η ιστορία αυτή; Δηλαδή αν σας παραιτηθούν και σήμερα μετά την σύνοδο και άλλοι τόσοι, και άλλοι 4-5 εσείς τι θα λετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ θα επιμείνω ως την τελευταία στιγμή γιατί είδα ότι πολλές φορές οι αντιθέσεις γίνονται σε λάθος βάση και κυρίως με φόβους και όχι με πραγματικότητες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα επιμείνετε μέχρι την τελευταία στιγμή.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα προσπαθήσω μέχρι την τελευταία στιγμή να δείξω αυτό που είναι ορατό στο νομοσχέδιο ότι κάθε τομέας της ανώτατης εκπαίδευσης, από τη μια μεριά τα πανεπιστήμια και από την άλλη τα ΤΕΙ έχουν την δυνατότητα της ολόπλευρης ανάκλησης χωρίς το ένα να θίγει το άλλο αντίθετα να κερδίζει από αυτή τη χώρα τα νέα παιδιά και το μέλλον της Ελλάδας μέσα στην Ευρώπη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Να σας πω τώρα το άλλο που άκουσα από συνάδελφό σας, από βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, λεει δεν μας έφτανε τώρα το ασφαλιστικό έχουμε και την κόντρα στην παιδεία που ξεκίνησε ο Πέτρος.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αν μου επιτρέπετε να σας πω ότι δεν υπάρχει κόντρα στην παιδεία, διότι δεν υπάρχει εδώ κάτι, παρά μόνο κοινό κέρδος, δεν υπάρχει δηλαδή κάτι που συνδέει αυτή την ιστορία με οποιαδήποτε σύγκρουση διότι είναι όλοι κερδισμένοι. Αυτό δε, θα έλεγα αποτυπώθηκε και στη βουλή, όπως θα ξέρετε αυτό το νομοσχέδιο κατεξοχήν εκφράζει όλη την πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ, ένας μόνος βουλευτής εξέφρασε σχετικές διαφωνίες, ο κ.Βούγιας, και είναι συντριπτική η ομοφωνία μέσα στο ΠΑΣΟΚ. Αλλά θα σημείωνα ότι αν πάρετε τα πρακτικά της βουλής και η ΝΔ είπε ότι συμφωνεί με το ότι πρέπει να γίνουν ανώτατα τα ΤΕΙ αλλά διαφωνεί με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και τη διαδικασία, μάλιστα ο εισηγητής πλειοψηφίας της ΝΔ, ανέφερε ότι πρώτη η ΝΔ όρισε τα ΤΕΙ ως κομμάτι της ανώτατης εκπαίδευσης το 1992 στην σύνοδο της Λισσαβόνας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτά είναι λόγια.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αν η βουλή είναι λόγια, αν οι θέσεις των κομμάτων είναι λόγια, απλώς η ΝΔ εξέφρασε τη διαφωνία της με το νομοσχέδιο, ζήτησε ορισμένες διαδικασίες που πιστεύει η ίδια αλλά θέλω να σας πω δεν εισάγουμε κάτι καινούριο και κάτι ξένο στην ελληνική κοινωνία, το αντίθετο, είναι κάτι γνωστό στην ελληνική κοινωνία κατακτημένο στη διάρκεια των 18 χρόνων.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Συμφωνώ τους αποφοίτους των ΤΕΙ όλοι τους ξέρουμε, δουλεύουν, δεν είναι δηλαδή κάτι εντελώς καινούριο που ήρθε ουρανοκατέβατο. Ανησυχεί ο κόσμος που έχει παιδιά στα πανεπιστήμια μήπως κλείσουν τα πανεπιστήμια.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για αυτό σας λεω πιστεύω ότι θα βρούμε το δρόμο της συνεννόησης και με τους κυρίους πρυτάνεις και θα έχουμε γόνιμη εξέλιξη διότι εδώ υπήρχε ένας φόβος περί εξίσωσης των πτυχίων, αυτό δεν είναι σωστό, δεν εξισώνονται τα πτυχία, με διπλή απόδειξη αν θέλετε ότι ταυτόχρονα στον διάλογο έχουμε αποδεχθεί την πρόταση των πρυτάνεων ότι κατ αναλογία πάλι με την εξέλιξη στην Ευρώπη και αν θέλετε σε όλο τον κόσμο γιατί ισχύει και στην βόρεια Αμερική οι κύκλοι των σημερινών 5ετών σπουδών, δηλαδή των πολυτεχνείων, της Γεωπονικής να οδηγούν ως 5ετής κύκλοι κατευθείαν σε Μάστερ. Και αυτό το έχουμε αποδεχθεί. Δηλαδή δεν υπάρχει, να σας πω ευθέως κάτι που θα ήταν βαθιά ανησυχητικό ότι αυτό το νομοσχέδιο εισάγει από το παράθυρο μια εξίσωση. Δεν την εισάγει, το αντίθετο δεν θέλουμε να υπάρχει εξίσωση πουθενά παρά μόνο πιστοποίηση της κατάστασης ως τμήμα της ανώτατης εκπαίδευσης και άνοιγμα όμως των δυναμικών και για τον χώρο των ΤΕΙ που δεν υπάρχει κανένας λόγος μα κανένας, και κανένα συμφέρον της Ελλάδας δεν εξυπηρετεί στο να παραμείνει ένας κλάδος της ανώτατης εκπαίδευσης στάσιμος.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Να πείσετε τους πρυτάνεις, αυτό είναι το θέμα σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα σας πω κάτι που έχω πει επανειλημμένα ευτυχώς σε ανύποπτο χρόνο. Υπάρχει μια ανάγκη να αναγνωρίζουμε τις επιτεύξεις, 6 πανεπιστήμια έχουν περάσει από αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης πανεπιστήμιων που έχει αυστηρότατα κριτήρια σε σχέση με την κρίση οποιουδήποτε ιδρύματος καλείται. Ήρθαν εδώ λοιπόν για 6 ελληνικά πανεπιστήμια, πληρώσαμε ως Υπουργείο Παιδείας την αξιολόγηση στους ξένους πανεπιστημιακούς που ήρθαν να αξιολογήσουν, και πιστέψτε με γιατί είναι στην διάθεση οποιουδήποτε δημοσιογράφου στο Υπουργείο Παιδείας, δεν είναι κρυφό, ελάτε να δείτε τις αξιολογήσεις. Είπαν ότι είναι στη μεγάλη πλειοψηφία πάρα πολύ καλά, επεσήμαναν και αδυναμίες, σε ορισμένες περιπτώσεις καίριες αδυναμίες αλλά κατ αναλογία του ευρωπαϊκού μέσου όρου μπορώ να σας πω ότι έχουμε και πολύ θετικότερους δείκτες. Ειδικά δε το Πολυτεχνείο, ο κ. Ξανθόπουλος το ξέρει και το λεει, είναι δεύτερο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, στην ανταγωνιστικότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα. Άρα λοιπόν έχουμε λόγους εμείς να αισθανόμαστε ως μειωμένων δυνατοτήτων χώρα όταν μπορούμε να έχουμε επιτυχίες ανταγωνιστικές;
 

Πηγή είδησης: ANT1